Canyon- hur mycket ska man stå ut med?

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> GöranH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har beställt fyra cyklar från Canyon
> under
> > det senaste året, två MTB och två räser.
> > Samtliga har kommit inom några få veckor,
> varit
> > rätt utrustade och allt ok.
>
> Perfekt. Du belyser problemet exakt med detta. Du
> är nöjd trots att det tar "några få veckor"
> att leverera en cykel från Tyskland till Sverige.
>
>
> Det ska inte ta "några få veckor", det ska ta
> några få dagar.
>
> För grejen är nämligen den att om man är
> missnöjd med ett företag så måste man sluta
> köpa grejer av dom. Annars kommer dom inte ändra
> sitt beteende. Man kan gnälla hur mycket som
> helst efter ett taskigt köp, det skiter Canyon i
> eftersom folk fortsätter handla av dom. Det är
> ingen hemlighet att Canyon är slapptrattar med
> taskig leveransförmåga, ändå envisas folk med
> att köpa av dom och förvånas när Canyon beter
> sig precis som flera andra redan erfarit och
> berättat om.

Det kanske förklara varför jag alltid brukar vara nöjd med de flesta butiker hur dåligt rykte de än har. Jag förväntar mig inte att prylarna kommer på ett par dagar. Dyker de upp inom ett par veckor är jag i vart fall inte missnöjd. Jag var till ock med nöjd med cycles4u (FAT) :D

Så nu är jag nöjd. Jag fick en bekräftelse på att pengarna är på väg tbx idag och det står en commencal meta 4.2 här hemma som jag endast cyklat en kortare tur på men är grymt nöjd med! Jag har fått en utförlig förklaring till varför det inte funkade och jag fick även, tillslut, ett leverans datum (v49 kändes inte så intressant). € har gått upp sen jag beställde så jag får typ 1500 mer tbx men frågan är hur man hade hanterat det om det var på andra hållet...

Om det nya datasystemet kommer fungera som dom tänkt så kommer man slippa att ha den svenska agenten som mellanhand utan kan handla direkt av honom. Då tror jag att det kommer fungera bättre men jag kommer inte vara den som prova... För att jag ska våga mig på att beställa vid ett annat tillfälle så ska leveranstiderna och kundservicen vara lika lovordad som hojarna.

Skitbra affärsidé ju! Den vinsten kan väl inte beskattas, eller hur? Bara att spekulera på att Euro:n ökar så kan man tjäna en slant regelbundet! Den enda risken man tar är väl att Canyon lyckas leverera en hoj i tid... men hur sannolikt är det egentligen? :D

Nu så....
Idag (nja, igår när detta postas) hämtade jag slutligen ut min räser på posten.
Inledande så är jag väldigt nöjd över Canyons fysiska produkt cykel. (Har endast provcyklat den ytterst lätt för att kontrollera att allt var i sin ordning.) Men ja, jag beställde rätt cykel utifrån mina, såväl fysiska, som ekonomiska förutsättningar.
Det finns dock en del övrigt att önska av Canyon. Primärt handlar det om diffus kundupplysning.
Jag är osäker på var det gick fel med just min beställning, men det verkar ju som att problemen duggat tätt ett tag över dess konsumenter.

Jag beställde ett exemplar ur årets reakatalog. Då dessa cyklar är klara för leverans omedelbart, inbillade jag mig att detta skulle gå relativt smärtfritt. Kanske tom kunna trimma in den under de sista skälvande oktoberveckorna med cykelbar racer-vägbana. De tankarna var både dumma och naiva.

Från beställning till dagens utkvittering hann det gå totalt tolv veckor.
Betalning låg jag ute med i 10 veckor.
Första problemet uppstod någon vecka efter betalning, då första frågan om när den skulle skickas ställdes. Den beställda produkten (cykel nr1) fanns inte? En inventeringsmiss kanske, vad vet jag?
Canyon Sverige var dock väldigt hjälpsamma och ordnade fram samma modell (cykel nr2) med skillnaden att det satt ett kompakt vevparti på denna. Det gjorde inte mig ngt.
Att (cykel nr2) inte skickades berodde på problem med ett nytt datorsystem var svaret vid senare upprepade förfrågningar. Jag upplyste samtidigt vid dessa förfrågningar Canyon om, att ifall de inte kunde leverera cyklar utifrån Tyskland, så var jag intresserad av att få veta detta.
Höstrea på höstrea blåste mig förbi pga låsta slantar.

För två veckor sedan ledsnade jag och skrev direkt till Tyskland och frågade om och när de planerade att vara på banan med det nya datorsystemet.
Svaret var minst sagt annorlunda än de tidigare mantran som upprepats:
Canyon hade inte fått betalt för cykeln och därför väntade de med leverans tills transaktionen var korrekt genomförd.
Min enkla replik på detta var att jag kunde ju alltid skicka Canyons egenhändigt utfärdade kvittens på genomförd betalning, som de skickat hem till brevlådan min för 10 veckor sedan. Pinsamt är bara förnamnet.
Två dagar senare var cykeln iväg. Så svårpaketerad var den hojjen.

Jag anser till skillnad ifrån Canyon att det inte är konsumentens eget ansvar att ständigt ligga på och undersöka varför den betalda produkten inte levereras. Det är inte det minsta kul att behöva gnöla över detta ideligen.
Detta anser nog inte Canyon heller, men man kan ju undra.
Att betalningar försvinner måste man väl också beteckna som ett visst orosmoment.
Men värst av allt är nog varför man inte kan få reda på detta, utan ett ständigt gnällande om information. Vid korrespondens är det snabba svar och säkert uppriktiga sådana, men det verkar som att Canyons olika instanser inte besitter samma information och de svar man får blir då missvisande. Det enda detta medför är nervösa och griniga kunder. Synd på så fina cyklar som Canyon producerar.

Jag tror att Canyon är medvetna om sitt problem och vi får hoppas att det blir bättre inför 2009års säsong med det nya datorystemet.

Hurusom, nu finns cykeln i min ägo och det ska bli kul att styra den på riktigt om....eh, tre månader.

/E

Håller med ovanstående. För mig tog det 13 veckor att få en ram som fanns i lager.

Bra produkt - skitfirma.

Summa summarum blir det nog inga fler Canyon för mig i alla fall.

Tillbaka
Topp