Canyon igen, för en mtb novis. Men vilken?

Burras

Medlem
Testade att lägga upp den här frågeställningen i canyontråden, men det va lite skralt med respons. Så jag testar här.

Har en fråga angående val av cykel (som så många andra). Funderar vad jag egentligen ska satsa på. Jag har tidigare en canyon landsvägare (Ultimate CF SL) som jag har tränat och tävlat med en hel del och är väldigt nöjd med i fråga om pris kontra performance. Så jag har tittat väldigt mycket åt Canyons håll också för mitt första mtb inköp som ska ske. Frågan är då vilken jag ska ha? Canyons utbud är brett så det behövs råd. Har smalnat av det hela till att jag vill ha en hardtail. Tanken är att den ska tränas med men även funka bra på tävling. Jag har tittat på deras Alu-modeller, men dreglar såklart mer över en i kolfiber (då jag tycker materialet är självklart på lvg utifrån de mål jag själv har med träning och tävling). Jag spenderar rätt stora delar av sommaren i v-bottens fjällen och vet från lvg-cyklingen att när det blir uppför och ganska mycket uppför spelar vikten in en hel del. Gäller detsamma för mtb? Är det värt att spara ihop till en kolfiber, eller ska man gå på en alu utifrån mina kriterier? Jag är inte speciellt insatt i komponenter på mtb-sidan så kriterierna ovan är det enda jag kan plita ner inför ett val i det stadie jag är nu.
Grand Canyon CF SL 6.9 väger tex lika mycket som en AL SLX 8.9, men kostar några tusen mer.

Hur ska man tänka?

Hur vet du att det är en HT du vill ha? Tror du kommer uppleva större skillnad i cykelupplevelsen HT vs FS än alu vs karbong i en HT-ram.

Tre anledningar. Pris, vikt, och den anledning att de bästa cyklisterna i min och klubbarna runtomkring kör HT. Jag har helt enkelt fått det rekommenderat utifrån det jag vill ha den till. Märk väl att jag inte är ute efter att cykla tekniskt ffa, men långt och snabbt med långa klättringar (på träning blir det mycket på samernas 4x4-vägar vilka för det mesta väldigt är fina, tänk grusväg).

Köp så dyr du vill och cykla mycket. Till det du använder den kommer sittställning vara viktigare och skicket på hjärtat och benen. Vikten är av betydelse men jag känner av den mer på lvg. Canyon är fina!

Hjärtat och benen känns väl alltid för veka, liksom plånboken :)
Men hur ser det ut där ute på långloppen? Är det så att FS har tagit över (är som sagt novis)? Eller är ändå HT valet för de flesta? Och vad vinner man på kolfiber mer än lite vikt (i den prisklass jag tittar på) och bättre vibrationsupptagning? Kan det till och med vara någon nackdel med kolfiber, typ känsligare för belastning i annan riktning än den cykeln är konstruerad för?

Har beställt en Grand Canyon AL 6,9 efter att ha läst på hela hösten om komponenter och gafflar. Var precis i samma sits som dig men det föll till slut på Grand Canyon Al 6,9. Den är väldigt prisvärd och alldeles perfekt för oss som är nya. Ska givetvis återkomma med mina första intryck.

Tack det låter bra!
Jag är dock lite rädd att hamna i sitsen att jag handlar för "enkelt" för att så snabbt växa ur något. Jag har en tendens att sätta ribban högt om jag tycker nåt är roligt. Är glad att jag inte köpte enklare än jag gjorde på lvg-sidan. Hade jag köpt billigare där hade jag snabbt velat skaffa nåt annat. Därför tänker jag att om jag har ambitioner att tävla kan det kanske va bra att sikta lite högre :)

Frågan kvarstår dock ang Alu och Kolfiber? Och i viss mon HT vs FS?

Jag köpte HT och var helt säker på att det var rätt. Efter mindre än ett år har jag bytt till FS. Bland de jag cyklar med har de flesta HT men skulle vilja ha FS...

HT känns lite old school. För några år sedan då FS-hojarna vägde satan så var nog HT ett bra val.

FS känns mycket mer modernt och kan till skillnad från HT-cyklarna med fördel användas även för lite mer teknisk cykling utan att kroppen eller glädjen ska bli lidande. För några år sedan var FS-hojarna tunga och vägde i regel bra mycket mer än HT-cyklarna. Idag finns det många lätta och fina FS-hojar så vikten har inte samma betydelse idag.

Har man provat x antal FS-hojar genom åren och är 100 säker på att det är en HT man vill ha så ska man köpa HT. Annars tycker jag att man ska gå på FS spåret.

Burras skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack det låter bra!
> Jag är dock lite rädd att hamna i sitsen att jag
> handlar för "enkelt" för att så snabbt växa ur
> något. Jag har en tendens att sätta ribban högt
> om jag tycker nåt är roligt. Är glad att jag
> inte köpte enklare än jag gjorde på lvg-sidan.
> Hade jag köpt billigare där hade jag snabbt
> velat skaffa nåt annat. Därför tänker jag att
> om jag har ambitioner att tävla kan det kanske va
> bra att sikta lite högre :)
>
> Frågan kvarstår dock ang Alu och Kolfiber? Och i
> viss mon HT vs FS?

Förstår din vånda :)
Köpte själv en Grand Canyon CF 26" för 2 år sen (se bild) är otroligt nöjd med cykeln, vet inte om kolfiber är bättre...men jag tror det själv,å det räcker väl :)
Tror du tänker helt rätt oxå med att inte köpa för "billigt" du får får vad du betalar för helt enkelt..så dyrt är bra!!
Funderar själv just nu klicka hem en Canyon 29" CF....mitt enda problem är att den har Grip Shift,men har hört så mkt bra om just GS ..så jag är villig att ge det en ärlig chans.

Bilagor

• Bild 156.jpg
    Bild 156.jpg
    166.7 KB · Besök: 19
Burras skrev:
> magnil: Varför bytet till FS? Cyklar ni mycket
> tekniskt?

Kör man långlopp som (tyvärr alltför ofta) inte är speciellt tekniska är det rätt skönt att inte känna sig helt mör när man kommit halvvägs. Bekvämt att kunna ladda på över småstöket utan att ryggen knäcks. ;)

Stuvarn skrev:
> Funderar själv just nu klicka hem en Canyon 29" CF....mitt enda problem är att den har Grip
> Shift,men har hört så mkt bra om just GS ..så jag är villig att ge det en ärlig chans.

Men Stuvarn du. Att inte våga ett köp pga att det sitter gripshift på hojen är som att inte våga beställa den volvo XC70 du vill ha därför att vindrutetorkarbladen inte har rätt kulör. Om du skulle tycka att det inte är optimalt med gripshift byter du det lätt. Låt inte bli att köpa en hoj för något obetydligt som inte är ett problem.

Supersonic skrev:
> Stuvarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderar själv just nu klicka hem en Canyon 29"
> CF....mitt enda problem är att den har Grip
> > Shift,men har hört så mkt bra om just GS ..så
> jag är villig att ge det en ärlig chans.
>
> Men Stuvarn du. Att inte våga ett köp pga att
> det sitter gripshift på hojen är som att inte
> våga beställa den volvo XC70 du vill ha därför
> att vindrutetorkarbladen inte har rätt kulör. Om
> du skulle tycka att det inte är optimalt med
> gripshift byter du det lätt. Låt inte bli att
> köpa en hoj för något obetydligt som inte är
> ett problem.

Jo precis som jag har tänkt! Lär jag mig inte älska GS så blir det till att köpa trigger reglage :)

Surfar man runt verkar det ju va många som tycker att gripshift är fina grejer.

Ang avlastning av kroppen under lång cykling. Det är alltså stor skillnad här emellan HT och FS?

Tillbaka
Topp