Canyon Neuron 2023

• Trådstartare Trådstartare ers
  • Start datum Start datum
Canyon Neuron 2023
Tänkte beställa växelöra till min Neuron. Canyon listade SRAM UDH till min Shimano-kittade hoj. Kan det stämma? Mycket riktigt sitter det ett UDH på hojen. En fabriksbastard ?

Ett föredöme att inte har special-special växelöra!

Visa bilaga 671569
Ja, det stämmer. Samma på min.
Det blir väl vanligare och vanligare med UDH. Skönt att slippa djungeln med alla olika öron.

Canyon Neuron 2023
Någon uppdatering på er erfarenhet om denna? Är sugen på beställa en 7:a eller CF 8. Första fulldämpade cykeln, har en Gran Canyon från 2017 :)

Canyon Neuron 2023
Någon uppdatering på er erfarenhet om denna? Är sugen på beställa en 7:a eller CF 8. Första fulldämpade cykeln, har en Gran Canyon från 2017 :)

Jag är helnöjd. Nu är jag inte en sån där cyklist som känner skillnad på en halv grads gaffelvinkel och sånt. Min erfarenhet är jämfört med en Scott Genius 2013 med 27,5 hjul.

Jag tycker den tar sig fram på ett bättre och mer förutsägbart sätt. Klättrar fint och känns allmänt bra.
Om jag får svära lite i kyrkan så har jag inte riktigt vant mig vid de större växlingsstegen som är en följd av singelklinga.

Canyon Neuron 2023
Jag är helnöjd. Nu är jag inte en sån där cyklist som känner skillnad på en halv grads gaffelvinkel och sånt. Min erfarenhet är jämfört med en Scott Genius 2013 med 27,5 hjul.

Jag tycker den tar sig fram på ett bättre och mer förutsägbart sätt. Klättrar fint och känns allmänt bra.
Om jag får svära lite i kyrkan så har jag inte riktigt vant mig vid de större växlingsstegen som är en följd av singelklinga.

Det enda jag har att gnälla på är att jag slår i pedalerna i marken en hel del. Till viss del beroende på att jag kört HT i 10 år innan. Och jag minns att det var något jag störde mig på även 2003 när jag började köra heldämpat för första gången. :)

Men det är en otroligt snäll och förlåtande cykel som är lätt att köra fort på när det går lite utför.

Canyon Neuron 2023
Det enda jag har att gnälla på är att jag slår i pedalerna i marken en hel del. Till viss del beroende på att jag kört HT i 10 år innan. Och jag minns att det var något jag störde mig på även 2003 när jag började köra heldämpat för första gången. :)

Men det är en otroligt snäll och förlåtande cykel som är lätt att köra fort på när det går lite utför.

Just det, jag slår också i betydligt mer än med Genius som också är FS.

Canyon Neuron 2023

Bara att byta till kortare vevar.

Canyon Neuron 2023
Fast 170 är inte speciellt kort på en sådan cykel. Den är ju låg av en anledning och jag tycker lätt att man kan gå ner till 165 eller t o m 160. Jag förstår samtidigt inte varför Canyon o andra envisas med att sätta på 170 mm på relativt låga hojar.

Canyon Neuron 2023
Körde 180 mm på min helstela SS förut, det funkade toppen :)

Ja, på helstel är det trevligt med långa vevar. Om jag är nöjd med 175 mm borde du har ännu längre än 180 mm.

Tror att vilken vevarmslängd man föredrar berör mycket på körstil. Jag set många som vevar sittande med hög frekvens uppför backar. Antar att kortare vevar skulle passa bra där. Jag tycker om ståcykling och mer kraft vid klättring.

Canyon Neuron 2023
Såg just att det är rea på Trek Top Fuel 8 som verkar vara likvärdig Neuron 7 vad jag kan se men om möjligt ännu mer prisvärd. Eller missar jag något?

Canyon Neuron 2023
Såg just att det är rea på Trek Top Fuel 8 som verkar vara likvärdig Neuron 7 vad jag kan se men om möjligt ännu mer prisvärd. Eller missar jag något?
Riktigt bra pris. Är nog smaksak. Neuron mer trail med 140 mm slag och Fox Performance. Top Fuel mer XC med 120 mm SID gaffel. Båda kommer nog gå fint på platt stig. Skulle man vilja köra lite gubbduro skulle jag välja Canyon med mer slag.

Canyon Neuron 2023
Ja, på helstel är det trevligt med långa vevar. Om jag är nöjd med 175 mm borde du har ännu längre än 180 mm.

Tror att vilken vevarmslängd man föredrar berör mycket på körstil. Jag set många som vevar sittande med hög frekvens uppför backar. Antar att kortare vevar skulle passa bra där. Jag tycker om ståcykling och mer kraft vid klättring.

När jag kör heldämpat blir det helt klart mera sitta och veva, så är det ju. Med dåtidens korta cyklar fick man sitta fram på sadelspetsen och veva för att inte gå upp på bakhjulet.

Canyon Neuron 2023
Hej!
Lite sugen på en Neuron, ser att Canyon har en CF9 AXS alternativt en CF8. Bägge på rea och skiljer sig ca 3500:- mellan modellerna. Förstår det som att drivlinan skiljer sig samt dämparna. Vilken hade ni rekommenderat? Att ganska ny in i sporten och kommer cykla mest trail t ex runt Hellas

CF8: https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/cf/neuron-cf-8/3170.html
CF9 AXS: https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/cf/neuron-cf-9-axs/3738.html

Canyon Neuron 2023
Dämparen på CF8 är nog lite mjukare och roligare.

Tack för svar! Ok är FIT4an utformad för viktbesparing?
Annars verkar det bara vara den drivlinan med trådlös växlingen som skiljer. Ev lite onödigt jobb med laddning osv.

Canyon Neuron 2023
Annars verkar det bara vara den drivlinan med trådlös växlingen som skiljer. Ev lite onödigt jobb med laddning osv.
The FIT4 damper in the Fox 34 fork is also stickier and less sensitive than the alternative GRIP or GRIP2 damper. It’s still a good fork, and the FIT4 damper is currently the lightest option that Fox makes. It just doesn’t provide the same level of comfort and traction, and that leads to less control and confidence on the descents.

Canyon Neuron 2023
Tycker FIT4 funkar helt ok på den cykeln även om jag gillar GRIP mer. Anledningen till att det är FIT4 på cykeln är enligt Canyon att det är en mer solid lockout på FIT4.

Canyon Neuron 2023

Jag har en 9a med mekaniska shimano. Är helnöjd.

Jag har även en lvg med SRAM axs. Helnöjd där också, det är inte speciellt jobbigt att ladda och det håller hyfsat länge. Jag har dock ett extra batteri som har kommit till användning ?

Det sagt, tänk även på vad kommande reservdelar kommer att kosta. Jag har slagit sönder en bakväxel på en mtb, det var en mekanisk och jag råkade ha en beg liggande (den jag hade uppgraderat från ?). Jag hade tyckt att det hade varit surt att betala "mycket" för att kunna cykla... Men om du är ok med vad en axs kostar så är det naturligtvis ok.

Canyon Neuron 2023
Grymt nöjd med min cykel fortfarande. Liten höstrunda på lagom hala, tekniska stigar idag. Nån gång ska jag köpa en liten sån där original-väska, men den tror jag å andra sidan inte att jag får in pumpen i.

1760908056030.webp

Tillbaka
Topp