Canyon och service

nasso

Aktiv medlem
Canyon och service
Jag går i lite tankar kring uppgradering till heldämpad MTB...

Hade gärna köpa hos min lokala bikeshop men priset drar så lätt iväg... Jag har varit väldigt sugen på en scott genius eller någon santa cruz som de har i butiken men, det är lite kostsamt, som sagt.

Har bara haft en mtb innan, billigaste möjliga, vitus zircon III. I mitt steg över till heldämpat hade det känts bra att inte hoppa på riktigt dyra och fina cyklar direkt utan börja lite mer sparsamt. Jag har sneglat på en canyon nerve al 6.0.

Jag har funderat lite kring det här med service. Jag vill gärna göra en del själv. Jag kan inte så mycket men vill gärna experimentera och lära mig. Det känns bättre att göra det på en lite billigare cykel. Men hjälp kommer förmodligen att behövas.

Att komma in med en canyon till en LBS, det får kanske lite pannor att rynkas? Köper man cykel där ingår gratis service. Jag har varit inne med min nuvarande mtb där, också köpt på "postorder". De var "sparsamt tveksamt inställda"...

Så, till min egentliga fråga, canyon verkar erbjuda service också. Läste lite i deras FAQ.

https://www.canyon.com/sv-de/service/faq/?c=12

Har någon använt det?
Hur fungerade det?
Vad kostade det (frakt och arbete)?
Tog det lång tid?
Vad gör de?
Vart skickade ni cykeln?

Många frågor på en gång. Avslutar med en lite mer allmän fråga; Hur gör ni med service/reparationer/uppgraderingar för er canyon (där ni inte kan/vill göra arbetet själva)?

Canyon och service
vaddå, de borde ju vara glada att du kommer in till dom för att köpa deras tjänster även om du inte köpt cykeln där.
De måste ju fatta att folk beställer cyklar över nätet mer och mer nu för tiden.
Har ingen canyon men mekar ganska mycket själv på min cykel, de gånger jag inte blir klokare av youtube eller inte har verktyg för att göra något lämnar jag in den och betalar verkstaden.

Canyon och service
Man ska inte överdriva serverandet av cyklar om man inte har mekandet som intresse. När cykeln är ett par år gammal kan du behöva blöda om bromsarna o byta olja o packningar i gaffeln. Det löser en duktigg lbs oavsett vilket klistermärke som sitter på ramen.

Canyon och service
Vill lbs en ha mindre jobb och skjuta sig själv i foten för han tycker att det är fel märke på ramen så får han väl göra det. Gå till nästa.

Canyon och service
Capra ibex skrev:
-------------------------------------------------------
> Man ska inte överdriva serverandet av cyklar om
> man inte har mekandet som intresse. När cykeln
> är ett par år gammal kan du behöva blöda om
> bromsarna o byta olja o packningar i gaffeln. Det
> löser en duktigg lbs oavsett vilket klistermärke
> som sitter på ramen.

Sluta sprida felaktiga råd om gaffelservice. I övrigt håller jag med om att man kan vänta tills det känns att det behövs men inte på den punkten.

Canyon och service
Rattnalle skrev:
> Capra ibex skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man ska inte överdriva serverandet av cyklar
> om
> > man inte har mekandet som intresse. När cykeln
> > är ett par år gammal kan du behöva blöda om
> > bromsarna o byta olja o packningar i gaffeln.
> Det
> > löser en duktigg lbs oavsett vilket
> klistermärke
> > som sitter på ramen.
>
> Sluta sprida felaktiga råd om gaffelservice. I
> övrigt håller jag med om att man kan vänta
> tills det känns att det behövs men inte på den
> punkten.

När vi ändå är inne och rättar: :)

"Blöda bromsarna" är en direktöversättning av engelskans "bleeding the brakes" och inte heller nåt man gör i samband med service.

* Byt belägg / skivor vid behov

* Efter några år byt bromsvätska (change brake fluid)
* lufta bromsarna ingår IBLAND som delmoment i samband med bromsvätska bytet (bleeding the brakes) eller om bromsarna känns svampiga

Canyon och service
Rattnalle skrev:
> Capra ibex skrev:
> -----
> > Man ska inte överdriva serverandet av cyklar
> om
> > man inte har mekandet som intresse. När cykeln
> > är ett par år gammal kan du behöva blöda om
> > bromsarna o byta olja o packningar i gaffeln.
> Det
> > löser en duktigg lbs oavsett vilket
> klistermärke
> > som sitter på ramen.
>
> Sluta sprida felaktiga råd om gaffelservice. I
> övrigt håller jag med om att man kan vänta
> tills det känns att det behövs men inte på den
> punkten.

Oj förlåt att jag klampar in i ditt vardagsrum happymtb.

Jag har aldrig servat min gaffel mer än så. Funkat fint fint under fyra år hittills. Men gillar man att meka så kan man följa tillverkarnas rekommendationer.

Canyon och service
Där den som värnar funktion och att slippa slitna innerben är service ofta bra. Att du för dina behov klarat dig på att göra det sällan är en ytterst dålig grund för att rekommendera det till andra.

Canyon och service
Capra ibex skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Capra ibex skrev:
> >
>
> > -----
> > > Man ska inte överdriva serverandet av cyklar
> > om
> > > man inte har mekandet som intresse. När
> cykeln
> > > är ett par år gammal kan du behöva blöda
> om
> > > bromsarna o byta olja o packningar i gaffeln.
> > Det
> > > löser en duktigg lbs oavsett vilket
> > klistermärke
> > > som sitter på ramen.
> >
> > Sluta sprida felaktiga råd om gaffelservice. I
> > övrigt håller jag med om att man kan vänta
> > tills det känns att det behövs men inte på
> den
> > punkten.
>
> Oj förlåt att jag klampar in i ditt vardagsrum
> happymtb.
>
> Jag har aldrig servat min gaffel mer än så.
> Funkat fint fint under fyra år hittills. Men
> gillar man att meka så kan man följa
> tillverkarnas rekommendationer.

Antingen så cyklar du väldigt lite, har en enkel och billig gaffel eller så har du ingen koll på att din gaffel är helt utsliten och fungerar som skit. Många skulle göra sig av med en gaffel om året om de inte servade regelbundet.

Canyon och service
tycker det låter lite orimligt att basera sitt cykelköp på hur lbsen skulle reagera om man kommer in med ett annat fabrikat hos dom. . . skulle vara minst sagt osugen på att stödja någon med en sådan inställning genom att köpa där.

Canyon och service
Äh, med lite youtubeklipp, manualer från FOX eller RS och servicekit från tysken kommer du långt i servandet av gaffeln. Same same med bromsarna. Var inte heller rädd att meka själv på en finare cykel, min erfarenhet är att de cyklarna är enklare att serva iom bättre grejer. Angående lbs, så om de inte vill meka cykel oavsett märke så vänder du dig till någon annan lbs som vet bättre än att negligera sina kunder!

Canyon och service
Jag är kritisk till den service lbs erbjuder. Vad ingår i den? Justera växlar? Det tar 5 sekunder. Dom lär ju inte byta bromsbelägg, kedja, kassett eller olja i dämpare. Den service som cykeln kräver.

Vad jag försöker säga är att "gratis service" inte har något värde.

Canyon och service
Det är ingen fara att köpa på postorder. Är du normalbegåvad klarar du fixa det mesta på cykeln själv mha tips via youtube. Mitt råd är köp via nätet och lär dig mecka med cykeln. Det ärr inte svårt.

Canyon och service
Jag vet inte hur ni har det i (o)trevliga hufudstaden, men här på "landet" har jag då aldrig stött på någon LBS som vägrat servat min cykel för att ramen har en tillverkar som dom inte säljer.

Canyon och service
Likebana skrev:
> Jag vet inte hur ni har det i (o)trevliga
> hufudstaden, men här på "landet" har jag då
> aldrig stött på någon LBS som vägrat servat
> min cykel för att ramen har en tillverkar som dom
> inte säljer.

Det bör ske en ganska naturlig gallrig så att såna lbser blir färre och färre.

Canyon och service
nasso skrev:

> Har bara haft en mtb innan, billigaste möjliga,
> vitus zircon III.

> Att komma in med en canyon till en LBS, det får
> kanske lite pannor att rynkas? Köper man cykel
> där ingår gratis service. Jag har varit inne med
> min nuvarande mtb där, också köpt på
> "postorder". De var "sparsamt tveksamt
> inställda"...

Är du säker på att märket på cykeln gjorde dom tveksamt inställda.
Kan ju vara så att vad dom än gör med cykeln så blev priset på servicen högre än vad cykeln är värd.

Canyon och service
Det var över ett år sedan nu, kommer inte riktigt ihåg vad som hände. Det kan ha berott på att de hade mycket att göra, att det kunde ta lite extra tid bara. Tycker inte det är så konstigt att de prioriterar att hjälpa sina egna kunder först, de som köper cyklarna där. Har de mycket att göra kan man få vänta lite längre om man inte köpt cykeln där. Men som sagt, kommer inte riktigt ihåg vad som sades. Jag fick hjälp iaf. De gjorde det de skulle med cykeln. :)

Jag var mest nyfiken på det här med att använda canyon för service. Tyckte det verkade lite bökigt och omständigt att skicka cykeln någonstans för service. Att skicka iväg en gaffel eller bakdämpare tex för service tycker jag känns lite mer vettigt.

Var mest nyfiken på om någon använt canyon för service och hur det gick.

Canyon och service
Skicka iväg hojjen för service ska du verkligen INTE göra. Det är en usel ide.
Risken att du får något skadat i transporten är för stor, plus att det är ett jäkla strul, plus att det inte är så billigt att skicka en hel hoj, plus att det kommer att ta minst 3 veckor. Nu har jag inte läst på om canyons sätt att sköta det här, men om de inte har en egen obruten kedja för leverans, vilket de inte har, så skit i det. Blandar du in posten/DHL/Postnord/UPS/och så vidare, så går det åt helvete och är struligt.

Gör det hemma, du lär dig.

Canyon och service
Lulle skrev:
> Capra ibex skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Capra ibex skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Man ska inte överdriva serverandet av
> cyklar
> > > om
> > > > man inte har mekandet som intresse. När
> > cykeln
> > > > är ett par år gammal kan du behöva
> blöda
> > om
> > > > bromsarna o byta olja o packningar i
> gaffeln.
> > > Det
> > > > löser en duktigg lbs oavsett vilket
> > > klistermärke
> > > > som sitter på ramen.
> > >
> > > Sluta sprida felaktiga råd om gaffelservice.
> I
> > > övrigt håller jag med om att man kan vänta
> > > tills det känns att det behövs men inte på
> > den
> > > punkten.
> >
> > Oj förlåt att jag klampar in i ditt
> vardagsrum
> > happymtb.
> >
> > Jag har aldrig servat min gaffel mer än så.
> > Funkat fint fint under fyra år hittills. Men
> > gillar man att meka så kan man följa
> > tillverkarnas rekommendationer.
>
>
> Antingen så cyklar du väldigt lite, har en enkel
> och billig gaffel eller så har du ingen koll på
> att din gaffel är helt utsliten och fungerar som
> skit. Många skulle göra sig av med en gaffel om
> året om de inte servade regelbundet.

Du har humor iaf. Tack för din input ang huR mkt jag cyklsr o hur min gaffel fungerar.

Canyon och service
Rattnalle skrev:
> Rent objektivt om du servar efter "ett par år"
> kan svaret på frågan om hur din gaffel fungerar
> inte vara annat än: Dåligt.

Så det kan inte vara så att det inför service är antal körda timmar som är mer väsentligt en antal år? Alla kanske inte cyklar så mycket som du.

Canyon och service
Norrbotten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Rent objektivt om du servar efter "ett par år"
> > kan svaret på frågan om hur din gaffel
> fungerar
> > inte vara annat än: Dåligt.
>
>
> Så det kan inte vara så att det inför service
> är antal körda timmar som är mer väsentligt en
> antal år? Alla kanske inte cyklar så mycket som
> du.

En gaffel som stått still i nåt år är inte heller rolig att cykla på.

Men det är på gott och ont att vara kräsen, jag märker när gaffeln behöver servas. Det hade jag gärna sluppit märka och störa mig på.

Canyon och service
Rattnalle skrev:

> En gaffel som stått still i nåt år är inte
> heller rolig att cykla på.
>
> Men det är på gott och ont att vara kräsen, jag
> märker när gaffeln behöver servas. Det hade jag
> gärna sluppit märka och störa mig på.

Vänder du på cykeln så du får upp lite olja på bussningar och skumgummiringen i emellanåt? Tycker att 25timmar är överdrivet eller så cyklar du jäkligt mycket och hårt.
Förra året cyklade jag 150 timmar och gjorde 2 oljebyten i ytterbenen, det var gott om olja kvar vid de tillfällena och ingen skillnad i stiction . Nu har jag i och för sig en FOX terralogic gaffel men intervallerna är väl ungefär lika.

Canyon och service
Den Foxgaffel jag hade tidigare hade så mycket stiction även som nyservad att det var omöjligt att känna skillnad för mig ;)

Cykeln vänds ibland i andra syften men det är bara första stunden som möjligtvis påverkas av det, sedan slafsar oljan ändå runt i hela innanmätet inklusive bussningar, annars hade konstruktionen inte fungerat till att börja med.

Min gaffel lider inte av någon stiction, delvis för att jag stoppat i en stålfjäder. Men det är alltid mindre olja kvar än jag hällt i och den är aldrig vacker. Servar lite på känn eftersom jag inte loggar min cykling men kanske fem-sex gånger om året eller så. Ytterbensservice går fort och ny gaffel är dyrt.

Sedan menar jag inte att alla behöver vara anala med service. Det jag störde mig på var rekommendationen att skita i det. Det är en dålig rekommendation ur alla vinklar. Att sedan vissa tycker det funkar för dem är helt OK men det är något det är lämpligt att upptäcka själv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp