Canyon och storlekar

Earlslick

Aktiv medlem
Canyon och storlekar
Är precis i tagen att beställa mig en landsvägscykel från Canyon, ligger enligt deras egna kalkyler på storlek 64 för komfort och 62 för en sportig sittställning.
Har ett svagt minne av att jag läst något om att canyons egna system för uträkning ofta ger en smula för stor ram, stämmer det?

Canyon och storlekar
Jag beställde en 64 för ett tag sedan. Skulle ha 66 för komfort och 64 för sport och jag är 194 cm och har 93 cm långa ben. Tror det var AJ som skrev i ett reportage att han hade valt storlek enligt guiden med sportalternativet och det hade blivit perfa. Har dessutom sett någon som sålde en canyon om det var här eller på blocket som var stl 64 och utannonserades som "för folk över 190 cm".

Canyon och storlekar
Då verkar det stämma ganska bra, är 193cm och med 92cm ben.

Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag beställde en 64 för ett tag sedan. Skulle ha
> 66 för komfort och 64 för sport och jag är 194
> cm och har 93 cm långa ben. Tror det var AJ som
> skrev i ett reportage att han hade valt storlek
> enligt guiden med sportalternativet och det hade
> blivit perfa. Har dessutom sett någon som sålde
> en canyon om det var här eller på blocket som
> var stl 64 och utannonserades som "för folk över
> 190 cm".

Canyon och storlekar
Tycker att det låter stort ändå, eller mäter Canyon annorlunda? För mig är rimlig längd på sadelröret för en 193cm lång person mellan 58 och 60.

~K

Canyon och storlekar
Hej Earlslick,

Canyon mäter till toppen av det virtuella överröret. Så en traditionell 64 med 59,5cm överrör är ungefär en 62:a på Canyonspråk.

Nu är det ju många parametrar som avgör om en storlek är rätt eller ej men utgående ifrån dina mått så tyder det ju på att storleksvalet är relevant.

Tänk också på att sadelrörsvinkeln skiljer mellan 62 och 64 med 74 resp 74,5 grader på Ultimate AL. Detta påverkar sadelns läge.

Egentligen är jag starkt emot att rekomendera storlekar så här men eftersom detta är ett specialfall så gör jag det ändå. Jag har nämligen själv en Ultimate AL (2008) i storlek 64 med 120mm styrstam och jag är 193cm lång och har en grenlängd på 94,3cm. Och jag är mkt nöjd.

En brasklapp! Jämför inte 2008 års modeller av Ultimate med tidigare då de skiljer i längd på överrör.

Du har ju två veckors ångerrätt på ditt köp.

Benny

Tillbaka
Topp