Canyon precede: ON 5 kankar i ramen? sliten body efter 30mil?

Köpte en Canyon precede 05 i november och cykelpendlar drygt 6km varje dag. Det underhåll jag gör har varit att borsta bort smuts snö och is ifrån kedjan, kassetten och cykeln generellt, men tyvärr inte oljat kedjan cykeln står i kallförråd hemma men inne i värme på jobbet. Vägarna och cykelbanorna saltas inte här i stan där jag bor. Vet att jag borde tvätta cykeln orderligt men har inte nått eget utrymme med brunn och rinnande vatten att hålla till vid.

Har krachat en gång när det var riktigt spårigt, styret vred sig men resten verkade okej. Men efter det har jag upplevt nått av ett knakade ibland, verkar som det möjligen kommer ifrån pedalerna. Märkte också att bromsskivan fram tog i beläggen. Så jag lämnade in cykeln för service förra veckan. När jag hämta cykeln så hade dom bytt bromsbeläggen bak, vilket jag tycker verka knepigt, men menade att det var slitet, nåja hade åtminstone fixat så att beläggen fram inte tar emot bromsdisken längre. Men det där kankadet hade dom inte fått bort, men märkte det när jag fått hem cykeln. Dessutom hade pedalerna börjat snurra när man leder cykeln vilket dom inte gjorde innan service.

Så jag var tillbaka nästa dag och påpekade felen, då får jag till svar att body'n är nog sliten, bara efter 32mil undrar jag, får till svars att det finns body's som kostar mer vad hela min cykel gör men också billigare såklart. Kankandet verkade det som om dom inte hade hittat, pratade nämligen inte med personen som skruvat på cykeln när jag
hämtade den, så jag får visa hur de uppkommer. Dom pressar och trycker på olika sätt och ibland kankar det, så dom drar åt skruvar tills det verkar försvinna. Men misstänker att det kan vara en spricka i ramen som gör så att det knakar, och rekomenderar att ja hör av mig till canyon. Eller komma in igen om de händer nått mer.

Närmaste canyon serviceställe ligger en timme bort med bil. Ringde och berättade bara om body'n. Han trodde direkt att kedjan är slut, eftersom jag inte tagit hand om den nått vidare och att en kedja max håller 200mil mena han. Men trodde däremot inte att body'n vara nått problem om man plocka isär och rengjorde allt. Så det var helt andra bud gällande det. Fick också bra tips hur jag skulle gå tillväga med renföringen. Eller om jag kunde lämna in till min cykelreparatör istan och be dom göra det. Nämnde inte att jag redan haft cykeln på service.

Man får börja med att ta hand om sina grejer så går det alltid bättre, sen "kankande" som jag förstår är knakande(?) hände rpå alla cyklar i viss mån. Sämre skötta cyklar knakar oftare. ta hand om cykeln först och främst.

Man får börja med att ta hand om sina grejer så går det alltid bättre, sen "kankande" som jag förstår är knakande(?) hände rpå alla cyklar i viss mån. Sämre skötta cyklar knakar oftare. ta hand om cykeln först och främst.
Menade förstås knakande och inget annat. Ja det är som du säger, och när man köpt en cykel, för mig en dyr summa så borde man se till att ta hand om den.

Knak och knarr är ofta svårt att lokalisera. Man får testa sig fram, är det även om du står, är det när du trampar osv. Spricka någonstans är väl inte omöjligt men knappast det första jag hade misstänkt.

De gånger jag haft sprickor i ramen har det inte knakat (4 olika ramar om jag inte minns tokigt).

Senast ändrad:
Jag har svårt att tro att 200 mil är max för en kedja, ens på en elcykel. Sen varierar det såklart med underhåll.

Jag hade problem med knak på min racer. Misstänkte i princip allt, men det visade sig vara sadelstolpen. Med rengöring med mera och korrekt åtdragning blev cykeln tyst.

Tillbaka
Topp