Canyon racer bra val?

Jakelol

Ny medlem
Canyon racer bra val?
Ska ta upp cyklandet igen för att motionera och vill ha en cykel som är hyfsat rolig, inte väger satan och ok komponenter.
Så jag har sneglat en del på Canyon nu och dom verkar kryssa i alla rutorna men finns det andra alternativ som jag ska ta i beaktande?
Cykeln får gärna väga runt 8kg eller lättare och inte kosta en förmögenhet, helst runt 15.000 eller mindre.
Jag ska ju ha den som sagt till att motionera med som jag skrev tidigare och det ska gärna vara en rolig cykel så att jag inte tröttnar på den.

Canyon racer bra val?
Det finns massor av bra racercyklar för 15kSEK. Köp en i bra storlek, med vettig utväxling och som är snygg. Tillse att du har bra lättrullade däck på.

Lycka till!

Canyon racer bra val?
Visst, lätt är kul. Med mindre än att du bor i riktigt bergiga trakter skulle jag dock inte stirra mig blind på vikten.

Och för 15 kkr bör du absolut kunna hitta en cykel som är tillräckligt bra för att kunna ha mkt kul med.

Canyon racer bra val?
Håller du dig från yosemite och white och liknande ickecyklar så är nog det mesta liknande .
Skillnaden är vad man får för pengarna , ska man åka påstått finmärke får man sämre grejer för lika pengar .

Personligen tycker jag moderna Canyon är helt kanon .

M

Canyon racer bra val?
Manurhin2 sa:
Håller du dig från yosemite och white och liknande ickecyklar så är nog det mesta liknande .
Skillnaden är vad man får för pengarna , ska man åka påstått finmärke får man sämre grejer för lika pengar .

M

Haha ja XXL och Biltema går ju fetbort.
Körde Bianchi på den tiden jag tävlade för 21år sedan men jag har ingen lust att lägga 25.000kr eller mer idag när man är 39år och i dålig form :P
Ska glo lite mer på Canyon och just nu ser deras Endurace Al 7.0 ganska lockande ut.

Canyon racer bra val?
Jakelol sa:
Manurhin2 sa:

M

Körde Bianchi på den tiden jag tävlade för 21år sedan men jag har ingen lust att lägga 25.000kr eller mer idag när man är 39år och i dålig form :P
Ska glo lite mer på Canyon och just nu ser deras Endurace Al 7.0 ganska lockande ut.
Tänk på att vikten på cykeln är för s.

Canyon racer bra val?
Såg din köpesannons .
Om du kompletterar den med vilken storlek du önskar alternativt dina mått så borde sannolikheten att ngn hör av sig vara stor .
Även vilken /vilka typer av cykel ex Aeroad/Ultimate/Endurace
Personligen skulle jag rekommendera skivor .

M

Canyon racer bra val?
Manurhin2 sa:
Såg din köpesannons .
Om du kompletterar den med vilken storlek du önskar alternativt dina mått så borde sannolikheten att ngn hör av sig vara stor .
Även vilken /vilka typer av cykel ex Aeroad/Ultimate/Endurace
Personligen skulle jag rekommendera skivor .

M

Ska göra det :)

Canyon racer bra val?
Jakelol sa:
Manurhin2 sa:

M

Mtb kassett på den. Skall du cykla i Sverige är den totalt vrickad. GS bakväxeln tar dessutom 28 som minsta största drev så en GS utrustad cykel kan du inte köra med 12-25 om du skulle vilja det i framtiden. Personligen hade jag valt en cykel med SS bakväxel vilken ändå tar upp till 11-30 Men fortfarande lirar med 12-25.

Canyon racer bra val?
Kan det verkligen stämma att Canyon tycker att jag ska ha XS på ramen då jag är 172cm lång och 81cm i grenmått?
Hur är deras ramar egentligen? Vem kan använda en ram i XL då? Man lär ju behöva vara över 210?

Canyon racer bra val?
Jakelol sa:
Kan det verkligen stämma att Canyon tycker att jag ska ha XS på ramen då jag är 172cm lång och 81cm i grenmått?
Hur är deras ramar egentligen? Vem kan använda en ram i XL då? Man lär ju behöva vara över 210?

Canyons går nästan helt på benlängden. Jag är 174 med 88 ben och får rekommenderat XL hos Canyon.

Canyon racer bra val?
Spacekitty sa:
Jakelol sa:

Canyons går nästan helt på benlängden. Jag är 174 med 88 ben och får rekommenderat XL hos Canyon.

Så hur ska jag tänka?

Canyon racer bra val?
Jakelol sa:

Alla storlekstabeller är ju en kompromiss, det finns väldigt få medelmänniskor men Canyon har till skillnad från många andra en 2XS vilket gör att deras XS ungefär är en 50 vilket många andra kallar en S/M och M hos Canyon är en 53.

Du och jag är lika långa, antar att grenmått också är ungefär liknande, jag sitter på 72cm och jag har en S, dock av en Ultimate.
Eftersom du är precis mellan 2 storlekar skulle jag nog kika lite extra noga på vilka mått som känns vettiga, jämför med andra cyklar så kommer du att se att reach och stack på Canyon ofta motsvarar större storlekar av andra fabrikat.

Bäst är ju om du kan testa någon cykel innan du bestämmer dig. Jag sitter dock lika bra på min Ultimate i S som min Giant i M

Canyon racer bra val?
Ta och kolla runt vid andra tillverkare och se vad dom har för storlekar på sina ramar.
sadelhöjden går alltid att justera men inte ramröret.

Canyon racer bra val?
Jakelol sa:
Manurhin2 sa:

M

App app app. Det här går jag inte riktigt med på. Jag är också 39 år och i dålig form, men jag cyklar Bianchi. ;-)

Klart du ska ha en italienare. Absolut inget fel på Canyon osv, och vill man handla nytt så går Bianchi bort i prisklassen. Det du ska göra är att köpa en fin beggad Bianchi Intenso. Finns från Shimano 105 nivå.

Skittrevlig kolfiberram från komfortsegmentet. Jag är löjligt nöjd med min, rapp och rolig tycker jag. Jag är för övrigt 174 lång (minns inte benlängd, men "normalt" för min längd typ) och kör strl 55 på Bianchi, helt spot on i storlek för mig.

Glädjen att få styra en Bianchi igen kommer göra att du cyklar ännu mer, plus att vill du byta så tappar den mycket mindre i värde än en ny Canyon.

Intenso har varit med några år så dom är inte helt ovanliga på Blocket, och träffar din prisklass perfekt. Hittade en med Dura-Ace nu direkt som verkar vettig.

https://www.blocket.se/vasterbotten/Bianchi_Intenso_Dura_Ace_84897829.htm?ca=23_11&w=3

Canyon racer bra val?
ooms sa:
Dagens Bianchi är väl inte direkt några italienare...

Självklart är det väl så. Precis som att Apple tillverkas i Kina och Volvo är kinesiskt osv...... Det kan ju ändå finnas ett mervärde i varumärket vad gäller känsla, historik, design mm mm. Om man är intresserad utav sådant varierar såklart från person till person.

Canyon racer bra val?
Putteman sa:
ooms sa:
Dagens Bianchi är väl inte direkt några italienare...

Självklart är det väl så. Precis som att Apple tillverkas i Kina och Volvo är kinesiskt osv...... Det kan ju ändå finnas ett mervärde i varumärket vad gäller känsla, historik, design mm mm. Om man är intresserad utav sådant varierar såklart från person till person.
Snarare det faktum att Bianchi numera ägs av svenska cycleeurope (samma som crescent, monark, mm.) vars cyklar i princip byggs på kinesiska katalogramar (dvs ingen egen utveckling att tala om).
Andra italienare som Colnago, Pinarello, De Rosa m.fl. tillverkas väl också ofta i Kina (som det mesta idag), men är ändå egenutvecklat och fortf italienskt "på riktigt". Viss skillnad.

Canyon racer bra val?
Borde det inte finnas en hel drös Canyon i Uppsala att provcykla ?
Canyonägare är människor av bästa sorten så det är min rekommendation att försöka få träff på några ägare .

M

Canyon racer bra val?
Manurhin2 sa:
Canyonägare är människor av bästa sorten så det är min rekommendation att försöka få träff på några ägare .

M

Såna här grova generaliseringar tycker jag inte är ok. Jag cyklar på en canyon racer och är ett jävla svin. Bor iofs inte i Uppsala, kanske är det som gör det.

Canyon racer bra val?
Sernevi sa:
Manurhin2 sa:

M

Såna här grova generaliseringar tycker jag inte är ok. Jag cyklar på en canyon racer och är ett jävla svin. Bor iofs inte i Uppsala, kanske är det som gör det.

Du är en fin människa innerst inne .
Fråga mamma ?

M

Canyon racer bra val?
Manurhin2 sa:

M

Om inte alla väntar på ersättningsramar och därför inte har något att låna ut.

Canyon racer bra val?
Jakelol sa:

Hej.

Det behöver nog inte vara heltokigt.
Jag är själv 170 och har xs på en av mina Focusar (den jag trivs bäst med).
På en annan Focus gick jag upp till small istället vilket visade sej vara ett avigt beslut.
Blev tvungen att byta vevarna, styrstam 2 ggr och det blev ett jävla meck med sadelpositionen.
Upplever cykeln som lite "klunsig" faktiskt.
Hamnar jag någonsin i valet större/ mindre cykel kommer jag tveklöst välja den mindre.
Lycka till med ditt köp så ses vi längs nån väg...

Canyon racer bra val?
Manurhin2 sa:

M
Jag har :-)
Fast det är en M, och förra generationens (årsmodell 2015) Ultimate CF SLX. Så det är nog inte till så mycket hjälp...

Canyon racer bra val?
Havoc 5 sa:
Jakelol sa:

Hej.

Det behöver nog inte vara heltokigt.
Jag är själv 170 och har xs på en av mina Focusar (den jag trivs bäst med).
På en annan Focus gick jag upp till small istället vilket visade sej vara ett avigt beslut.
Blev tvungen att byta vevarna, styrstam 2 ggr och det blev ett jävla meck med sadelpositionen.
Upplever cykeln som lite "klunsig" faktiskt.
Hamnar jag någonsin i valet större/ mindre cykel kommer jag tveklöst välja den mindre.
Lycka till med ditt köp så ses vi längs nån väg...

Det lutar åt XS då efter dina ord.

Tillbaka
Topp