canyon recall

crescentgubbe

Ny medlem
canyon recall
Stora svårigheter att montera gaffeln. Den sitter inte stadigt.
Vad kan man ha gjort fel?
Samt nu har jag svårigheter att få upp topplocket så jag kan montera gaffeln på nytt . Har tänkt ta cykeln till verkstan.
Vilken verkstad skall man välja?
Tacksam för hjälp.
Roadmaster pro ser ut att få vila satsar på maraton istället.

canyon recall
Har du dragit bulten i topplocket max innan du dragit fast bultarna till styrstammen?
Fyller distanserna upp mellanrummet mellan styrlager och topplock?

Ett fenomen som jag haft när man byter gaffel/styrlager är att ringen som sitter längst ner på gaffeln inte går att få i sitt rätt läge på en gång. Efter en kort runda brukar den hamna på plats och då får man spänna efter styrlagret lite till.

Försök beskriva problemet lite mer och lägg gärna ut någon bild, Happy är fullt av expertis, allra helst på Canyon...

canyon recall
2-barnspappan skriver:
Har du dragit bulten i topplocket max innan du dragit fast bultarna till styrstammen?
Fyller distanserna upp mellanrummet mellan styrlager och topplock?

Topplocket går inte öppna eller strama bara snurrar runt.
Det är glapp mellan styrlager och topplock.

Samt att det är mellanrum så styret är inte stadig. När man trycker ner styret med litet kraft ger det efter. Försöker att pressa ner för att fästa bultarna längre ner men lyckas inte helt.

Är det säkert att köra?

canyon recall
Har du läst igenom demonterings/monteringsinstruktionen som går att ladda ner på Canyons hemsida? Här en direktlänk till PDF filen: http://www.canyon.com/_en/recall/downloads/Gabelaustauschanl_en.pdf

Det låter som du har fått gaffeln kapad i fel längd om det inte går att dra åt topplocket så att styrstammen klämmer ihop lagret. Då är gaffelröret för långt. Det löser du med antingen genom att sätta dit en extra distans/spacer eller så kapar du gaffelröret till rätt längd. Det är min gissning, men det går mycket lättare om du lägger upp bilder på hur det ser ut.

I instruktionen ser du även hur man ska mäta upp gaffelns längd, innan man skickar in den till utbyte. Har man inte mätt som Canyon föreskriver finns risk att man får fel gaffellängd tillbaka.

/Leo

canyon recall
Om du tittar i länken som Leo skickade så ser du på bild 6 och 7 att styrstammens gods som sluter om gaffelröret skall vara en liten bit ovanför den övre kanten på gaffelröret. Är den inte det löser du probelmet enklast (som Leo säger) genom att lägga i en extra distansring (spacer).

Känns det invecklat borde nästan vilken cykelhandlare som helst kunna hjälpa dig med ditt problem.

Om det skulle vara så (som för en hel del andra, bl. a i Tyskland) att de kapat gaffelröret fel känns det lite sådär. De har trots allt haft facit att gå efter.

Lycka till!

canyon recall
2-barnspappan skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det skulle vara så (som för en hel del andra,
> bl. a i Tyskland) att de kapat gaffelröret fel
> känns det lite sådär. De har trots allt haft
> facit att gå efter.

Det gäller att facit är rätt, har man mätt annorlunda än anvisningarna så blir det fel. Min gaffel var av rätt längd, så de kan göra rätt också och det känns ju rätt bra.

/Leo

canyon recall
Jo jag har läst monteringsinstruktionen. Kan inte se vad jag har gjort för fel men det är enda möjligt att något har skurit sig.

Det är ganska pinsamt men jag glömde att mäta gaffeln innan jag skickad in denna.
Kom på det efteråt tänkte att det skulle lösa sig att Canyon mäter denna när de fick denna.

Jag tror jag har skruvat topplocket för hårt före jag fästade bultarna till styrstammen.
Topplocket går inte att få upp nu. Förhoppningsvis fixar den lokala cykelverkstaden detta.

Skall jag be Canyon skicka en extra distansring?

canyon recall
Då du inte mätt upp gaffeln så är den troligtvis för lång. Distansringar/spacers kan du köpa hos närmaste cykelhandlare, ta med cykeln också, det löser nog problemet fortast.

/Leo

canyon recall
Hoppas det löser sig för dig!

Att skylla på att konsumenten inte mätt upp sin gaffel och skrivit det på en lapp är dåligt.
Canyon får en gaffel som skall bytas ut mot en ny. Att mäta gaffelröret och leverera en gaffel med lika långt gaffelrör är tydligen för mycket begärt...

Undrar om detta blir nästa älska eller inte älska Canyon-tråd? :-)

Senast redigerad av en moderator:
canyon recall
2-barnspappan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppas det löser sig för dig!
>
> Att skylla på att konsumenten inte mätt upp sin
> gaffel och skrivit det på en lapp är dåligt.
> Canyon får en gaffel som skall bytas ut mot en
> ny. Att mäta gaffelröret och leverera en gaffel
> med lika långt gaffelrör är tydligen för
> mycket begärt...
>
> Undrar om detta blir nästa älska eller inte
> älska Canyon-tråd? :-)

Hoppas det löser sig för dig och du kan börja njuta av livet istället för att vara bitter. :-)

/Leo

canyon recall
Tack för all hjälp!
Skall åka till Cykelhandlaren.

Har bare ett problem med topplocksbulten som går att få upp. Men det kanske finns att få tag på hos Cykelhandlaren också.

Så mörkt ut trodde cykeln var förstörd. Men det ser lite ljusare ut nu efter ha läst expertisen på forumet.

Annars har jag bara positiv erfarning Canyon. Dom skickade bl.a nya däck Continental Gp 4000 efter
att däcken hade spruckit efter 9 månader . Utan frågor eller diskussion från Canyon.

canyon recall
Har beställt verkstadstid på Cykloteket nästa vecka.

Troligen måste topplocket borras eller sågas bort då det sitter fast. Skall få nytt topplock och spacer från Canyon.

Får återkomma nästa vecka.

Tillbaka
Topp