Canyon Roadlite AL SL 7.0 - pendling?

elise

Medlem
Hej!

Jag söker lite råd från folk som vet mer än mig. Jag vet att det finns trådar om pendling men jag hittar inte något om denna modell från Canyon! Jag är helt nybörjare så jag ursäktar mig på förhand för alla noob-frågor.

https://www.canyon.com/sv-se/fitness/roadlite/roadlite-al-sl-7-0.html?search=1&q=ROADLITE+AL+SL+7.0

Jag är skitkass på allt tekniskt med cyklar, men vill köpa en bra cykel som jag kan pendla till jobbet med 2 mil om dagen i princip året runt (inte när det är mängder snö men jag bor på Västkusten så ingen superstor risk). Utöver det ta cykeln till gymmet/stan typ när det behövs och någon längre tur som motion. Jag har en racer Bianchi hemma som jag tyvärr inte cyklat riktigt så mkt på som jag hade tänkt men ändå kör emellanåt på på sommarhalvåret.

Det är rea på Canyon-modellen just nu så den går på 10200 kr ungefär. Värt?

Har även kollat på Nishiki Pro SLD 2018 som en cykelaffär rekommenderade mig. Inklusive skärmar, lampor och sånt skulle den landa på 10k.

Vilken borde jag köpa?

Vad för pedaler ska jag ha? Har läst om Shimano a530 och Shimano Click’R. Vad tipsar ni om? Jag har cykelskor med SPD-kloss som jag har kört med racern på. Kommer cykla genom stan till jobbet, vågar man sitta fast med klossar eller ska jag ha en pedal med klossar på ena sidan och vanliga andra? Tips mottages gärna.

Och en till grej, är bromsarna hydrauliska eller mekaniska på Canyonen ovan? Googlat men förstår tyvärr inte...

Tack på förhand!

Glömde tillägga:
- underlag blir mest asfalt
- budget ligger runt 10 k
- cyklar träningsklädd och duschar/byter om på jobbet
- syfte är att ta sig smidigare till jobb än kollektivt samt få bra motion! Spara pengar på snordyra månadskort.

Funkar väl fint (om storleken är bra).
Pro SLD är väl en klassisk pendlare.
Tänk på att vinterväder sliter rätt gôtt på hojen, så lite enklare utrustad kan vara käckt.