Canyon Roadlite AL SL 7.0 - pendling?

elise

Medlem
Hej!

Jag söker lite råd från folk som vet mer än mig. Jag vet att det finns trådar om pendling men jag hittar inte något om denna modell från Canyon! Jag är helt nybörjare så jag ursäktar mig på förhand för alla noob-frågor.

https://www.canyon.com/sv-se/fitness/roadlite/roadlite-al-sl-7-0.html?search=1&q=ROADLITE+AL+SL+7.0

Jag är skitkass på allt tekniskt med cyklar, men vill köpa en bra cykel som jag kan pendla till jobbet med 2 mil om dagen i princip året runt (inte när det är mängder snö men jag bor på Västkusten så ingen superstor risk). Utöver det ta cykeln till gymmet/stan typ när det behövs och någon längre tur som motion. Jag har en racer Bianchi hemma som jag tyvärr inte cyklat riktigt så mkt på som jag hade tänkt men ändå kör emellanåt på på sommarhalvåret.

Det är rea på Canyon-modellen just nu så den går på 10200 kr ungefär. Värt?

Har även kollat på Nishiki Pro SLD 2018 som en cykelaffär rekommenderade mig. Inklusive skärmar, lampor och sånt skulle den landa på 10k.

Vilken borde jag köpa?

Vad för pedaler ska jag ha? Har läst om Shimano a530 och Shimano Click’R. Vad tipsar ni om? Jag har cykelskor med SPD-kloss som jag har kört med racern på. Kommer cykla genom stan till jobbet, vågar man sitta fast med klossar eller ska jag ha en pedal med klossar på ena sidan och vanliga andra? Tips mottages gärna.

Och en till grej, är bromsarna hydrauliska eller mekaniska på Canyonen ovan? Googlat men förstår tyvärr inte...

Tack på förhand!

Glömde tillägga:
- underlag blir mest asfalt
- budget ligger runt 10 k
- cyklar träningsklädd och duschar/byter om på jobbet
- syfte är att ta sig smidigare till jobb än kollektivt samt få bra motion! Spara pengar på snordyra månadskort.

Funkar väl fint (om storleken är bra).
Pro SLD är väl en klassisk pendlare.
Tänk på att vinterväder sliter rätt gôtt på hojen, så lite enklare utrustad kan vara käckt.
Med fyra mil om dagen (typ två timmar snitt) skulle åtminstone jag fundera på om det inte vore värt ett styre med lite mer möjlighet till variation. Även om det kanske blir lite dyrare.

2 mil är tur och retur. När du säger att enklare är bättre, tänker du att Canyonen inte är enkel nog?

Jag är ju en typiskt dålig kombination av totalt okunnig som inte förstår komponenter men som gillar att ha lite småbra grejer ändå. Kommer inte reda ut att mecka något själv heller utan får lämna in cykeln för service och grejer byta ut saker när det behövs...

elise sa:
2 mil är tur och retur. När du säger att enklare är bättre, tänker du att Canyonen inte är enkel nog?

Jag är ju en typiskt dålig kombination av totalt okunnig som inte förstår komponenter men som gillar att ha lite småbra grejer ändå. Kommer inte reda ut att mecka något själv heller utan får lämna in cykeln för service och grejer byta ut saker när det behövs...

105 är ju rätt bra grejor. Tyvärr är det gamla 105 5800 på den och nya R7000 bakväxel, vevparti och framväxel är trevligare.

Jag kan tycka att kassetten är onödigt stor med tanke på att det är 2x cykel, men du kan ju byta till en 11-28 när den som kom med är utsliten så får du lite större nytta av 11-delat.

11-delat ger lite dyrare slitdelar så Tiagra eller Sora kommer att fungera ungefär lika bra, men med billigare reservdelar och troligen längre serviceintervaller.

Men vad tusan- det är en fullt fungerande cykel och kommer att göra jobbet.

Utan tvekan skulle jag välja Canyon av de två. Bättre på alla(?) punkter.

Det är hydrauliska bromsar på den.

Utväxlingen tycker jag fungerar alldeles utmärkt till pendling (tycker jag).

roller sa:

Utväxlingen tycker jag fungerar alldeles utmärkt till pendling (tycker jag).

50/11, 34/32 eller ens 50/12 används väl troligen inte så ofta? Kör man med rangen där man ligger kan man få lika stora eller mindre steg med 9 eller 10 delat och därmed en robustare/billigare drivlina. Vill man ändå ha 11-delat så varför inte placera rangen så att man får nytta av stegen istället för att ha tre drev på kassetten som nästan aldrig används.

emmer sa:
roller sa:
Ja utan tvekan tar man det framför hydrauliska bromsar som det är på proSLD.
Något annat vore ju tokigt...

För att förtydliga så var det svar på tre olika frågor (därav radbryt mellan svaren) och inte mitt sätt att argumentera för att välja Canyonen före Nishikin pga hydrauliska bromsar.

Bra hoj för pendling den där canyonen 1 mil x 2. Kan du ställa den inomhus på jobbet och kan tänka dig att rengöra drivlinan regelbundet under vintersäsongen så är den utmärkt. Ska den stå ute och du är ointresserad av att tvätta hoj så är den för fin. Att torka av drivlinan regelbundet och smörja samt tvätta av den då och då behövs när det slaskar. Tar inte så många minuter.

roller sa:
emmer sa:
roller sa:
För att förtydliga så var det svar på tre olika frågor (därav radbryt mellan svaren) och inte mitt sätt att argumentera för att välja Canyonen före Nishikin pga hydrauliska bromsar.
Editera då efter som "den" bara kan vara endera och inte båda.

Canyon Roadlite blir bra. SPD är inga problem någonsin, det använder jag alltid, oavsett. Kombi-pedaler som har SPD bara på ena sidan suger däremot eftersom de alltid visar "fel sida upp". Vanliga PD-M520 kostar typ 250 kr och funkar utmärkt.

Min dotter har en 2016 Roadlite AL som väger 8,5 kg. Vettig pendlarcykel.

Bilagor

• 170330_small.png
    170330_small.png
    617 KB · Besök: 329
Sixten Fors sa:
Canyon Roadlite blir bra. SPD är inga problem någonsin, det använder jag alltid, oavsett. Kombi-pedaler som har SPD bara på ena sidan suger däremot eftersom de alltid visar "fel sida upp". Vanliga PD-M520 kostar typ 250 kr och funkar utmärkt.

Alldeles för snygg för att jag skulle våga ställa den i stan:) men beror väl kanske på vart man bor också

Tack för svar! Fattar inte vad ni pratar om med 50/11, och byta till 11-28 osv, mm. Men fattar att den duger till pendling och har rätt bromsar. Tycker ni jag borde köpa något helt annat eller likväl kan köpa något billigare (lite mindre bra) men dugligt för min nivå på typ 6-8 k så tar jag gärna emot sådana tips med.

mr.morango: Den kommer stå inomhus både hemma och på jobbet, på jobb har jag möjlighet att spola av och tvätta den så det ska inte vara några problem :)

Har någon av er köpt från Canyon? Läste lite om service osv eller om något är fel. Låter ju lite meckigt att skicka den till dem, nackdelen med att handla på nätet. Kan jag lämna in den och få service och bytt saker på något annat cykelställe eller är det no-no och att man ska köra på Canyon alltid? Bor i Göteborg så det finns nog en hel del bra cykelbutiker/service-ställen ändå hoppas jag.

Senast ändrad:
emmer sa:
roller sa:
emmer sa:
roller sa:

elise sa:
Och en till grej, är bromsarna hydrauliska eller mekaniska på Canyonen ovan? Googlat men förstår tyvärr inte...
Tack på förhand!

Så på ovanstående fråga ska jag alltså inte svara "den" och därmed syfta på Canyonen?

Inga problem att köpa från canyon. Kolla deras tabeller för storlek eller dra din längd och benlängd i tråden så får du hjälp. Om du inte har tummen exakt mitt i handen så är det roligt att lära sig det basala kring att mecka cykel. Sannolikt inte så mkt du behöver göra utom att finjustera växlarna efter ngn månad så ingen stor sak. Finns bra videos på nätet. Samt tvätta så klart...

Glömde skriva att du så klart kan få hjälp med allt hos valfri seriös cykelbutik, men lär dig det basala själv det är mkt billigare o roligare.

Det här med utväxling är väl grym överkurs? Killen vill ju cykla till jobbet. Oavsett om det är uppför eller nedför eller bägge samt om svaga eller starka ben så kommer det fungera prima. Tänk om han är bakfull? Ve och fasa då behöver kasseten bytas.

Jag har en AL SL 7.0 och är väldigt nöjd med den. Sitter bra och den har bra fart för att vara en hybrid. Även "barends" som är med gör ju att det går att variera händernas position helt okej.
Hade en PRO SLD tidigare och Canyonen är klart mer att cykla med.
Jag ville egentligen ha den snygga blå, men valde Stelth svart bara för att den skulle synas mindre OM jag skulle parka den på stan någon gång. En helsvart cykel försvinner bland andra om man kan tränga in den i ett cykelställ, medan den blå verkligen lyser...

Senast ändrad:
mr.morango sa:
Det här med utväxling är väl grym överkurs? Killen vill ju cykla till jobbet. Oavsett om det är uppför eller nedför eller bägge samt om svaga eller starka ben så kommer det fungera prima. Tänk om han är bakfull? Ve och fasa då behöver kasseten bytas.
Killen? Elise är en kille?

roller sa:
emmer sa:
roller sa:
emmer sa:
roller sa:

elise sa:
Tack på förhand!

Så på ovanstående fråga ska jag alltså inte svara "den" och därmed syfta på Canyonen?

Jag tror alla andra förstod precis vad du menade. Jävla trams av Emmer bara, men det verkar vara så han fungerar.

elise sa:
Är 166 cm lång och innerben ca 76 cm. Tror du deras xs funkar då eller är den för liten?
Roadlite AL SL 7 i XS levereras med små hjul (584 mm) och det vill man inte ha.
Small levereras med riktiga hjul för vuxna (622 mm) det vill man ha.
Small har 48 cm långt sadelrör, det är inga problem.
Min dotter har 46 cm sadelrör på sin cykel och började cykla på cykeln vid ca 155 cm längd. På den tiden levererades även XS med vuxenhjul.
Small har 415 mm räckvidd (reach) och till 166 cm kroppslängd passar det då bra med 60-70 mm lång styrstam. Cykeln levereras med 80 mm styrstam, så du får köpa en ny förslagsvis 60 mm stam för 110 kr https://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-mountainbike/ det tar ungefär 5 minuter att byta styrstam. Insexnyckel ingår med cykeln.

mr.morango sa:

Är det? Tja, nja. Om man inte bryr sig så kan man ju köpa cykel på biltema. Det är ju ändå bara detaljer som skiljer sig åt.

pripps sa:
mr.morango sa:
Vet du? Har du kollat innanför byxorna, är det viktigt?

Bengt-re sa:
mr.morango sa:

Är det? Tja, nja. Om man inte bryr sig så kan man ju köpa cykel på biltema. Det är ju ändå bara detaljer som skiljer sig åt.
Jävla trams. Tråkig inställing för övrigt.

mr.morango sa:
pripps sa:
mr.morango sa:
Vet du? Har du kollat innanför byxorna, är det viktigt?
Haha nä tyckte det var lite roligt att du förutsatte att Elise var en killa bara

Sixten Fors sa:

Snygg , dessutom en Canyon .
Win-Win

mr.morango sa:

Om hen vill cykla till joppet så kanske randomutväxling är av mindre betydelse.
Fast då kommer Hakan och förklarar med en tabell att man minsann kan xycla så där jättefort med rätt växling.

För övrigt tycker jag Elise borde köpa en gravel me skärmar å pkthållare istället för en roadlätt

Utväxlingen på Roadlite funkar utmärkt. Vem som helst kan "serva" en Roadlite, det sitter exakt samma Shimano prylar och DT Swiss hjul på den som på vilken annan cykel som helst. Enkelt ägande.

Jag har inte facit men jag har svårt att tro att en svensk cykelhandlare i dagens läge skulle neka en riktig postordercykel lite vård .
Vet dock dom som inte gärna vårdar ex biltemacyklar .

M

Även jag pendlar på en roadlite al, 2016 års modell. Som daglig cykel har jag utrustat den med skärmar, stöd och pakethållare.

Pakethållaren kan ha vissa passningsproblem iom att bromsen bak sitter ovanpå sadelstaget (löst med lite böjande våld). Vad gäller skärmar saknas fästpunkt för skärm nere vid vevpartiet (löst med ett rejält buntband). Tiagraveven saknar så vitt jag vet möjlighet till kedjeskydd, man blir alltså oljig om byxorna om man har något annat än tights eller shorts. Ram och gaffel har inte jättemycket plats, 37 mm vinterdäck och skärmar kan nog bli lite tight. 32 går bra.
Kedjestaget är ovalt, de flesta stöd är gjorda för runda kedjestag men med lite eftersök löste det sig också (på stadium av alla ställen). Apropå kedjestag så är dom också rätt korta så en sidohängd cykelväska slår lätt i hälen när man trampar.

På det hela taget en rolig cykel som tar mej till jobbet mest jämt. Lockar till cykling, kvick känsla.

För övrigt tycker jag Elise borde köpa en gravel me skärmar å pkthållare istället för en roadlätt[/quote]

Tips på en bra gravel för min budget på 10K max? Har kollat på gravel och cx med men hittar inte riktigt någon kandidat i den prisklassen.

konscious sa:
För övrigt tycker jag Elise borde köpa en gravel me skärmar å pkthållare istället för en roadlätt

elise sa:
Tips på en bra gravel för min budget på 10K max? Har kollat på gravel och cx med men hittar inte riktigt någon kandidat i den prisklassen.

https://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-energie-cyclocross-bike-apex-1x11-2019/rp-prod168781

Visserligen några hundringar över budget, men det tror jag det är värt. Och ja, jag vet att det är en CX, men jag misstänker att det spelar mindre roll i det här fallet.

Själv köpte jag en billigare CX och även om den duger gott åt mig så ångrar jag lite att jag inte köpte en med hydrauliska bromsar. Men det är så dags att tänka på det nu.

Senast ändrad:
Den här tråden kunde varit skapad av mig själv, sitter med samma funderingar med snarlika förutsättningar!

Jag har tidigare kört på en äldre Nishiki Pro SL, som jag var supernöjd med. Var därför inne på att köpa en Pro SLD tills jag började googla och nu snöat in på en Roadlite.

Några tankar som jag brottas med

Jag är lika lång som du men med snäppet längre ben. Är inne på att gå upp på S för att få normalstora hjul. Vet någon hur mycket man märker av skillnaden när man kör? Eller handlar det mest om att det är lättare att hitta däck mm för 28''? Minsta sadelhöjden är dock någon centimeter för hög för mig på S, vet någon om det går sätta sadelstolpen längre ner än denna gräns eller om man i så fall måste såga av den?

Ett annat problem är att jag inte hittar SL 7 tillgänglig i Small, 2018 års modell. Årets variant finns, men då är den 1kg tyngre, ser någon varför?

Jag har även kikat på AL 6, som jag tror räcker till för mig även om den anses "omodern", finns i S. Man sparar någon tusenlapp på detta och en skillnad mellan 6 och 7 är ju som många trådar skriver skärmfästen. Dock verkar det finnas lösningar även för 7:an https://www.canyon.com/sv-se/access...h=1&q=SKS+Raceblade+Pro+XL+Mattsvart#id=63042
och de som rekommenderas för 6:an (SKS Velo 42) har fått blandade omdömen ändå?

Har även jag varit inne på gravel-spåret, men då 75% av mina två pendlingsmil består av stad/cykelbana känner jag att jag vill ha rakt styre.

Vet inte om jag hjälpte dig framåt men ska bli intressant att se vad du väljer!

Tänkte tipsa om en Rose gravel/CX men dom verkar inte ha någon modell kring 10k längre... synd Är så sjukt nöjd med min gamla betta

Det blir svårt med den strama budgeten.
Annars är canyons billigaste grail ett bra alternativ.
En CX/Gravöl är ett mkt trevligare alternativ, med dom pengarna skulle jag titta på en beg.

Tillbaka
Topp