Canyon spectral

Lentor

Aktiv medlem
Canyon spectral
Tjena. Har kollat lite på fs cykel det sista o var inne på o hitta en begagnad canyon spectral 7.0 2015 då jag gillar utseendet på den. Men hur verkar geo o specs på den? Är nybörjare så kan inte sånt. O vad tkr ni är rimligt pris för en i okej skick?

Canyon spectral
Med tanke på hur många som går av. Så skulle jag inte råda någon att köpa en beggad och då helt vara utan garantier osv.

Canyon spectral
Tror du får ta det med en nypa salt, det är också en väldigt vanlig cykel. Jag har iaf inte haft några problem alls med ramen på min spectral.

Senast ändrad:
Canyon spectral
marr sa:
rix sa:
Tror du får ta det med en nypa salt, det är också en väldigt vanlig cykel. Jag har iaf inte haft några problem alls med ramen på min spectral.

Ja, fast köpa en ram, känd för att gå av, begagnad. Det är aldrig en bra idé.

Sök på valfri tillverkare + frame + crack så får du upp massor. Tror inte Canyon har speciellt mkt mer problem än andra.

Canyon spectral
rix sa:
marr sa:
rix sa:

Sök på valfri tillverkare + frame + crack så får du upp massor. Tror inte Canyon har speciellt mkt mer problem än andra.
Det tror jag. Oavsett vad så måste en begagnad SpräcktAl från 2015 anses vara ett högriskköp.

Canyon spectral
rix sa:
marr sa:
rix sa:

Jag har fyra bekanta med spectral, alla har gått av, på samma ställe. Så ser det inte ut på någon annan ram i bekantskapskretsen.
Så jo, de har mer problem än andra. Även om din råkar vara hel.

Canyon spectral
marr sa:
Jag har fyra bekanta med spectral, alla har gått av, på samma ställe. Så ser det inte ut på någon annan ram i bekantskapskretsen.

Du råkar inte veta om det är den senaste modellen och i så fall om den är från senaste året då Canyon påstår sig fixat problemet.

(Jag har ännu inte helt släppt tanken på att skaffa en ny Spectral.)

Canyon spectral
Pastor Hannes sa:
marr sa:

Du råkar inte veta om det är den senaste modellen och i så fall om den är från senaste året då Canyon påstår sig fixat problemet.

(Jag har ännu inte helt släppt tanken på att skaffa en ny Spectral.)

Den nya har väll också haft sina problem? Var det inte på den de tillochemd gjorde en offentlig recall liknande grej?

Canyon spectral
marr sa:
Den nya har väll också haft sina problem? Var det inte på den de tillochemd gjorde en offentlig recall liknande grej?

Jo den senaste modellen hade stora problem första året. Recallen gällde väl bara några cyklar och i USA om jag fattat rätt. Canyon hävdar att de fixat. Och det vore väl inte orimligt att de skulle göra det då det inte vore svårt att biffa upp det utsatta stället.

Jag har inte hittat så mycket info om rambrott senaste året så jag var lite nyfiken på om det var Spectral från senaste året som spruckit.

Jag har bara två cyklar på min shortlist. Canyon Spectral och Trek Remedy. Treken är ca 7 000 SEK dyrare, därför har jag inte avfärdat spectralen...

Canyon spectral
Pastor Hannes sa:
marr sa:

Jo den senaste modellen hade stora problem första året. Recallen gällde väl bara några cyklar och i USA om jag fattat rätt. Canyon hävdar att de fixat. Och det vore väl inte orimligt att de skulle göra det då det inte vore svårt att biffa upp det utsatta stället.

Jag har inte hittat så mycket info om rambrott senaste året så jag var lite nyfiken på om det var Spectral från senaste året som spruckit.

Jag har bara två cyklar på min shortlist. Canyon Spectral och Trek Remedy. Treken är ca 7 000 SEK dyrare, därför har jag inte avfärdat spectralen...

Det som får mig att tveka är. Trots alla felen på den gamla hojjen. Så släpper de en helt ny ram, med i princip samma problem igen. Om inte värre. Jag har inget förtroende.
Men jag kör också tunga alu-ramar istället. Fast nu har ju Jofa eventuellt dödat en orange också, så bara nukeproofen kvar man kan lita på :p

Canyon spectral
marr sa:
Det som får mig att tveka är. Trots alla felen på den gamla hojjen. Så släpper de en helt ny ram, med i princip samma problem igen. Om inte värre. Jag har inget förtroende.
Men jag kör också tunga alu-ramar istället. Fast nu har ju Jofa eventuellt dödat en orange också, så bara nukeproofen kvar man kan lita på :p

Jo det är det som får mig att tveka också. Canyon har haft problemet på flera modeller och det kan inte vara raketforskning att hållfastighets- och utmattningsräkna på det där. Om de inte kan borde de ju i alla fall överdimensionera de ställen som alltid spricker...

Men fruktansvärt prisvärda är de cyklar från Canyon som håller. Jag kan inte riktigt komma ifrån det.

Canyon spectral
marr sa:
Pastor Hannes sa:
marr sa:

Hmm just Orange är väl inte direkt kända för att hålla så bra?

https://singletrackworld.com/forum/topic/anyone-else-cracked-their-orange/

Canyon spectral
Jag har en spectral från 2016 som spruckit där alla andra också spricker. Har inte cyklat den speciellt hårt. Tog dessutom 4 månader under säsong innan jag fick en ny ram, vilket inte verkar vara ovanligt när man läser lite i rambrotts-tråden.
Att de dessutom inte löser problemet när de designar om cykeln är ju helt obegripligt.
Köp ingen Canyon. Klent designat och väldigt dåliga att ha och göra med när det skiter sig (vilket det alltså verkar göra rätt ofta).

Canyon spectral
rix sa:
marr sa:
Pastor Hannes sa:
marr sa:

Hmm just Orange är väl inte direkt kända för att hålla så bra?

https://singletrackworld.com/forum/topic/anyone-else-cracked-their-orange/

Beror lite på olika modeller och vem man frågar. Man hör mycket, mycket snack. Men få bilder visas. Men absolut nämns de ofta :)
Jag roade mig med att bildgoogla stage 5 den jag har) crack. Hittade ingen. Prova samma med spectral

Canyon spectral
Canyon spectral
marr sa:
rix sa:
unsuspected sa:
rix sa:
Är det därför du säljer din? :)

Nej, men har haft den sen den var ny (2016) och är sugen på att prova något nytt!

Klart viktigt att hålla flaggan högt i denna tråden.

Eller iaf visa på att det finns sådana som inte har drabbats av ett visst fel och bidra med en mer nyanserad bild.

Canyon spectral
rix sa:
marr sa:
rix sa:
unsuspected sa:
rix sa:
Är det därför du säljer din? :)

Nej, men har haft den sen den var ny (2016) och är sugen på att prova något nytt!

Klart viktigt att hålla flaggan högt i denna tråden.

Eller iaf visa på att det finns sådana som inte har drabbats av ett visst fel och bidra med en mer nyanserad bild.

Är den svårsåld?

Canyon spectral
Pastor Hannes sa:
Jo det är det som får mig att tveka också. Canyon har haft problemet på flera modeller och det kan inte vara raketforskning att hållfastighets- och utmattningsräkna på det där. Om de inte kan borde de ju i alla fall överdimensionera de ställen som alltid spricker...

Men fruktansvärt prisvärda är de cyklar från Canyon som håller. Jag kan inte riktigt komma ifrån det.

Lågt pris möjligtvis, men prisvärda är de väl inte om de spricker?

Canyon spectral
Raggamuffin sa:
Pastor Hannes sa:

Lågt pris möjligtvis, men prisvärda är de väl inte om de spricker?

Nej, i just de fallen är de inte särskilt prisvärda. Lite därför jag försöker utröna om de tillverkade sista året verkar spricka.

Jag har inte läst så mycket om spruckna ramar på nyare Spectral. Det kan bero på två saker: Canyon har åtgärdat problemet eller mina Google-fu kunskaper är inget vidare...

Canyon spectral
de gjorde en recall på nya spectral av 2018 modell för första produktionsbacthen vet jag, har själv en spectral 2018 och är mycket nöjd. inga ramproblem för mig än så länge.

Ny spectral har 6 års garanti om man är första ägare, är man andraägare så är det 2 år som gäller. Sen täcker det bara såklart om det är ett produktionsfel tror jag, men ska väl till rätt mycket för att knäcka en ram.

Canyon spectral
Ser inte överdrivet många rambrott på nya Spectral heller (tror inte jag sett någon utöver dom som hade produktionsfel) & produktionsfelet är löst, har för mig leverantören hade fel svets-inställning under första batchen om jag inte missminner mig så det är löst. Har inga problem med min 2018 Spectral & Canyon har skött supporten väldigt bra (alla gånger har dom kontaktat mig innan jag kontaktat dom).

Men, gamla Spectral, tidigare än 2018 skulle jag nog inte köpa begagnad, där verkar det vara designfel snarare än produktionsfel

Canyon spectral
Kolla Canyon spectral owners på FB. Väldigt många spruckna kedjestag där. Tyvärr verkar den nya spricka också, även för de som fått nya stag. Jag har haft en 2017 och det är en grymt rolig och rapp cykel så synd med kvalitetsproblemen.

Canyon spectral
Min 2016 har jag bytt ram på 2 gånger, kedjestaget båda gångerna sist tog det från juni till november att då ramen bytt.

Arbetskamraten väger 60kg och knäckte ramen på sin nya spectral på mindre än 1 månad denna ramen var dock inblandad i den recall som dom hade så inte så konstigt då. Den ramen gick iaf sönder på både kedjestaget och sadel stag.
Efter den blev lagad har den hållit.

Canyon spectral
Lentor sa:
Jag får ge upp tanken på en spectral. Hur verkar en giant trance 3 med årsmodell -17 istället då?

Spectral är en jävligt fin och go cykel men tyvärr håller ej kedjestaget. Frågade canyon vid något tillfälle vad ett kedjestag kostade om man skulle köpa ett reserv för att ha hemma tror det va typ 1500kr så det är ju inte så farligt.

Cf modellen tror jag håller bättre med

Tillbaka
Topp