Canyon Torque 9.0 eller..?

• Trådstartare Trådstartare snabelfarfar
  • Start datum Start datum
S

snabelfarfar

Guest
Vad får man i prisklassen 30 tkr ungefär i stil med Torquen? Torque 9.0 i år är ungefär som gamla Torque Limited, eller har jag fattat fel? Ska vara en relativt lätt och därtill snygg cykel med mycket slag (minst 150 mm fram och bak).

Kan jag få nåt avsevärt bättre för pengarna eller är Torquen ett bra val? Motivera gärna era eventuella kommentarer och posta gärna länkar till handlare där jag kan köpa cyklarna. Om ni har länkar till recensioner av potentiellt intressanta cyklar så blir jag också glad!

Ungefär lagom till måndagen så ska ordern läggas och pengarna fara iväg och sen vill jag ha cykeln *fort*. Dvs. inga flummo handlare som tar en evighet att leverera! Torquen finns i min storlek som "Expressbike" så det borde väl gå ganska fort?

Anledningen till att jag ska lägga dessa pengar är att min förra cykel blev stulen och försäkringsbolaget var schysstare än jag någonsin kunnat tro. Nu har jag ca 30 tkr i cykelbudgeten som jag är mycket villig att spendera. Dock så vill jag naturligtvis få ut det mesta och bästa möjliga för dessa pengar.

Mycket tacksam för alla råd och tips som happypanelen kan leverera med kort varsel!

Jag hade och har köpt en Giant reign zero(ram) och rekommenderar den, inte så mycket på mina egna preferenser(då jag bara kört en xc-runda än, som den iofs funkade skitbra till) men utan för att all efterforskning jag har gjort bara visat positiva saker(gällande ramen).
Det enda negativa jag hittat har varit om Reign X där en del av länkaget har skrapat i ramen när ett lager vara för slitet, oservat.

Reignen är dessutom billig(billigare?) och går att köpa i sverige(bra om det händer nåt), jag fick den också väldigt snabbt, på fyra dagar. Den har också ett bättre länkage vad jag har förstått, trampvänligare och utan brakejack, rätta mig någon om jag har fel. :)

42hz här på forumet verkar ha kört sin hårt i ett år elle mer och vad jag vet har han inte klagat heller.

Jag köpte den på EKS i Hulared/Limmared(0325-43022) men den finns även på www.haggs.nu

http://www.mtbr.com/reviews/Freeride_Full_Suspension/product_124717.shtml
http://www.mtbr.com/reviews/Freeride_Full_Suspension/product_124718.shtml
http://www.mtbr.com/reviews/Freeride_Full_Suspension/product_124719.shtml

Senast redigerad av en moderator:
Tack för svar så långt! Reignen hade jag tittat lite grann på. Verkar väl trevlig fast jag har lite svårt för deras dämpararrangemang rent designmässigt...

Är det någon som påstått att Torque inte skulle vara bra att trampa med? (Eftersom Reign nu uppenbarligen påstås vara bättre.) Vad väger en Reign X(1)?

Jag tycker egentligen att 9.0 känns lite oprisvärd om man jämför med 8.0 men eftersom omständigheterna med ersättning från försäkringsbolag är lite speciella så spelar extrakostnaden inte någon större roll i nuläget. Och 9.0 är ju klart hetare specad, men om det är prisvärt kan man väl fråga sig... Som sagt inte så viktigt, men det viktiga är att jag inte vill känna att jag skulle kunnat få något klart bättre för samma pengar.

En annan fråga är om Torque 9.0 håller för lite ruffigare körning, men det antar jag att den gör. Vad jag egentligen är ute efter är en långslagig och skön cykel för i grunden XC/AM (eller vad det är ni kallar stigcykling nu för tiden). Inga megadrops, så då kommer väl kolfiberstyret hålla, eller? Det viktiga är att jag vill kunna sitta skönt i sadeln över rötter och skit och med tyngdpunkten på ett sådant sätt att jag inte far över styret för minsta lilla hinder.

Ungefär som min förra cykel, men den var med sina 18 kg onödigt tung. Jag vill ha kvar det sköna flytet över ojämnheter men gärna skära ned lite på vikten då jag aldrig kommer droppa mer än en meter.

Sen vill jag ju inte ha någon onödigt ultraextrem cykel heller. Viktigare att prylarna håller än att dom är 5 gram lättare än något annat. Förra cykeln behövde jag iaf aldrig oroa mig för att buckla ramen när jag vurpade för det var så jäkla tjockt gods... Sen att jag garanterat aldrig skulle knäckt den vid en hård landning var ju bra, men spelade ingen egentlig roll. Men det där att kunna lita på att prylarna tål en vurpa är ju trevligt...

Jag har kollat lite på Kona CoilAir som går att få till vettiga priser om man spanar in fjolårsmodellerna... Är det ett alternativ? Mindre slag (150 mm) och mer vikt. Men så är väl cykeln kanske lite mer robust?

En viktig sak som jag håller på och glömmer. Finns det något som starkt talar emot Torque eller Canyon i största allmänhet? Jag har läst butiksrecensionerna... Expressbike borde väl betyda snabb leverans? Jag har svår abstinens just nu. Sitter hemma och har tråkigt med stulen cykel... Ska nog tillbaka till jobbet en vecka tidigare än planerat iofs, men än är det ju mycket säsong kvar och jag vill trampa.

Är det verkligen inte fler som vill komma med goda råd? Jag är i en ganska lustig sits med ~30 tkr som ska fara i väg på en cykel. Ta chansen och styr in mig på den "rätta vägen"! :)

Man kan se det ungefär som att jag måste köpa en cykel för pengarna i vilket fall för att få bra ersättning så det handlar inte om snobberi att jag ska köpa en cykel för just nämnda summan... Om *du* hade 30 tkr som du *måste* lägga på en cykel, vad skulle du köpa?

det svåra i det hela är ju att man vill utnyttja så mycket av försäkringspengarna som möjligt :D:D kan man få den dyrare, fast den egentligen ä lite oprisvärd jämfört me modellen under, utan att själv behöva skjuta till nått vill man ju ha det. det som kan ställa till lite är ju att du vill ha grejjerna snabbt :D man kan säker bygga ihop en jäkligt fin hojj oxå för de pengarna, o det rellativt snabbt. frågan är om försäkringsbolaget bara kan betala ut alla pengar sådär, elelr om du måste köpa en färdig cykel. hur ställer sig ditt försäkringsbolag till det? du kanske redan fått pengarna?

en reign kan bli rätt fin ändå :D

giant_reign_x_big.jpg ht=450

men canyon hojjen ä rätt fin oxå, sök lite på namnet här på forumet,alltså modellnamnet, tror Carl, som äger en skrivit nått om hur den ä att hojja på. andreaso borde veta med, om han hunnit hojja så mycket på sin nya fina canyon.

Tror en Torque 8.0 eller 9.0 duger utmärkt. Egentligen inte läst något vettigt test på någon av de modellerna, däremot har jag läst ett par på deras mer Freeride aktiga hojjar och där fick de riktigt bra betyg vill jag minnas (kommer inte ihåg vart jag läste det testet, dock...finns nog länkat på Canyons hemsida om inte annat).

Det som folk i allmänhet verkar gilla extremt mycket med Reignmodellerna (både X-serien samt vanliga) är just bakdämparen i deras Maestro-system som skall ge riktigt stabil pedaleringsfunktion. Reign X1 är ju dock betydligt tyngre än en Torque 8.0 eller 9.0:a - X1:an ligger nog runt 16.5kg utan pedaler, denna är ju fullt coildämpad jämfört med X0:an som är luft. Just X0:an tycker jag själv är ett myket trevligt alternativ - men bra mycket dyrare. Runt 38-tusen i Sverige (och inte ens S-Tec har så ofantligt bra priser på de modellerna...i grunden pga att ramen av någon anledning är dyr även i Tyskland).

CoilAiren som du nämnde sneglade jag själv på, den är nog också riktigt fin. Men lider av några små brister som lite halvtaskiga komponenter på sina håll, men på 15.6kg är den rätt OK och till det priset som Jehle har är det ju ett fynd!

Tjae, vad blir slutsatsen? Tror nog det är hugget som stucket - i regel brukar ju Canyon hojjarna vara riktigt prisvärda... Vad du än väljer för bajk av de här alternativen lär du bli nöjd. Och har en känsla av att du inte skall välja en cykel från S-Tec om du vill ha riktigt snabb leverans, tror Expressbikes via Canyon kan gå snabbare. Jehle är väl också i regel rätt snabba?

Jag kör på en Torque 1 från förra året och är mer än nöjd. Cyklar både svettoturer och såklart mycket neråt :).
Den klättrar i mitt tycke mycket bra och ser cykeln ett dropp så kör den ut mig där :) väldigt lekfull av sig. När jag trampar på platten så tycker jag inte att den bobbar något.Jag har inget att jämföra med, men Torquen känns mycket stabil och prisvärd.
Jag skulle inte räkna med snabbare leverans än två veckor.

Jag är inte så insatt i de andra torque:arna än frx men jag är helnöjd med både cykeln och Canyon som företag. Leveranstiden kan ju variera verkar det som (har för mig att det tog totalt 4v för mig från beställning tills gigantiska kartongen kom, vilket stämde med vad de uppgivit) men finns hojen du vill ha som expressbike lär det gå snabbt.

Dessutom har Canyon de billigaste växelörona jag nånsin stött på. Köpte precis ett extra för 90:-, visserligen 80:- i frakt från Tyskland men totalt 170:- för nytt växelöra levererat vid dörren på ett par dar är inte alls dåligt. Fråga Canyon i Sverige om leveranstid först så du inte blir besviken. Tyskarna är sega på att svara på mail men svenskarna är föredömliga.

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------

> en reign kan bli rätt fin ändå :D
>

Jovars... Iofs tycker jag nästan det ser lite väl biffigt ut med Totempålen där framtill. Vad kan en sån där cykel i S-Tecs utförande tänkas väga in på?

Maestro i all ära, men frågan är hur mycket sämre Torquens dämperi funkar? Den där Answer Evolver-dämparen är väl i princip en gammal Manitou Swinger 6-way eller vad det nu var dom hette, fast uppdaterad, eller vad vad är skillnaden? Vad är tanken med Torquens stötdämparlänkage och hur står det sig mot Maestro-systemet?

Skulle en Marin Quake 7.3 kunna vara något för mig? Ser lite lustig ut... Skapligt trevliga komponenter och ungefär rätt pris. Dock så ger jag inte mycket för det här med kedjestyrare. Inget jag behöver, men sånt kan man ju ta bort. Den ska efter vad jag läst iaf inte vara jättetung.

Vem säljer mig en Reign X0 till rätt pris och utan att jag behöver vänta i flera månader?

S-Tecs Reign X0 väger nog in på runt 15.5 skulle jag tippa på (utan pedaler då såklart), iaf den varianten med Crossmax SX hjulen. Men jag skulle, av vad jag läst mig till, faktiskt inte rekommendera en Totem till en Reign X-ram; den är gjord för 160 slag och den där är väl 170 eller eventuellt 180? Ingen gigantisk skillnad, men märks kanske en aning att geometrin ändras. Funkar säkert, men kanske en aning overkill också.

Vill du ha snabb leverans så kan du ju nog glömma S-Tec, lär ta minst 3-4 veckor från att en order har lagts. Tror tyvärr inte så jättemånga säljer Reign X0 modeller, har ju varit lite knepig att få tag på den ramen har jag hört... Finns ju som sagt i Sverige också, men då är priset på runt 37-38000:- för standardspeccad. Är väl iofs säkerligen leveranstid på dem också...

Vet faktiskt inte hur stor skillnad det är mellan Maestro vs Canyons dämpare. Vore väldigt intressant att läsa ett test om faktiskt, om inte annat kanske nån här har testat en Reign av något slag och en Torque och kan jämföra? Inte världens största chans, dock. ;)

Marin Quake? Vad är det för nån...någon länk? Annars finns det ju Scott Ransom, olika Commencal modeller, Specialized har några ganska trevliga, Rocky Mountain är en annan. Men vet inte direkt några bra tyskbutiker med någon av de märkena i lager.

Jensen skrev:

> länk till marinen
> http://cykelnetto.com/shop/show_product.asp?artnr=
> 183407
> den ser oxå fin ut o marin är ju ett välkänt
> märke o brukar göra riktigt fina ramar. har de
> inte fått bra kritik för sina FS ramar? har för
> mig det.

Oj, den var....lustig. ;) Säkert bra; ser ut att vara fina komponenter, men såg enligt mitt tycke lite halvkonstig ut.

Har inte sett ett negativt ord om den hojen ända från prototypstadiet till nu.

Eller jo, något om en utstående bult på prototypen som sedan fixades till innan produktionen sparkade igång.

Mårten skrev:
> Har inte sett ett negativt ord om den hojen ända
> från prototypstadiet till nu.

Jag fick just höra att den eventuellt är lite tung (Quaken alltså). Typ 17 kg+ vilket låter en liten aning för mycket i mina öron. Annars är den klart med i matchen.

Beträffande det här med vikt så har jag lite ytterligare frågor och tankar jag vill dela med mig av i hopp att någon vänlig och upplyst happyist kan vägleda mig i mitt val.

Torque 9.0 - 14.4 kg
Torque FR 9.0 - 16.3 kg

Ganska stor skillnad enligt Canyons siffror och jag hittar inte riktigt hela skillnaden i specen när jag jämför komponenter... Dock kan jag tänka mig en skillnad på ca 1.5 kg om jag räknat/uppskattat rätt.

Jag vill ha en lätt cykel med relativt långslagig stötdämpning. Inte för att jag behöver det utan för att jag tycker det är så skönt att kunna sitta i sadeln nästan hela tiden... Jag kör inte så fruktansvärt hårt egentligen.

Torque 9.0 känns som en biffig cykel som ändå lyckas hålla nere vikten med diverse exotiska lyxkomponenter. Men det är just detta som oroar mig lite grann. Är det smart med XTR-vevar på en cykel som Torquen? Monkeylite XC-styret lär ju se grymt lyxigt ut också, men är det att lita på när man dundrar nedför en stenig och rotig backe?

Jag kör ju som sagt inte så jäkla extremt. Min gamla fina Bergamont var rejält overkill för min åkstil men jag vill inte gå ifrån konceptet så mycket eftersom jag lärt mig uppskatta fördelarna med långslagig hoj...

Är Torque 9.0 konceptmässigt helrätt för mig eller ska jag tänka om och satsa på nåt lite biffigare med mindre ultralätt lyx? Kanske FR 9.0 istället eller nåt helt annat. Även om jag inte kör hårt så kan vurpor inte uteslutas och ett enmetersdrop kanske tar nog så hårt på prylarna om man har så usel teknik som jag. Inte kul om vevaxel/vevarmar går av kan jag tänka mig. Eller känslan av att dänga tänderna i styrstammen när det ultralätta kolfiberstyret spricker.

Mårten skrev:
> Har inte sett ett negativt ord om den hojen ända
> från prototypstadiet till nu.
>

Det är ju bara för att ingen äger en... haha ;]

Tur att den här bumpades, jag var annorstädes och gjorde annat när den skrevs.

Jag tänker inte lovprisa första årsmodellen av Torque och höja den still skyarna:

PICT1548l.JPG ht=461

Den hade faktiskt lite issues med baklänkaget. Men känner man till detta och ställer dämparen rätt kan det nästan kompenseras bort helt. Den är nog bland det mest prisvärda som funnits med avseende på specen.

Baklänkaget är dock helt utbytt och åtgärdat till nuvarande generation som är lika bra som vilken annan grovhoj som helst. Vilket med all rätt motiverar ett lite högre (men fortfarande inte högt) och mer marknadsriktigt pris. Nu finns den ju dessutom i betydligt mer spridda versioner med allt från riktig AM till smutsig FR. Den har mig veterligen inga hemligheter utan kommer göra dig mycket nöjd om du väljer den.

Kan inte säga så mycket mer av egen erfarenhet. Dessutom borde jag inte eftersom jag blivit partisk... och det har jag blivit trots att cykeln jag köpte inte är lika kompetent som de som säljs idag... :D

Förra årets modell är grymt snygg! Årets ser sämre ut (iaf på bild)... Får se om jag snart har en egen. Jag håller på och bli helt sinnessjuk av att jämföra specar, priser och annan skit... Måste snart bestämma mig.

Torque 9.0 - XTR-vevar och kolfiberprylar på en biffohoj: Bra eller blä? Köpa eller inte?

Carl > Din ser ut som en M, hur lång är du?

Själv är jag ganska säker på att jag ska ha en M. Var faktiskt och provade en FR 7.0 (M) hos Canyon-folket i Bålsta. Den kändes kort, men så har den typ 5 cm kortare styrstam än en 9.0 tydligen. Jag är ganska övertygad om att M blir rätt med en normallång styrstam.

Stervelo skrev:
> Intense kör XTR vevar på sin DH hoj, socom FRO.
> Så, bekymra dig inte för det. Det håller nog.
> Särskilt om du inte "kör så hårt"

Säker..? Jag sökte lite och hittade en bild på en sån hoj fast med SAINT-vevar och det är väl ändå ganska stor skillnad? XTR-vevarna är ju sjukt lätta enligt uppgifterna. Typ 770 g eller nåt sånt. Coolt på sitt sätt men det ska ju hålla också. Hoppas tyskarna har koll på hur dom specar sina hojar.

Carl skrev:
> Jag är drygt 180 cm och tycker M känns bra.
>
> dO It!
>
> :)

Jag skyller på dig sen om jag blir missnöjd med nåt :) Nej, allvarligt, jag antar att Torquen är bra. De flesta här på forumet verkar ju gilla Canyon över lag. Egentligen är det inte så mycket att fundera över. Torque 9.0 var den första hojen jag tänkte på när jag började kolla efter ny cykel och den är forfarande efter massa veckor den hetaste kandidaten. Känns som jag inte kommer någonstans längre utan bara velar för velandets skull.

Sen om jag verkligen inte gillar XTR-vevar kanske jag kan sälja dom till nån XC-snubbe och köpa t.ex. Saint istället.

Mest irriterande just nu är att Torque 9.0 känns som den minst prisvärda Canyonen typ. Inte oprisvärd, bara det att det finns billigare Canyon med grymmare spec känns det som. T.ex. FR 7.0 är ju klart sämre specad men ändå brutalt prisvärd. €1699 för en cykel som inte alls känns dålig någonstans. Kanske en liten aning budget, men ändå helt ok prylar. Sjukt billigt. Men Torque 9.0 är klockrent vad jag vill ha så vad ska man göra... Jag tror ändå en 9.0 är roligare än två FR 7.0 :)

Tja, säker är jag inte, men info jag har kommer från Mountainbikeaction, som testade en Intense Socom FRO, med XTR vevar på. Den byggdes för MBA för testet, med samma komponenter som "supports" deras "factory race team" så jag tolkar det som att det är vad de racar på? I vilket fall som helst, Intense bygger en DH hoj med XTR vevar också, så tysken har nog inte räknat fel.

Jag kör med ett xc race vevparti, lättare än xtr av samma årsmodell, till min 6 tums hoj, går bra än så länge i alla fall. :) Jag droppar väl max en meter med och kör inte tokhårt.

Så, om du inte väger över 90 kg så skulle jag inte oroa mig. Är du en köttig bit så kanske mer DH aktiga vevar är vad du ska ha. Jag väger 81.

Läs senaste nummret utav kadens (eller näst senaste, inte riktigt säker) för en recension på Marienen eller googla lite. Enligt mig verkar de vara en utav de bästa ramarna i kategorin du söker =)

Jag ska spana in kadens på bilioteket nån dag ang. Quaken.

Jag lutar dock ganska tungt åt 9.0-hållet men i nuläget med dessa förbehåll:

* Vevparti: XTR - coolt men håller det för mindre drops och islag i stenar etc? DH-filurerna som kör XTR lär ju vara sponsrade så dom kan byta vevar mellan racen typ... Ingen happyist som kör XTR på bökiga stigar, eller "Visa dina repiga XTR-vevar!".
* Styre: Monkeylite XC - också coolt antagligen tillräckligt starkt för mig. Är väl mest problematiskt om man vurpar och skrapar styret.
* Fälgar: DT 5.1 - säkert lätta och bra, men jag hade gillat lite bredare. Jag tyckte mina gamla Singletrack var nog så smala och 5.1:orna lär vara 4 mm smalare (21mm vs 25mm på Singletrack).

Annars tycker jag hojen verkar riktigt najs... Men med tanke på att dessa komponenter inte direkt är billiga utan har en stor del i att göra hojen rätt så dyr så känns det trist om jag inte är 100% säker på att grejorna kommer funka för mitt bruk.

Tittade lite på FR 9.0 och den har delvis lite bättre spec. Men å andra sidan är jag inte så tänt på Truvativ-prylarna heller. Skulle helst vilja ha typ Saint- eller RaceFace-vevar. Sen vill jag hellre ha Formula Oro-bromsarna än Codisarna som sitter på FR-modellen. Däremot skulle jag gärna ta fälgarna från FR 9.0.

Urk! Hur ska jag tänka? Vad ska jag göra?

Har du bestämt dig eller kanske tom redan beställt?

Själv har jag cyklat på en Torque 8 hela sommaren och tycker den är helt fantastisk. Både som freeride- och hellascykel.

Fantastiskt prisvärd cykel med, för min del iallafall, brett användningsområde. Stabil nerför och lätt och smidig uppför.

tkb, har du fått den ännu?

Jag har nämligen reklamerat min Torque och väntar nu på att få en ny.

Men Canyon har skjutit fram lev.datumet hela tiden. Hur har det gått för dig; när fick du din/när är den beräknad att komma?

Ifall du har fått den,, hur känns den?
Var den i gott skick efter leveransen?

Är lite oroligt pga alla missöden man läst om i diverse trådar här på happy...

Tillbaka
Topp