Canyon Ultimate AL 7.0

Johanneskason

Ny medlem
Canyon Ultimate AL 7.0
Hej
Jag har precis byggt ihop min nya Canyon. En trevlig upplevelse. Dock har det uppkommit några frågor som jag hoppas ni kan besvara.

1. Det sitter en plastskiva på bakhjulet, runt mitten, mellan kassetten och ekrarna. Ska den vara på? Har en liknande på min mountainbike där den skyddar mot smuts. Men på en racer är det kanske inte lika nödvändigt. Dock verkar den svår att ta av.

2. Framgaffeln är i karbon och när man tittar på ytan så ser det nästan ut som att någon/något har ”lätt” skrapat emot, inte repad men lite lätt skrapad. Är detta materialet eller är det skador från transporten?

3. Om man jämför framhjulet med bakhjulet så är mönstringen på däcken (Mavic Yksion Pro) på ena hållet respektive andra hållet. Jag hittar ingen märkning för färdriktningen så jag vet inte riktigt om det är rätt eller fel. Spelar det någon roll?

Tacksam för all hjälp.
/Johannes, aka newb
 
Canyon Ultimate AL 7.0
Vänd på framhjulet, då har väl ändå inte skivbromsar? ;-)

Kan vara transport skade om de är skrap, eller om du ställt den mot någonting hårt ?
Lägg upp en bild så är de lättare
 
Canyon Ultimate AL 7.0
Tack för snabbt svar. Haha nä jag har inte det. I instruktionerna står det att spännarmen ska sitta till vänster. Men om det egentligen inte finns någon anledning skulle jag bara kunna vända på hjulet. Vad tror ni om fråga 2?
 
Canyon Ultimate AL 7.0
Johanneskason skrev:
-------------------------------------------------------
> 2. Framgaffeln är i karbon

Karbon?
Hur gammal är den?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Karbon


> 3. Om man jämför framhjulet med bakhjulet så
> är mönstringen på däcken (Mavic Yksion Pro)
> på ena hållet respektive andra hållet. Jag
> hittar ingen märkning för färdriktningen så
> jag vet inte riktigt om det är rätt eller fel.
> Spelar det någon roll?

Det spelar ingen som helst roll. Men vänd på framhjulet om det stör dig.
Faktum är att mönster på lvg-däck är till nackdel både för fästet och rullmotståndet.
Läs vad den här däckskonstruktören skriver:
http://sheldonbrown.com/brandt/slicks.html


/Håkan
 
Canyon Ultimate AL 7.0
Plastskivan skall vara kvar, annars förlorar cykeln andrahandsvärde och estetiskt värde. Jämför begagnad bil med bara tre hjul.

Om du vänder julet, så bör du också vända quick releasen. Tänk på hur fjädrarna sittet, om de ramlar av när du tar loss den.
 
Canyon Ultimate AL 7.0
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Plastskivan skall vara kvar, annars förlorar
> cykeln andrahandsvärde och estetiskt värde.
> Jämför begagnad bil med bara tre hjul.


Inte narras... ;-)

@Johanneskason: Grattis till hojen!
 
Senast ändrad:
Canyon Ultimate AL 7.0
LilleNo skrev:
-------------------------------------------------------
> @Johanneskason: Grattis till hojen!

+1

Johanneskason skrev:
-------------------------------------------------------
> Den kommer nog ryka.

Om däcken då?


/Håkan
 
Canyon Ultimate AL 7.0
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> LilleNo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @Johanneskason: Grattis till hojen!
>
> +1
>
> Johanneskason skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den kommer nog ryka.
>
> Om däcken då?
>
>
>
> /Håkan

Genialt!
 
Tillbaka
Topp