Äntligen!
Här kommer några bilder på den färdiga hojen. Det som återstår är att prova ut/mäta in styrhöjden och därefter kapa gaffelröret, byta bromsklossar o kanske nåt mer.
Den visas i tre skepnader och några frågeställningar kommer efter bilderna.
Med Zipp 404, Look Keo och svart-röda flaskställ:
Med Zipp 808/1080, Look keo och svart-röda flaskställ:
Med Lightweight, DA-pedaler och röd-svarta flaskställ:
Batterienheten på undersidan av vänster kedjestag. Fäst med buntband i väntan på kort skruvfäste:
"Där fram":
Frågeställningar jag brottas med:
- Röda Keo eller DA ”silver”-pedaler?
- Svart-röda eller röd-svarta flaskställ?
- Röd eller svart styrlinda?
Jag har inte tänkt att det ska bli nån röstningstävling på 8 sidor typ Nathapon´s! :o)
För att ni ska slippa fråga om vikten så är det ju så att UCI säger att en cykel måste väga minst 6,8 kg. Väger den under 6,8 så är det ingen cykel. Min väger 6,81 kg :o) dvs jag har inte vägt den men klart under 6,8 borde det vara med Lightweight-hjulen.
Hsh så går det att kapa lite vikt utan allt för stort hål i plånboken(?).
Sadel, vevparti och hjul, ev styre, är väl enklast att spara vikt på: vanlig SLR-sadel (-76gr), nåt lättare vevparti (-??gr) och ett par Edge 25-hjul (-~140gr jmf Lightweight), kanske ett Ritchey Superlogic- eller 3T Ergosum-styre (-30gr).
Om det nu vore låg vikt jag var ute efter, möjligen att jag kommer att införskaffa ett par Edge 25.
Vad säger du, ”c.cup”?
Avsikten med projektet var att kolla hur lätt/svårt det var att lägga in Di2-kablarna i en CF-ram och svaret är, som jag tidigare sagt: ganska enkelt om man har lite förkunskaper och insikter.
I MC- och bilbyggarkretsar är det vanligt att man tackar dem som bidragit på något sätt, här kommer mina riktade tack till:
Johan Lindgren, Team Cykelcity, för köpet av Di2-satsen mm
Stefan Aaskov, Svenska Canyon, för ramen och en massa annat
Shimano Nordic, för utbildning mm
Johan Ottosson och Henrik Wilert, Cykelcity Sthlm, för både det ena och det andra
”Hjultomten” Johan Lidö
Sonen Per, för bytköp av sadelstolpar
Min förstående hustrun Yvonne
Norska skogskatten Simon, för sällskap i verkstan.
Nästa projekt? Kanske sätta borren i en Parlee Z5?
/G
PS Förhoppningsvis fler bilder i helgen DS
PS2 Öijer har första tjing på vevpartiet DS