Canyon up my...

2-barnspappan

Ny medlem
Canyon up my...
Som jag sagt i tidigare trådar under pseudonymen "F8" så förklarar jag här mitt hat till Canyon, företagsmässigt sett.

Jag köpte i våras en F8 ram och byggde upp den med en Chorusgrupp och Neutronhjul. Fylld av förväntan som de flesta vid ett nytt inköp monterade jag ihop cykeln en sen natt. Under första provturen märker jag ett skrapande ljud och vänder hem. Jag tror inte att det är sant när jag ser att navet har skrapat i dropoutsen på framgaffeln (Smolik Race SL)! Efter att jag kliat mig i skallen ett bra tag tar jag lite bilder och skickar till Canyon och beskriver problemet, får jag som svar att han som svarade inte kunde ta några beslut i frågan, detta var i maj.
Inget händer på några veckor så jag skickar ytterligare ett mail och då kommer ett svar som lyder enligt följer

Citat:
"We did not test the Smolik Race SL Fork with the Campagnolo Hyperon Ultra
LRS. We can give a release only for the impellers blocked in our
complete bicycles.

The problem comes not from the fork but from very large camp covers of
the hub. The manufacturer of the impellers could help you much for this
problem.

So far, so bad...

Der Austausch von Nachrichten via E-mail ist unverbindlich.
Rechtsgeschäftliche Erklärungen dürfen über dieses Medium nicht
ausgetauscht
werden. Die Informationen in dieser E-mail sind vertraulich und
ausschließlich für den oder die Adressaten bestimmt und nicht zur
Veröffentlichung freigegeben. Der Empfänger dieser E-mail, der nicht
Adressat oder einer seiner Mitarbeiter ist, darf den Inhalt nicht
verwenden,
weitergeben oder reproduzieren."

Slutcitat

Efter ytterligare mail som inte besvarats och telefonsamtal som avvisats har jag därför bestämt mig för att hata Canyon resten av mit liv...
Kanske inte men jag tycker det är så jävla oseriöst att inte ta åt sig problemet och erjuda sig att lösa det, antingen genom att skicka ett par hjul som går att använda ihop med gaffeln. Det minsta man kan begära är ju att de tar tillbaka ramen och ger pengarna tillbaka, men inte...
De har ju trots allt en brist på gaffeln, Smolik Race SL (Samma som på F10).

Det är bra att beklaga Unibet som inte får den fina möjligheten att köra på Bora Ultra och Hyperon Ultra eftersom de har samma nav som det är på mina hjul.

Canyon up my...
Öh?

Du har bestämt dig att hata Canyon för att dina egna komponentval och ditt eget mekande inte var kompatibelt med deras framgaffel?

Du begär alltså att de ska betala för att du är klantig?

Eller har jag missat något?

Canyon up my...
Tidningen Tour skrev en artikel om kompabilitetsproblem mellan olika cykelkomponenter.
Det är ganska många komponenter som inte lirar ihop med varandra.
TOUR-magazin

Ett ex var bla Smolikgafflar + Campahjul.

Gabel und Vorderrad

Die Carbongabel Smolik SL mit schlank zulaufenden Gabelscheiden wird von Canyon serienmäßig zum Beispiel in den Modellen F8 und F10 Ultimate montiert. Sie weist breit bauende Ausfallenden mit wenig Freigang auf
Tour0806We45001c13381c1.jpg ht=194

Laufräder von Mavic und einigen anderen Herstellern lassen sich problemlos einsetzen.
Tour0806We45001c2323ebd.jpg ht=189

Campagnolo Laufräder mit HPW-Naben (Modelle Neutron, Hyperon, Bora, etc.) passen hingegen nicht. Schließt man den Schnellspanner, streift die Staubkappe der Nabe am Ausfallenende und wird beschädigt.
Tour0806We45001c3265d8b.jpg ht=184

Achtung: Die Top-Gabeln von Canyon sind derzeit nicht kompatibel mit Campagnolos Top-Laufrädern.

Rådet är att alltid kolla upp innan köp att det man tänkte skruva på verkligen passar.

/Anders

Canyon up my...
the_TnT -> Du har missat något.

Tänk dig att du köper en F10:a med Record och med ett par Ksyrium från Canyon. Som linjehjul köper du sedan ett par Bora Ultra, bump... Det gick inte för gaffeln passar inte med de hjulen.
På vilket sätt är jag klantig?

Tydligen nappade Tour på mitt tips att publicera problemet sam Canyon har.

Canyon up my...
2-barnspappan skrev:
-------------------------------------------------------
> gick inte för gaffeln passar inte med de hjulen.
> På vilket sätt är jag klantig?

Jag kan hålla med om att det är något man inte tänker på, samtidigt bör du ha upptäckt det redan innan du stack ut på testrundan tycker jag?

Om Canyon varit justa hade de erbjudit dig en ny gaffel samt uppdaterat sin hemsida och tydligt meddelat att det inte funkar med sådana nav. Har du köpt hjulen som inte passar från dem bör du få skicka tillbaka dem.

Men det är nog inget du kan kräva, tycker jag.

Edit: Fattades ett "du"

Senast redigerad av en moderator:
Canyon up my...
Jag måste nog hålla med TNT. OM du har köpt en komplett cykel. sen vill du kompletera med andra delar och de inte passar så är det inget fel butiken har gjort.

Och om du tycker att det minsta de kan göra är att ta tillbax ramen så skulle jag snarare säga att det mesta de kan göra är att ta tillbax hjulen. Om de är i skicka att sälja som nya vill säga.

Alla delar passar inte alla cyklar. så enkelt är det.

Canyon up my...
2-barnspappan skrev:

> På vilket sätt är jag klantig?
>

Tjena!

Att du inte provade att snurra på hjulen innan du stack ut och cyklade.. Då hade du upptäckt problemet och hade då kunnat byta ut hjulen.. Man ska aldrig ta saker för givet när man mekar cykel, jag provar alltid att allt löper och snurrar som det ska i mekstället innan jag cyklar på cykeln..

Canyon up my...
Ville skrev:
> Jag måste nog hålla med TNT. OM du har köpt en
> komplett cykel. sen vill du kompletera med andra
> delar och de inte passar så är det inget fel
> butiken har gjort.
>
> Och om du tycker att det minsta de kan göra är
> att ta tillbax ramen så skulle jag snarare säga
> att det mesta de kan göra är att ta tillbax
> hjulen. Om de är i skicka att sälja som nya vill
> säga.
>
>
>
> Alla delar passar inte alla cyklar. så enkelt är
> det.

Det strå ju iof att han bara köpt ramen och inte en komplett cykel!

Canyon up my...
Förtydligar:

Hjulet rullar fritt när cykeln sitter i mekstället, när gaffeln/nav flexar tex vid spurter eller klättringar räcker inte det minimala utrymmet mellan navkropp och dropout till och då tar det i.

"Jag köpte i våras en F8 ram och byggde upp den med en Chorusgrupp och Neutronhjul"

Köpte bara ramen alltså...
Det är den jag köpt av Canyon och vill skicka tillbaka alt. få en ny gaffel till. Det är att de bara skiter i att ta åt sig kritiken som gör mig pissed...

Finns det ingen tüsk Schwerker?!?

Alltid lär man sig något när man köper billiga tyska ramar som testas bra i tyska tidningar.
Jag trodde ju att kvalitetssäkringen var bättre i alla fall!

Vore intressant att se om kompabilitetsproblem existerar på märken som Pinarello, Colnago, Orbea, Scott, Cervelo etc.

Nästa säsong slipper jag en Canyon i alla fall :)

Canyon up my...
teamthrone skrev:

> Det strå ju iof att han bara köpt ramen och inte
> en komplett cykel!

Ahhh, ja det är ju faktiskt lite skillnad. Men jag vet inte om man skall räkna med att butiken skall förstå att köper man hjul och ram så skall de sitta ihop. Typ alltid när jag beställer så ligger det delar till flera olika cyklar så butiken kan nog inte undersöka kompatibiliteten på alla ordrar som går iväg. Då gnäller vi pålevtider efter det:)

Men jag håller med så långt att om delarna inte passar så borde du få returnera någon av dem. Om det är ramen eller hjulet kanske beror på vem som har frångått standard. OM det finns en sådan.

Sen är det alltid svårare om delarna är använda och nötta.

Canyon up my...
2-barnspappan skrev:
> Jag trodde ju att kvalitetssäkringen var bättre i alla fall!

Är det ett kvalitétsproblem då? Låter mest som en konstruktionsmiss, beror lite på om det finns standarder kring nav-mått eller ej.

Canyon up my...
the_TnT skrev:
> 2-barnspappan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag trodde ju att kvalitetssäkringen var
> bättre i alla fall!
>
> Är det ett kvalitétsproblem då? Låter mest som
> en konstruktionsmiss, beror lite på om det finns
> standarder kring nav-mått eller ej.

En konstruktionsmiss som går igenom produktionen och når slutkund i form av färdig produkt är en miss i kvalitetsarbetet.
Jämför biltillverkare som får konstruktionsmissar påtalade i efterhand, då tas bilarna in för utbyte av de felaktiga delarna, till och med om det är tyska bilar :)

Canyon up my...
Jag känner igen det där med att börja hata företag som inte vill ta ansvar när de gör saker fel...
Själv hatar jag för all framtid Avalanche Downhill Racing och kommer aldrig rekommendera nån att köpa deras produkter.

Såvida det inte framgick på hemsidan att det fanns kompatibilitetsproblem...

Edit: blev lite många "nån"

Canyon up my...
Henrik VXT skrev:
> Jag känner igen det där med att börja hata
> företag som inte vill ta ansvar när de gör
> saker fel...
> Själv hatar jag för all framtid Avalanche
> Downhill Racing och kommer aldrig rekommendera
> nån att köpa nån av deras produkter.
>
> Såvida det inte framgick på hemsidan att det
> fanns kompatibilitetsproblem...

Framgick inte på sidan eller i katalogen att det inte skulle kunna gå att använda vissa hjul ihop med gaffeln.
Däremot står det ju såklart på tyskt vis hur "super" und "spitzeklasse" deras egna produkt är.

Canyon up my...
Den springande punkten är ju egentligen om det är gaffeln eller hjulen som frångår standard. Men jag håller med, hade de verkligen brytt sig hade de fixat det på något vis och sedan lagt upp informationen på hemsidan (som de tydligen gjort nu) för att inte ställa till problem för fler.

Lagligt sett har de säkert gjort rätt om man drar det till sin spets men det är viktigare att ha nöjda kunder!

Canyon up my...
Hmm, köptes ram och hjul samtidigt från Canyon? Eller från olika butiker?

Jag tycker det här kan liknas vid att man skulle köpa för breda däck för ramen eller en för hög framgaffel eller liknande. Inget butiken ska behöva stå för...

Canyon up my...
Hope ahde ju tex problem med sin C2 broms som inte gick ihop med vissa nav i ekerkombinationer.

Skall Hope då behöva testa alla kombinationer på hjul för att ni skall bli nöjda?

Jag håller inte med.

Canyon up my...
Tjena!

Men vänta nu lite.. Hur ska Canyon kunna veta att du ska köra med Campa hjul, du har ju inte köpt hjulen från Canyon, för enligt deras hemsida så säljer inte dom Campa..
Hur kan du då ställa dom ansvariga, det är ju din egen sak att kolla att det lirar..

Det är ju som att jag skulle köpa större däck till min bil, däcken tar i skärmkanterna och till slut går det hål och jag får punktering i 120 knyck och därav så voltar jag.. Ska jag då kräva en ny bil av Chevrolet eller??? Du har orsakat det här själv..

Dessutom, vem säger att det är Canyon som har fel, det kanske är Campa som inte följt standarden???

Canyon up my...
Tjena!

Dessutom får man skylla sig själv om man snålar in och köper en "fultysk".. Det är väl klart som fan att det är mer problem med sådana ramar än smutta italienska handtillverkad porr-ramar..

Canyon up my...
Kneecap skrev:
> Tjena!

Hoj!

> Dessutom får man skylla sig själv om man snålar
> in och köper en "fultysk".. Det är väl klart
> som fan att det är mer problem med sådana ramar
> än smutta italienska handtillverkad porr-ramar..

Lägre pris ger lägre marginaler till sådana här ärenden, helt klart. Men servicen behöver ju inte vara bra bara för att man köpt en dyr ram *host*Ellsworth*host*.

Det hänger mer på hur företaget resonerar tycker jag.

Men analogierna med för breda däck i en MTB-ram tycker jag är rätt bra.

Canyon up my...
the_TnT skrev:
> Men analogierna med för breda däck i en MTB-ram
> tycker jag är rätt bra.

Nja. Det finns ju ingen direkt standard för däcksbredd? Däremot interfacet nav/gaffel är väl tämligen standardiserat?
Om det sen är Canyon eller Campa som avviker vet jag inget om. Surt är det i vilket fall.

Canyon up my...
the_TnT skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Tjena!
>
> Hoj!
>
> > Dessutom får man skylla sig själv om man
> snålar
> > in och köper en "fultysk".. Det är väl klart
> > som fan att det är mer problem med sådana
> ramar
> > än smutta italienska handtillverkad
> porr-ramar..
>
> Lägre pris ger lägre marginaler till sådana
> här ärenden, helt klart. Men servicen behöver
> ju inte vara bra bara för att man köpt en dyr
> ram *host*Ellsworth*host*.
>
> Det hänger mer på hur företaget resonerar
> tycker jag.
>
> Men analogierna med för breda däck i en MTB-ram
> tycker jag är rätt bra.

Håller inte med om däckjämförelsen, din bil är typad för en viss dimension och förndringar på det kan vara ett lagbrott eller vad det brukar stå. Hade det stått att Campahjul ej kan användas så hade jag inte sagt ett skit.

Jo man får väl skylla sig själv känns det som...
Men ja ä'int bitter, så länge det kostar pengar är det ju billigt!

Funderar starkt på att bygga om min ram till en rondellhund!
Frågan är bara om det skall bli en tax eller Bullterrier...

Canyon up my...
Finns det fler exempel på ramar/gafflar som inte passar ihop med vissa komponenter?
Har aldrig tidigare sett att en racerram skulle ha problem med racerkomponenter.
Att blanda racer och mtb må vara en sak - varför man nu skulle göra det - men det är nog lite klantigt att tillverka en gaffel som inte passar med en stor hjultillverkare.
Campa-naven torde väl vara äldre än nämnda Smolik-gaffel.
Det kanske inte finns någon given, nödvändig standard men nog är det en konstruktionsmiss man inte noterat för jag kan väl inte tro att canyon vill att deras köpare ska undvika Campahjul.

Eller är det tvärtom? Har Campa-naven problem med andra gafflar också?

Har en bekant med F10 och han har Neutron. Inte hört om dessa problem av honom men nu måste man ju fråga.

Canyon up my...
Gör en Bullterrier, jag har en sådan - en riktig en. Hon passar inte heller in någonstans men hon tar plats hur mycket det än skrapar i.

Jämförelsen med däck fungerar inte - och absolut inte med bilar.
Klara regler vad gäller bilar och däck.

Däck är anpassade för ett visst ändamål. Man tar automatiskt själv reda på ändamålet och således också om de passar.
Racercyklar - Racerdäck.

Att vissa tillverkares komponenter inte går att blanda (Campa/shimano) är också mera självklart just för att tillverkarna inte vill att det ska gå.
- Fast nya Sram vill annat.
En ram däremot skall vara en plattform för dessa komponenter.
Den borde således vara mer standardiserad - likaväl som att komponenterna är det vad gäller vissa mått och gängning.

När det gäller Scotts Nya addict så säger man tydligt att den bara tar Shimanos vevparti.
- Just på grund av att man som köpare annars inte skulle tänka på den saken.
Sedan gammalt måste man tänka på Italienska / "Brittiska" vevpartier också men även där är en viss standardisering på väg.

Då borde Canyon - när man upptäckt problemet - även gå ut säga att man inte skall använda Campanav.
Rakryggad information kring dessa saker är ändå det enda riktiga hos en tillverkare.

De säljer trots allt färdiga cyklar med Campagrupp och jag skulle nog också fundera på att vilja slänga in Campahjulen i helheten också.

Canyon up my...
Ring Canyon och berätta vad du har tänkt göra, vilka delar du har tänkt kombinera med deras ram. Då hade du säkert fått ett vettigt svar. Här ligger ansvaret helt hos dig själv tycker jag. Köper du "billiga tyska ramar" på nätet så vet du ju att du inte får samma rådgivning som i en cykelaffär. Köper man komponenter och sätter man ihop dem själv borde man veta vad man gör, eller försäkra sig genom att ringa både Canyon och Campa. Lätt att klaga på andra när man själv gjort fel.

Canyon up my...
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Dessutom får man skylla sig själv om man snålar
> in och köper en "fultysk".. Det är väl klart
> som fan att det är mer problem med sådana ramar
> än smutta italienska handtillverkad porr-ramar..

Du drar alla över en kant Kneecap. Jag tänkte som dig i våras och köpte en Italiensk handtillverkad lätt ram som verkade helt grym på alla sätt. Men de hade också gjort konstruktionsmissar med lite vajerdragning och sådant. Slutade med att jag sålde ramen och köpte en Cannondale istället.

Men detta betyder inte att jag hatar FRM som hade tillverkat ramen. Hade gärna kunnat tänka mig att köpa en igen utan de missarna och jag kommer alltid tänka på det när jag kollar på nya ramar. FRM är grymma när det gäller lätta saker, även om de också gör misstag.

Samma med Canyon även om inte de tillverkar sina ramar själv.

Canyon up my...
Finns bara en lösning: Inga fler maffiosokomponenter :D

Åh, så bra att göra navet så designat och utan tolerans att det inte funkar på det sätt som nav har gjort i många år innan... :P

Canyon up my...
rback: Bättre med tjockare gafflar än tunnare. Kolla in de flesta nav och se hur de ser ut. Ska man då lägga ner extra pengar på att designa om en sak bara för att några få hjul inte ser ut som andra? Jag ser ingen mening med de.

Canyon up my...
rback skrev:
> ...Eller att göra en gaffel så designad att det
> inte fungerar på det sätt som gafflar har gjort
> i många år...

Iofs, men av de tio gamla räsergafflar jag har samlat på mig är det minst tre som inte funkar med det där hjulet. Billiga gafflar har alltid haft en tendens till klumpig avslutning.

:)

Canyon up my...
Intressant att se att det finns människor med olika uppfattning *S*

Men Ismaels kommentar var nog den roligaste!

Skall jag fråga:
"Är det ok att cykla i Dalsland?
"Går det att montera en Arione trots att ni inte säljer den OEM?"

Ja, ja...

- Säg grattis, jag har namnsdag... -

Canyon up my...
Sånt händer när man bygger cyklar själv. Förr eller senare (oftast förr) måste man fram med såg, fil och hammare. Det är väl fördelen med att köpa komplett - någon annan har löst alla de där problemen med saker som inte passar ihop (utom på Kross förstås).

Har Canyon gjort något fel? Finns det en ISO-standard för nav? Eller har Campa gjort fel, som har gjort knasiga nav med konstig form? Eller har ingen gjort fel, utan det är upp till den komponentsugne köparen att köpa, testa och sedan välja mellan att lämna tillbaks eller fila?

Canyon up my...
Mitt senaste inlägg var nog inte så allvarligt menat.

Den som läst mina tidigare inlägg noterar också att jag frågat om just detta nav har synkat dåligt med andra gafflar.

Min ståndpunkt (inget att göra med ribborna i inledningen av tråden) är huvudsakligen den att tillverkarna borde ge ut nödvändig information ifall deras produkt inte fungerar med en annan med vilken den kan tänkas kombineras.

Det är inte tänkbart att kombinera ett mtbdäck med en racercykel - så på den punkten har gränsen passerats beträffande konsumentens eget ansvar och denne borde således känna till att detta är en omöjlig kombination.
Men att ett racerhjul inte funkar med en gaffel på en racerram känns inte lika självklart.
Mycket lätt hänt att man inte kommer sig för att kontrollera detta.

Frågan är var gränsen för den nämnda "klantigheten" går.

Och om det är klantigt att skaffa Neutronhjul till sin Canyon-racer ja då skulle jag utan tvivel kunna klanta mig också.
- Men nu har jag ingen Canyon så det lär inte hända.
- Om nu inte Cervélons Wolf-gaffel även den synkar dåligt med Campa och jag skulle råka vara intresserad av kombinationen...

//Robert

Canyon up my...
tror jag läste på WW att Pinarellos böjda gafflar inte funkade så bra till vissa nav och modifiering krävdes av gaffel eller navkåpa
varför inte testa och modifiera lite brukade vara vanligt i mountainbikens barndom

Canyon up my...
2-barnspappan skrev:
>
> Håller inte med om däckjämförelsen, din bil
> är typad för en viss dimension och förndringar
> på det kan vara ett lagbrott eller vad det brukar
> stå. Hade det stått att Campahjul ej kan
> användas så hade jag inte sagt ett skit.

Tjena!

Det enda lagen säger är att hastighetsmätaren ska stämma +/- 5% (vet inte exakt siffra), men det är bara att kalibrera om den eller köpa en ny, sen får däcken inte sticka utanför skärmarna..
Alltså kan jag rent teoretiskt trycka på smala 38" sulor på min Golf om hastighetsmätaren stämmer..

Det är som på min hoj, med Hayes-ok bak så har jag skivan direkt mot navet för att få den att lira, med mina Diatech bromsar måste jag ha skivan längre ut för att oket inte ska fastna mellan ekrarna! Alla följer inte standardmått, det är inte svårare än så.. Man måste prova innan man cyklar helt enkelt, du skyller då på att det inte hände något förens du spurtade eller klättrade, det hade du kunna simulera hemma..

Samma exempel finns om man har en FSR, då är Shimanoväxlar värdelösa pga att dom slår i svingen, där bör man ha Sram vilket inte gör det (nu lär en och annan höja på ögonbrynet, enda positiva jag sagt om det företaget på länge tror jag)..

Det är inte svårare än att allt inte passar.. Jag tycker att du gör fel i att lägga all skuld på Canyon, det verkar ju vara en hel del nav som passar med dom, medans det verkar som att Campa-naven inte passar i alla ramar/gafflar..

Canyon up my...
Kneecap skrev:
> 2-barnspappan skrev:
> -----
> >
> > Håller inte med om däckjämförelsen, din bil
> > är typad för en viss dimension och
> förndringar
> > på det kan vara ett lagbrott eller vad det
> brukar
> > stå. Hade det stått att Campahjul ej kan
> > användas så hade jag inte sagt ett skit.
>
> Tjena!
>
> Det enda lagen säger är att hastighetsmätaren
> ska stämma +/- 5% (vet inte exakt siffra), men
> det är bara att kalibrera om den eller köpa en
> ny, sen får däcken inte sticka utanför
> skärmarna..
> Alltså kan jag rent teoretiskt trycka på smala
> 38" sulor på min Golf om hastighetsmätaren
> stämmer..
>
> Det är som på min hoj, med Hayes-ok bak så har
> jag skivan direkt mot navet för att få den att
> lira, med mina Diatech bromsar måste jag ha
> skivan längre ut för att oket inte ska fastna
> mellan ekrarna! Alla följer inte standardmått,
> det är inte svårare än så.. Man måste prova
> innan man cyklar helt enkelt, du skyller då på
> att det inte hände något förens du spurtade
> eller klättrade, det hade du kunna simulera
> hemma..
>
> Samma exempel finns om man har en FSR, då är
> Shimanoväxlar värdelösa pga att dom slår i
> svingen, där bör man ha Sram vilket inte gör
> det (nu lär en och annan höja på ögonbrynet,
> enda positiva jag sagt om det företaget på
> länge tror jag)..
>
> Det är inte svårare än att allt inte passar..
> Jag tycker att du gör fel i att lägga all skuld
> på Canyon, det verkar ju vara en hel del nav som
> passar med dom, medans det verkar som att
> Campa-naven inte passar i alla ramar/gafflar..

Du verkar fortfarande inte fatta att din jämförelse med däck inte funkar. En tillverkare talar om vilka däck som fungerar och som inte orsakar skador. Om du sedan labbar med 38" sulor till en Golf så är det din sak.
I detta fall säger de inte något om vad som inte fungerar (gjorde inte i april i alla fall).
Tydligen skall de ha tagit åt sig av kritiken och skrivit om det på sidan, det är ju bra så att fler slipper drabbas. Det är också att erkännande från Canyon, men fegt att inte fronta problemen där de existerar.

Att sedan utveckla high end ramar/gafflar som Canyon faktiskt har och med eget team och nu som sponsor till Unibet, utan att prova med top of the line hjul i de grupper som används ter sig vansinnigt. Hade varit lika illa om Dura Ace hjulen inte passat.

Hade du varit mera påläst på racer hade du insett och förstått att Recordnav fungerat som referens i många år.

Visa mig hur jag simulerar en spurt i ca 60-70 knyck eller nåt med massor av watt i pedalerna hemma?!?
Jag skyller på vad? Berättar hur det är snarare i hopp om att vissa skall förstå.

Canyon up my...
Nix, till min Ford Fiesta står det inte att Ferraris "top of the line" fälgar inte passar min Fiesta. Då borde dom ju passa, eller? Till en bil står det rekommenderade stl på hjul, inte vad som inte passar. Då borde det följa med en bibel med vad som inte funkar.......

Canyon up my...
Ja, det är trist att läsa om att ett sådant företag inte fixar så att hjul från en sådan stor tillverkare passar på gafflarna utan problem.

Jag menar, det är ju inte några obskyra voodoohjul från något "källarföretag" typ ADA det är frågan om utan från Campagnolo; ett ganska välkänt fabrikat i racervärlden förmodar jag.

Canyon up my...
Kneecap skrev:
> 2-barnspappan skrev:
> -----
> >
> > Håller inte med om däckjämförelsen, din bil
> > är typad för en viss dimension och
> förndringar
> > på det kan vara ett lagbrott eller vad det
> brukar
> > stå. Hade det stått att Campahjul ej kan
> > användas så hade jag inte sagt ett skit.
>
> Tjena!
>
> Det enda lagen säger är att hastighetsmätaren
> ska stämma +/- 5% (vet inte exakt siffra), men
> det är bara att kalibrera om den eller köpa en
> ny, sen får däcken inte sticka utanför
> skärmarna..
> Alltså kan jag rent teoretiskt trycka på smala
> 38" sulor på min Golf om hastighetsmätaren
> stämmer..

Efter som det är en ny ram och nya hjul som diskuteras bör även billiknelsen gälla nya bilar och inte någon gammal sunkgolf.
Och då blir det inga 38" sulor på Golfen

http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx

Tillbaka
Topp