Canyons PPS tillförlitligt?

Blev rätt för mig. PPS föreslog i komfort 64 och i sport 62. Efter att ha dubelkollat med Wrench science och Competitive cyclists fit calculator valde jag 62. Är mycket nöjd. 64 hade nog blivit stort. Är 187 cm.
/David

Blev rekomenderad 60-62cm men köpte 58cm, något som jag idag är mycket nöjd med. Canyons lvg-modeller är ganska höga och korta, vilket gjorde att jag även valde en längre styrstam än vad dom rekomenderade, kostade lite extra men helt klart värt det.

Tänk också på att det headset från Acros som kommer med cyklarna gör att man inte kan flytta ner styrstammen lika långt som med vanliga headset. Detta var inget som jag tänkte på när jag jämförde geometrin med min tidigare cykel. Visade sig som tur är att det passade mig perfekt med styrstammen placerad så långt ner det går med headsetet.

Jag köpte enbart ramen,gaffeln och styrstammen från Canyon, blev dock lite förvånad när jag fick grejerna och såg att dom redan kapat styrröret så att det endast går att justera styrstamms höjden ca 1cm upp eller ner. Inga problem för mig men kan tänka mig att det hade kunnat bli det för andra.

Annars mycket nöjd med både cykeln och min kontakt med canyon.

tirfing skrev:
-------------------------------------------------------
> Canyons lvg-modeller är ganska höga och korta

Aha, då blev det inte så mycket fel ändå.

Då jag tittade på en MTB så tycker jag den bara tog hänsyn till benlängden och inte överkroppen.
(testa att ändra benlängden, så kommer den att byta storlekar. Ändra överkropps storlek så hände inget då jag provade i varjefall...)

Tirfing; hur lång är du?

David F; du måste ha långa ben, eller hur? Jag är 187 och den föreslår 60 sport och 62 bekväm... lutar mot en 60:a tror jag med 135 mm stam.

castrello skrev:
> Tirfing; hur lång är du?

192cm

Mätte upp kroppen enligt Competitive cyclist's metod innan köpet:

Inseam: 89
Trunk: 72
Forearm: 36
Arm: 67
Thigh: 62
Lower Leg: 58
Sternal Notch: 155
Totalt Body Height: 192

tirfing skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tirfing; hur lång är du?
>
> 192cm
>
> Mätte upp kroppen enligt Competitive cyclist's
> metod innan köpet:
>
> Inseam: 89
> Trunk: 72
> Forearm: 36
> Arm: 67
> Thigh: 62
> Lower Leg: 58
> Sternal Notch: 155
> Totalt Body Height: 192

Du har ganska korta ben, tycker jag. Vilket betyder att du har lång överkropp. Känns inte 58an väldigt liten? Hur lång styrstam har du? Har själv provat en 58a (187/knappt 90 i grenmått) och den skulle aldrig funka för mig. För kort helt enkelt.

Det är ju nu det blir så svårt eftersom alla har egna preferenser. Jag är oxå 187cm och hade en 58cm ram när jag hade racer. På den hade jag en 90mm stam för att jag inte ville sitta så utsräckt. På min fixie har jag en 57cm ram som är helt perfekt (för mig). På min CX jag har beställt kommer jag ha en 56cm ram med en 120mm stam vilket kommer ge en overall-reach på 10mm mer än på fixien.

Fast jag ska nog inte ha räser och ligga utsträckt i bocken, därför passar lite mindre ramar mig perfekt.

Kör med en 120mm styrstam. Tycker inte den känns speciellt kort, men sen beror det troligtvis på att jag har ett ganska stort sadel-styre dropp. Min gammla cykel är ungefär 1.5cm längre men tycker den känns för lång. Funderade från början på att köra med 135mm styrstam men tycker efter att ha kört ca 100 mil med cykeln att nuvarande position känns bättre.

Tänk på att du inte kan jämföra med äldre modeller från Canyon. Dom gorde vissa förändringar i geometrin inför 2008 modellerna. Vet inte exakt vad dom förändrade men kan vara värt att kolla upp om du vill kunna jämföra med en äldre cykel.

olzone skrev:
> Dåligt, min cykel som levererades blev 0 eller
> noll centimeter! levererades aldrig :( sopigt
> företag tycket jag.

hur ska du ha det? fick du hojjen eller inte?

Tillbaka
Topp