Carbon HT till Alu FS - Är jag dum? =)

marcus_ec

Aktiv medlem
Hej

Efter senaste långloppet Ränneslättsturen, har jag åter igen börjat fundera på en FS. Jag blir totalt slaktad i ryggen. 2h med HT funkar bra, men när det börjar närma sig 3h då får jag rejält ont. Dessutom sitter jag mycket när jag trampar... Alternativet är att köpa en ny hoj, vilket är en utgift i sig. Då får man börja titta på hojar som kostar 30.000:- för att komma upp i samma komponentprestanda.

Tanken är att dra över alla komponenter som jag har på min Canyon, då jag har noggrant uppgraderat denna.

Komponenter och bild på Canyon... http://3.bp.blogspot.com/-YZ897JG6FsE/TZiLOHPbbKI/AAAAAAAAArs/KKJJjLFl7Ok/s1600/test4.jpg

Ramen jag tittat på är en 2011 Giant Anthem X i alu http://cycleway.cn/products/product-69.html och sälja min Canyonram. Det finns bb91 adapter för KCNC vevpartiet. Gaffeln är ett frågetecken?

Vikt? Jo det blir ju tyngre... Men vikt kontra en fräsch kropp äter upp detta ganska snabbt. Men en FS under 10kg skulle man vilja ha. Vad säger happyiterna?

Senast ändrad:
Klart att en FS blir tyngre än en HT... Materialet tycker jag mer och mer känns irrelevant faktiskt.. Dagens alu är ju inte som alu för 15 år sedan och med dämpning och schyssta däck kommer du ju rocka phett...

Helt värdelöst med ryggont imo så jag skulle köra på det du säger.

alu eller kolfiber tror jag inte har så stor betydelse, handlar nog mer om hur duktiga de som konstruerat/byggt ramen är. Anthem x har väl länge varit en omtyckt ram, så det är nog ett säkert köp.

Har du provat köra xc med heldämpat? Det är ju inte alla som gillar det, blir ju lite tyngre och mindre rappt, särskilt jämfört med den du har nu. En anthem borde väl nästan gå att hitta ngn som har så du kan prova?

Ryggproblem är verkligen ingen höjdare, jag blev av med mina med en 29er och ordentlig ryggträning under vintern, men så hade jag väldigt mkt drop från sadel till styre på den gamla 26-tummaren.

Gör det!
Jag gick från seriöst byggd HT till min FS detta året, iåfs så blev den än mer seriös med vikt under 9kg. Hur som så cyklar jag snabbare, längre och med friskare kropp än någon gång innan.

Sen som någon nämnde innan så passar inte FS alla så har du möjlighet så testa innan. Kanske hyra en några timmar? Jag är i alla fall övertygad FS åkare.

Jag håller med 1817, prova får du se om det är något för dig. Har du vägarna förbi Uddevalla kan du prova min FS...

Skall undersöka det hela i sommar, finns vad jag vet 2st Giant Anthem i Hässleholm. De gick också från HT till FS.

Sen är det hela lustigt att man inte kan cykla MTB utan ryggont, men 10år på gymmet med massa tunga marklyft gick bra... Är svanken som tar stryk vid långa stökiga turer. Dessutom har jag kört massor med ryggövningar i vår för just svanken skall bli starkare.

Finns det lösningar med att låsa bakdämparen, eller då får man gå på någon dyrare historia?

Senast ändrad:
som sagt, för min del var det sittställningen som dödade korsryggen, nu överlever jag t.o.m en timme på klåveröds rothelvetes-bana utan att bli speciellt trött i ryggen, så det kanske är ngt att prova först? En lite högre styrstam är ju ett enkelt och billigt test.

Kör du Giant tycker iaf jag att länkaget är så smutt att du inte behöver låsa dämparen, kanske lite mer propedal beroende på underlag men inte mer än så.

Fullgung var en väldigt snabbfix för min rygg, att dessutom inte behöva oroa sig för ryggen mer gör ju att man kan trampa på ännu mer och längre dvs teoretiskt sett kunde man blivit snabbare.

marcus_ec skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Finns det lösningar med att låsa bakdämparen,
> eller då får man gå på någon dyrare historia?

Utan att ha större erfarenhet utav Giants länkage, men därimot rätt mkt av Fox rp23 så lönar det sig ordentligt att sätta sig in i hur dämparen jobbar och fungerar. Med en inställd dämpare finns ingen eller i varje fall väldigt liten anledning till att ha en helt låsbar dämpare. Med Propedal RÄTT inställd för dig och din vikt kontra åkstil så kommer du inte lida av pedalgung. Jag la några timmar i skogen på olika sträckor för att justera in det och skillnaden mellan dom tre lägena är stor, från mjuk/följsam till att under dom första cm dämpning upplevas som väldigt fast. Propedal går även att stänga av helt om så önskas.

Hej!

Alu eller kolfiber kan jag inte uttala mig om. FS kontra HT kan jag lite mer. Jag gick i år åt andra hållet, dvs kastade min FS-ram och köpte en HT-ram. FS-ramen var slutkörd och jag tänkte att jag skulle prova på HT. HT'n känns mycket rappare och jag kapade ca 5 min på milslingan jag brukar köra. Båda ramarna hade ungefär samma geometri men FS'en vägde ca 2 kg mer. På FS'en hade jag plattisar, men kännde mig inte begränsad av det. På HT', har jag SPD. Kanske gör pedalsystemet en del av tiden?

Detta låter som om jag skulle rekommendera en HT, men icke! Jisses vad jag hadde ont i ryggen efter första rundan! Det har väl blivit bättre allt eftersom jag fått mer mil i benen på nya ramen. Jag har dock svårt att åka mycket längre än två timmar. Jag hade tänkt mig bockstensturen i år igen, men jag vete tusan... På FS'en hade jag aldrig några problem med ryggen ens efter 5 timmar i sadeln.

Summa summarium: Min nästa cykel blir definitivt en FS igen! Mao jag tycker att du ska satsa på en FS-ram om du blir slut i ryggen av din nuvarande.

Mvh

Pastorn

marcus_ec skrev:
> Har vi några fler HT till FS erfarenheter?

Jag gick från HT till FS 2001 och körde sen FS till 2004. Blev aldrig riktigt vän med det och trivs idag riktigt bra på min HT.
Men å andra sidan har det hänt mycket med diverse brain funktioner och låsbara bakdämpare så jag kanske skulle gilla det idag.

Tror du blir toknöjd med byte. Speciellt anthem är ju finfint alternativ. Skulle lätt byta min Lux-ram mot en (ny då förstås) Anthem X-ram! (INget direkt fel på Luxen, men min Anthem hade bättre bakdämpning helt klart)

marcus_ec skrev:
> Gianten är väl närmare 2500kg med dämpare?

En ram gjord av uran låter dyrt =)

Knä-Ola skrev:
> marcus_ec skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De tester man läst så vinner ju FS över HT i
> > seriösa körtester. Var väl något Norskt
> test
> > mellan trekcyklar?
>
>
> Det här testet kanske du tänker på?
> http://terrengsykkel.no/index.php?id=3071

Yes box!

Då borde den hamna på ca 9,5-9,8kg ca... Borde bli en rätt snabb raket. Men i andra hand måste jag köpa ny styrstam, sadelstolpe, framväxel. Fan snart kan jag lika bra spara till en importerad scalpel ;)

Dags att kolla in senaste terrengsykkel då, där är det ett test mellan Flash, Scalpel och Flash 29.
Intressant läsning, men tyvärr tror jag inte den ligger på nätet än...

Men jag såg en beg Trek Top Fuel 9.9 till salu för några veckor sedan, det hade varit en porrig kolfiberraket att ha :)

Knä-Ola skrev:
> Dags att kolla in senaste terrengsykkel då, där
> är det ett test mellan Flash, Scalpel och Flash
> 29.
> Intressant läsning, men tyvärr tror jag inte den
> ligger på nätet än...

Berätta! :)

Man ska nog inte dra för stora slutsatser angående min tidsförbättring. Det var mina bästatider för 2010 och i år jag jämförde. Jag körde inte speciellt mycket mtb 2010 och det skiljer en del annat i förutsättningarna, så ett seriöst test kan man inte kalla det ;-)

Min avsedda poäng var:

HT - Ont i ryggen.
FS - Inte ont i ryggen.

Pastorn

Ok!
Givetvis så var det mest fokus på om 29ern var snabbare och bättre.
Resultatet blev att rent prestandamässigt så var skillnaderna minimala, oftast inte ens urskiljbara. Scalpelen var den som kanske hade någon procent snabbare tid totalt, medan 29ern hade aningen bättre framkomlighet i mer tekniska uppförsbackar.
Däremot så upplevdes cyklarna som mycket olika, och i slutändan så rekommenderade de att ta den cykel man är mest bekväm med.
En annan kommentar var att de inte var så imponerade av nya scalpelen, den kändes inte så effektiv trots den korta slaglängden. De tyckte att en Scott Spark, Trek Top Fuel eller Giant Anthem har en bättre och mer effektiv dämpning.

Detta är baserat på artikeln samt några kommentarer jag fick av de som håller i testerna.

Med risk att tråden snart ballar ut till en FS att vara eller inte vara, igen=).

Ska varv tider jämföras så måste ju så klart förutsättningarna vara detsamma. Dvs samma underlag och banan och när kroppen känns lika båda gångerna.
Sen att utrustningen ska vara densamma är ju självklart. Om jag tar en DH hoj och cyklar min runda i skogen med så lär jag ju vara en hel del långsammare=).
Länkage, dämpare och geometri har också ändrats en hel del bara dom sista åren så var lite kritisk till vem som ger omdömet FS vara eller inte vara.

Hade möjligheten när min nya FS sprack i våras att få en HT lånecykel av Cube, identiskt cykel förutom just då bak dämparen (finns bilder i visa din Cube tråden). Cyklade min benchmark runda, ca 2,7mil under samma förutsättningar och var upp mot minuten långsammare med HT. Men vad viktigare för mig var att kroppen känns fräschare efter med FS än med HT.

Skulle vara kul att testa samma grej med en 29a, men då lär man väl bli tvungen att köpa en sådan också......

Tillbaka
Topp