Carbon och tung?

nizze

Ny medlem
Carbon och tung?
Hejsan!

Är strax 50 år och väger 106 tunga kilo. Cyklar idag på en stålrörsram från mitten av 90-talet. Fungerar bra och tar mig runt vättern under tio timmar. Funderar starkt på att byta upp mig till en carboncykel. Har hört en del om viktbegränsningar. Frågorna är då:
Finns det viktbegränsningar på carboncyklarna?
Finns det carbonramar som klarar min vikt? Vilka isåfall?
Någon tung med erfarnehet av carboncyklar kan gärna kommentera.....

Carbon och tung?
Jag har vägt lika mycket som du men är på väg neråt.
Jag har haft en carbonhoj i 2 säsonger nu och den har hållt.
Det står iofs max rider weight 90 på min.
Jag tror inte du behöver oroa dig .

Carbon och tung?
Jag vägde 106 tidigare och cyklar på en LOOK 595 storlek "L". Den ramen är nu till salu för rätt peng så om du är sugen så hör av dig!

/Jerka

Carbon och tung?
Vad är felet på nuvarande cykel, kan du inte göra sköna kostsamma uppgraderingar för de pengar du är beredd att lägga på kolfiberram. Exempelvis byta ut hjul, sadelstolpe, styre mm mot kolfiberdito. Det skulle säkert reta upp några stålpurister. Kanske lägga lika mycket pengar som en ny ram mm kostar på ett par feta kolfiberhjul med Aerofälgar.

Carbon och tung?
Svaje skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att Canyons cyklar är byggda för 120
> kilo. Åtminstonne är skogscyklarna det.

2006 års aluminium-triathlonram, Speedmax, har också den gränsen. Den sprängs ju inte omedelbart om en tungviktare sätter sig på den men det är upp till 120 kg som garantin gäller.

Carbon och tung?
rekrej skrev:
> Jag vägde 106 tidigare och cyklar på en LOOK 595
> storlek "L". Den ramen är nu till salu för rätt
> peng så om du är sugen så hör av dig!
>
> /Jerka

Vad är rätt peng? Sedan har jag googlat mit till att den har integrerad sadelstolpe. Jag har ca 80 cm vevlagermitt till topp sadel, skulle din ram passa mig?

Carbon och tung?
Tack för synpunkterna.
På er verkar det inte vara några problem med vikten och carbonramar.

Är det alltså bara illvilliga rykten att carbonramen inte klarar tunga cyklister. Finns det någon som kan ge egna exempel där carbonramen kollapsat (tagit slut) pga av övervikt?

Finns det någon test där man kollat hållfastheten på olika carbonramar?

/ Nizze, den tunge....

Carbon och tung?
Den ramen som kollapsar av en vikt under 120kg är nog ett offer för felkonstruktion och inget annat.

Skulle i så falla vara de extrema show ramar och cyklar som byggs enkom för mässor eller en specifik cyklist för en enskild bergsetapp. Dessa finner extremt sällan sig ut på öppna marknaden.

Jag tror inte att du skall vara rädd för att shoppa kolfiber om du inte ligger över 120kg.

Men jag kan ha fel ;-)

/Jerka

Carbon och tung?
Nizze jag tror att dom flesta ramar som säljs klarar 120kg om vi pratar "normala" ramar.

Dom få som inte platsar in har nog en beskrivning om just det.

Det är nog mer vanligt att vissa hjul och trampor har en begränsning på cyklisten om 90kg.

Carbon och tung?
Väger man +90 kg skall man kanske inte satsap å en 900 grams ram i Carbon. lägg på ett par hekto och du får en styvare hoj som passar din vikt bättre.

lättvikts ramen håller nog men den är knappast optimal för tungviktare.

Detär STOR skillnad mellan stål och Carbon. Satsa på plast !!!

Carbon och tung?
nizze skrev:

> Är det alltså bara illvilliga rykten att
> carbonramen inte klarar tunga cyklister.

Tro mig. Det verkar finnas sjukt mkt rykten bland cyklister så fort det kommer till kompositmaterial.

Carbon och tung?
Rippa skrev:
> Det verkar finnas sjukt mkt rykten bland
> cyklister så fort det kommer till
> kompositmaterial.

Rykten? Det vet ju alla att om man väger mer än 92,352kg kommer en kompositcykel att explodera när man cyklat 3925,66666667km

Tillbaka
Topp