Carbon ramar från Taiwan!

Tottis

Ny medlem
Hej igen!

För att presentera nya läsare om mitt "projekt" så kommer här lite information.

Jag har som skolprojekt/fritidsprojekt funderat på att ta hem ramar/delar från taiwan.
Efter mkt letande har jag funnit flera olika intressanta märken.
När jag satt här inne på forumet och läste så tråden om Pedalforce ramarna, och insåg att det var exakt den ramen som tidigare funderat på att beställa från ett av företagen.
De ramarna har fått bra kritik från många olika håll, därför tänkte jag kolla om någon annan å happy var intresserad av att beställa tillsammans med mig.
Då priset för en ram+gaffel skulle bli betydligt lägre än att tex beställa från pedalforce

Företaget har även andra intressanta ramar. Kolla gärna in www.arixworld.com.tw

carbon1.jpg ht=480

Lite mer information av den ramen jag speciellt fastnade för:
700c carbon racing frame
3k monocoque
Headset: TH-No.8C.OD 46MM
Seat post: 31,6MM
Size: 51,54,56,58,61cm (C-T)
Weight: For size 56 1075g +/- 40 g
Pris: ca 310$ + frakt
Geometrierna kommer också förhoppnings vis imorgon (fredag)

Jag har även kollat på en gaffel till den: och då fastnade jag för http://www.arixworld.com.tw/products/products_show.php?pid=198&cid=67
Priset för de olika gafflarna vet jag inte just nu, väntar på svar om det.Men räkna med runt 100-150$
Kom gärna med andra förslag på gaffel vid intresse.

Jag har länge försökt få reda på exakta frakt och tullavgifter, men företaget envisas med att jag ska bestämma mig hur många ramar/gafflar jag vill ha innan de kan svara på det (fråga mig inte varför).
Det jag däremot vet är att det ska högst ska ta 75 dagar att få ramarna till sverige efter ordern är lagd, och att frakten kommer ske med flyg.

Så nu är min fråga om det finns något intresse för ett gemensamt köp?
Pm:a mig om antal och storlek om ni är intresserade(jag kommer inte beställa innan alla är nöjda med avtalet mellan oss och företaget) Det är bara för att få reda på exakta priser!
Ni har fram tills på måndag på er, det går säkert att lösa senare också men för att få ramarna i god tid så ju snabbare vi beställer ju snabbare har vi dem.

Ursäkta om det blev lite mkt på en gång men ;)

ledsen att jag tjatar här, men det är ju svårt att ta ställning till beställning innan man vet dels ungefär vad frakten kommer att landa på (pratar vi om lika mycket i frakt som ramen kostar, hälften, en tiondel? eller ännu mer?), samt geometridata för ramarna, storleken är ju ramhöjden, men speciellt för en slopad ram är ju längden mer intressant.

jag tjatar för att jag också är het på gröten förstås =)

Fraktkostnaderna beror på hur många man tar på en och samma gång eftersom vissa kostnader är detsamma oavsett hur stor beställningen är, medans andra kostnader beror helt på volymen.

Tullkostnader baseras på summan av gods + frakt.

Momskostnader baseras på summan av gods + frakt + tull.

Ingen kan tala om för dig hur mycket frakt, tull och moms kommer att kosta utan att veta precis hur många du kommer att beställa.

Welcome to my world!

jag förstår också det, det var därför jag föreslog i den andra tråden att tottis skulle fråga tilverkaren vad det skulle kosta att skicka fem stycken 56-ramar, då får man en uppfattning om det rör sig om tusentals eller hundratals kronor i alla fall, eller hur?

enligt tullverkets hemsida hamnar momsen plus tull på runt 30% av summan av varans värde + frakt.

inte så komplicerat om man har kontakt med tillverkaren med andra ord.

Fredrik jag använde din ide och skickade iväg ett mejl om det, + frågor om geometrin på ramarna och förhoppnings vis får vi svar på det imorgon.
Det vore tråkigt om frakten skulle göra så att priset springer iväg, men det tror jag dock inte att det kommer att göra.
Mvh Totte

Tull and moms is a combined 30,875% (4,7%, then 25%), plus transfer fees, handling fees and domestic shipping (from where it clears Tullverket to you.)

Like I said, welcome to my world!

Tottis:
perfa, ser fram emot mer info :)

Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Tull and moms is a combined 30,875% (4,7%, then
> 25%), plus transfer fees, handling fees and
> domestic shipping (from where it clears Tullverket
> to you.)

fast om frakten sker med en transportföretag så har man väl betalat för frakt hela vägen till mottagaren, inte bara till gränsen och tullen? så har det i alla fall varit varje gång jag har åkt på tull när jag har beställt saker.

> Like I said, welcome to my world!

tack, visste inte att det var din, men jag är glad att vi får vara med.

Fredrik -

Så är det när man beställer som du och de flesta gör. Jag gör det också på detta sätt när jag har mindre beställningar som har tidspress på, men jag har lärt mig andra sätt som är fortfarande helt lagliga men mer ekonomisk (fast också lite krångligare för min egen del.) Det gäller bara att ta reda på vem som är bra på vad, och låter alla gör det som de är bäst på. De blir alla nöjda.

My world = I just live here. Markus F owns it.

Företaget verkar vara ett Trading company som köper in produkter från andra tillverkare och säljer vidare. I det här fallet ramar från Axman och ADK. Man har tom. behållit artikelnr från dessa.

bigmollo skrev:
> Jag vill inte vara intresserad, men jag är det i
> alla fall.
> /J

Jag får inte vara intresserad för min fru, men är det ändå! Hur stor ram ska jag ha? Mollo, kan Du komma och mäta grenen åt mig?

Jag skulle vara intresserad om det inte vore för frakttiden då jag gärna vill ha den då snön smälter bort eller strax efter här i Gävle (kan du inte göra en kalkyl på det :-p). Om den går att korta ner så kommer jag antagligen köpa en.

Edit: Kom att tänkta på att Pedal Force kanske inte är så snabba heller. Någon som har koll?

Senast redigerad av en moderator:
Kan vara olika "shims" som är i ramen (gissar att shims är fabriksmonterat på alla fiberramar för att undvika att stolpen tar direkt mot kolfiberröret. En del titanramar har shims antingen i alu eller kolfiber för att undvika att grejerna fastnar, det lär inte fastna mot kolfiber men det kan ha med hållbarhet att göra i detta fall).

Möjligt att PedalForce, som håller till i USA, vill speca med 27.2 då de flesta stolpar finns i den dimensionen (kolfiber, alu och titan). Stolpar som har 31.6 diameter är det inte alla tillverkare som säljer.

Jag kommer att sätta dit ett shims utöver det fabriksmonterade för att ta ner 31.6 till 27.2, om det visar sig att denna ram har 31.6 mm original.

Angående frakt så tar PedalForce 46 dollar via air parcel för att skicka en ram till Sverige.

TommyE skrev:
> Kan vara olika "shims" som är i ramen (gissar att
> shims är fabriksmonterat på alla fiberramar för
> att undvika att stolpen tar direkt mot
> kolfiberröret. En del titanramar har shims
> antingen i alu eller kolfiber för att undvika att
> grejerna fastnar, det lär inte fastna mot
> kolfiber men det kan ha med hållbarhet att göra
> i detta fall).
>
> Möjligt att PedalForce, som håller till i USA,
> vill speca med 27.2 då de flesta stolpar finns i
> den dimensionen (kolfiber, alu och titan). Stolpar
> som har 31.6 diameter är det inte alla
> tillverkare som säljer.
>
> Jag kommer att sätta dit ett shims utöver det
> fabriksmonterade för att ta ner 31.6 till 27.2,
> om det visar sig att denna ram har 31.6 mm
> original.
>
> Angående frakt så tar PedalForce 46 dollar via
> air parcel för att skicka en ram till Sverige.

vetefan om jag hade nå shims på min NRS composite, eller att det va nå shims på min vänns carrera.

men det är ju inte omöjligt att det är så. men det är nog vanligare på titanramar, me tanke på titanets förmåga att binda sig me andra metaller :D

Inga shims hos Giant. Till saken hör att Giant är bland de världsledande på kolfiberramar idag och kan till viss mån ta betalt därefter. Över huvudtaget har Giant väldigt få shims7hylsor i sina ramar. Detta är dock vanligare i billigare konstruktioner. Min gissning är dock att detta och pedalforce inte är samma ramar då det blir en jkla skillnad på shimsen och sadelstolpar finns det gott om i USA i alla dimensioner. Supergo säljer ett märke som heter scattanti. testa att jämföra med dem.

Idag verkar det som om Taiwan är närmast världsledande på carbonramar. Efter ett jobbesök där i somras kan jag bekräfta att staten satsat en hel del pengar på teknikföretag inom denna sektor. Skönt att se att någon satsar på oss, nu när inte NASA genom neddragningar gör det (ni som höll på under tidigt 90-tal vet vad jag menar).

Hej igen! Nu äntligen har jag mottagit geometrin på ramen.
Den är i Pdf format, skicka ett pm om eran mejl address så ska jag bifoga den!
Hoppas även att vi ska kunna få ner leverans tiden på ramarna, då jag tycker att 75 dagar är vääldigt mkt..

Mvh Totte

Dessa ramar finns redan till försäljning i Sverige under namnet Exs,rekommenderat pris i butik är 5995kr inkl fullcarbongaffel. Vikt komplett 1530 gram,finns hos de flesta cykelaffärer i Sverige.

njaee, det där är väll ändå den som pedalforce säljer för 600 dollar, den billigare ramen, den som är billigare än både QS2 och RS, det är RS samen som Tottis funnit direkt från tillverkaren.

Den som funderar på att köpa Taiwan-ramen bör även tänka på att för ungefär samma pris som ramen + delar kan man köpa en kompl cykel!
Med en BRA kolfiberram dessutom!!

Jag tänker på FAT Road Project Carbon 105, http://www.fat-cycles.de
Det är ett för de flesta okänt märke, men det är trots det en väldigt bra och prisvärd cykel med en riktigt bra ram.
Ramen skall vara den samma som den Nishiki har i sin kolfibercykel och den säljs även under namnet Red Bull Carbon SL.
(Det verkar som om tillverkarna köper den från samma tillverkare)

För att ingen inte skall behöva tro på enbart mitt ord om hur bra FAT Carbon ramen är kan ni titta i det här utdraget ur ett test som tidningen Tour har gjort
fat_rr_carbon_shop.jpg

http://shop.cycles-4-u.de/media/fat_rr_carbon_shop.jpg

För den som det testet inte säger dig så mycket kan jämföra med det här av Trek OCLV 5200 (den är kanske mer känd?)
normal_Trek_OCLV_5200_-_Tour_3_2006.jpg

http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/normal_Trek_OCLV_5200_-_Tour_3_2006.jpg

Enl hemsidan så kostar en FAT Road Project Carbon 105 1349 Euro
http://shop.cycles-4-u.de/product_info.php?info=p115_RP-Carbon-105er.html
Den har Ritchey styre+stolpe+tapp. Till det kommer pedaler och bättre hjul.
Jag skulle jag inte köpa en cykel med de hjul som ingår (Shimano WH-R500) men det borde gå att byta till åtminstone WH-R550 utan alltför mkt pengar

Ring dem och kolla (även för den som inte pratar särskilt bra Tyska brukar det gå bra att ringa, det finns alltid ngn som är engelsktalande även i Tyska affärer)

Hur mkt är det värt för att ha en unik cykel med en okänd ram som ingen vet särskilt mkt om?
Eller hellre betala lite xtra för att få en cykel som man på förhand vet är VÄLDIGT bra?

(Självklart är sådant som storlek och geometri det som är mest avgörande)

/Håkan

HåkanC skrev:
> Den som funderar på att köpa Taiwan-ramen bör
> även tänka på att för ungefär samma pris som
> ramen + delar kan man köpa en kompl cykel!

jo, om planen är att köpa allt nytt och inte flytta över delarna från en annan cykel. men nu pratar vi om att köpa en billig ram, inte en hel cykel med ganska tråkiga komponenter.

Tottis skrev:
> Hej igen! Nu äntligen har jag mottagit geometrin
> på ramen.
> Den är i Pdf format, skicka ett pm om eran mejl
> address så ska jag bifoga den!
> Hoppas även att vi ska kunna få ner leverans
> tiden på ramarna, då jag tycker att 75 dagar är
> vääldigt mkt..
>
> Mvh Totte

Har du fått prisinfo om gaffeln också?

Det finns en uppsjö av diverse kolfiberramar. Låt oss koncentrera oss på den som Tottis "erbjuder".
Visst är det så att jag inte hittat tester av/på ramen, men flera som äger den verkar vara nöjda.
För $310 kan man inte heller förvänta sig Cervelo R3- eller Scott CR1-egenskaper.

Är det bara jag eller är inte det tre helt olika ramar på bilderna i den här tråden? Se sadel- och överrör på den första som inte är lika som på de två nedre. På de två nedre är ju inte underröret likadant.

för att citera ett tidigare inlägg:

Jensen skrev:
> njaee, det där är väll ändå den som
> pedalforce säljer för 600 dollar, den villigare
> ramen, den som är billigare än både QS2 och RS,
> det är RS samen som Tottis funnit direkt från
> tillverkaren.

Jag håller med, dom ser ganska olika ut fatiskt. Kan inte taiwanesen skicka en bild på hur den faktiskt ser ut ? Man blev ju plötsligt tämligen mindre intresserad... :o

Nu när jag ändå är igång måste jag väl påpeka att även i den andra tråden om Pedal Force så var det klar förvirring om hur vilka ramar med olika loggor som är samma ram. Allt semi-slopat i carbon är inte identiskt.

Principia skrev:
> Nu när jag ändå är igång måste jag väl
> påpeka att även i den andra tråden om Pedal
> Force så var det klar förvirring om hur vilka
> ramar med olika loggor som är samma ram. Allt
> semi-slopat i carbon är inte identiskt.

Helt klart. Lite roligt i den här tråden att alla hittar en "exakt" nästan likadan ram som Tottis. Men allvarligt. Ser inte de flesta olackade ramarna "nästan" likadana ut. Jag tycker det är en kul grej. Det vore ju skoj att få hem en 990-grams ram för några tusen.
/J

fattar inte riktigt vad problemet är, ramen finns ju på bild i första inlägget och har funnits där från början.

tycker som mollo, klart som fan det är en chanstagning detta, något annat ska man inte inbilla sig.

Ser inte alla olackade aluminiumramar "nästan" likadana ut? Jag menade bara att man inte ska jämföra med andra produkter som ser nästan likadana ut.

Tillbaka
Topp