Carbonda FM1001

Carbonda FM1001
Har sneglat på en och blir kanske något sånt i framtiden om vi flyttar mot Östersund på mer heltid igen, nu i Åre har jag inte behovet.
Enda problemet är att nya Ripleyn finns i alu och verkar vara så fruktansvärt najs att det känns svårt att välja random kol istället. Canyons alu verkar ju gå sönder men i övrigt tycker jag allt som inte är byggt för lättvikt verkar hålla för evigt. Kan inte direkt säga detsamma om bekantas kolfiberhojar, verkar ju inte spela roll om man har Specialized, Santa Cruz, Ibis etc eller annat, sönder verkar de gå hur som.

Carbonda FM1001
Jag byggde ihop en i höstas. Har en kollega som byggt sen tidigare så fick endel support av honom. Men det funkade väldigt bra att beställa och jag fick leverans ganska snabbt, har för mig att det tog typ 3 veckor, men då valde jag den "snabba" frakten. Fick betala tull och moms men dom hade skrivit ner värdet så det blev några hundra. Tipset är väl att be dom skriva under 100 dollar i värde för då ska det inte bli nån tull och moms. Kör med NX-drivlina, Fox 34 fram, Fox DXP2 bak, SLX-bromsar och Bontrager-hjul. Hade drivlina och bromsar och köpte resten begagnat under tiden jag väntade på ramen. Tycker att den funkar väldigt bra, hann inte köra massor innan vintern tyvärr. Ett AXS-kit och ett par kolfiberhjul står härnäst på inköpslistan. Den leveraras ju svart men jag kunde inte låta bli att testa att lacka lite, tyvärr blev det nått knas med klarlacken så inte så slät men det får duga ett tag, kanske gör om det när jag orkar. Men jag kan bara rekommendera i alla fall. Landade på 25000:- typ för komplett cykel. Min är en XL och väger 14,3 vill jag minnas, men jag kan kapa ganska mycket genom att byta hjul och kassett som väger väldigt mycket i sammanhanget.

Lite dåligt med bilder på den men jag kastar in några.

Cykel 1.jpg

cykel 2.jpg

Cykel 3.jpg

Cykel 4.jpg

Bilagor

• cykel 2.jpg
    cykel 2.jpg
    795.5 KB · Besök: 163
Carbonda FM1001
O här är min i small.
Finns någon info om hur länkage är tunat?
Hade faktisk tänkt kolla men inte kommit så långt...(om det nu säger mig något är en annan sak).

Storlek Small. Öhlins RXF34/ TTXAir2. Vägde in på 12,7 med foxdämparen jag hade på från början (pga lev.tid). Lite olika hembyggda hjulpar på Crest mk3, Duke 30mm och Newmen. För stunden dubb fram som synes. XT-bromsar, 4-kolv fram. 180mm SLX-skivor överalllt, Sram GX Eagle AXS. Sämsta med ramen är övergången till sving/baktriangel Det stannar vatten vid vevlagret och borrade ett dränagehål där. Oklart om det hjälpte.
1642070867297.png

Funkar fint på stigar runt Norrköping/Finspång/Kolmården.

Carbonda FM1001
Har haft 2 kineser innan, BXT 077 och IP-036. Fm1001 är en stadigare cykel. Unset tyngre men allt är ett nummer kralligare. Klättrar bättre än de andra jag haft och rullar tryggare nerför. Har bara den här cykeln nu och är helt nöjd. Jag kör bara öppet på bakdämparen (och gaffeln). Saknar inte låsning från styret.

Carbonda FM1001
Kul med lite FM1001-byggen Är lite sugen på en sådan då jag skulle kunna återanvända hjul och gaffel från befintlig cykel.
Har kikat lite på Chinertown där bla @Whallis cykel (på en Porsche, fränt) finns.
Mitt mål, om det blir bygge, är "en cykel till allt". Då menar jag stig och cykelparks åka typ Vallåsen och ev lite fjällcykling.
Vad tror ni? Funkis till detta? Har ni testat cykelparks cykling?
Behöver inte köra de köttigaste svarta lederna.

Carbonda FM1001
Kul med lite FM1001-byggen Är lite sugen på en sådan då jag skulle kunna återanvända hjul och gaffel från befintlig cykel.
Har kikat lite på Chinertown där bla @Whallis cykel (på en Porsche, fränt) finns.
Mitt mål, om det blir bygge, är "en cykel till allt". Då menar jag stig och cykelparks åka typ Vallåsen och ev lite fjällcykling.
Vad tror ni? Funkis till detta? Har ni testat cykelparks cykling?
Behöver inte köra de köttigaste svarta lederna.
Haha, ja det är klart att man måste ha en bra cykelbil med. =)
Nu är ju jag hyfsat nu inom skogscykling så jag är nog fel person att lämna några större referenser. Jag bytte från en 2012 års Epic och det är ju en ganska stor skillnad kan man väl minst sagt säga. Blev klar med min ganska sent i höstas så jag hann aldrig göra jättemycket tester, höll på och bråkade med bromsarna endel på slutet. Men det lilla jag körde så tyckte jag den va trevlig. Jag hamnar ofta på en blandning av stig och grusväg så jag gick på en XL, är 187 lång, så den är ju stor och särskilt i jämförelse med min förra, skiljer 13cm i hjulbasen. Så bara jag får lite mer mil på den så kommer det bli toppen. Upplever det annars som en ganska bra "all-round-cykel" Inte bäst på något med ganska bra på det mesta.

Carbonda FM1001
Undrar också vad det gick lös på från kina ink allt?

Tycker det drar iväg ofta så man i princip nästan hamnar på märkesramarna.

Carbonda FM1001
Undrar också vad det gick lös på från kina ink allt?

Tycker det drar iväg ofta så man i princip nästan hamnar på märkesramarna.
1.Usually normal colors with metallic effects, like attachment effects. can you accept it? If ok , the cost of painting is 105USD.

2.For the full suspension FM1001-M-BSA73 bike frame ,the price details as bellow:
750USD for frame with standard matte finish
15USD for headset
15USD for rear axle
5USD for derailleur hanger (the frame come with one derailleur hanger)

Frakten för en ram är 195 dollar och 265 dollar för 2.

Sitter och funderar på om jag ska lägga till en till min CFR707 beställning.
Skatt och tull ingår.

Carbonda FM1001
637CB25F-F3CD-49E8-B975-9AA37287ACD9.jpeg

Jag orkade inte vänta på svaret utan beställde en?
Men jag fick en extra derailleur hanger på köpet.
Så det blev 750+15+15+195+43=1018. De sista 43 är en avgift för PayPal.

Dessutom rapporterades det på nyheterna samma dag jag betalade att den svenska kronan hade nått en ny rekordlåg nivå mot dollarn, bra timing!
Men det här meddelandet på trackingen hoppas jag innerligt är en felöversättning ?

Carbonda FM1001
Visa bilaga 579495
Jag orkade inte vänta på svaret utan beställde en?
Men jag fick en extra derailleur hanger på köpet.
Så det blev 750+15+15+195+43=1018. De sista 43 är en avgift för PayPal.

Dessutom rapporterades det på nyheterna samma dag jag betalade att den svenska kronan hade nått en ny rekordlåg nivå mot dollarn, bra timing!
Men det här meddelandet på trackingen hoppas jag innerligt är en felöversättning ?
Vad blev kostnaden i SEK? Hur tänker du bygga den? 130/120?

Carbonda FM1001
6028CFC9-9C45-46B7-A9D7-EC8E7C3776BD.jpeg

Vikt, storlek XL

FFD8607F-9592-4B37-AE30-C215A75C7744.jpeg
Smygstartat bygget lite med installation av dämpare, vevlager och vajerhöljen.
Lossade baktriangeln nertill för att få igenom hölje/bromsslang, annars hade det nog varit mer eller mindre omöjligt. Kit för dragning av interna vajrar underlättade mycket.
Imorgon har jag förhoppningsvis tid att riva gammelhojen och flytta över alla delar.

Carbonda FM1001
CB8AA1DC-1483-404B-96B5-CE2CCE558211.jpeg

Nu väntar jag bara på sadeln!
Sen är det bara lite småfix kvar såsom kolla kedjelängd, justera växlar och lufta bakbromsen!

Nån som har något bra tips hur man får bort de pippigula maxxisloggorna på däcken som pajar stealthlooken?

Vikten då, 13,65kg som den står nu.

Carbonda FM1001
Nu har ju du en xl och det verkar ju inte vara problem med utrymme för droppern men vilken längd på dropper har du (180-212 ser det ut som). Jag är lite fundersam på hur lång dropper man kan få in i en M men det är kanske bäst att fråga dem direkt.

Carbonda FM1001
Droppern är en Giant Contact Switch(för den var svinbillig här) med 170mm drop och en total längd av 455mm.

Hade faktiskt inte tänkt på det innan men när jag stod där och skulle peta i droppern så blev jag lite orolig att den inte skulle passa men det var inga problem, den stoppa in hela vägen till "kragen" eller vad man ska kalla det.

Carbonda FM1001
Hur trampeffektivt är länkaget? Känner man behov att låsa dämparen vid vanlig stigcykling eller fungerar det bra utan?

Tillbaka
Topp