Carbongaffel börjar glappa

Löfet

Medlem
Jag har inte så stor vana av carbongafflar med expanderhyla men efter ett par rundor så känner jag ett glapp i gaffeln.
Då får jag lossa och dra åt allt igen, är det verkligen meningen?
Expanderhylsan som jag har är ganska kort, vet någon om det hjälper att sätta i en som är längre eller ska jag göra på något annat sätt?

//Johan

sitter styrstammen fast? Spänner du styrlagret så det inte glappar och sen skruvar åt styrstammen spelar expandern ingen roll.

Om kolfibergaffeln glappar så kan du börja med att lossa styrstammen och dra åt styrlagret. Det brukar vara det som är felet.

Senast ändrad:
Det låter ju märkligt?! På min Jake the snake fick jag dra åt vid ett tillfälle samt även ta bort en tunn distansring, det fanns inte längre ngt avstånd att spänna åt (comprende?), antar att lagerbanan hade krupit på plats efter ett tag. På min superX har jag inte märkt ngt liknande.

Kan du märka upp var expanderhylsan sitter för att se om den flyttar sig med tiden?

Ja, se till att expandern i kolfiberstyrröret sitter fast ordentligt så det ej åker med upp när du drar åt styrlagret...

Ok, tack för svaren. Det blir nog en ny expander eftersom det inte glappar när allt är åtdraget men efter några rundor på dålig väg har vibrerat loss.

//Johan

Carbonpasta löste detta problem för mig. Alltså inte pasta carbonara, utan carbon fiber assembly compound.
Gegga in alla delar och torka av överflödet när du är klar.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Men när du låst allt med styrsystemen så ska
> det ju inte spela nån roll om expandern lossnar?

+1. Det har du rätt i. Har du momentnyckel när du drar eller drar du för hand? Kanske behövs mer moment.

I värsta fall. Kolla så att det inte är en spricka i styrhuvudet på ramen. Kolla under ram bakom gaffel t.ex.

Tillbaka
Topp