Carbonvinter II - tempocykeln färdig!

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Selast skrev:

> Allvarligt talat, coolt bygge och jag är inte
> helt ointresserad om du får någon konstig lust
> att göra fler...

Du kan få låna min jigg;=)

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Selast skrev:
>
> > Allvarligt talat, coolt bygge och jag är inte
> > helt ointresserad om du får någon konstig
> lust
> > att göra fler...
>
> Du kan få låna min jigg;=)

Kan man cykla på den? ;-) Tror mina carbonskillz lämnar en hel del att önska om jag är ärlig.

Liten uppdatering, har varit lite lat men nu börjar i alla fall kedjestagsbitskärnan ta form.

P1125594.JPG

Det här är riktigt kul, verkligen hemslöjd. Man kan såga och slipa frigoliten till vilka former som helst utan att det är jättesvårt. Om det inte blev så dyrt skulle jag lätt göra ett koltroll till Mollo;) Kolfibern har förresten kommit och ser bra ut, har inte känt på den än. Den kommer nästan att räcka till två cyklar. Varför stagen är ormformade? Jaa, den här modellen ser ut så helt enkelt. Det lilla hacket längst bak är bara en artefakt från frigolitskivan och stagen är gjorda med ordentlig marginal för att kunna kapas exakt senare.

Anders H skrev:
> Kolfibern har förresten
> kommit och ser bra ut, har inte känt på den än.

bara vanlig 200g väv eller något mer exotiskt?

att köra vart annat lager på rören med enkelriktad fiber borde inte va så dumt.

siven skrev:

> bara vanlig 200g väv eller något mer exotiskt?

Nä, inga märkvärdigheter men 245-gramsväv. Håller på att fila till underröret nu så projektet rör sig lite i alla fall. Orebeaman, du ska absolut bygga en ram du också, pyssligt men jättekul. Skicka ett PM om du vill komma och titta.
Har förresten fått min första sponsor; Superfettot var förbi med ett snyggt vevparti. Gynna den mannen i alla lägen! Han är en god människa!
Om någon sitter på ett framväxelfäste eller en alu-bit som går att fila till som en bakväxelbrygga så tar jag tacksamt emot det.

Senast redigerad av en moderator:
fuchs skrev:
> är det en synvilla eller är kedjestagen inte
> svängda åt samma håll?

Dom är hyfsat symmetriska.

KOmmer du göra ngt annorlunda vid vevlagret med tanke på vad som hände på förra cykeln ? Fler lager kolfiber eller kommer du att designa annorlunda ?

Principen vid vevlagret blir densamma men möjligen lägger jag ett ytterligare lager ovanpå för att få lite mjukare och mer aero former. Du vet hur moderna kolfiberramar brukar se ut; en ganska stor klump omkring vevlagret. I så fall bygger jag på med fogskum när det egentligen är ganska färdigt och naturligtvis lägger jag på ordentligt tjockt så att jag slipper sprickor den här gången. Har förresten redan börjat kladda med fogskum för att göra lite förbättringar på skumkärnorna jag gjort och det funkar bra. Första lamineringen närmar sig! Bilder kommer.

Anders H skrev:
> Principen vid vevlagret blir densamma men
> möjligen lägger jag ett ytterligare lager
> ovanpå för att få lite mjukare och mer aero
> former. Du vet hur moderna kolfiberramar brukar se
> ut; en ganska stor klump omkring vevlagret. I så
> fall bygger jag på med fogskum när det
> egentligen är ganska färdigt och naturligtvis
> lägger jag på ordentligt tjockt så att jag
> slipper sprickor den här gången. Har förresten
> redan börjat kladda med fogskum för att göra
> lite förbättringar på skumkärnorna jag gjort
> och det funkar bra. Första lamineringen närmar
> sig! Bilder kommer.

Tänk på (om du inte redan gjort det) att fogskum till skillnad från cellplasten inte har slutna kärnor. Det betyder att den suger fukt/vatten. Om du behöver bygga upp volym skulle jag rekommendera "micro ballons" (glaspulver) som blandas med epoxy. Lätt att forma och mycket lätt att slipa.

jo att bygga in fogskum är inte så jäkligt bra. den suger ju även luftfukten och epoxy gillar inte fukt särskild mkt vid lamineringen. med micro ballons har du dessutom en sandwich laminat som fungerar (även om det nte är det bästa här just) en sandwich laminat med fogskum ger däremot inte så värst mkt.

ang att hålla eller ej, det är alltid mkt bättre att planera hur man lägger fiberriktningen än att bara lägger på lager på lager rätt "planlöst" att den gamla ramen gick av berodde nog inte på att det var för lite fiber, de låg helt enkelt inte rätt.

att "moderna" ramar är rätt feta kring vevlagret beror inte på att de har så tjocka väggar, de är feta för att man på detta viset kan inleda kraftflöden mkt smidigare.

Senast ändrad:
mn skrev:

Om
> du behöver bygga upp volym skulle jag
> rekommendera "micro ballons" (glaspulver)

Ah! Var hittar man dom?

Vilken välsorterad båttillbehörsaffär som hellst, watski/Erlandssonsbrygga/mfl, används utblandat i epoxi för att fylla ut glasfiber/kompositlagningar eller som spackel vid dito arbeten :-) T

Utöver båtbutiker så tex hobbybutiker som;

http://www.sodersrchobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=188&pid=DM23

eller (billigare)

http://www.primenta.se/mikroballonger.html

Detta blir ju alltså hårt, inte någon seg kärna som är bäst till ett distansmaterial. Microballonger är kanske allra bäst som spackel och utfyllnad då du kan blanda i olika förhållanden och få olika utflytning - tänk glasyr.

För distansmaterial borde du köpa dyvinylcell, det är lättare att slipa till än frigolit pga mindre kärnor men även tyngre.

Har du tänkt att behålla frigoliten som kärna i tex gaffeln eller "skölja" ut den med koncentrerad aceton?

mn skrev:

> Har du tänkt att behålla frigoliten som kärna i
> tex gaffeln eller "skölja" ut den med
> koncentrerad aceton?

Jag har tänkt försöka smälta ut den men är inte säker på att det går så bra. Har försökt lösa småbitar frigolit med små mängder aceton men utan större framgång. Den här frigoliten är lite mera kompakt än vanligt förpackningsmaterial och verkar kunna stå emot aceton bättre.

Tricket är att inte nalla av accetonen som du hittar i badrumsskåpet. Köp en 5L dunk i färgaffären, den är inte utspädd och kostar en bråkdel som en liten flaska "nail cleaner".

Men men, det gäller att få bort gegget efteråt annars är det ingen vinst så beroende på vilka delar du bygger kanske olika metoder är att föredra.

Testa dig fram

Lyckades äntligen hitta en alubit att ha som bromsbrygga. I min egen skrotlåda förstås. Det är en bit av en gammal Jonsered röjsåg som får göra lite nytta. Med lite filande ser den ut att kunna passa i bakgaffeln.

P1255595.JPG

Nu har jag samlat en hel del bitar som ska kläs in så i helgen blir det första lamineringen om allt går som det ska.

P1275597.JPG

Orbeaman skrev:
> Mer youtube klipp, kanske är inspelat hos Anders

Nä, men det var otäckt likt hur jag gör bortsett från att det där såg helt kontrollerat ut. När jag håller på blir det hela tiden lite panikkänsla och jag tror att allt ska skita sig helt. De där killarna tycks ha nån slags klistrigare epoxy som bättre håller bitarna på plats medan de jobbar. Mina grejer bara halkar omkring hur som helst.

det finns lite olika epoxy sorter och vissa är lite lättare att hantera då de är mera trög flytande men oftast är i början problemet att man dränker vävnaden alldeles för mycket, lägger på for många delar åt samma gång och stressa.
bra kan också vara som likt han i videon, att "fukta" ned ytan där man ska lägger nåt. gör det en liten stund innan. då kan man sen i lung och ro lägger på vävnaden som inte är jätte igenomdränkt. sen likt han i videon doppa epoxy med penseln (just via den lätta doppandet rör sig inte fibrerna som det lätta kan göra med en rulle på såna "krångliga" ytor.
med penseln når man dessutom lite bättre i alla hörn.
nästa lager lägger du också på "halvt torrt" och doppa med penseln igen. och så fortsätter du till slutet.
i riktig dumma forma läger jag vävnaden tom helt torrt i och fukta ned den när den ligger på plats.

viktig är att ta sig tiden. har helt klart för dig hur du ska lägger av allt du behöver. hellre bara ngr få steg som typ 5 delar än att stressa och få på 15. bättre att mellanhärda i så fall.
även klippa upp alla delar du behöver, ta fram alla verktyg osv så att du kan koncentrera dig helt på det väsentliga.
att bygga med kolfiber är just en tidskrävande sak. det bli aldrig bra att inte har denna tid och inte heller utan en genomgående plan. man kan tex skriva ned alla steg man ska göra. helst i sin byggplan då.

juste, när jag ser din vävrulle sådär. låt den vara inplastad tills du ska använder den. rulla bara ut det du behöver och plasta in resten sen direkt igen.
när den ligger sådär öppen tar den till sig all dam, smuts och fett (även via dina händer ifall du inte har handskar på dig när du rör vid den).
förvara den hellre kallt i garaget inplastad. då håller den sig längre också.
dock inte har epoxyn i det kalla. det gillar den inte

Kul,
Ser att du har valt en annan lösning till styrröret denna gång, har du köpt kopparna eller fått dem tillverkade åt dig ?
Om köpekoppar , var köpte du dem ?

Nu har kladdandet börjat. Trots goda råd från fuchs så har jag svårt att få kolfiberduken under kontroll. När man bygger ett rör så vill gärna väven glida och det är väldigt svårt att få den spänd. Det blir gärna skrynklor när man lägger på tejpen. Jag får fixa till det med nästa lager, det är lättare när man har ett färdigt rör att bygga på. Bitarna till bakändan har jag inte börjat med. Alubitarna är glasfiberklädda och de stora rören ligger och härdar i en sopsäck i badrummet. Återkommer inom snart med bilder.

Om någon har lite, gärna beg, grovt golvslippapper liggande så tar jag gärna emot det. Bra när man ska slipa ramen.

Här kommer liten rapport. Inte så mycket har hänt, det är kallt om fötterna även i garaget. Här ser man i alla fall hur bakgaffelbiten ser ut efter en första laminering. Det måste till en hel del slipning för att det ska bli jämnt och fint till nästa lager och då förstör man naturligtvis en del av det som är klart så sammanlagt kanske man lägger på sju lager och slipar bort två. Inte helt optimalt men jag har inte kommit på något annat sätt.

P2095603.JPG

Så här kan det se ut under själva lamineringsarbetet:

P2095604.JPG

P2095605.JPG

Min nya variant av styrhuvud verkar funka! Jag var orolig att lagrena skulle komma snett men det känns ok. Nu bygger jag in alltihop i några lager kolfiber.

P2095606.JPG

Måste säga att jag är impad av folk som orkar/vågar/kan ge sig på riktiga hemmabyggeprojekt...
Vilken är största biten i detta, är det att det är pilligt och tidskrävande eller är det att det är svårt?
Måste va nervöst första gångerna man cyklar på sakerna, att det håller etc.

Jodå Mange, det går framåt men långsamt. Har inte så mycket nytt att visa. Har slipat ganska mycket och bakat in alubiten i bakgaffeln. Mot bättre vetande håller jag på att bygga upp droppformen på sadelstolpsröret av fogskum, jag tror inte att det ska vara någon större fara med det. Jag smälter bort det när jag laminerat färdigt. Till Klavikel vill jag säga att, ja, det är svårt, pilligt, kladdigt, skitigt och tar lång tid och visst är det skitläskigt att provcykla men en väldigt trevlig känsla när man är klar. Man blir lite mallig;)

Monteringsfasen närmar sig så småningom. Lite slipande och några lager till på utsidan av gaffelben och kedjestag. Ev ska överröret ha sig ett finlager också. Droppformspåbyggnaden på sadelstolpsröret ska som synes kläs in också. Jag lägger gladpack emellan så att ev fukt i fogskummet inte generar epoxyn vid lamineringen. Underröret blev väldigt lyckat och ser nästan fabrikstillverkat ut.

P3035607.JPG

P3085610.JPG

P3085611.JPG

Gillar hemmapulet skarpt! Ska dra igång ett kajakbygge inom ett par år, får nog slänga på lite karbån på den så den passar i stallet! Snyggt jobbat!

Sådär, nu har det varit några kladdiga kvällar och bitarna är förhoppningsvis färdiglaminerade. Nu ska dom över till sliperiet (jag är lite sugen på att sätta ihop dom så fort det går men det är mycket lättare att slipa bitarna lösa än när dom sitter ihop och jag vet att jag kommer att förbanna mig själv senare om jag inte slipar nu) och sedan till killarna på monteringen. Ricke, det osäkert med Norrsunda. Kanske att den gamla Crescenten får göra några vändor till.

P3215612.JPG

Äntligen är bitarna tillbaka från sliperiet! Nu ska jiggen fixas till och sedan är det montering.

P4105614.JPG

Nu börjar det faktiskt hända lite saker. Jiggen är klar och rörändarna är lite anpassade för varandra men jag hittade inga gummisnoddar att fixera bitarna med men i övermorgon bör jag kunna limma ihop bitarna lite försiktigt.

P4175616.JPG

Dynamo bikes, proudly made in Sweden:)

Kul med tempohoj Anders, ska bli kul och följa med på den här resan också.

Ber om ursäkt för att det varit lite tyst här. Det har gått obegripligt långsamt men ändå rört sig lite grann hela tiden. Det har liksom varit kladda...pausa....kladda...pausa...
Nu börjar i alla fall ramen ta form och kan nog provköras innan vintern. Om den håller blir det finliret som ska fixas och lack ska på osv. Så här ser den ut just nu:

P9175672.JPG

Djupt djupt imponerad. Vad som såg ut som några stenålders fiskeredskap och en siklöja några bilder längre upp ser nu ut som en blivande kolfiberraket. Trolleri! :-)

Tillbaka
Topp