Cargobike som stängs av under körning

Ralle__

Medlem
Hej

Har börjat få problem med min cargobike flex. Trots att den är fulladdad så stängs den av under körning och jag får då slå av och på batteriet igen sen går det att cykla vidare tills den stannar igen. Kan hända 3-4 gånger under en cykeltur. Någon som råkat ut för något liknande eller kan veta vad som behövs göras? Tacksam för tips!

Varnar det för något fel?

Möjliga orsaker kan vara fukt eller glapp i on/off knappen eller att du har glapp alternativt kabelbrott någonstans?
Ett annat lite tråkigare fel kan vara att en eller ett par celler i ditt batteripack gett upp så att du under belastning kommer under driftspänningen på batteriet och elektroniken stänger ner. Sen när batteriet inte belastas så stiger spänningen igen och då kan man oftast starta om och cykla lite igen tills spänningen sjunker under min värdet?

Batterier går ganska så enkelt att mäta upp. Har du t ex ett 36v batteri så bör det fulladdat ge runt 41v. Skulle du få ett lägre värde direkt efter laddningen fullbordats, eller framför allt, efter att batteriet legat ett par dagar så har du garanterat problem med någon cell. Ett friskt batteri ska hålla spänningen på max i flera dagar innan man märker att det kan börja sjunka lite.

Varnar det för något fel?

Möjliga orsaker kan vara fukt eller glapp i on/off knappen eller att du har glapp alternativt kabelbrott någonstans?
Ett annat lite tråkigare fel kan vara att en eller ett par celler i ditt batteripack gett upp så att du under belastning kommer under driftspänningen på batteriet och elektroniken stänger ner. Sen när batteriet inte belastas så stiger spänningen igen och då kan man oftast starta om och cykla lite igen tills spänningen sjunker under min värdet?

Batterier går ganska så enkelt att mäta upp. Har du t ex ett 36v batteri så bör det fulladdat ge runt 41v. Skulle du få ett lägre värde direkt efter laddningen fullbordats, eller framför allt, efter att batteriet legat ett par dagar så har du garanterat problem med någon cell. Ett friskt batteri ska hålla spänningen på max i flera dagar innan man märker att det kan börja sjunka lite.
Nej det är inga varningar. Jag har också varit inne på om det skulle vara batteriet som har börjat lägga av. Men ska nog prova byta ut batteriet först. Tack för svar!

inte ovanligt att hon-sidan dvs den i batteriet får stryk och ger glappkontakt. inte heller ovanligt att kablaget till displayen får skada i övergången mellan låda och bakram och ger samma symptom

Hej,
Läser detta några år efter inlägg och har samma problem men min cargobike Flex.
Undrar om du fick reda på vad det var som var felet?

Tillbaka
Topp