CB Candy Ti vs C

CB Candy Ti vs C
Jag trampade sönder min ena candy c pedal på happyriden i söndags (en bygel gick av) så nu måste jag köpa nya pedaler. Bruse tipsade om att skriva till CB och klaga men det är jag för mesig för att göra :).

Jag är väldigt nöjd med mina candy så det får bli sådana igen men kanske ti denna gång? Ti kostar ungefär tre gånger så mycket som c och skillnaden vad jag har förstått är i huvudsak att ti har spindle i titan medan c är i stål. I tidigare happy-trådar har jag läst att titan är lättare men också mindre hållbart än stål och ti-pedalerna bör man exempelvis inte köpa om man väger mer än 84 kg (inget jag behöver oroa mig för). Vikten är inte så viktig för mig (88 grams skillnad ungefär) så frågan är om c eller ti är det bästa valet? En fördel med titan jämfört med stål är väl också att det inte rostar?

Erfarenheter och/eller goda råd?

Jag kanske ska tillägga att ti är röda och c är gula. Cykeln är röd och svart och gult finns det inte ett spår av någonstans.

CB Candy Ti vs C
Bästa köpet är antagligen Candy SL, de håller bättre, är lite dyrare bara.

Dessutom kommer CB utan tvekan att reklamera dina pedaler, fegis! :)

CB Candy Ti vs C
Nu har jag kanske missat nåt uppenbart men du har alltså kört sönder en pedal i stål. Nu funderar du på om du ska köpa en i titan med (gissningsvis) sämre hållfasthet och som dessutom är 3 gånger dyrare?

Maila http://www.tokind.dk/ (svensk distributör) med en bild och berätta var och när du köpt dem om du inte vill prata med cykelaffären där du handlade dem.

CB Candy Ti vs C
Peter_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag kanske missat nåt uppenbart men du har
> alltså kört sönder en pedal i stål. Nu
> funderar du på om du ska köpa en i titan med
> (gissningsvis) sämre hållfasthet och som
> dessutom är 3 gånger dyrare?
Ja visst låter det lite dumt? :) Min tanke var dock att det kanske finns några andra stora fördelar med ti framför c som jag inte känner till och som kunde komma fram här.

CB Candy Ti vs C
mismisimos skrev:
> Min tanke var dock att det kanske finns några andra stora
> fördelar med ti framför c som jag inte känner
> till och som kunde komma fram här.

Ti-varianten gräver ett djupare hål i din plånbok. Det och färgen gissar jag är enda skillnaden man märker :)

Möjligen kan du behöva köpa dem för att uppfylla titankvoten(*) på din cykel :)

(*) http://happymtb.org/forum/read.php/1/379953/379954#msg-379954

CB Candy Ti vs C
Har du fler skor eller pedaler med CrankBros? Kanske dags att byta märke medan du kan annars...

Shimano 520 för den kostnadsmedvetne, 540 för den som vill lägga lite mer och 959 för den som vill ha bästa kvalité och inte bryr sig om priset...

Tyvärr är de sämre på att skära genom den packade snö/is som uppstår runt klossen under skon om vintrarna. Men annars funkar de väldigt bra, även i värsta klibbleran.

CB Candy Ti vs C
Peter_K skrev:
/.../
> Möjligen kan du behöva köpa dem för att
> uppfylla titankvoten(*) på din cykel :)
>
> (*)
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/379953/379954
> #msg-379954

Hmm.. Rören under min sadel ("rör" får man säkert inte säga men jag gör det nu ändå) är i titan så titankvoten är uppfylld men ett av rören har dessvärre fått sig en smäll och blivit böjt så när jag tänker efter så gillar jag nog inte titan. Tack för att du påminde mig! :)

CB Candy Ti vs C
Är det inte C-modellerna (oftast Eggbeater som är vanligast) som har gått sönder på löpande band här på forumet? SL, har jag fått uppfattningen, håller bättre.

CB Candy Ti vs C
Börja med att reklamera dom där du köpte dom. Prova annasr sen med svenska leverantören Tokind i Danmark (!) eller sist Cb overthäre.

Kostar ett par vispar mer än dubbelst osm ett par 520, anser jag de ska hålla 2 gggr längre, minst.

Ti är nog bara lättare, kör på SL som alla säger.

CB Candy Ti vs C
bruse skrev:
> Kostar ett par vispar mer än dubbelst osm ett par
> 520, anser jag de ska hålla 2 gggr längre, minst.

Är det någon som lyckats köra slut på ett par 520/540/959 ännu?

Trasiga CB tycks inte allt för ovanligt. Synd, de verkar ju mycket bättre på allt annat.

CB Candy Ti vs C
Ja, när det gäller långlivadhet och hållbarhet så är det få saker som slår Shimanos pedaler. De håller, helt enkelt. Jag offrar mig för lite bättre funktionalitet trots att CB är dyrare. Stora orsaken till bytet för mig var att jag så lätt fick knätrassel med shimano, mina knän är känsliga för att ha klossen rätt inställd och det blir inte lika jättenoga med CBs större float.

Jag kan å andra sidan berätta att jag kört äger två par mallets, ett par candy sl och ett par vanliga eggbeater c, inga av dem har haft av bygel. Däremot har de äldsta malletsarna havererat en gång, cyclecomponents fixade dem på garantin.

CB Candy Ti vs C
959 håller väldigt bra. Hade kunnat välja twin ti eller triple ti, men valet föll på 959 eftersom jag är lite mer åt Clydesdalehållet (83 kg) och ibland dyker in i stenar med pedalen före.

Om man vill fördyra dem, tycker att de är för billiga/budget, har jag för mig att Action Tec säljer titanspindlar för cirkus tusenlappen som ska passa Shimanogrejer.

Kolla på eBay, det brukar dyka upp nya spindlar från affärer som håller till där.

Titankvoten kan man fylla på bättre sätt än pedalspindlar. Ramar, flaskställ, stolpar/stammar blabla...

CB Candy Ti vs C
the_TnT skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
[...]
>
> Är det någon som lyckats köra slut på ett par
> 520/540/959 ännu?
>
Jodå. Ett par 520 har dött under mina fötter. En skruv har hoppat ur och jag har inga större förhoppningar att få dit den igen.

Nya pedaler blev 520 igen. 19€ är svårt att slå, 1 års hållbarhet är ok för mig =).

Fredrik- Fyller upp titan-kvoten med styre och ram samt sadelrails.

CB Candy Ti vs C
När jag hade kört slut på mina 520, fårn inge float till bara float, stod jag i valet. Jag ångrar mig inte trots strulenn.

Som jomper säger, CB har bättre float, jag märker det på spinningen på vintern, inte en grad kan man röra foten på Shimano.

Och CB är toköverlägsna på vintern. Minsta lilla snö under skon på Shimano, var det omöjligt och komma i. Med CB kom men i, ibland efter lite lirkande.

CB Candy Ti vs C
Nu fattar jag verkligen inte vad ni snickesnackar om. Ingen float på shimano? Har tillräcklig float både på mina 520 och 540. Fast det finns klossar som inte tillåter speciellt mycket rörelse, kanske det som var problemet?

CB Candy Ti vs C
JLarsson skrev:
> Nu fattar jag verkligen inte vad ni snickesnackar
> om. Ingen float på shimano? Har tillräcklig
> float både på mina 520 och 540. Fast det finns
> klossar som inte tillåter speciellt mycket
> rörelse, kanske det som var problemet?

Har haft både 51 och 55. Vilka har du?

CB Candy Ti vs C
Oj vad mycket skitsnack det blev om CB här.

Jag tycker du ska köpa Ti om du har råd eller Candy SL någon annanstans ifrån om du inte vill lägga så mycket på ett par pedaler.

Jag har själv ett par CB Eggbeater SL som har åkt i stenar en del så det skakat till i hela cykeln och blivit ganska misshandlade men de fungerar fortfarande helt perfekt. Tror det är C som bara är allmänt dålig.

CB Candy Ti vs C
Tack alla för kloka synpunkter och bra tips!

Candy SL verkar som det bästa valet men nu blev det till slut ett par candy c för $35 (efter alla olika rabatter) från nashbar.com. Ti hade jag kunnat få för $95, billigare än jag trodde först, och det är möjligt att jag ångrar mig men när valet stod mellan C och Ti verkade Ti inte vara så uppenbart mycket bättre (bortsett från färgen). Anledningen till att jag inte ville handla någon annanstans var att vi beställde flera saker och nashbar har väldigt bra rabatter just nu.

Angående spd så är jag för nöjd med mina CB och känslan i dem för att byta och dessutom har jag och jonas CB på flera cyklar så det är redan "för sent" :) Min enda erfarenhet av spd är då visserligen från spinningcyklarna på gymet där jag ibland måste kliva ur skon först för att sedan försöka vrida loss den med båda händerna. Jag inser att det inte alltid är så men lite avskräckt blir jag allt.. samtidigt som jag är supernöjd med CB :).

Senast redigerad av en moderator:
CB Candy Ti vs C
Cb ville inte ha tebax mina C-vispar med en bygel borta. Så nu sitter de på pendlarhojen, lite fipplande att klicka i när bara 2 av 4 lägen finns, men det går.

CB Candy Ti vs C
JLarsson skrev:
> 51:or. 55orna är lite läskiga då man kan klicka
> ur uppåt.

Jotack ;~) det har jag fått erfara!
Jag tycker iaf det mer float med CB än med 51:orna ändå. Men vi upplever saker olika, vilket är väl tur.

CB Candy Ti vs C
Det är avsevärt mycket mer float i CB. 15 eller 20 grader är det väl, beroende på hur man monterar klossen. Shimano brukar väl ha typ 6 grader eller något sånt?

CB Candy Ti vs C
Få high end cykelprylar som håller så usel kvalitet som CBs pedaler. Efter ett halvår med mina Mallets
-har ena pedalen havererat helt (fick renoveringskit av CC på garantin)
-ser plåtarna på gavlarna ut som skit (både böjda och med knycklade taggar)
-börjar klossarna slitas betänkligt så foten ofta slås loss ur pedalen när jag prickar stenar
Nu vätar jag bara på att visparna ska ge upp :/

Ärligt talat borde de bojkottas, synd bara att de funkar bra när de nu funkar:)
/oscar

CB Candy Ti vs C
Angående cleatsen till CB så finns de numera i två varianter, den
"vanliga" (som fanns förut) och en lite dyrare och mer hållbar.
Har inte provat den senare men tänkte börja köpa sådana när reserv-
förrådet tar slut :)

Jag har inte haft några problem med CB mer än att jag fått bygga om
ett par för att lagren rostat fast inuti, jag hade nog inte inte riktigt
förstått att de behövde underhållas så mycket. Det känns som man skall
byta ut fettet inuti relativt ofta.

CB Candy Ti vs C
the_TnT skrev:
>
> Är det någon som lyckats köra slut på ett par
> 520/540/959 ännu?

Jag ha ett par 540 och de har varit skumma ett bra tag nu, tycker inte de tål några vidare kontakter med sten. Tog mindre än 2 månader för ena sidan på min högra pedal att ge upp. Nästa gång blir det Eggbeaters SL för mig.

CB Candy Ti vs C
Det man kan utgå ifrån är iaf att alla har olika erfarenheter av alla saker. CB C är ju uppenbarligen kass, CB SL som jag har funkar finfint och har mycket float vilket e skönt för mina knän, Shimano 540 som jag oxå har funkar lika fint dom, på den cykeln står jag upp mest hela tiden och har nog inte lika stort behov av float antar jag. Däremot är dom kassa på vintern men det av naturliga anledningar.

Grymma priser dock. Ett par TI för $95 låter ju smaskens..

CB Candy Ti vs C
Fast Candy C verkar inte ha samma sunkiga visp som vanliga C. Det är konstigt, eller så var den C-pedalen jag hade av äldre modell.

Man får ju med fettnippelplutt med alla CB-pedaler, kanske skulle använda den ibland... ;)

Tillbaka
Topp