CBS Cykel Björk & carbon, hur och varför?

PerJ

Aktiv medlem
Denna cykel har av en händelse hamnat i mitt vardagsrum:
1.jpg ht=300

Har inte dom hottaste komponenterna direkt...
2.jpg ht=400

Dock en fin böj från överröret till diagonalröret...
3.jpg ht=300

Och sen det mystiska - överröret verkar vara i kolfiber, Hur sjutton har dom tänkt?
4.jpg ht=375

Någon som vet mer om denna skapelse som bär Cykel Björks logga?

>inte karbon, det är fiskfjäll från mört. Så den är nog armerad med mörtskin.
Allvarligt talat så verkar det vara carbon. Ger helt annan respons när man knackar på det, än resten av ramen. Men vad vet jag ;-)...

PerJ skrev:
-------------------------------------------------------
> >inte karbon, det är fiskfjäll från mört. Så
> den är nog armerad med mörtskin.
> Allvarligt talat så verkar det vara carbon. Ger
> helt annan respons när man knackar på det, än
> resten av ramen. Men vad vet jag ;-)...

jag är lite allvarlig. En sak som dock ser skumt ut är skarvarna mellan över/underrör och styrrör. Ser lite Trek OCLV ut faktiskt.

Kollat noga på bilderna nu, vågar nog nästan lova att det inte är kolfiber, även om avsaknaden av svetsfogar gör mig lite konfunderad. Kolfiber man bygger cykelramar av brukar inte vara så grovt, det gör att der ser ut som lackningen av ramen.

Svårt att testa utan att sabba... Kolfiberlaminat är normalt mjuka, går att tälja med kniv. Eller sätt eld på den, brinner det så är det kol. Smälter det så är det metal. Annars så tror jag att det enklaste är att leta efter klibbor, borde vara nån überflashig klibba som förkunnar att det är "carbon" om det är det :)

//Erik

Nedre bilden ser ut som kolfiberröret på min racer Giant Cadex ca 1993, t.o.m. samma färg.
Annars ser inte ramen alls likadan ut.

Jag tror bestämt att Cykelbjörks bygge ovan har inskaffat ramar från samma parti som Giant gjorde sina Cadex modeller av under -92. Muffade alu/kolfiber-historier.
Titta bl.a. på sadelstagen samt genomföringen av sadelröret genom överröret och jämför med en Giant Cadex så ser du.
Jag googlade lite och hittade en hel del likheter med CBS:en och Giants Cadex:ar... Men det behöver inte vara identiska, kan ju mycket väl vara att en annan fabrik i Taiwan tog över Giants teknik och design och snidade ihop egna alu/carbon-historier.

Det spelar väl ingen roll vad det är för material. Vad väger ramen? Är den styv? Om den är mjuk och ett bojsänke spelar inte materialet någon större roll. Det går säkert att bygga något kul a den. Lacken var ganska snygg.

/Erik

Tillbaka
Topp