Ceres Challenge 2011 - 10 september!

Tack Ck Ceeres för en underbar tävling, vi hade skit kul!

Vi startade tävlingen med att cykla fel "innan vi hade kommit över motorvägen". När vi hittade in i skogen på rätt sida gick det bättre. Banan var utmanande och rolig med mycket bärande på första delen och mer cyklande på andra halvan. Lerigt och vått var det i stora delar av banan vilket bidrog till att göra bana än mer utmanande.

Det ända jag skulle vilja klaga på är de tävlande som kastade skräp i skogen.

Tack än en gång för en trevlig tävling!

/Erik

Detta är ett unikt MTB-lopp med 90% singeltrack och tuffa förhållanden och utmaningar, och mer så om vädret har varit eller är "dåligt" och det ska inte vara någon nyhet.

För dem som inte gillar den här typen av utmaningar, finns det många alternativ med "snällare" stigar och mer grusväg och tom stanna hemma om man t ex tycker det är för blött. (Röja banan känns inte heller superviktigt, eftersom det är lika för alla och du får anpassa körsätt/uppmärksamhet till förhållandena - jag fick själv plocka ur 5 grenar ur bakhjul/bakväxel dem första två milen, och vill man vara safe tar man med en extra bakväxel i fickan - det är faktiskt en del av tjusningen med tävlingen.)

Men sen kör man på egen risk och man måste själv bedöma om man ska rulla på eller ta ett steg till, vända tillbaka och uppe bland "bergen" kanske lämna cykeln och låta en "sherpa" hämta den! Det går att bryta om man anser att riskerna är för stora. Egna beslut, baserat på egna bedömningar ingår i alla tävlingar - även denna. Det är du som cyklar/går, ingen annan och du tar besluten och konsekvenserna (och ibland så går det åt he ...). Men det är ju det som är tjusningen, eller? Instant feedback på ett beslut, "jävlar det gick inte att ta roten som jag gjorde!" och så lärde jag mig nåt nytt! :-)

Tillbaka
Topp