Cervelo S1

jarva

Ny medlem
Cervelo S1
Är Cervelo s1 ett bra köp? (18900:- på cykelcity)

Den känns misstänkt billig med tanke på allt beröm den får, vad skiljer från s2 förutom rammaterialet.

Är kolfiber verkligen 16000:- bättre?

Vet någon vad s1 väger?

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Cervelo S1
Om det är samma ram som gamla Soloist Alu så brukar HåkanC hänvisa till Tour-test som visar att den har rätt så mediokra prestanda jämfört med dagens bästa ramar (även alu). Tour testar ju dock ej aerodynamiken.

Cervelo S1
Håller med Supertramp.
Den som redan har en Edge 705 kan dessutom strunta i PowerTap-datorn (som är riktigt dyr) och lägga pengarna på en bättre ram/bättre fälgar

/Håkan

Cervelo S1
Gillar verkligen S1 med sin aero-hala form. Även sadelstolpen är droppformad. Obegripligt varför så många tillverkare skiter i den detaljen. På de dyrare hojarna ska det tydligen inte vara någon sadelstolpe alls.

Cervelo S1
Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Även sadelstolpen är droppformad. Obegripligt varför
> så många tillverkare skiter i den detaljen.

Jag håller med (+1 alltså).
Ett krav på min nästa cykel.
Men (OT) var hittar jag en aero-stolpe att sätta i min vanliga ram (för sådana måste väl finnas)?

Cervelo S1
Om jag har fattat det rätt är det långt i från säkert att en dropformad sadelstolpe sänker luftmotståndet (enligt någon artikel som länkats till från happy ibland). Har för mig att man mer eller mindre behövde en vindtunnel för att avgöra om sadelstolpen gjorde nytta/eller till och med skada detta beroende på hur cyklisten satt på cykeln.... Utan cyklist skulle dropformad sadelstolpe därmed alltid vara bra...

Cervelo S1
Ptja det mesta som görs aerodynamiskt brukar resultera i droppform på ett eller annat vis. Mycket möjligt att RundaRör AB tycker annorlunda. Om inget annat borde sadelstolpen plattas till som de var för ett tag sedan. Men då kan man ge sig tusan på att något test påvisar att det inte är styvt och flexar betydligt mer än de runda.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp