Cervelo

ujja

Aktiv medlem
Cervelo
Hejsan

Är lite sugen på att skaffa en Cervelo, är själv glad motionär utan större tävlingsambitioner och vill ha en cykel som är skön att köra på.

Är det R3 som den lämpligaste ramen att satsa på och vilken är skillnaderna mot S2 eller RS?
Gärna tips på europeiska shoppar som säljer och skickar Cervelo också?

Cervelo
ujja skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan
>
> Är lite sugen på att skaffa en Cervelo, är
> själv glad motionär utan större
> tävlingsambitioner och vill ha en cykel som är
> skön att köra på.
>
> Är det R3 som den lämpligaste ramen att satsa
> på och vilken är skillnaderna mot S2 eller RS?
> Gärna tips på europeiska shoppar som säljer och
> skickar Cervelo också?

En RS kanske?
Mer byggd för komfort (högre styrrör,länre kedjestag, lite flex i baktriangeln)
Rea på cykelcity just nu (25%).
R3 är mer raceinriktad, dock är även den skön att åka på.

PG.

Cervelo
Kör min 3:e säsong med Cervelo Soloist carbonram, motsvarande ram idag heter S2 och just nu har dom 25% på samtliga Cerveloramar hos cykelcity. Fö är vi ett helt drös i min klubb som kör Cervelo och ingen har bytt någon ram pga sprickor... :-) T

Cervelo
Little Stereo skrev:
> Kör min 3:e säsong med Cervelo Soloist
> carbonram, motsvarande ram idag heter S2 och just
> nu har dom 25% på samtliga Cerveloramar hos
> cykelcity. Fö är vi ett helt drös i min klubb
> som kör Cervelo och ingen har bytt någon ram pga
> sprickor... :-) T

De är inte lika starka som Hektor.

Cervelo
De har haft/har problem med R3:an. Den spricker vid vevlagret. Men eftersom man får byta den utan gnäll så är det kanske ett mindre problem. Men å andra sidan får man betala ett högt pris för det.

Cervelo
PG skrev:
> En RS kanske?
> Mer byggd för komfort (högre styrrör,länre
> kedjestag, lite flex i baktriangeln)

Cervelo RS flexar mer än enbart i baktriangeln, men ffa gaffeln, 3T Funda Pro, lämnar en hel del att önska. Trots att den onödigt flexig är den dessutom obekväm!
Det är inte särskilt svårt att hitta alu-ramar som är komfortablare, inkl gadffel, och dessutom billigare.

Tyvärr är det ju dessutom inte ovanligt att Cervelo-ramarna spricker, ffa R3, därför bör man undvika att ha en Cervel som enda cykel.
Men om ramen passar, och så länge den håller, så är det en riktigt bra ram.

/Håkan

Cervelo
HåkanC skrev:
> PG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En RS kanske?
> > Mer byggd för komfort (högre styrrör,länre
> > kedjestag, lite flex i baktriangeln)
>
> Cervelo RS flexar mer än enbart i baktriangeln,
> men ffa gaffeln, 3T Funda Pro, lämnar en hel del
> att önska. Trots att den onödigt flexig är den
> dessutom obekväm!

Oh fan. Det har åtminstone inte jag märkt på min svarta och mina vita 3T-gaffel. Det måste nån bögig tysk konstaterat. Wolf SL, recallgaffeln var däremot riktigt skallrig. Men vad vet jag efter 3 år och 800 mil på R3.

Senast redigerad av en moderator:
Cervelo
Kan inget annat än att rekommendera Cervélo. Gick från en Wilier Triestina som Lapere stallet kört på 2006 (Baldato) till en R3. Cervélon är rappare och otroligt kvick! Dessutom är har den helt okej komfort, men satsar du mer på touring än race så är så är kanske RS modellen rätt för dig.
Men visst har jag också knäckt en Cervélo. Men den gången var en en serpentin i Italien och en Ford Ka inblandad...

Tyvärr så har Cervelo lagt mer pengar på funktion och prestanda än design och fräcka färger. En tråkigare cykel för ögat att se på är svårare att hitta, men jag bryr mig inte. Jag är supernöjd med min R3 och P3!

Cervelo
bigmollo skrev:
> De har haft/har problem med R3:an. Den spricker
> vid vevlagret. Men eftersom man får byta den utan
> gnäll så är det kanske ett mindre problem. Men
> å andra sidan får man betala ett högt pris för
> det.

Och vad är priset? Måste du betala någon mellanskillnad eller får du en ram rakt av?

Cervelo
hakangustafsson skrev:

> Och vad är priset? Måste du betala någon
> mellanskillnad eller får du en ram rakt av?

Vag mollo menar är att initiala inköpspriset är högt. Spruckna ramar byts gratis på garanti.

Cervelo
Jag tror (säger nämligen inte att jag vet eftersom jag inte gör det) att det är mycket sak samma vad man skaffar för lvg-räser så länge man inte jämför "över" prisklasserna. Vill man ha en Cervélo och tycker sig ha råd att skaffa en cykel i den prisklassen så gör man det. Egenskaperna, dvs. styvhet/flex, bekvämlighet osv är vanskliga att faktiskt avgöra i praktiken då skillnaderna egentligen är ytterst små. Skillnaderna i vissa av egenskaperna går att mäta och kan sannolikt verka "stora" men upplevelse och känsla är en annan sak.

Alla som ska skaffa ny cykel borde ju få tillgång till den tänkta ramen samt 20 "konkurrenter" under en hel säsong så att man kan jämföra och uppleva dem rejält. När man sedan bestämt sig så har det redan kommit ut ett nytt och bättre alternativ på marknaden.
Tours blindtester verkar ju ha spretat i alla tänkbara riktningar och utan tydliga resultat.
De flesta highend-ramar är så styva att de flesta av oss inte ens får den mjukaste av dem att flexa störande - om det nu är sånt som styr våra val.

Sedan är givetvis frågor som falerande ramar något att ta i beaktande.
Vissa modeller verkar ha något i konstruktionen som gör att de kan spricka. Så länge man är medveten om det, får ny utan extra besvär och så länge rambrottet inte orsakar olycka så är det inget problem.
Vill man riskera ha en cykel med sådana eventuella problem så är det fritt fram.

Skulle jag vilja ha en R-serie Cervélo så skulle jag även skaffa en sån den dag jag har råd.
Men nu drömmer jag om slc eller S-serien istället så rambrott är väl inte största huvudvärken.
De ramarna är säkert inte heller världens förnuftigaste val. "Dåliga gafflar", stötiga mot aktern och mjukare än icke-aero-avloppsrörs-konstruktioner.
Skiter jag fullständigt i.
Förnuftet är endast en marginell faktor när man ska gräva ner sig i den här typen av i-landsproblem.

Cervelo
Tycker att du skall börja med att titta på ramgeometrin, om du inte redan har gjort det. Många personer kan cykla på det mesta men det beror ju på hur din kropp ser ut och vilken sittställning du tycker är bekväm. Det är ju inte så kul att ha 10 cm spacers eller 20 cm styrstam.

Cervelo
rback skrev:
> Skillnaderna i vissa av egenskaperna går att
> mäta och kan sannolikt verka "stora" men
> upplevelse och känsla är en annan sak.

Visst finns det stora skillnader även mellan moderna ramar.
Men beroende på hur noggrann/krävande/känslig man är kan man personligen UPPLEVA skillnaderna som små

> Tours blindtester verkar ju ha spretat i alla
> tänkbara riktningar och utan tydliga resultat.

Vad menar du?
Vilka blindtester?
Länk?

> De flesta highend-ramar är så styva att de
> flesta av oss inte ens får den mjukaste av dem
> att flexa störande

Stämmer inte.

> Förnuftet är endast en marginell faktor när man
> ska gräva ner sig i den här typen av
> i-landsproblem.

Om du byter 'man' mot 'jag' i meningen ovan så är den väl närmare sanningen?

/Håkan

Cervelo
tillmann skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > 3 år och 800 mil
>
> När ska du börja cykla på riktigt? :-)

Efter 1/2 år med 3 ramar varav två med sprickor (den tredje har inte spruckit ännu)...

R3´n är fantastisk skön, komfortabel med bra köregenskaper. Perfekt randonné hoj.

Lite trist att byta ramar hela tiden, hoppas att den sista håller.
Nackdelen är att det inte får plats 25 mm däck i framgaffeln.

Cervelo
tillmann skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > 3 år och 800 mil
>
> När ska du börja cykla på riktigt? :-)

+1 Jag trodde Skogling var en Cyklist? 800 mil på 3 år klarar t.o.m en latmask som undertecknad, på blytunga cyklar dessutom. Skämmes!

Oavsett hur bra garanti det är för rambrott så är det ju en del krångel och påtvingat cyklingsuppehåll när man måste byta ram. Ja, jag vet; ha en reservcykel osv...

Cervelo
Fikasvettot skrev:
> tillmann skrev:
> -----
> > Skogling skrev:
> >
>
> > -----
> > > 3 år och 800 mil
> >
> > När ska du börja cykla på riktigt? :-)
>
> +1 Jag trodde Skogling var en Cyklist? 800 mil på
> 3 år klarar t.o.m en latmask som undertecknad,
> på blytunga cyklar dessutom. Skämmes!

He he.. Det kanske inte ens är 800 än. Men det är på R3 menar jag. Jag har ju andra hojar liksom... :)

Cervelo
HåkanC skrev:

> Visst finns det stora skillnader även mellan
> moderna ramar.
> Men beroende på hur noggrann/krävande/känslig
> man är kan man personligen UPPLEVA skillnaderna
> som små

Mellan moderna ramar finns det skillnader ja men mellan direkta konkurrenter i en viss prisklass - alltså mellan de 4-5 alternativ man som ramköpare har normalt när man spekulerar i nyinköp är det i praktiken knappast så stor skillnad. Och att veta vad som verkligen passar en själv är ju oerhört vanskligt om man inte har ett bra och gediget jämförelsematerial som man hunnit prova under en längre tid.
Tänker bl.a. på en viss utröstningstråd som pågick här för någon tid sedan.
De flesta köpare av en bättre-kvalitets-racer är nog rätt nöjda med sin införskaffning. Man "köper upp" sig och anpassar sig vartefter till cykelns egenskaper. Man växer alltså också ofta "in i en cykel" förutsatt att den var något så när rätt från början.

> Vad menar du?
> Vilka blindtester?
> Länk?

Skulle stå blindtest - inte testER.
Tänker på den där de kamouflerade cyklarna. Men kanske det var någon annan än tour.
Med spretigt menades att de inte med bestämdhet kunde avgöra vad som var vad.

> > De flesta highend-ramar är så styva att de
> > flesta av oss inte ens får den mjukaste av dem
> > att flexa störande
>
> Stämmer inte.

Pjah. Dels beror det på vad som definieras som highend och vad tillverkaren velat bygga in för egenskaper. En S3 flexar mer än en R3. Canyons nya aeroram flexar sannolikt mer än deras övriga ramar.
Och visst. Petacchi har ofta fått sina cyklar specialgjorda för att han ska får ner kraften i bakhjulet.
Och så beror det på vem man läser in i "de flesta av oss". Är inte majoriteten motionärer?
Men det är klart - med risk för att låta som vikt-diskriminering - att många cykelramar inte är dimensionerade för hur tunga cyklister som helst. Då märks säkert skillnad mellan en ram och en annan.
Om dessa cyklister är tongivande i "de flesta av oss" - ja då har du rätt.
Själv skulle jag inte orka böja en S3 mer än en R3 - men jag är rätt klen. Jag skulle inte få bakhjulet att nudda ramen ens på en mjukostcykel.

> > Förnuftet är endast en marginell faktor när
> man
> > ska gräva ner sig i den här typen av
> > i-landsproblem.
>
> Om du byter 'man' mot 'jag' i meningen ovan så
> är den väl närmare sanningen?

Absolut är det så. Det måste i så fall gälla den absoluta majoriteten av alla "jag". Annars skulle vi sitta på i stort identiska märken och modeller med identiska komponenter hela bunten.
Och knappast någon skulle sitta på en Cervélo och ingen i hela världen skulle ha en Pinarello.
Colnago konkursar och De Rosa skulle bara sälja något enstaka exemplar under sena lördagskvällar.

Men mitt dravel var heller inget riktigt svar på trådskaparens fråga. Det ska erkännas.

Cervelo
Jag köpte en R3 2009, 2 gånger fick jag trasiga ramar från fabrik. När jag väl fick en som var hel så var den väldigt trevlig att cykla på. Gaffeln från 3T var väldigt skön och inte alls flexig. När ramen sprack vid vevlagret så fick jag en ny utan pardon, denna sålde jag dock och skaffade en ram från en annan tillverkare.

/Jerka

Cervelo
Faktum är att jag är svinnöjd med mitt gamla, mjuka, tunga aluminiumhärke med en sadelstolpe av härdat bly vars egenskaper ger mig whiplash-skador och bihåleinflammation så fort minsta sandkorn körts över.

Men jag vill ändå också ha kolfiber precis som alla mina kompisar.

Cervelo
Skogling skrev:
> Fan vad sugen ujja måste vara på en R3 nu...
>
> Jag har R3 och är svinnöjd. :)

:)
Jag hade funderingar på att hitta en beggad R3 men när man hör om sprickor så blir man ju lite tveksam, kan tänka mig att det kan bli problem med garantin som 2:a ägare.

Jag kör idag på en Scott aluram med Ultegra och snikhjul ett annat alternativ för mig är att köpa ett par roligare hjul och vänta tills nästa höst med cykelbyte. Jag gillar Scotten då den passar mig bra men det är ju mycket snack om att carbonramar ska vara sköna.

Som motionär har jag inget egentligt behov förutom att det är roligt med prylar.

/Ulrik

Cervelo
JT skrev:
> Jag har inte lyckats spräcka någon av mina 4.
> Shit vilken tur jag har haft.

Min Soloist Carbon har bara gått dryga 2000mil sprickfritt, läge att köpa lott ? ;-) T

Cervelo
Little Stereo skrev:

> Min Soloist Carbon har bara gått dryga 2000mil
> sprickfritt, läge att köpa lott ? ;-) T

Ah. Håll klaffen. Vill inte höra om dessa cyklar. Inte förrän jag själv har en.
Och himmel vad de är sällsynta - även på ebay - trots att de borde vara rätt vanliga runt om.
Man får en känsla av att ägarna inte riktigt vill bli av med dem - dessa världens tuffaste racers.

Cervelo
har förvisso en S1 och lite att jämföra med men är väldigt nöjd med den blir helt säkert en S2 eller S3 i framtiden. Har haft denna i 1.5år och cyklar ca 500km i månaden inklusve tävling och jobbpendling.

Cervelo
Miro skrev:
> Är dom gjorda i någon kinesfabrik dessa dyra
> cyklar?

Gissa
f6cc_1.JPG

/Håkan

Cervelo
schture skrev:
> Idag på Vueltan förpassade en Canyon alla
> Cerveloister ut i periferin. Varför inte en
> Canyon? Cervelo såg ut lite som en loosercykel
> :-)

Exakt. Senaste tävlingen jag deltog i (eg. ett uppskruvat "motionslopp") vann en Canyon.
Bästa Cervelo (jag) först på elfte plats. Tror han med den andra Cervélon avbröt. Så bedrövligt är det.

Stackars Farrar och alla andra Garmin-typer. Det blir tunga år framöver.

Cervelo
rback skrev:
>
> Men jag vill ändå också ha kolfiber-hoj av märket Canyon precis som
> alla mina kompisar.

Jag visste ju att du på sikt skulle se ljuset!

Cervelo
castrello skrev:
> rback skrev:
> -----
> >
> > Men jag vill ändå också ha kolfiber-hoj av
> märket Canyon precis som
> > alla mina kompisar.
>
>
> Jag visste ju att du på sikt skulle se ljuset!

Ja precis.
Känner mig helt utanför och nu vill jag också ha som alla andra.
Men mamma tror inte på mig när jag säger att alla andra har Canyon och även om det skulle vara så så tycker hon inte att det är skäl nog.

Edit. Dumma mamma :(

Cervelo
Oj fasen!
Trodde faktiskt dom skulle vara tillverkade på lika proffessionelt sätt som märket ger intryck av.
Att dom tar så mycket betalt för dom är otroligt.

HåkanC skrev:
> Miro skrev:
> -----
> > Är dom gjorda i någon kinesfabrik dessa dyra
> > cyklar?
>
>
> Gissa
> http://1.bp.blogspot.com/_urSQl6wUA5g/R41O0tOHoJI/
> AAAAAAAAA6A/Qs9sFD2BjHU/s400/f6cc_1.JPG
>
>
>
>
> /Håkan

Cervelo
clnr skrev:
> Miro: De bästa kolplasttillverkarna finns i Kina
> eller Taiwan.

Det visste jag inte att kineserna är bäst.
Bygger ferrari sina Formel 1 bilar där med då?
Jag vet dock att kineserna inte är bra på plastleksaker.

Cervelo
Miro skrev:
> Oj fasen!
> Trodde faktiskt dom skulle vara tillverkade på
> lika proffessionelt sätt som märket ger intryck
> av.
> Att dom tar så mycket betalt för dom är
> otroligt.

Ibland kan det vara bra att tänka innan man skriver.

Cervelo
schture skrev:
> Be din mamma ringa Bang/Globalistic, han kan nog
> få henne på rätt spår. Annars kan vi väl
> köra en röstning :-)

Be mamma ringa någon som kallar sig bang? Skulle inte tro det.
Nej hellre lägger jag upp en tråd med 15 alternativ och så röstar ni bort en cykel varannan torsdag samt andra söndagen i månaden ifall det råkar vara jämnt datum.

Näe. Vete katten om jag inte letar vidare efter någon överdyr, oprofessionell china-soloist-leksak trots allt.

Cervelo
Miro skrev:
> clnr skrev:
> -----
> > Miro: De bästa kolplasttillverkarna finns i
> Kina
> > eller Taiwan.
>
>
> Det visste jag inte att kineserna är bäst.
> Bygger ferrari sina Formel 1 bilar där med då?
> Jag vet dock att kineserna inte är bra på
> plastleksaker.

Ferrari tillverkar ett par kolfiberchassin per säsong, mängdtillverkade kolfiberprylar görs i China... :-) T

Cervelo
Miro skrev:
> Oj fasen!
> Trodde faktiskt dom skulle vara tillverkade på
> lika proffessionelt sätt som märket ger intryck
> av.
> Att dom tar så mycket betalt för dom är
> otroligt.

Håller med. Värsta skiten. Helt otroligt att dom är så dyra. Dom borde kosta max 1000:-.
Det är Samhall i Kina som har anställt några blinda barn som limmar ihop och målar ramarna.

Det ligger två cervéloramar i soptunnan utan för mig. Det är bara att komma och hämta.

+1 på fredrikw.

Cervelo
På min Cervelo P3 tempo har ramen än så länge hållit. Däremot har jag problem att få sadelstolpen att sitta fast. Under ett 3-milatempo sjunker sadeln cirka 7-8 millimeter trots att jag dragit betydligt hårdare än angivna 4 Nm. Någon som har stött på samma problem?

Tillbaka
Topp