Checklista för att köpa andra hands cykel.

Advald

Medlem
Hej!

Det finns säkert hundratals liknande trådar, men jag hittade ingen som specifikt uppfyllde mitt behov.

Jag är ute efter en begagnad cykel för att kunna variera min konditionsträning. Jag är i 30-årsåldern och får problem med knän, fötter och allt möjligt när jag kör mycket löpning. Jag är ganska sugen på att ge mig på Vätternrundan och vill köpa en rätt "okej" cykel för cirka 8-10 tusen kronor.

Och nu till min fråga: Finns det någon checklista som bör uppfyllas för att få en bra cykel inom den prisklassen? Jag har en hyfsad koll på cykelstorlek och vet att storleken kan variera beroende på märke och modell.

Är Shimano 105 ett måste? Finns det andra prisvärda cykelväxlar man kan leta efter? Vilken prioritet bör man ha med en begränsad budget, fälgbromsar eller skivbromsar?

Jag är tacksam för svar.

Nackdelen med fälgbromsade cyklar med snabbkoppling på hjulen är att de känns lite daterade. Det, och att det är köparens marknad gör att du kan få riktigt fina cyklar för inte så mycket pengar. Nackdelen är de är svårsålda om du vill göra dig av med dem.

Annars gäller väl att kolla allt. Skador och sprickor i ramen, att alla lager går bra, att slitdelar som kedja, kasett, broms- och växelvajrar är bytta. Känna efter glapp i lager och frihjulskropp. Om däcken ser fräscha ut. Att du kan växla igenom hela omfånget....

105 får man för det priset har jag noterat. Annars är det väl bra om den passar. Nog lika bra att räkna med att den behöver servas och att garanti och "fri service" inte gäller andra ägaren trots att säljaren inbillar sig det.

Eller också lägger du på 3 tusen och köper en ny rakt igenom 105 utrustad på nätet och väntar i 14 veckor på den silvergrå (eller 30 veckor på den röda) :
Det är svårt och tidskrävande att köpa beggat om man inte är kunnig, med eller utan checklistor.

Senast ändrad:
hjul
  • snurrar fritt utan missljud
  • raka och runda
  • bromsytor på fälgar okej, (plana och inte skålade innåt)
bromsar
  • bromsklossar har matrial kvar (billigare att fixa än annat men bra att veta)
  • går fritt när man inte aktivt bromsar
  • att bromsarna går att låsa utan att reglaget tar i styret (och utan större friktion)
drivlina
  • hyffsad ren och smörjd (inte massa intorkat smuts och koagulerad olja)
  • går att växla mellan alla växelkombinationer (även här utan större friktion)
  • vevparti ska snurra fritt utan glapp
  • kedja/kassett/framdrev ej för slitna
den sista punkten brukar vara den viktigaste, men också svårast att bedömma. om man behöver byta hela drivlinan kan det kosta 1500-2500kr så en cykel med billigare fräscha växlar är klart mer värt än dyra men slitna.
det finns kedjemätare om man vill veta exakt hur sliten den e men man kommer långt på att bara testa att trampa med lite kraft och se så kedjan inte kuggar över och ställa lite frågor som när kassett/kedja/framdrev byttes sist och ungefär hur cykeln använts

Hej!

Det finns säkert hundratals liknande trådar, men jag hittade ingen som specifikt uppfyllde mitt behov.

Jag är ute efter en begagnad cykel för att kunna variera min konditionsträning. Jag är i 30-årsåldern och får problem med knän, fötter och allt möjligt när jag kör mycket löpning. Jag är ganska sugen på att ge mig på Vätternrundan och vill köpa en rätt "okej" cykel för cirka 8-10 tusen kronor.

Och nu till min fråga: Finns det någon checklista som bör uppfyllas för att få en bra cykel inom den prisklassen? Jag har en hyfsad koll på cykelstorlek och vet att storleken kan variera beroende på märke och modell.

Är Shimano 105 ett måste? Finns det andra prisvärda cykelväxlar man kan leta efter? Vilken prioritet bör man ha med en begränsad budget, fälgbromsar eller skivbromsar?

Jag är tacksam för svar.
Finn en rak linje, vilken som helst. Placera framhjulet på linjen och bakhjulet någon centimeter till höger eller vänster. Rulla cykeln framåt men framhjulet på linjen några meter. Då ska bakhjulet också vara på linjen. Då vet Du att cykeln spårar!

Nackdelen med fälgbromsade cyklar med snabbkoppling på hjulen är att de känns lite daterade. Det, och att det är köparens marknad gör att du kan få riktigt fina cyklar för inte så mycket pengar. Nackdelen är de är svårsålda om du vill göra dig av med dem.

Annars gäller väl att kolla allt. Skador och sprickor i ramen, att alla lager går bra, att slitdelar som kedja, kasett, broms- och växelvajrar är bytta. Känna efter glapp i lager och frihjulskropp. Om däcken ser fräscha ut. Att du kan växla igenom hela omfånget....
Tack för svar, bra tänkt med att fälgbroms eventuellt kan bli svårsålt, om jag skulle inse att cykling inte är min grej.

Jag var nog inte så tydlig med vad jag ville få fram med inlägget, tänkte på vad exakt jag bör leta efter.
T.ex. "att man bör inte nöja med med något sämre än Shimano 105 och ska undvika fälgbromsar." Men börjar inse att det inte är så enkelt med tanke på det kan variera på hur slitet det är.
Börjar känna lite vad har jag gett mig inpå efter allt pepptalk här. ?

Har nämligen fått två stycken cyklar på min radar.
Trek Domane al 3 och Bianchi via nirone 7.
Trek Domane med discbroms men tiagra och bianchi via nirone 7 med shimano 105 men med fälgbroms.
Mer tips på cykel modeller är väl bekommit.

hjul
  • snurrar fritt utan missljud
  • raka och runda
  • bromsytor på fälgar okej, (plana och inte skålade innåt)
bromsar
  • bromsklossar har matrial kvar (billigare att fixa än annat men bra att veta)
  • går fritt när man inte aktivt bromsar
  • att bromsarna går att låsa utan att reglaget tar i styret (och utan större friktion)
drivlina
  • hyffsad ren och smörjd (inte massa intorkat smuts och koagulerad olja)
  • går att växla mellan alla växelkombinationer (även här utan större friktion)
  • vevparti ska snurra fritt utan glapp
  • kedja/kassett/framdrev ej för slitna
den sista punkten brukar vara den viktigaste, men också svårast att bedömma. om man behöver byta hela drivlinan kan det kosta 1500-2500kr så en cykel med billigare fräscha växlar är klart mer värt än dyra men slitna.
det finns kedjemätare om man vill veta exakt hur sliten den e men man kommer långt på att bara testa att trampa med lite kraft och se så kedjan inte kuggar över och ställa lite frågor som när kassett/kedja/framdrev byttes sist och ungefär hur cykeln använts
tack bra info, ska försöka läsa på med drivlina och kolla upp kedjemätare.

Ok, om vi tittar på specen för Bianchi via nirone 7 105 årgång 2023 så är vevpartiet inte 105 och bromsarna inte 105 utan denna: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano/BR-R561.html

Dvs den gamla asymmetriska dual-pivot designen som kom 1989 för 105. 105 R7000 med symmetrisk dual-pivot som kom 2018 är en betydligt bättre design med bättre bett och hävstång och mer symmetrisk skänkelretur.
Den här typen av fusk är legio sen lång tid tillbaka, inte minst hos de lite finare märkena. Bla därför tycker jag den av mig länkade Rose:n kör- och utrustningsmässigt är mer för pengarna.

Senast ändrad:
Om man köper begagnat kan det vara svårt att få läge, hinna och komma ihåg alla saker att kontrollera. Jag föreslår att du och säljaren - om storleken är rimlig - kommer överens om att låta en riktig cykelverkstad göra en genomgång. Nu var det länge sedan, men det kostade 1 000 - 1 500 kr sist det var en fråga för mig. - Tror det är värt det!

Om man köper begagnat kan det vara svårt att få läge, hinna och komma ihåg alla saker att kontrollera. Jag föreslår att du och säljaren - om storleken är rimlig - kommer överens om att låta en riktig cykelverkstad göra en genomgång. Nu var det länge sedan, men det kostade 1 000 - 1 500 kr sist det var en fråga för mig. - Tror det är värt det!
Tack för tipset!

Absolut en bra idé, men idag kan priset nog bli närmre dubbla det. Iallafall om det är mycket att åtgärda

Eller också lägger du på 3 tusen och köper en ny rakt igenom 105 utrustad (förutom kedja) på nätet och väntar i 14 veckor
Eller också lägger TS på endast 1 tusen och köper en ny rakt igenom 105 utrustad (förutom kedja) på nätet och väntar i antagligen mindre än 1 vecka ?
Tyvärr med no name hjul & cockpit samt 500g tyngre, men med bättre däck, ett par tusen billigare och rimlig leveranstid.

Senast ändrad:
Cykelverkstaden ska alltså inte nödvändigtvis åtgärda felen, bara konstatera om köparen har anledning att dra öronen åt sig, eller om ev. brister och dess kostnader ligger inom budgeten. ...Om det finns anledning att pruta eftersom kedjan är sliten och ny styrlinda behövs, exempelvis. Hittar verkstaden ingenting, fine.

Mja, det hänger också på hur stort värde man sätter på den nya cykeln, praktiskt, monetärt och emotionellt. Men det är klart, om man är intresserad av en häck för tusenlappen är cykelverkstaden kanske inte det första man tänker på. ...När man väl köpt den kommer man att tänka på hur dumt det var att man inte lät någon kunnig kolla igenom den först. Kanske tänker man också på skroten'.

Så otroligt svårsålda cyklarna verkar vara nu, tror min ligger ute för hyfsat vettigt pris men inte ens någon som visat intresse. Visserligen XL ram så säkerligen färre intresserade men tycker någon borde skriva och fråga något iallafall?

Så otroligt svårsålda cyklarna verkar vara nu, tror min ligger ute för hyfsat vettigt pris men inte ens någon som visat intresse. Visserligen XL ram så säkerligen färre intresserade men tycker någon borde skriva och fråga något iallafall?
Jag kände också så med hybriden som sålde nyligen. Grejen är ju det att priset som var rimligt för 1-2 år sedan är idag oftast några tusen för högt även de billigare cyklarna.

Cykeln som jag sålde la jag ut för 6k, nypris var 13k 2019. Problemet var bara det att motsvarande 2023 modell reades ut för lite under 10k, sålde tillslut för 4,3k. Skicket på cykeln var nästan perfekt med väldigt mycket nya delar. Racer, gravel eller mtb borde ju sälja bättre dock (vilket jag antar att det är).

Rimligt pris tror jag är en omöjlighet. Tillgång och efterfrågan. Å ena sidan har du en försäljare som köpt på sig många av en modell, men måste rea för ingen köper. Å den andra sidan...

Tillbaka
Topp