Chesini mod.83 renoverad vintern 2014-15

Paris11

Medlem
Läser själv här titt som tätt och bli inspirerad av hur många timmar vi kan lägga på våra älskade cyklar! Det är ni som lägger upp era projekt och tankar kring allt som kan kopplas samman med cyklar och cykling som gör att jag fått mycket rolig läsning genom åren, tack!

Så här kommer mitt senaste renoveringsprojekt som valde mig snarare än tvärt om… Jag var på väg till Norra Italien för 3 veckors cykling och precis innan avresan kom jag i kontakt med en gammal bekant som sålde sin Chesini från 1984 till mig. Jag åker iväg till Italien och mitt nyförvärv hamnar i källaren. Väl i Italien cyklar jag genom Verona och rakt in i Chesini Mekkat visar det sig.

Innan jag lämnar Verona besöker jag deras butik och får en guidad rundtur och blev presenterad för en tidigare Giro de Italia stjärna(som jag inte hade den blekaste om vem han var) och så var jag såld.

Väl hemma börjar jag putsa och slita med de delar jag kunde rädda och börjar söka ram till mina renoverade delar. Den Chesini jag köpte innan resan var välanvänd plus att ramen var för en person som är 20cm närmare solen än vad jag är.

Delarna jag slitit med blev fina och nya hjul blev byggda. Vintern gick och delarna hamnade i en låda och jag kastade ett öga då och då på Ebay och började ge upp hoppet. Sedan kom mer än vad jag kunde hoppas på. En Chesini i exakt mina mått och i stort oanvänd från 1983.

Så gick det som det gick! Nu hade bygget helt andra förutsättningar så NOS delar köptes för de delar jag tyckte hade för mycket slitage som lager och lite annat.

Nu hänger den på väggen ovanför soffan med 50mil på naken tills nästa sommar!

Tack alla ni som lägger upp era projekt, ni fick mig att komma igång. Nu är det min tur att kanske få igång någon annan. Vintern är på intåg och under några månader kan vi inte cykla så mycket som vi vill, men bygga för nästa sommar det kan vi…

/Martin

Bilagor

• P7030837.JPG
    P7030837.JPG
    81 KB · Besök: 166
  • P7030830.JPG
    P7030830.JPG
    85.6 KB · Besök: 148
  • IMG_0006.JPG
    IMG_0006.JPG
    94.1 KB · Besök: 146
  • IMG_0025.JPG
    IMG_0025.JPG
    125.2 KB · Besök: 140
  • IMG_0008.JPG
    IMG_0008.JPG
    105.3 KB · Besök: 145
  • IMG_0015.JPG
    IMG_0015.JPG
    116.5 KB · Besök: 157
  • IMG_0039.JPG
    IMG_0039.JPG
    122.1 KB · Besök: 166
  • IMG_0044.JPG
    IMG_0044.JPG
    111 KB · Besök: 159
  • PA230609.JPG
    PA230609.JPG
    79.7 KB · Besök: 150
  • PA230617.JPG
    PA230617.JPG
    83.7 KB · Besök: 161
  • DSC00027.JPG
    DSC00027.JPG
    95.7 KB · Besök: 155
  • DSC00028.JPG
    DSC00028.JPG
    90.7 KB · Besök: 155
  • DSC00031.JPG
    DSC00031.JPG
    115.3 KB · Besök: 171
  • DSC00032.JPG
    DSC00032.JPG
    117.2 KB · Besök: 149
  • DSC00033.JPG
    DSC00033.JPG
    106.1 KB · Besök: 143
  • DSC00037.JPG
    DSC00037.JPG
    117.6 KB · Besök: 150
  • P6010079.JPG
    P6010079.JPG
    74.2 KB · Besök: 164
  • PA060085.JPG
    PA060085.JPG
    84.2 KB · Besök: 176
Mycket panto och schyssta nav!
Låt den hänga kvar där den hänger.
En cykel blir f-n inte snyggare än så där.

Stort grattis!

Marren skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket panto och schyssta nav!
> Låt den hänga kvar där den hänger.
> En cykel blir f-n inte snyggare än så där.
>
> Stort grattis!

Fast om du ska låta den hänga måste du byta till lite mer tidsenliga pedaler.
Annars, superläcker hoj! Man blir nästan sugen på att skaffa en egen att hänga på väggen. :)

Barometer skrev:
> Fast om du ska låta den hänga måste du byta
> till lite mer tidsenliga pedaler.
> Annars, superläcker hoj!

+1

Vem blir inte inspirerad av något sådant! Nu måste jag kanske skaffa ännu fler cyklar....
Cyklar som denna är verkligen skön konst....!

Mvh Ulf S.

Barometer skrev:
> Marren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket panto och schyssta nav!
> > Låt den hänga kvar där den hänger.
> > En cykel blir f-n inte snyggare än så där.
> >
> > Stort grattis!
>
>
> Fast om du ska låta den hänga måste du byta
> till lite mer tidsenliga pedaler.
> Annars, superläcker hoj! Man blir nästan sugen
> på att skaffa en egen att hänga på väggen. :)

Helt rätt ang. pedalerna....ett par campakorgar med läderremmar.

Kul att ni gillade min Chesini!

Helt rätt ang. pedalerna! Men är det en sak jag inte är nostalgisk över så är det cykla med korgar och remmar, gjorde det i tonåren. Men när den hänger där den hänger ser moderna look pedaler inte ut som det ska, inget snack om saken. Jag får börja jaga ett par i fint skick;-).

Och kedjan på stora drevet fram… Hur kunde jag trilla dit på den!? Efter alla år på Happymtb så tänker jag själv ofta på just det. Och så missar jag det själv:-)

Sedan mästerverk, det är så jag känner också för dessa cyklar från Norra Italien. Italienarna var vassa och gjorde verkligen mästerverk. Inte bara märket Chesini! Men om jag håller mig till Chesini Mod:83 här så är den interna vajerdragningen underbar (förutom när man ska få vajrarna på plats) och sedan lösningen utan justerskruvarna i bakgaffeln som vi idag tar för självklart på nya Racercyklar.

Hittade också en katalogbild från 1983 med text som jag översatt lite hjälpligt från holländska.

Det lyder ungefär så här:

Den vackraste och bästa racerram som Chesini någonsin producerat. Vi tror att denna ram är den bästa från vårt sortiment. De särskilt vertikala dropouts ger en extremt kort bakram, dessutom kan man på ett ögonblick sätta i bakhjulet rakt i cykeln. Även konstruktionen av de indragna vajrarna är fantastisk. Hela ramen är löd med micro stål muddar och vackert polerade. Brevet 83 måste du bara se! Chesini Brevet 83 kommer med Campagnolo Nuovo Record vevlager och växelreglage med vajrar monterade till fram och bakväxel mot en extra kostnad.

/Martin

Bilagor

• ChesinArenai83rot.jpg
    ChesinArenai83rot.jpg
    168.4 KB · Besök: 134
Snygg

Hade en nästan likadan, som jag köpte av jobbarkompis. Som jag renoverade och monterade en Campa Victory sats, cyklade VR 86 på den. Jag vet vad det finns en likadan. Har för mig att det var en importör i Linköping som tog dom till Sverige.
Min Chesini blev sedan stulen, och ersättes med en Vicini SLX.
Mikro stål muddar = Cinelli Microfusion muffar.

Mycket snygg. Jäkligt snygg faktiskt.
Att man vill ha moderna pedaler och styrlinda när den används förstår jag, men det ser lite malplace ut :-)

Grym puts på en grym cykel! Typiskt en sån hoj som kommer utklassa allt nytt innan, mellan och efter rundan oavsett runda. Vem vill glo på en 50k kolfiberhoj om den här dyker upp :)

Någon i Linköping har jag också hört som importör av Chesini och att man sponsrade Svenska landslaget eller någon klubb i krokarna med cyklarna. Så Sverige har rätt många Chesini cyklar från den tiden, kanske vet någon mer om detta?

Värt att besöka är deras hemsida http://www.chesini.it/en/bikes/steel-ahead-7/ stål ramarna är underbara.

Nästa sida i katalogen från 1983 visar en blå Mod 83 komplett och då var det mycket blått;-). Den såldes i vit, röd och blåmetallic detta år. Jag var nära att köpa röd sadel och röd läderlinda med det blev svart läderlinda och en Selle San Marcos Concor SuperCorsa. Under sommaren har jag fortsatt bytta ut delar då jag har svårt att sluta innan den är exakt som jag vill ha den (men för övrigt mår jag bra). Nu sitter Campa Super Record rakt igenom.

När cykeln var färdigbyggd blev den i så gott som nyskick och jag hamnade i ska jag cykla på den eller inte!? Men så frågade jag mig själv vad som är en stor del i min drivkraft med att bygga. Jag älskar verkligen cykla lika mycket som bygga och att få göra de sista justeringarna på en cykel vars varenda del är en så ingående bekant gör mig till en bättre människa;-)… Runderna jag körde med den var mina normala runder, den får ingen särbehandling utan jag ger vad jag har och kommer hem genomkörd.

/Martin

Bilagor

• 4353529693_7f93701c19_b[1].jpg
    4353529693_7f93701c19_b[1].jpg
    153.8 KB · Besök: 129
  • IMG_0336.JPG
    IMG_0336.JPG
    320.8 KB · Besök: 83
Kan bara hålla med, otroligt vacker.
Gillar putsen på naven och placeringen av växelreglagen lite "svävande" ovanför ramen.

Ang Chesini och Sverige... www.cykelhobby.com/chesini.htm
Har själv en Criterium jag pendlar med, men då med porteur-styre.

Verkligen ögongodis! Inte helt olik min egen X-Uno från -84, samma färg och i stort samma komponenter.

Men dina bromsklossar framtill, de verkar sitta baklänges...

Jag är mållös! Du har helt rätt… Jag skäms och blir full i skratt på samma gång. Hur lyckades jag med det? Det finns en första gång för allt, och hoppas jag sista. Jag kan bara tacka dina skarpa ögon och göra om och göra rätt. Kan du inte lägga in en bild på din Chesini Uno X?

Paris11 skrev:
> Kan du inte lägga in en bild på din Chesini Uno X?

Kan jag väl... :-)

chesini_x_uno_1984.jpg

Den hänger på väggen när jag inte använder den.

campagnolo_chesini_shifters.jpg

Efter 31 år är anodiseringen på spakarna lite sliten.

campagnolo_delta_2gen.jpg

Andra generationens Campagnolo Delta.

regina_extra_superleggera.jpg

Regina Extra Superleggera kedja.

tri_color_harlequin.jpg

Fyra rullar bomullslinda - två vita, en röd och en svart. Det tog en stund att få till det...

Senast ändrad:
Fantastisk fint bevarad Uno X med det lilla extra! Tack för att du delade med dig. Dina Delta bromsar, kedjan och styrlindningen gjorde min dag:-)...

Kanske är det fler som har en Chesini i sina ägor och läser tråden som delar med sig, hoppas det.

/Martin

Gubbcyklist skrev:
> Är det månne Cinelli som har tillverkat ramarna? Man kan skönja "Cinelli" på vevhuset.

Ramarna tillverkade de själva. Muffar, vevhus, gaffeländar och gaffelkronor köpte de ofta in från t.ex. Cinelli, men de tillverkade sådant själva också.

chesini_fabriken.jpg

chesini_fabriken_2.jpg

Hej!

Jätteskoj tråd och ett fantastiskt bygge att se! Gillar den röda färgen! Tänkte bidra med min egen Brev-83 som dock skiljer sig på några punkter. Såldes dessa cyklar enbart 1983 eller flera år? Min cykel har tex guiderör in i toppröret för bromsvajern samt att den har Cromovelato, dvs helkromad ram. Ber om ursäkt för de suddiga bilderna, kan ta bättre om intresse finns.

Tacksam för mer info.

/Henrik

Bilagor

• IMG_5062.JPG
    IMG_5062.JPG
    406 KB · Besök: 93
  • IMG_4755.JPG
    IMG_4755.JPG
    463 KB · Besök: 141
De såldes under några år, vet inte säkert hur länge. Här är den i 1985 års katalog.
chesini_catalog_1985_04.jpg

Gärna lite fler bilder :-) Speciellt växelspaksfästet kan hjälpa till att åldersbestämma.

Martin ! Mycket fin ! Mitt renoveringsprojekt bleknar.
Uno X ramen kollar jag efter på ebay lite för ofta...

Bilagor

• Chesini 1.jpg
    Chesini 1.jpg
    529 KB · Besök: 86
Kul att se fler Chesini! Jag tror den Mod 83 jag renoverade kan vara den som kom just 1983 och då fanns inte Uno x modellen. Det står då Brevetto (patent) på ramen där man monterar vevlager. Så man kan förmoda att det var Chesini själva som tog fram denna tidiga interna vajerdragning. Liknande och samma kom på en hel del italienska cyklar runt 83. Kanske syftar patenten endast på den special hylsa som ni ser på mina tidigare bilder för att dra växelvajrarna inne runt vevlager och då vet jag inte vem som kom med övriga dragningen. Kanske Campa själva? Sedan såldes Mod 83 under några år tillsammans med Uno x modellen. Känns lite som Mod 83 ersattes av Uno x. Den helcromade och målade ramen kom nog samtidigt som Wiler sålde sin berömda kopparfärgade runt 1985. Glädjer mig att ni lägger in bilder på era egna Chesini! Jag är faktiskt just nu nere i Italien igen och cyklar och tittar in i massa butiker på vägen. I utkanten av La Spezia så snackade jag med en äldre herre som jobbat som mekaniker från och till i 20 på Girot. Vi hade en lång pratstund och de visar gärna sina gamla gömmer med cyklar när man är intresserad... Som ni förstår så är jag just det:-)... Skön sommar på er //Martin

Parsi11 skrev: "de visar gärna sina gamla gömmer med cyklar"

Du fotade väl? Vi vill se bilder!
Ps. Fantastiskt fin cykel du har.

/Jon

Senast ändrad:
DSC_0422.JPG
Är man sugen på en vintage cykel så hittar man ganska lätt en till bra pris i Italien. Dock håller de hårdare i cyklarna ju äldre de är. Denna Colnago Master Olympic från 1996 blev jag erbjuden för 4500kr i mycket bra skick. Sedan en Olmo, även den från 1996 i aluminium för 3000kr. Jag har dock 2 projekt redan som väntar i källaren så jag stod emot... Kan ha haft att göra med att det var fredag em och superlång kö på Italienska posten också! Ett av min projekt till vintern är en Fransk Mercier med komplett Mavic växelgrupp, inte ofta man stöter på. Det är en rätt cool grupp tycker jag.
DSC_0557.JPG
Cykeln ser ut som denna jag hittade i skylten på ett apotek i Frankrike fast senare årsmodell, tror 1981 typ. Denna på bilden har Simplex växlar och är nog från sent 60tal. Nu är jag i Zürich och väntar på att flyga hem för denna gången. Här är många cyklar man ser utrustade med bara det bästa och några fynd tror jag inte man kan göra. /Martin

Bilagor

• DSC_0421.JPG
    DSC_0421.JPG
    357.8 KB · Besök: 70
Tillbaka
Topp