Chipsystem för mindre tävlingar?

landen

Aktiv medlem
Efter att ha roddat ett gäng mindre serietävlingar både MTB och LVG så funderar jag på vilka lösningar för tidtagning och resultat det finns som inte kostar en förmögenhet. Finns det öppna system man kan använda med enkla engångschip?

Mycket teknik har ju blivit både tillgänglig och billig det senaste, tänker att det borde vara samma här?

Sambon jobbar på Upplands motor och de har ett lopp som de anordnar i samarbete med Turebergs Friidrott.
De hade engångschip som satt klistrade på nummerlappen, vet inte vilket system de använde men var ju väldigt smidigt att bara ta på nummerlappen så var allt löst med tidtagning osv.

Dra ett mail till dem och fråga vet jag. kansli@turebergfriidrott.se

Hur funkar NFC i telefoner mot sådana där larmtaggar??
Om det skulle lira att läsa av tagen med telefoner borde det vara en lätt match för NÅGON kunnig att programera ihop något.

Tror svårigheten ligger i att få mätning på lite håll.
Är ändå ganska insatt, vi får ösa på rätt bra för att säkert läsa passiva chip på några meter.

För att köra Enduro, funkar sportident bra. Antingen aktivt eller passivt.

Jag vet inte riktigt vad ni tänker er för upplägg men när jag extraknäckte med tidtagning under studierna var vi ute på rätt många rätt små tävlingar med ett par hundra deltagare. Då med ChampionChip-system som är det som används på cykelvasan med mattor. Köper man tjänsten slipper man ha så många administrativa funktionärer men drar in mindre pengar. Beror ju på vad man prioriterar.

Rattnalle sa:
Jag vet inte riktigt vad ni tänker er för upplägg men när jag extraknäckte med tidtagning under studierna var vi ute på rätt många rätt små tävlingar med ett par hundra deltagare. Då med ChampionChip-system som är det som används på cykelvasan med mattor. Köper man tjänsten slipper man ha så många administrativa funktionärer men drar in mindre pengar. Beror ju på vad man prioriterar.

Och vi på konkurrerande Neptron är också på många mindre tävlingar. Med relativt få anmälda. Jag är dock löjligt dåligt insatt i vad våra tjänster kostar. Jag jobbar mest för att det är roligt att vara ute på fältet.

marr sa:
Rattnalle sa:

Och vi på konkurrerande Neptron är också på många mindre tävlingar. Med relativt få anmälda. Jag är dock löjligt dåligt insatt i vad våra tjänster kostar. Jag jobbar mest för att det är roligt att vara ute på fältet.
Det hade jag noll koll på också. Men är man arrangör och vill ta reda på sånt är det ju bara att begära in ett par offerter.

marr sa:
Rattnalle sa:

Ja vi använde ju er på Strängnäsrundan, är kassör så vet vad det kostade ;)

Jimel sa:
marr sa:
Rattnalle sa:

Ja vi använde ju er på Strängnäsrundan, är kassör så vet vad det kostade ;)

Och vi använder Neptron på Roslagsvåren och Roslagshösten. Har dock ingen aning om vad vi betalar. Några tior per startande kanske, men det är säkert högre med färre startande.

Vilka mer än neptron ,champion chip och my laps finns det?

Arrangerar ett 24h lopp i september och är på jakt efter ett system.

Skulle tro att dom flesta tidtagnings tjänster har ett likarat affärspplägg.

Man 10-30 kr per startande i kostnader för chip/taggar. Antingen hyra eller inköpskostnad om det är engångs taggar
Sen betalar man hyra för antenner/mattor. Vet inte vad det kan kosta riktigt. men säg mellan 500 och 2000 per enhet kanske
Sen till sist betalar man för personal på plats (om man inte har någon som kan rådda systemet själv) Då är det nog normal hantverkar timlön som gäller ~400/timme kanske.

Om man kör ett varvlopp så hade jag gått på en lösning med mattor och passiva engångchip.
Om man kör något som kräver många tidtagningsstationer så hade jag gått på något som mer liknar SportIdents kontaktlösa aktiva chip. Fördelen med dyra aktiva chip är att antennerna kan göras mindre och billigare. Hade inte vart kul på tex ESS att släpa ut 10-15 sådana där mattor i skogen långt från närmsta väg.

stenmark sa:

Man 10-30 kr per startande i kostnader för chip/taggar. Antingen hyra eller inköpskostnad om det är engångs taggar
Sen betalar man hyra för antenner/mattor. Vet inte vad det kan kosta riktigt. men säg mellan 500 och 2000 per enhet kanske
Sen till sist betalar man för personal på plats (om man inte har någon som kan rådda systemet själv) Då är det nog normal hantverkar timlön som gäller ~400/timme kanske.

Om man kör ett varvlopp så hade jag gått på en lösning med mattor och passiva engångchip.
Om man kör något som kräver många tidtagningsstationer så hade jag gått på något som mer liknar SportIdents kontaktlösa aktiva chip. Fördelen med dyra aktiva chip är att antennerna kan göras mindre och billigare. Hade inte vart kul på tex ESS att släpa ut 10-15 sådana där mattor i skogen långt från närmsta väg.

Passiva chip och mattor är ju inte helt optimalt för cykling. Föredrar helt klart sidoantenner när det gäller cykel. Mattor läser bäst chip på skor. Men tex. Xcup i skåne kör mattor och passiva chip, det fungerar men sätter en del begränsningar. Sist jag var med i en tävling med systemet så var det väldigt många varv den missade.

Ess hade helt klart blivit svettigt utan sportident ja :) jag är glad jag slipper den pärsen, både när jag hjälper till att arrangera och som anställd åt Neptron.

Märk väl, jag tänker inte göra reklam för det enda eller andra systemet eller företaget. Men jag vill vara öppen med att jag är färgad.

Det finns massor med olika system med olika varianter och kombinationer av antenner, slingor, mattor och aktiva passiva chip. Jag tror mer på att hitta en leverantör som levererar det man vill ha på rätt sätt till rätt pris än att på förhand välja system. Det finns flera som kommer att fungera bra.

EST är ett företag till att kolla med om man vill ta in offerter. Det var där jag extraknäckte och då hade de tre olika sorters system de använde med olika sorters chip.

marr sa:
stenmark sa:

Passiva chip och mattor är ju inte helt optimalt för cykling. Föredrar helt klart sidoantenner när det gäller cykel. Mattor läser bäst chip på skor. Men tex. Xcup i skåne kör mattor och passiva chip, det fungerar men sätter en del begränsningar. Sist jag var med i en tävling med systemet så var det väldigt många varv den missade.

Ess hade helt klart blivit svettigt utan sportident ja :) jag är glad jag slipper den pärsen, både när jag hjälper till att arrangera och som anställd åt Neptron.

Märk väl, jag tänker inte göra reklam för det enda eller andra systemet eller företaget. Men jag vill vara öppen med att jag är färgad.
Det är kanske skillnad på mattor och mattor då. CC mattorna har i princip full täckning med passiva chip på cykel, hade ju blivit kaos på t ex CV annars. Många triathlontävlingar kör också med dem utan problem. Men de är helt klart tunga och meckiga att släpa på och på asfalt kan de upplevas obehagliga att cykla på. De är känsliga för skrot och ledningar i marken också. Så knappast felfria de heller.

Rattnalle sa:
marr sa:
stenmark sa:

Det är kanske skillnad på mattor och mattor då. CC mattorna har i princip full täckning med passiva chip på cykel, hade ju blivit kaos på t ex CV annars. Många triathlontävlingar kör också med dem utan problem. Men de är helt klart tunga och meckiga att släpa på och på asfalt kan de upplevas obehagliga att cykla på. De är känsliga för skrot och ledningar i marken också. Så knappast felfria de heller.

Sant :) har ju mest koll på det systemet jag jobbar med.

Men välj ett företag som levererar det som önskas. De lär lösa det tekniska åt en :)

Ett tips kan vara att kolla med orienteringsklubbarna/regionförbund om de hyr ut sina grejer. De har Sportident och/eller Emit.

Jag tänker att det borde finnas något open-source-system man kan koppla tekniken till. Lite mer åt DIY-hållet, såna engångschip måste ju vara superbilliga och kan man återanvända dessa blir det ju knappt en kostnad i längden.

Jag skötte ganska nyligen tidtagningen på en tävling där vi använde mylaps med aktiva chip. Tyckte att det fungerade väldigt bra så länge åkarna hade rätt chip registrerat på cykeln.
Sedan finns det väldigt mycket man kan säga om swecykling, men om allt hade varit buggfritt skulle det ha varit smidigt.

Vad tycker ni är de främsta nackdelarna med det systemet? Varför vill ni använda något annat än vad cykelförbundet rekommenderar?

Eller är det bara att ni vill anordna tävlingar för endast motionsåkare och inte vill ha manuell tidtagning?

miklax sa:
Jag skötte ganska nyligen tidtagningen på en tävling där vi använde mylaps med aktiva chip. Tyckte att det fungerade väldigt bra så länge åkarna hade rätt chip registrerat på cykeln.
Sedan finns det väldigt mycket man kan säga om swecykling, men om allt hade varit buggfritt skulle det ha varit smidigt.

Vad tycker ni är de främsta nackdelarna med det systemet? Varför vill ni använda något annat än vad cykelförbundet rekommenderar?

Eller är det bara att ni vill anordna tävlingar för endast motionsåkare och inte vill ha manuell tidtagning?

Vill mn arrangera utanför cykelförbundet är det rätt rimligt att inte vilja ha deras system.

Vi har kört med pinnar/lådor från orienteringsklubben (eller rättare sagt, det var de som ordnade tävlingarna) och det funkade fint, men lite ovant för en som inte orienterar i vanliga fall.
Men sen var det ju en tråd här på happy för några år sen med nån som gjorde en egen lösning, får söka lite och se om jag hittar tråden.

Det handlar om serietävlingar där det finns noll ekonomi. Sen hade det mest vart kul att greja med lite teknik typ, därav att jag efterfrågade mer DIY lösningar.

I dagsläget filmar vi målgången med en mobiltelefon i slow-motion och sen kollar igenom i efterhand.
Bara en sån sak va ju superdyrt för bara några år sedan, idag har alla tekniken i sin telefon. Tänker att tidtagningen och varvtider borde gå att lösa på något simpelt sätt med.

marr sa:
Vill mn arrangera utanför cykelförbundet är det rätt rimligt att inte vilja ha deras system.
Absolut, såg inte att TS ville det?

Jag kanske är för mycket OT nu? Säg till i så fall.
Jag kan också förstå att man vill arrangera utanför cykelförbundet då det är väldigt struligt med deras system, för mycket byråkrati, jag satt en hel dag och pillade in åkare manuellt för att det strulade med swecykling.

Sedan är det väl en positivt också om man väljer att arrangera en "vit" tävling, t.ex tidtagningslösning färdig och försäkringar? Det är ju ingen stor kostnad/åkare som ska in till cykelförbundet. (Om man bortser från att åkaren måste ha chip och licens, vilket inte är dyrt om man tänker på vad cykeln kostar)

Vad gäller för tävlingsåkare som kör osanktionerade tävlingar?

marr sa:
miklax sa:

Systemet SCF valt är tekniskt väldigt bra och inte "deras", om de nu inte försökt ta fram nån egen mjukvara.

Vad gäller DIY-lösningar så har några i GSC knåpat ihop en Android app för Sportident gjord för endurotävlingar. Något liknande för andra tävlingsformer borde väl gå att snickra ihop och sedan hyra Sportidentprylar.

Allt är en avvägning mellan ekonomi och tillgänglig tid hos arrangören.

miklax sa:
marr sa:

Jag kan också förstå att man vill arrangera utanför cykelförbundet då det är väldigt struligt med deras system, för mycket byråkrati, jag satt en hel dag och pillade in åkare manuellt för att det strulade med swecykling.

Sedan är det väl en positivt också om man väljer att arrangera en "vit" tävling, t.ex tidtagningslösning färdig och försäkringar? Det är ju ingen stor kostnad/åkare som ska in till cykelförbundet. (Om man bortser från att åkaren måste ha chip och licens, vilket inte är dyrt om man tänker på vad cykeln kostar)

Angående det sista, så är det väl fastställt i domstol att scf kan hoppa och skita i vad folk gör, licens eller ej.

miklax sa:
marr sa:

Så länge man inte arrangerar en swecup eller SM så kan man använda vilket system man vill, det hade givetvis gått att hyra SCFs system varje gång man ska arrangera en liten tävling, men är förenat med kostnad och inte minst logistik då det ska beställas, bokas skickas osv.

Det jag snackar om är alltså LVG, MTB, CX-tävlingar på lokal nivå med kanske 20-40 startande beroende på klass.

landen sa:
Jag tänker att det borde finnas något open-source-system man kan koppla tekniken till. Lite mer åt DIY-hållet, såna engångschip måste ju vara superbilliga och kan man återanvända dessa blir det ju knappt en kostnad i längden.
Du menar raida lokala HM-butiken på stöldlarmet?

emmer sa:
landen sa:
Du menar raida lokala HM-butiken på stöldlarmet?

Njae chippen finns rätt billigt på Aliexpress, hittade 500 stycken för runt 1500 kr. Det som verkar vara det dyra är boxen man behöver för att registrera chippen, antennen är även den billig. Finns ganska mycket på youtube om man söker på "DIY sport timing system" Hade vart kul att bygga något eget, men tror min programmeringskunskap behöver upp några snäpp isåfall.

landen sa:
Njae chippen finns rätt billigt på Aliexpress, hittade 500 stycken för runt 1500 kr. Det som verkar vara det dyra är boxen man behöver för att registrera chippen, antennen är även den billig. Finns ganska mycket på youtube om man söker på "DIY sport timing system" Hade vart kul att bygga något eget, men tror min programmeringskunskap behöver upp några snäpp isåfall.
Håller med, nu blev jag lite sugen. Även på swecup, västgötacupen osv finns det ju motionsklasser där de inte har chip, skulle vara bra att slippa klicka in dessa manuellt...

Om det är en liten serie med låg budget så kanske SMACKs alternativ en lösning? De köpte in ett eget MyLapse system och hyr ut chippen för en tjuga eller nåt till de som inte redan har chip.

zirxo sa:
Om det är en liten serie med låg budget så kanske SMACKs alternativ en lösning? De köpte in ett eget MyLapse system och hyr ut chippen för en tjuga eller nåt till de som inte redan har chip.

Vore ju absolut en lösning, inte lite kul att greja med dock :) Vad handlar det om i kostnad?

frippegubben sa:
Vet inte vad de har för utrustning på MTBO, men resultatet är rätt coolt. Kolla här från MTBO i Trollhättan förra helgen:
https://www.livelox.com/Viewer/MtbO-Svenska-Cupen-1-sprint/H40?classId=143704

Livelox brukar vara endera att du spelar in med mobilen under tävling eller att du laddar upp GPS-spår efteråt. Tidtagningen kommer oftast från externt system och det där ger mer möjlighet att analysera vägval vid t.ex. individuella starter

Ända sedan tråden dök upp har jag läst titeln med ett extra ”s”. Störigt.
292338FD-5639-4B78-AD24-1EF130FB94EB.png

Tillbaka
Topp