"civila" spd cykelskor

siven

Ny medlem
"civila" spd cykelskor
nu pendlar jag i mina sidi Mtb racing dojor men känner att jag vill ha ett par mer civila skor som man kan gå bättre i ju mer civila desto bättre men de måste funka med spd några förslag?
dåg chimanos spinningdojor som nog varit juste om de inte haft två stora ventilationshål i sulan.
någon som har en ide?

"civila" spd cykelskor
Jag har under drygt tre år pendlat med ett par Shimano MT30, och sen haft dem på mig under dagen i plugget. Funkar utmärkt. Ser ut som ett par svarta sneakers eller liknande, och ser inte alls cykelskoaktiga ut för en oinsatt betraktare. Dessutom hyfsat bekväma att gå i. Enda nackdelen är att det ibland klickar när man går på hårda golv... :D

"civila" spd cykelskor
Sånna här kanske..de är rätt diskreta.

SH-MP66L_popup_v1_m56577569830573178.jpg ht=300

"civila" spd cykelskor
Plush skrev:
-------------------------------------------------------
> Sånna här kanske..de är rätt diskreta.

Det trodde jag också, tills jag fick hem ett par. O hu! Skorna är gigantiska (jo, jag fick rätt skostorlek) och verkligen som stora blaffor på fötterna. Dessutom är de inte alls bekväma att gå i. Kanterna är för höga, så det skaver och skär in. Undvik!!!

"civila" spd cykelskor
geologen skrev:
> Plush skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sånna här kanske..de är rätt diskreta.
>
> Det trodde jag också, tills jag fick hem ett par.
> O hu! Skorna är gigantiska (jo, jag fick rätt
> skostorlek) och verkligen som stora blaffor på
> fötterna. Dessutom är de inte alls bekväma att
> gå i. Kanterna är för höga, så det skaver och
> skär in. Undvik!!!

Nejdå... Det är ju ett personligt tycke...

Jag har 3 par... varav en är modellen utan spd och jag tycker mina är hur sköna som helst. Är enda spd skon jag kunnat ha 10 timmar+ utan att få ont i fötterna.

Han ville ha förslag... Han får förslag.

"civila" spd cykelskor
jaras skrev:
> Keen var dom snyggaste civila spd-pjucken jag
> sett, bra tips Monty. Finns dom i
> Sverige/Stockholm?

Keen finns i många outdoor-butiker, men jag har inte hittat deras cykelmodeller än. Ju fler som tjatar om dem desto större chans att någon tar hem dem. Kan ju beställas på nätet också, men prova några keen-skor först, de passar nog bäst för breda fötter med höga fotvalv. Supersköna, robusta och hållbara (och ganska fulsnygga, på ett bra sätt)

keen-austin-pedal.jpg ht=332

Senast redigerad av en moderator:
"civila" spd cykelskor
Största problemet som jag ser det är väl att om man vill ha ett par spd-skor civilt vill man ha ett par där pedalen går in i skon istället för att skon går in i pedalen... vad jag menar är att man inte vill ha något fäste som sticker ner i under skon och som klickar när man går. Vissa utav omnämnda skor verkar ha denna egenskap, vissa inte.

"civila" spd cykelskor
Själv köpte jag ett par begagnade gamla Shimano dojjer som jag operarade bort det allt det fula på, d.v.s. allt utan den hårda "innersulan" där clipsen sitter.

Jag skärde ut ett hål i ett par gamla sneekers som jag hade liggande. Limmade fast den hårda innersulan i dessa. Vips så har man ett par snygga sneekers som är kul att cykla med. Man dessutom kan gå på resturang, cafe, hänga i butiker eller ta en After Work med dem på utan att skämmas.

Kostnade mig en hundring för de gamla dojjerna ink clips. Plus ett par gamla slitna sneekers som jag inte använder.

Skall dock försöka köpa ett par "riktiga" SPD sneekers när/om de finns att köpa i Sverige.

Bilagor

• 166894_499559171172_732401172_6451803_3759572_n.jpg
    166894_499559171172_732401172_6451803_3759572_n.jpg
    67.4 KB · Besök: 11
"civila" spd cykelskor
Mavic har en sko Cruize som kostar ca-pris 799- i svart som ser väldigt neutral ut.
Sama sak gäller Spiuk Nervio skon som är caprissatt till 899-

Bilagor

• Mavic Cruize skor.jpg
    Mavic Cruize skor.jpg
    25.8 KB · Besök: 30
  • Spiuk-nervio_01-20 skor.jpg
    Spiuk-nervio_01-20 skor.jpg
    12 KB · Besök: 16
Senast redigerad av en moderator:
"civila" spd cykelskor
Monty skrev:
> jaras skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Keen var dom snyggaste civila spd-pjucken jag
> > sett, bra tips Monty. Finns dom i
> > Sverige/Stockholm?
>
> Keen finns i många outdoor-butiker, men jag har
> inte hittat deras cykelmodeller än. Ju fler som
> tjatar om dem desto större chans att någon tar
> hem dem. Kan ju beställas på nätet också, men
> prova några keen-skor först, de passar nog bäst
> för breda fötter med höga fotvalv. Supersköna,
> robusta och hållbara (och ganska fulsnygga, på
> ett bra sätt)
>
>
Inga cykelskor från Keen har tagits in i sverige än förutom prover.

"civila" spd cykelskor
Mission Workshop har i mitt tycke de snyggaste civila SPD-skorna på marknaden.

http://www.missionworkshop.com/footwear.php

Vissa har postats i tråden från tex bavabici men de finns inte i lager. Det är helt hål i huvudet att de bara skall finnas att få tag på i deras SanFran-butik :(

Hittelön till den som hittar ett par vita i VAN's-stil :)

"civila" spd cykelskor
orm skrev:
> Mission Workshop har i mitt tycke de snyggaste
> civila SPD-skorna på marknaden.
>
> http://www.missionworkshop.com/footwear.php
>
> Vissa har postats i tråden från tex bavabici men
> de finns inte i lager. Det är helt hål i huvudet
> att de bara skall finnas att få tag på i deras
> SanFran-butik :(
>
> Hittelön till den som hittar ett par vita i
> VAN's-stil :)

Behöver ingen hittelön, då de är vita men med svarta detaljer. stora detaljer : )

http://www.vans.com/microsites/bmx/warner_spd.php

"civila" spd cykelskor
BAVABICI är i första hand ett distribution företag därför är inte så självklart att jag får sälja till kunder direkt. Men när få butiker kan tänka sig ta in nya märke så får man tänka om och så gjorde Mission Workshop. Jag har beställt ett första order på 43, 44 och 45. Finns efterfrågan kommer fler.
Det tar ungefär 2 veckor att få hit och ni kan prova storlekarna antingen hemma hos BAVABICI dvs jag eller kan vi ses över en kopp kaffe nånstans och jag tar med mig 2 storlekar. Bara att maila simona.b@me.com
Är det DZR ni vill ha måste jag först hitta en butik som vill ta in de eftersom jag får inte sälja själv men även detta är under diskussion. Hör gärna av er med idéer och förslag det är det som är så bra med att vara Sveriges kanske minsta distribution företag med inriktning på cykel, det är jag och katten som bestämmer.

Tillbaka
Topp