Claes Tingvall om cykling bla.

LilleNo skrev:
-------------------------------------------------------
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LilleNo skrev
> > > åtgärder än 2+1 och som sagts tidigare
> > "vägen
> > > till helvetet är kantad med goda avsikter".
> >
> >
> > Det är ju lite roligt skrivet det där
> citatet.
> > Jag skall faktiskt sno det. Men, Du använder
> det
> > egentligen inte särskilt snyggt, i alla fall
> om
> > syftet är att stödja Din argumentation.
> Snarare
> > använder Du det som en härskarteknik.
>
>
> Nej, men däremot ditt överanvändande av
> märkvärdiga ord kvalar definitivt in på listan
> över "Härskartekniker".
>
> > Låt oss anta att kausaliteten vore att 1) ngn
> har
> > goda avsikter samt 2) det finns en logisk regel
> > som innebär att alla goda avsikter leder till
> > helvetet, då hade Du 3) kunnat leda i bevis
> att
> > när ngn har goda avsikter så blir det dåligt.
>
>
> Det är bara ett talesätt, ingen naturlag Mr
> Binär
>
> > Men, för det första så finns ingen sådan
> > entydig kausalitet. För det andra är det
> enbart
> > Din subjektiva uppfattning att Din kontrahent
> har
> > goda avsikter. Och, för det tredje så får Du
> ju
> > inte mer rätt för att Du före ngn annan
> > claimade rätten till denna tanke. Den skulle
> lika
> > härna kunna ha använts emot Dig, om ngn annan
> > var snabbare.
>
> Grattis, du förstår att det handlar om mina egna
> åsikter & att jag uttrycker dessa - men ändå
> inte?!!
>
> > Det kan säkert finnas exempel på det Du
> skriver,
> > men existensen av ett exempel bevisar
> ingenting,
> > däremot existensen av ett motexempel kan
> > förstöra en teori.
> >
> > Det bästa sättet att neutralisera en
> > härskarteknik likt Din argumentation är att
> > tydliggöra den.
> >
> > Tillbaka till skrivbordet och fila lite på
> Dina
> > riktiga argument istället för att få
> skrattarna
> > med Dig.
> >
> > ;-)
>
> Förolämpning följs upp av en smiley... så
> oorginellt här på internet.
>
> Hett tips: Om du inte klarar av att läsa folks
> åsikter & uppfattningar i olika frågor, stäng
> av ditt internet.

Intressant. Det var ingen förolämpning faktiskt(lustigt att Du tog det på det sättet), det var mer en uppmaning att koncentrera argumenten på lite mer logiska fakta och skippa lättköpta skrattarpoäng utan värde.

Kanske har Du rätt i sak, vad vet jag? Om man går till Ditt inlägg, så håller jag med Dig i stycke 1, förhåller mig neutral i stycke 2 (förutom lite värderande ordval) och i stycke 3 kanske jag har svårt att se den logiska slutsatsen. Den får Du gärna göra mer tydlig.

Om jag sammanfattar skillnaden (som jag uppfattar den) så vill Tingvall enligt Dig minska sannolikheten för olyckor, men Du anser att det är lönlöst och vill snarare begränsa konsekvenserna av dem. Jag är uppriktigt intresserad av argumenten för respektive av dessa åsikter. Om man läser Ditt stycke 1 igen, så kan man faktiskt mellan raderna läsa in att Du (antagligen) anser att 2+1 genom ökad stress leder till fler olyckor. Just det vet jag faktiskt inte om jag håller med om.

Jag respekterar att Du har åsikter, men rent faktamässigt tror jag nog mer på Tingvall i brist på bättre stödjande "bevis". Han är i alla fall forskare i ämnet, och antagligen är Du enbart tyckare. Den mest sannolika förklaringen (Occams razor om man vill) vore att han faktiskt kan backa upp sina åsikter med siffror.

Och, det är i denna kontexten inte ett argument att motståndarsidan vill väl, och att det då anekdotmässig leder till helvetet.

Fliken skrev:

Åh min gud, TL;DR - vilken massa svammel.
Om du vill ifrågasätta det jag skriver, gör då det utifrån mitt ursprungliga inlägg (det du klippte ner till obefintlighet). Och skippa von_Oben attityden...

LilleNo skrev:
> Fliken skrev:
> -----
>
> Åh min gud, TL;DR - vilken massa svammel.
> Om du vill ifrågasätta det jag skriver, gör då
> det utifrån mitt ursprungliga inlägg (det du
> klippte ner till obefintlighet). Och skippa
> von_Oben attityden...

Ok. Jag gör som Du säger, jag ifrågasätter det Du säger.

Var är de statistiskt underbyggda argumenten för att 2+1 är sämre för målbilden att minska antalet allvarliga olyckor inkl de som inkluderar MC?

I brist på de argumenten så gäller tills vidare rent logiskt att Tingvall förmodligen har mer rätt (givet att han förespråkar 2+1 baserat på sådan statistik), han är ju ändå proffstyckare, till skillnad mot anekdottyckare. Tyvärr.

Edit. iPhone=Stavfel

Senast ändrad:
I very much doubt that 2+1 roads are more dangerous for MCs.

On a normal 13m road if a MC at speed X weighing M1 has a head on collision with a car at speed Y weighing M2 then the thing that kills the MC rider is called the impulse and it's proportional to (X + Y) * (M1 + M2)
(and the thing that's left out is the time taken to slow to zero).

On the other hand on the 2+1 road if the MC rider loses control of his bike and hits the middle divider the impulse is only M1 * X, and the delta T is much bigger as it's likely to take a much longer time to stop (the faster the MC is going the lower the angle of incidence to the divider).

So the survivability of a crash for the MC rider on the 2+1 road is at least 20 times higher than on a 13m road. MC 200kg at 120 km/hr meets car 2000kg at 90 km/hr vs MC at 100 km/hr gives a factor of 23)

The fact that the MC rider feels less safe and thus doesn't drive like an idiot is just a nice side benefit.

Mc-föraren slipper frontalkrocka med mötande omkörande bilister som "trodde det var en moped", "såg inte" + ANNAT.

Sen har 2+1 vägarna andra bieffekter eftersom folk blir mer idioter än vanligt i takt med att ekipagets effekt/vikt ökar.

Fikasvettot skrev:

>
> Sen har 2+1 vägarna andra bieffekter eftersom
> folk blir mer idioter än vanligt i takt med att
> ekipagets effekt/vikt ökar.

Japp. Jag brukar se hur fort min bil går vid 400-skylten. Det är jag inte ensam om. Händer aldrig på riktiga vägar där jag håller min inom lagstadgade 30 över.

Handlar inte MC-problematiken ihop med räckets utformning snarare än om det 2+1? Är det någon som argumenterar för att frontalkrocka med MC?

Jag arbetar med såna här frågor. Och som vanligt när det diskuteras trafik så är det väldigt många som känner sig veta precis hur det ligger till. Vad man bygger sina ståndaktiga argument på varierar, kanske från nån frutsrerad krönika av Robert Collin på AB eller nån annan pålitlig källa.

Genom att bygga en vanlig väg till en väg med mittseparering (1+1, 2+1, 2+2) och att säkerställa att vägens sidoområden är trafiksäkra, minskas antalet döda och svårt skadade med 50 %. Mötesolyckor och omkörningsolyckor är de olyckorna där de allvarligaste skadorna oftas inträffar, och dessa kan minskas med upp till 90 % med mittseparering. Oftast sker mittsepareringen med vajerräcken. För mc-folk är den typern av räcken inte farligare än andra räcken, det här med att vajern ska som en osthyel skära mc-föraren i två delar är inte något mc-förarna behöver ligga sömnlösa för direkt. Ska de oroa sig så ska de i så fall oroa sig för stolparna. Hårda fasta hinder gör ont. Ondare om man sitter på en mc än om man sitter fastspänd i en bil. Men risken för mötes- och omkörningsolyckor minskar även för mc, så sammantaget är en mittseparerad väg säkrare även för mc-folk.

Bättre bygga rätt från början, jodå...Vi har det vägnät vi har. Detta är ett kostnadseffektivt sätt att förbättra trafiksäkerheten. För det är dyrt att bygga väg, och dyrast av dem alla är motorväg. Sen kan man såklart skrika efter mer stålar till Trafikverket, men det finns ju några andra saker som också ska finansieras (ni vet där här om skola, vård, omsorog och sånt skit).

Fliken skrev:
> Ok. Jag gör som Du säger, jag ifrågasätter det
> Du säger.

Hett tips nr. 2: Prova att ta med ursprungstexten i citat när du besvarar inlägg, det underlättar för alla, inte minst för dig själv då du tycks ha svårt att skilja på personer/inlägg.

> Var är de statistiskt underbyggda argumenten för
> att 2+1 är sämre för målbilden att minska
> antalet allvarliga olyckor inkl de som inkluderar
> MC?

Var har jag skrivit något dylikt? Det känns som att du sitter & bygger halmgubbar eller läser jäkligt illa.

> I brist på de argumenten så gäller tills vidare
> rent logiskt att Tingvall förmodligen har mer
> rätt (givet att han förespråkar 2+1 baserat på
> sådan statistik), han är ju ändå
> proffstyckare, till skillnad mot anekdottyckare.
> Tyvärr.
>
> Edit. iPhone=Stavfel

Vad du tycker/baserar ditt tyckande på rör mig faktiskt inte i ryggen.

andatt skrev:
>
> För mc-folk är den typern av räcken inte
> farligare än andra räcken, det här med att
> vajern ska som en osthyel skära mc-föraren i
> två delar är inte något mc-förarna behöver
> ligga sömnlösa för direkt. Ska de oroa sig så
> ska de i så fall oroa sig för stolparna. Hårda
> fasta hinder gör ont. Ondare om man sitter på en
> mc än om man sitter fastspänd i en bil.

Är inte de fasta utstickande stolparna istället för en slät metallbalk som man kan glida längs farligare för MC-folk?
+ http://www.svevia.se/Toppmeny/nyhet...07-06-vajerracken-–-farligare-och-dyrare.html

Senast ändrad:
LilleNo skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Ok. Jag gör som Du säger, jag ifrågasätter
> det
> > Du säger.
>
> Hett tips nr. 2: Prova att ta med ursprungstexten
> i citat när du besvarar inlägg, det underlättar
> för alla, inte minst för dig själv då du tycks
> ha svårt att skilja på personer/inlägg.
>
> > Var är de statistiskt underbyggda argumenten
> för
> > att 2+1 är sämre för målbilden att minska
> > antalet allvarliga olyckor inkl de som
> inkluderar
> > MC?
>
> Var har jag skrivit något dylikt? Det känns som
> att du sitter & bygger halmgubbar eller läser
> jäkligt illa.
>
>
> > I brist på de argumenten så gäller tills
> vidare
> > rent logiskt att Tingvall förmodligen har mer
> > rätt (givet att han förespråkar 2+1 baserat
> på
> > sådan statistik), han är ju ändå
> > proffstyckare, till skillnad mot
> anekdottyckare.
> > Tyvärr.
> >
> > Edit. iPhone=Stavfel
>
>
> Vad du tycker/baserar ditt tyckande på rör mig
> faktiskt inte i ryggen.

Du påstår att Tingvall varit dålig för MC-förarna, Du påstår att olyckor alltid kommer att inträffa och att det finns lämpligare åtgärder än 2+1, Du stöder det med ett putsfundigt citat (som enda stödjande argument) som logiskt inte fungerar i för Din argumentation, och Du gillar därefter inte att bli ifrågasatt. Lite rörd i ryggen blev Du nog ändå.

Återigen, Du har starka åsikter om både trafik och personer. Du kan väl stödja dem med argument också, eller ... ? För den motsatta åsikten, att 2+1 vore bättre i allmänhet men även för MC-åkare, förefaller det ju finnas goda argument, exempelvis de som Andatt anger ovan.

Tille skrev:
>
> Är inte de fasta utstickande stolparna istället
> för en slät metallbalk som man kan glida längs
> farligare för MC-folk?
> +
> http://www.svevia.se/Toppmeny/nyheter/nyhetsarkiv/
> arkiv-2011/nyheter-2011/2011-07-06-vajerracken-%E2
> %80%93-farligare-och-dyrare.html

Jo precis, allt man kan kroka fast i utgör en fara för motorcyklisten.

http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Väg - dokument/VTI notat 20-2011.pdf

Ovanstående studie tycker jag påvisar detta. Att någon "osthyvel" skulle ha inträffat i verkligheten har jag aldrig hört talas om.
Däremot blir de flesta vajerräcken farligare för motorcyklister eftersom de ofta har just fler utstickande föremål att kroka fast i.

Senast ändrad:
Om ett eller ett par årtionden högst, så kommer vi att himla med ögonen och undra hur det kunde vara OK att flänga runt på fordon som lätt kan toppa 300 km/h och där det enda skyddet utgörs av (i bästa fall) hjälm och säkerhetskläder. Vi kommer förmodligen att tycka att det var lika korkat och konstigt som vi idag tycker det är att man tidigare ansåg det som OK att köra när man var lite full, att inte använda bilbälte, att inte ha airbag, att inte ha riktiga säkerhetsstolar till barnen i bilen osv. Attityden mot mobilsamtal då man kör kommer nog också att landa på ungefär samma fast det kommer att ske mycket snabbare.

Frågan är när det skall ske en attitydförändring då det gäller fotgängares och cyklisters beteende i trafiken? Där står vi fortfarande på stenåldersnivå.

Snuten skrev:
> Frågan är när det skall ske en
> attitydförändring då det gäller fotgängares
> och cyklisters beteende i trafiken? Där står vi
> fortfarande på stenåldersnivå.

"Men de är ju inte riktiga trafikanter!"

Eller hur var det nu?

LilleNo skrev:
> Tille skrev:
> -----
> >
> > Är inte de fasta utstickande stolparna
> istället
> > för en slät metallbalk som man kan glida
> längs
> > farligare för MC-folk?
> > +
> >
> http://www.svevia.se/Toppmeny/nyheter/nyhetsarkiv/
>
> >
> arkiv-2011/nyheter-2011/2011-07-06-vajerracken-%E2
>
> > %80%93-farligare-och-dyrare.html
>
> Jo precis, allt man kan kroka fast i utgör en
> fara för motorcyklisten.
>
> http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/
> V%C3%A4g%20-%20dokument/VTI%20notat%2020-2011.pdf
>
> Ovanstående studie tycker jag påvisar detta. Att
> någon "osthyvel" skulle ha inträffat i
> verkligheten har jag aldrig hört talas om.
> Däremot blir de flesta vajerräcken farligare
> för motorcyklister eftersom de ofta har just fler
> utstickande föremål att kroka fast i.

Interesting. Studien indikerar att man borde arbeta bort räcken med farliga egenskaper. Det låter väl vettigt, även om den statistiska grunden, med så få undersökta fall, inte direkt är uttömmande.

Den målbild man satt upp i studien är nog rätt snäv, den undersäker nämligen enbart betingningen en MC-olycka där föraren träffar en vägräcke. Det är inte en tillräckligt ändamålsenlig undersökning, om man skall apllicera studiens resultat på trafiksäkerheten i stort på denna typ av vägar.

Däremot talas ingenting om huruvida räcken i sig minskar sannolikheten för en olycka, även om konsekvensen av den, givet spceialfallet MC-förare träffar stolpe, förefaller onödigt hög. Studien i sig undersöker heller inte de fall där MC-förare som träffar vajer/räcke därmed slippper alternativet att krocka med mötande trafik. 2+1-vägar är nog fortsatt en rätt bra idé, även för MC-förare.

Som rapporten skriver: "Ett glädjande ”problem” med denna skrift är att färre MC mot
vägräcken-olyckor inrapporterats än förväntat." Dock framgår inte vad som vore förväntat. Vidare skrivs att räcken faktiskt även kan ha en skyddande funktion.

Sammantaget - vettigt att arbeta med vägräckens utseende i sig, om de nu indikeras vara farliga i sin utformning. Det verkar som en low hangning fruit. Som studiens syfte beskrivs, det handlar inte om räckens vara eller icke vara, det handlar enkom om dess utformning. I diskussionen i stort om Tingvall och därefter om 2+1, blir nog argumentet "inconclusive". Har svårt att se denna studie som ett inlägg faktiskt.

Fliken skrev:

Du börjar bli tröttsam med ditt ständiga jiddrande ("polemiserande"), att du inte kan läsa mina inlägg ordentligt samt citera dessa ordentligt när du skriver. Är det så svårt?!!

> Du påstår att Tingvall varit dålig för
> MC-förarna, Du påstår att olyckor alltid kommer
> att inträffa och att det finns lämpligare
> åtgärder än 2+1, Du stöder det med ett
> putsfundigt citat (som enda stödjande argument)
> som logiskt inte fungerar i för Din
> argumentation, och Du gillar därefter inte att
> bli ifrågasatt. Lite rörd i ryggen blev Du nog
> ändå.

Äh, jag orkar inte. Du kommer bara att svara med ännu en halmgubbe utan att ha läst/förstått mitt inlägg

> Återigen, Du har starka åsikter om både trafik
> och personer. Du kan väl stödja dem med argument
> också, eller ... ? För den motsatta åsikten,
> att 2+1 vore bättre i allmänhet men även för
> MC-åkare, förefaller det ju finnas goda
> argument, exempelvis de som Andatt anger ovan.

Så att du kan jiddra vidare...? Nä, jag tror inte det.
Är du släkt med Mr.Tingvall eller nått, det tycks vara en öm tå ivf.

Det är lätt att hacka på Tingvall när man göds av upprörda artiklar på Aftonbladet och Expressen, eller för all del i MC-tidningarna.

När jag fick chansen att fråga honom direkt om vajerräcken, MC, fartkameror, tankar bakom aktiv och passiv säkerhet fick jag riktigt bra och underbyggda svar. Mest intressant tyckte jag var hans syn på motorsport - precis som han gör räknar man med att olyckorna kommer att ske men vill minska konsekvenserna. Men den roll han har är inte tacksam.

Det som upprör många är att "friheten" försvinner, man kan bäst själv, man fråntas inflytande och ansvar. Många - framförallt i fordonsentusiastkretsar - har en stark tilltro till sin egen förmåga och känner att de fördummas.

Jag arbetar i fordonsindustrin där samma visa kom varje gång i privatbilismen då vi introducerade ett nytt förarhjälpmedel (abs, traction control, antisladd osv osv) det klagas högljutt på att hjälpen förstör känslan, man kan bättre själv, hjälpen förstör det jag tänkt göra etc. etc. och "jag kan allt häva en sladd". På tunga sidan (buss/lastbil) där jag arbetar nu är det vanligen tvärtom, de som har fordon som yrke har ett helt annat förhållningssätt och välkomnar vanligen all hjälp.

MC är extremen av fordonsfrihet och som Claes en gång uttalade sig lite klumpigt, det går inte att säkra vägarna för dem, och han ville istället minska MC-rekryteringen, givetvis oerhört impopulärt så han blev genast hatad för detta.... Men så länge man blandar MC och tung trafik får ett litet misstag oerhörda konsekvenser, det går inte att minska konsekvenserna.

2+1 vägarna är en fantastiskt bra lösning tycker jag - givetvis med nackdelar men fördelarna överväger stort. Vi kommer få leva med inskränkningar av "friheten" på vägarna, i form av mer kontroll och det kommer bli mindre "roligt" och det motarbetas av många.

LilleNo skrev:
> Är du släkt med Mr.Tingvall eller nått, det
> tycks vara en öm tå ivf.

Nej, inte släkt alls. Aldrig ens träffat vederbörande. Enbart intresserad av de riktiga argumenten i sakfrågan.

Snuten skrev:
> Om ett eller ett par årtionden högst,...

Förbjud-allting-farligt-mentaliteten har aldrig varit starkare i Sverige.

> Frågan är när det skall ske en
> attitydförändring då det gäller fotgängares
> och cyklisters beteende i trafiken? Där står vi
> fortfarande på stenåldersnivå.

Lag på gåhjälm nu!

Tille skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Om ett eller ett par årtionden högst,...
>
> Förbjud-allting-farligt-mentaliteten har aldrig
> varit starkare i Sverige.

Frågan är var fasen den kommer ifrån, alla jäkla Bror Duktig som vill in & peta, samt förbjuda allt som de själva inte sysslar med/kommer att sakna.
Fattar de inte att längs den vägen slutar det med att de själva får plikta med sin egna frihet till slut? Allt är ju mer eller mindre farligt sett ur något/någons perspektiv, det är bara graden som skiljer.
Det står mig upp i halsen ivf.

LilleNo skrev:
> Frågan är var fasen den kommer ifrån, alla
> jäkla Bror Duktig som vill in & peta, samt
> förbjuda allt som de själva inte sysslar
> med/kommer att sakna.

De dyker upp för att det finns frihetstörstande idioter som utnyttjar sin frihet till att exempelvis köra 200+ på bogesundsvägen.

Det där såg ju bra ut och "Galne Dansken" fick vara med på bild också :-)

(200 på bogesundsvägen..... jaja idioter finns överallt & i alla sammanhang, men det är ju lätt fixat - Sthlm har ju länge saknat en motorstadion...)

Senast ändrad:
Tille skrev:
> Är inte de fasta utstickande stolparna istället
> för en slät metallbalk som man kan glida längs
> farligare för MC-folk?

Släta balkar sitter oftast på stolpar så en person som glider längs marken lär träffa stolparna.

Men det blir svårare för en mc-förare att köra om på 1-delen, där klämmer nog skon.

Rattnalle skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Frågan är när det skall ske en
> > attitydförändring då det gäller
> fotgängares
> > och cyklisters beteende i trafiken? Där står
> vi
> > fortfarande påi stenåldersnivå.
>
> "Men de är ju inte riktiga trafikanter!"
>
> Eller hur var det nu?

Har jag sagt det?

LilleNo skrev:
> Sthlm har ju länge saknat en
> motorstadion...)

"Vi har ingen lokaaaaal!"

LilleNo skrev:
> Det där såg ju bra ut och "Galne Dansken" fick
> vara med på bild också :-)
>
> (200 på bogesundsvägen..... jaja idioter finns
> överallt & i alla sammanhang, men det är ju
> lätt fixat - Sthlm har ju länge saknat en
> motorstadion...)

Äntligen ett konstruktivt föreslag, vi bygger en slags "MC-dagis/ungdomsgård" där man får köra i 300 utan risk för räcken och annat otäckt och så förbjuder vi leksakerna på vanlig väg.

LilleNo skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om ett eller ett par årtionden högst,...
> >
> > Förbjud-allting-farligt-mentaliteten har
> aldrig
> > varit starkare i Sverige.
>
> Frågan är var fasen den kommer ifrån, alla
> jäkla Bror Duktig som vill in & peta, samt
> förbjuda allt som de själva inte sysslar
> med/kommer att sakna.
> Fattar de inte att längs den vägen slutar det
> med att de själva får plikta med sin egna frihet
> till slut? Allt är ju mer eller mindre farligt
> sett ur något/någons perspektiv, det är bara
> graden som skiljer.
> Det står mig upp i halsen ivf.

Jag brukar gilla frihet under ansvar, men det tycks funka dåligt i trafiken. Inte fan bryr jag mig om att unga kamikazemotorcyklister vill riskera sitt eget liv, men frågan är hur mycket beteendet drabbar omgivningen och om detta är acceptabelt?

Har själv kört som en blådåre då jag hade MC i mina yngre dar. Synd att man inte ryckte lappen för mig då så jag kunde coola ned mig. Vägar och gator är inte primärt nöjesfält och jag är helt kallsinning inför de (företrädesvis hos relativt unga män) som förklarar vilka fantastiskt skickliga förare de är och att det därför är OK att de kör för fort och aggressivt i största allmänhet.

Ta det för f-n lugnt och visa hänsyn såvida det inte verkligen är akut. Kör ur aggressioner och testosteron på en motorbana.

Motorbanor har samma problem som att ställa upp i tävlingsklass på cykeltävlingar: plötsligt blir det uppenbart att alla andra är så mycket bättre.

Fikasvettot skrev:
> Motorbanor har samma problem som att ställa upp i
> tävlingsklass på cykeltävlingar: plötsligt
> blir det uppenbart att alla andra är så mycket
> bättre.

Finns det inga motionslopp för motorcyklister?

JT skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Motorbanor har samma problem som att ställa upp
> i
> > tävlingsklass på cykeltävlingar: plötsligt
> > blir det uppenbart att alla andra är så
> mycket
> > bättre.
>
> Finns det inga motionslopp för motorcyklister?

Novemberkåsan?

Sedan finns det ett hyffsat utbud av bandagar (med gruppindelning lugn, medel, snabb/licens)under säsongen, där alla är välkomna mot en ofta rimlig kostnad.
Vissa av dem som testar på bankörning på dessa dagar (och blir bitna) tar sedan licens och börjar tävla på riktiga tävlingar.

Även SMC anordnar utbildningsdagar med teori & praktik på olika banor runtom i Sverige.

Men tyvärr ligger samtliga banor lite väl långt ifrån sthlm, närmsta bana är väl Sviestad i Linköping om man vill köra fort & svänga.

Själv hoppas jag på Viking Motor Park, iofs i Enköping men det skulle vara ett enormt lyft för motorsporten jmft. med idag. Om nu inte alla "Kånken-muppar" ska obstruera så förbaskat...

Snuten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Frågan är när det skall ske en
> > > attitydförändring då det gäller
> > fotgängares
> > > och cyklisters beteende i trafiken? Där
> står
> > vi
> > > fortfarande påi stenåldersnivå.
> >
> > "Men de är ju inte riktiga trafikanter!"
> >
> > Eller hur var det nu?
>
> Har jag sagt det?

Nej. Det var menat som en sammanfattning av den nuvarande attityden både bland och mot nämna grupper.

Vic skrev:
> LilleNo skrev:
> -----
> > Sthlm har ju länge saknat en
> > motorstadion...)
>
> "Vi har ingen lokaaaaal!"

Vi har ingen veldroooooom!

Tille skrev:
> Vic skrev:
> -----
> > LilleNo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sthlm har ju länge saknat en
> > > motorstadion...)
> >
> > "Vi har ingen lokaaaaal!"
>
> Vi har ingen veldroooooom!

Haha
Jag undrar just vilka bekymmer en grupp (svart-åkande) velodrom-åkare på fel plats skulle kunna ställa till med.... Alla som bor intill doserade kurvor lever farligt
Kanske ta över Donken Sveavägen på onsdagkvaällar

LilleNo skrev:
> ...(svart-åkande) velodrom-åkare på fel plats
> skulle kunna ställa till med....

Kolla bland hipsterna som ockuperar skolgårdar på söder för att spela cykelpolo.

I can see where this thread is heading

4327fa404ab5ddf70bebabedd00b9a1f7d8652ca_m.gif

Tille skrev:
> Vic skrev:
> -----
> > LilleNo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sthlm har ju länge saknat en
> > > motorstadion...)
> >
> > "Vi har ingen lokaaaaal!"
>
> Vi har ingen veldroooooom!

+1

Fältprästen skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Men man kan väl konstatera att oavsett om
> > vajerräcken är lika farliga som andra
> > stålräcken eller ej så har antalet
> (kilo)meter
> > väg med vajer mitt i vägen ökat markant
> i.o.m.
> > kampanjen att bygga mötesfria vägar (2+1 alt
> 1+1
> > & vajerräcke) vilket obestridligen innebär
> > större risk för MC förare att förolyckas.
>
> Är det bättre för MC-föraren att möta ett
> fordon på andra sidan än att köra in i
> vajerräcket?
>
> Det skulle vara intressant att veta varför MC:n
> överhuvudtaget kommer i närheten av vajerräcket
> och sedan kör in i det.

Jag tror du har missuppfattat vad kritiken kring vajerräcken för mororcyklister varit. Nollvisionen innebär ett mål med 0 omkomna i trafiken. Att man då inför ett system med en typ av räcken som är sämre än andra lösningar för en viss trafikantgrupp är problemet. Kritiken har inte varit bara vajrarna utan mer de öppna lättillgängliga stolparna som håller vajrarna. Det är de som trasar söner en kropp. Det SMC arbetat för är bl.a. ett skydd för stolparna med diverse komplement så att en människa inte ska kunna fastna i dessa vid en olycka. Att olyckor sker vet vi. Att offra en trafikantgrupp för att få ner olyckssratistiken med en billig lösning är fel.

Tillbaka
Topp