Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Ur ett trampcykelperspektiv kan jag själv tycka
> att om en väg byggs om till 2+1 så är den
> förmodligen ganska hårt trafikerad. En sådan
> väg är inte den roligaste att cykla på och kan
> därför bli bättre även för cyklister om man
> bygger en vettig cykelbana. Kanske inte så
> lämplig för klungträning men de hårdast
> trafikerade vägarna är väl inte det som vanliga
> landsvägar heller kan jag tycka. Cykelbanan får
> då fungera som transportsträcka mellan mindre
> trafikerade vägar vid behov. Problemet här är
> väl att det saknas vilja bland både politiker
> och tjänstemän annat än i undantagsfall att
> utföra den här typen av åtgärder.
Du verkar utgå ifrån att det finns ett trampcykelbart alternativ till den hårt trafikerade vägen. Ibland är det så (och då är finns det ju ingen anledning att gnälla på situationen eller vara obstinat och ändå cykla där), men ofta är den hårt trafikerade vägen en gammal landsväg som breddats, rätats ut, breddats igen osv men aldrig dragits om => det är den "enda vägen" att transportera sig på.
Den gamla vägen kanske inte var så säker för trampcyklister att köra på, men utan mitträcke, sidräcke & (de förhatliga) urfräsningarna av kantlinje för att väcka sovande bilister så kunde man ändå cykla på den
tillräckligt när kanten och passerande motorfordon kunde hålla ut
tillräckligt långt för att man inte skulle känna sig överkörd bara för att man blev omkörd. Lägg därtill att hastigheten på de mittsepararerade vägarna oftast höjts från 80/90 till 100 (och kom ihåg lite högstadiefysik ang fart och rörelseenergi) så summerar det till att det som är säkrare & tryggare för redan skyddade trafikanter blivit det på bekostnad av oskyddade trafikanters trygghet & säkerhet
Och det behöver inte ens vara särskilt lång sträcka som man var tvungen att trampcykla på den vältrafikerade vägen, kanske bara någon/några km för att komma till nästa mindre väg men om det är ombyggt om till 2+1 så kan det bli den lilla tuvan bli det som stjälper hela lasset.
På vissa sträckor finns dock 2+1 väg utan mitträcke, t.ex. på rv 30 norr om Vrigstad. Min egen erfarenhet från dessa är att bilar & lastbilar håller mycket bättre avstånd till trampcyklar där (utan att för den skull behöva gå över mittlinjen) fastän körfälten är precis lika breda som om det hade suttit ett räcke i mitten. Tydligen har många väldigt dålig koll på hur brett deras fordon är, både till vänster & höger...
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har förresten sett sträckor med 2+1 väg
> där man anlagt väldigt fin cykelbana bredvid.
> Har för mig att det är en sträcka på 45:an
> genom södra Värmland eller möjligtvis
> Dalsland.
>
> Cykelbanan är visserligen kombinerad
> utfartsväg/lokalväg för villorna i närheten av
> vägen men det tycker jag är en rimlig
> kompromiss. Det gör den bred som en väg,
> asfalterad och med krav på vinterväghållning.
> Den ligger även en lagom bit bort från den stora
> vägen.
Det låter ju som någon tänkt till där och funderat på en bra lösning för alla trafikanter istället för att bara se till en lösning på att mötesseparera trafiken :-)
För som Cykelutredningen redan slagit fast så är det ju inte lagstiftningen som sätter begränsningarna för cyklisters framkomlighet i trafikmiljön utan projekteringen & utförandet -> man tycker inte det är värt pengarna och därmed kan cyklisternas behov helt & hållet förkastas (en mer kravställande lagstiftning hade nog varit på sin plats här).
Men med nuvarande trafikpolitik, där trampcykeln endast verkar vara tänkt vara för kortare transporter inom stan (kommunernas ansvar) och att det utanför tätorterna fortfarande är bilismen som är norm (Trafikverkets ansvar), så vore det väl otroligt om man på nyss nämnda verk skulle prioritera hur t.ex. cykelturism, cykeltouring, långcykelpendling etc ska fortsätta fungera även i framtiden.
Rekommenderad läsning (för den som orkade ta sig så här långt i mitt inlägg):
Cyklisters situation på 2+1-vägar.