clarks skeletal skivbromsar/problem

happy86

Ny medlem
Köpte Clarks Skeletal bromsar fram och bak och klantade mig ordentligt då det är första gången jag monterar skivbromsar. De ska vara själv-justerande osv men jag råkade trycka på handtaget utan att det satt distans/bromsskiva mellan vilket gjorde att de nu är för tajta.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47542

Försökte rädda situationen men blev bara värre med bakbromsarna då jag även försökte bromsar utan ok vilket gjorde att det läckte lite olja.

Nu är frågan om Bleeding räcker? Jag är så lack på det här och vill komma igång. Har spenderat de senaste veckorna med att lära mig allt om cykeln ( bla. montera ny gaffel själv) Absolut inget svårt men allt tar en sådan tid första gången samt alla dessa delar som ska passa ihop.

Vad kostar det om jag lämnar in de hos ngn som kan fixa bromsarna åt mig? Jag skulle isf kunna ta med bromsarna alt. hela cykeln.
Anybody?

Annars får jag väl köpa det som behövs + dot4 olja och ge mig på det!
Hade hoppats att jag skulle kunna cykla med den i veckan " har sagt det i 4 veckor nu :( "

Att bara lufta bromsarna brukar inte vara något större problem. Gör man det bara lugnt och metodiskt brukar det gå bra. Googla bleeding clarks skeletal disc så är jag säker på att du träffar någon bra instruktion.

Däremot förstår jag inte riktigt vad som hänt, det där som ledde till att "det läckte lite olja". Har du tryckt sönder någon packning kan det bli lite knepigare att fixa. Säkert inte omöjligt men knepigare.

Var jag i dina cykelskor skulle jag
1. göra rent allt mycket noggrant med Brakleen eller liknande,
2. trycka tillbaka bromsbackarna försiktigt och jämt med en bred skruvmejsel eller liknande (detta eftersom det låter som om du pressat ut backarna lite för långt),
3. lufta bromssystemet ordentligt och provbromsa lite stillastående för att se om det läcker någonstans.

Läcker det; gå till lbs eller bit i det sura äpplet och köp ny del (den del som läcker). Tänk på att om du har fått bromsolja på bromsbackarna så köp nya backar! Det finns säkert många här som kommer med tips om att göra rent eller att steka/bränna backarna men bromsbackar är numera så billiga att i vart fall inte jag tycker att det är värt att hålla på och göra rent/bränna/steka.

Utan att ha ägt dessa bromsar själv tycker jag du ska försöka lufta/justera dom själv. Verkar inte allt för svårt:
Att du kört ut kolvarna brukar enkelt ordnas genom att bända tillbaka dom med en bred flat skruvmejsel.
Öppna reservoaren, i med feta skruvmejseln mellan kolvarna och pressa in handtaget, när du sen släpper upp handtaget vrider du skruvmejseln (som en nyckel), då bänds kolvarna tillbaka. Åt minstone har denna procedur funkat på mina Shimano o Hayes HFX bromsar.
Lycka till // Larsa
Ps. Se till att du använder rätt hydraulolja, Dot 4 är vanligast men jag har sett system med Dot ? samt mineralolja och dom är INTE kompatibla.
Blandning = packningarna fräts upp!! Ds.

Jag har lyckats med att bända tillbaka kolvarna på frambromsen. På bakre gick det sådär. Det gick men nu har jag ingen bromsverkan alls ... Det ser ut att behöva fyllas på med olja.. är det ett måste? :)

Vågar man köpa Julas Dot4 och blanda med Clarks Original olja?

Tillbaka
Topp