[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar

Var en hypotes om vad som skulle kunna ha skett. F.ö. är det ju inte helt ovanligt att sådana tingestar står parkerade i "klunga".

Edit: De väger ju en del så jag vet inte om någon frivilligt släpar iväg sådana någon längre sträcka.
Det är ju en rimlig initial hypotes. Men jag tycker inte riktigt att den håller. Om man puttar omkull ett gäng elsparkcyklar som står mitt på trottoaren så gör man saken värre. Och de på bilderna ser halvt sönderslagna ut, vilket torde kräva en del våld. Inte precis något man gör på vägen till jobbet eller butiken.

Det är ju en rimlig initial hypotes. Men jag tycker inte riktigt att den håller. Om man puttar omkull ett gäng elsparkcyklar som står mitt på trottoaren så gör man saken värre. Och de på bilderna ser halvt sönderslagna ut, vilket torde kräva en del våld. Inte precis något man gör på vägen till jobbet eller butiken.
Jag har vid några tillfällen förpassat sådana där från asfalterad yta till utanför asfalterad yta då de stått placerade på säkerhetsmässigt dålig plats. Har hänt att de råkat falla omkull och jag kan erkänna att jag inte brytt mig om att resa upp dem då jag haft egen cykel med mig (och cykelskor på fötterna).

F.ö., är de så sönderslagna?

(Och för säkerhets skull, jag försvarar inte ev. vandalisering av sådana tingestar.)

Jag får känslan av att det oftast inte är de som använder elsparkcyklarna, eller bolagen, som kastar omkring dem. Användarna måste ju ta kort när de är klara och har väl inte något egentligt incitament att interagera med dem vidare efter att kortet tagits.

Så vem är det som går runt och kastar omkring elsparkcyklar? I ovan fall där en dröse har slängts i en grop längs med vägen har ju någon uppenbarligen ansträngt sig medvetet. De väger ju ändå lite.
Ja, användarna vill ju ställa dem på gång- och cykelbanor. Rätt onödigt att slänga dem ner på det där sättet. Men fasligt jobbigt att behöva flytta dem ur vägen hela tiden också. De accepterar alla sorters parkeringar, godkännandet sker nog automatiskt med stickprov. Killen som körde på en åldring fotade ju sin parkering med en blödande man synlig i bilden.

Ja, användarna vill ju ställa dem på gång- och cykelbanor. Rätt onödigt att slänga dem ner på det där sättet. Men fasligt jobbigt att behöva flytta dem ur vägen hela tiden också. De accepterar alla sorters parkeringar, godkännandet sker nog automatiskt med stickprov. Killen som körde på en åldring fotade ju sin parkering med en blödande man synlig i bilden.
Ja, så som det parkeras huller om buller, mitt i vägen på gång- och cykelbanor, trottoarer, blockerar ingång/utgångar och trappor, förstår jag att vanligt folk som måste flytta på dem (eller kryssa runt) för att komma fram till slut blir förbannade och bara slänger dem åt sidan. Det verkar vara noll konsekvens av att parkera som ett arsle.

Jag förstår inte alls vad som försiggår i huvudet på en sådan person.
Själv förstår jag inte alls vad som (inte) försiggår i huvudet på alla "personer" (grobianer) som ställer ifrån sig elsparkcyklar MITT i GC-banan. Är mer regel än undantag. Måste man intyga att man är komplett bakom flötet för att få köra sån där? Jag fattar precis varför nån till slut ruttnar på alla idioter och buntar ihop och slänger ner skiten i diket.

Hjärndödheten. Precis som vanligt.

Jag brukar se kids hos mig(runt 12) som kommer släppandes med dessa medan de blinkar(de har alltså inte låst upp dom). Vet ej vad de gör med dom. Men de kanske samlar på dom likt i bilder ovan

Jag brukar se kids hos mig(runt 12) som kommer släppandes med dessa medan de blinkar(de har alltså inte låst upp dom). Vet ej vad de gör med dom. Men de kanske samlar på dom likt i bilder ovan
Här i Uppsala (Gränby givetvis) var det ett gäng trettonåringar som hade släpat in sån på en skolgård och började kasta tunga stenar på dem. Jag var lite kluven men var på dem tills de slutade.

Själv förstår jag inte alls vad som (inte) försiggår i huvudet på alla "personer" (grobianer) som ställer ifrån sig elsparkcyklar MITT i GC-banan. Är mer regel än undantag. Måste man intyga att man är komplett bakom flötet för att få köra sån där? Jag fattar precis varför nån till slut ruttnar på alla idioter och buntar ihop och slänger ner skiten i diket.

Det känns extra hjärndött eftersom det ofta står parkerade elsparkar liksom mitt i vägen, inte vid korsning eller någon slags mål. Undrar då om dom fortsatte till fots eller inte? För det är inte ett logiskt ställe att avsluta turen på ens.

Det känns extra hjärndött eftersom det ofta står parkerade elsparkar liksom mitt i vägen, inte vid korsning eller någon slags mål. Undrar då om dom fortsatte till fots eller inte? För det är inte ett logiskt ställe att avsluta turen på ens.
Batteriet tog väl slut, men hur jäkla svårt är det att åtminstone anstränga sig och ställa skiten 2-3 meter åt sidan?

Batteriet tog väl slut, men hur jäkla svårt är det att åtminstone anstränga sig och ställa skiten 2-3 meter åt sidan?
Nu har jag inte åkt elspark på många år men innan jag började cykla igen i vuxen ålder körde jag en del när det var nytt. Dom som stod parkerade såhär längs cykelbanor med mera var det ofta batteri kvar i ändå. Det är ett fortsatt mysterium för mig.

Nu har jag inte åkt elspark på många år men innan jag började cykla igen i vuxen ålder körde jag en del när det var nytt. Dom som stod parkerade såhär längs cykelbanor med mera var det ofta batteri kvar i ändå. Det är ett fortsatt mysterium för mig.

Det är ganska vanligt att oavsett vad man själv färdas i så ses cykelbanor som en väldigt bra parkeringsplats.
Ska man hämta pizza och dåligt med P-platser? Parkera på cykelbanan!
Ska polisen snacka med någon på en bänk vid en cykelbana? Ställ polisbilen på cykelbanan!

Kommer man med en elsparkcykel och lite undrande tittar var man kan ställa den och ser en cykelbana, perfekt! Ganska logiskt egentligen.

Är det (polis)bil som ställs på cykelbana så behöver man inte försöka ställa bilen lite åt sidan, det är ju bara cyklister, och gående om GC-bana, som hindras.

I samtliga fall jag sett med parkerad (polis)bil på cykelbana har det varit lågt trafikerade gator inom staden, inte några genomfartsleder med mycket trafik, så det hade varit helt ok att ställa bilen i "vanliga" vägbanan, bilen hade bara täckt en 1/3 av vägbanan, alltså inga problem för de få bilar som kom att passera ändå.
Men nej! Blockera cykelbanan är mycket bättre.

Det är ganska vanligt att oavsett vad man själv färdas i så ses cykelbanor som en väldigt bra parkeringsplats.
Ska man hämta pizza och dåligt med P-platser? Parkera på cykelbanan!
Ska polisen snacka med någon på en bänk vid en cykelbana? Ställ polisbilen på cykelbanan!

Kommer man med en elsparkcykel och lite undrande tittar var man kan ställa den och ser en cykelbana, perfekt! Ganska logiskt egentligen.

Är det (polis)bil som ställs på cykelbana så behöver man inte försöka ställa bilen lite åt sidan, det är ju bara cyklister, och gående om GC-bana, som hindras.

I samtliga fall jag sett med parkerad (polis)bil på cykelbana har det varit lågt trafikerade gator inom staden, inte några genomfartsleder med mycket trafik, så det hade varit helt ok att ställa bilen i "vanliga" vägbanan, bilen hade bara täckt en 1/3 av vägbanan, alltså inga problem för de få bilar som kom att passera ändå.
Men nej! Blockera cykelbanan är mycket bättre.
Hade varit intressant att stanna bakom/framför polisbilen och fråga dom hur det är tänkt att du ska ta dig förbi nu eftersom du inte får cykla på gångbanan eller köra över heldragen linje. Samt påminna om att det är stoppförbud på cykelbanan. Förmodligen hade det blivit pissprov och annat för att jävlas men det kan kanske vara värt.

Jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå händelseförloppet som föranlett en elspark som står parkerad mitt i vägen. Någon har nyttjat en sådan, parkerat den och gått vidare. Inte särskilt smart, men det finns gott om människor som inte tänker sig för.

Men du menar att gorillan som kommer efter och får ett vredesutbrott för en illa ställd elspark och går loss på den för att sedan lämna den ännu mer i vägen är rimlig i huvudet? Det rimliga hade varit att flytta på den. Måste man tvunget få vredesutbrott så får man väl slänga den åt sidan. Men inte mitt i vägen. Och definitivt inte så det ligger elsparktrasor utspritt över hela vägen.

Jag har inte varit med om att det legat elsparkar i bilvägen. Det kanske inträffar men kan inte vara särskilt vanligt, så nog finns det ett visst rationellt tänkande i raseriet.

Jag har inte varit med om att det legat elsparkar i bilvägen. Det kanske inträffar men kan inte vara särskilt vanligt, så nog finns det ett visst rationellt tänkande i raseriet.
Det är ju aldrig några vana cyklister som känner till regler som åker elsparkarna. Det är bara trottoarer och cykelbanor man åker på. Livrädda för ”bilvägen”. Ser samma mönster med cyklisterna på damtrallor utan hjälm, såna som har auran av ”ovan cyklist”. Så att dom inte står på vägar har väl dels att göra med att dom aldrig åker där, men också för att inga hinder får finnas på vägar där bilar åker. Det har man ju cykelbanan intill att lägga på istället!

Det är ju aldrig några vana cyklister som känner till regler som åker elsparkarna. Det är bara trottoarer och cykelbanor man åker på. Livrädda för ”bilvägen”. Ser samma mönster med cyklisterna på damtrallor utan hjälm, såna som har auran av ”ovan cyklist”. Så att dom inte står på vägar har väl dels att göra med att dom aldrig åker där, men också för att inga hinder får finnas på vägar där bilar åker. Det har man ju cykelbanan intill att lägga på istället!
Jodå, elspark”cyklisterna” åker på ”bilvägen” också. Men några regler verkar de inte känna till.

Ja, alltså nu menade jag mer den som puttar omkull dem snarare än själva åkarna.

Nu noterade jag dessutom att det ligger stenar på bilderna Kalle Kula postat. Så nån har alltså gått loss på dem med tunga betongstenar! Snacka om omak.

Cyklarna på bilden i inlägg 1657 gissar jag utsatts för åverkan av personer som "gillar" att slå sönder saker.

De på bilden i inlägg 1659 (vilken var de jag trodde du syftade på) skulle kunna vara sådana som någon lackat ur på att de var parkerade på GC-banan. Och de ser inte så trasiga ut tycker jag.

De i gropen skulle kunna vara vid änden av tillåten zon där det samlas många elsparkar. Så det är lite rimligare.
Nej, de ligger längs snabbcykelleden Valsätraleden. Samma led i februari 200m. från gropen. Kanske snöröjare som fick spel.
Skärmavbild 2026-05-12 kl. 18.32.54.webp

Senast ändrad:
Jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå händelseförloppet som föranlett en elspark som står parkerad mitt i vägen. Någon har nyttjat en sådan, parkerat den och gått vidare. Inte särskilt smart, men det finns gott om människor som inte tänker sig för.
Människor som inte är förståndshandikappade förstår att man inte ställer ifrån sig en elsparkcykel mitt ivägen för alla andra.

Men du menar att gorillan som kommer efter och får ett vredesutbrott för en illa ställd elspark och går loss på den för att sedan lämna den ännu mer i vägen är rimlig i huvudet? Det rimliga hade varit att flytta på den. Måste man tvunget få vredesutbrott så får man väl slänga den åt sidan. Men inte mitt i vägen. Och definitivt inte så det ligger elsparktrasor utspritt över hela vägen.
Vad får dig att tro att vederbörande fått ett vredesutbrott? Räcker väl utmärkt med att ha tröttnat på att se tjogvis med felparkerade såna där varenda dag, överallt. Varför anstränga sig och städa upp snyggt efter nån grottmänniskas dåliga uppförande? Om inte annat är det en ganska tydlig markering till apskaften att deras "hobby" inte är nåt som bör gå ut över andra människor. Men är man så pantad att man inte förstår det från början så kommer det nog visserligen aldrig gå in i skallen.

Vad har det med saken att göra?

Att slå mot plånboken är det effektivaste. Så helt rimligt att vandalisera skiten om man är sur..
Jag vill fortfarande ha hjälmtvång.

Tillbaka
Topp