Clincher, inte tubeless-ready, hjul som tubeless

BennyK

Ny medlem
Jag har ett par Kina kolfiber clinchers som jag vill köra utan slang. De är INTE tubeless ready. Går det att köra tubeless ändå? Se länken för en bild på hur hjulen ser ut: http://www.farsports.cn/product/detail.php/id-303.html#

Det borde väl funka sammalika, fast lite fippligare att få det tätt? Har aldrig testat tubeless förut, så vet inte riktigt hur fippligt :)

Senast ändrad:
På väg är det inte att rekommendera då de lätt kan kränga av vid en punka (och det är inte kul om man har fart).
IMHO

Om du jagar vikt så kommer du bli besviken, men det kanske är något annat du vill nå.
Det är din hälsa så prova om du vill.
Oddsen att du ska få punka som tappar trycket snabbt vid hög fart är ju inte så höga.

Det som lockar mest är bättre punkteringsskydd och möjligheten att köra lägre tryck på grusvägarna, men vill ändå känna mig safe i nedförsbackarna på landsvägen :)

BennyK sa:
Det som lockar mest är bättre punkteringsskydd och möjligheten att köra lägre tryck på grusvägarna, men vill ändå känna mig safe i nedförsbackarna på landsvägen :)

Jag brukar hälla lite stans-gukka i mina tubdäck om jag vill ha extra punkaskudd. De kanske funkar i en slang också?
Fast det bästa är nog att sätta på fetare däck när du skall cukla grus.

Gucka funkar bra i slang det oxå (det är ju precis nästan som tub).
Problemet är väl bara breda lätta omönstrade däck.
25:or funkar om det inte är mer än några kilometer sprängsten och man saktar ner lite...
Fjädring har man i armar och rôv!

Jag skulle säga att det funkar hur bra som helst, har kört flera fälgar tubeless som inte har varit avsedda för det och har aldrig haft bekymmer med det, med att det vid en del undantagsfall varit svårt att få tätt, vilket löst sig med lte mer fälg tejp, eller fälgband av gummi..

BennyK sa:
Jag har ett par Kina kolfiber clinchers som jag vill köra utan slang. De är INTE tubeless ready. Går det att köra tubeless ändå? Se länken för en bild på hur hjulen ser ut: http://www.farsports.cn/product/detail.php/id-303.html#

Det borde väl funka sammalika, fast lite fippligare att få det tätt? Har aldrig testat tubeless förut, så vet inte riktigt hur fippligt :)

Tillbaka
Topp