Coilkonvertering Lyrik, on the cheap.

Valhalla_

Aktiv medlem
Sugen på att konvertera trailhojens 2020 Lyrik till coil. Rimligen bör man kunna göra detta med delar från tidigare årgång. Dessa hade ju 35 mm innerben och fanns i 170 mm verison med coil. Min är nu ställd på 170 men med luft, så jag tänker att detta bör väl ändå fungera? Hur är det med längd på innerben osv, detta kan ju möjligen ställa till det något om innerbenen numera är lite kortare?

Vad tror ni? Här är listan på delar jag tänker. Sitter med fingret på köpknappen... 1000 lappen går det på så det är ju bra mycket mer överkomligt än push och vorsprung. Sen behöver jag väl svarva till något fjädersäte att stoppa i längst upp bara, så man får ett bra interface mot topcapen. Men annars ser jag nog inga direkta hinder. What could possibly go wrong??

1617397594360.png

Bara att hoppas att benen är av likvärdig längd och att kanten inuti benet där top out assyn skall ligga mot är på en snarlikt djup. :)

Japp, men det där löser jag på ett eller annat sätt. ?
Är väl egentligen mest orolig för att fjädern är för lång. Det är väl jobbigast att lösa för då måste man kapa fjädern och göra ett säte som styr upp en fjäderände som inte är bockad och slipad sådär rakt och fint som det brukar vara.

Är väl egentligen mest orolig för att fjädern är för lång. Det är väl jobbigast att lösa för då måste man kapa fjädern och göra ett säte som styr upp en fjäderände som inte är bockad och slipad sådär rakt och fint som det brukar vara.

Lite värme (läs: mycket) och en bänkslip kan förmildra det problemet. ;)

KBK!(kör bara kör) , precis som du resonerrar slaglängden är den samma förutom just den övre biten mot locket som du ska göra bör det inte ställa till bekymmer.
En boxxer har likadana ben på båda sidorna rent mekaniskt utan innehåll ?

Kanske går att dra ihop nåt varv på mitten av fjädern med tex buntband ist för att kapa?

Det har en Lyrik och Pike också. Typ, för benet som har luft har också en dimple för att utjämna kammare. Ska man coilkonvertera går det dock att växla så man kan byta tillbaka igen.
Ja det där tänkte jag ju inte på är jag konverterade min andra gaffel med smashpot. Egentligen skulle man väl bara ta isär allt och byta plats på dämparen och fjäderenheten, så kan man ju testa någon gång att gå tillbaka till luft. Det är ju smidigt den dagen man ska sälja den, att slippa sälja smashpoten också.

Men på Lyrik, är inte underbenen asymmetriska? Dämparsidan är väl längre ned? Om man byter plats på dem, och dämpsrskaftet då hamnar längre upp, kraschar man inte ihop returkolven med kompressionsdelen vid bottning då? Eller var det kanske tvärt om, att dämparsidan är längre upp?

Jag kör med Smashpoten i högerbenet. Har bottnat hårt några gånger när jag varit trött och slarvig. Dämparen verkar fortfarande fungera. Kör med lite mer HBO nu ?
Tänkte jag ska byta olja, kan försöka komma ihåg att trycka ihop gaffeln utan Smashpoten i och se om den bottnar CSU mot skrapring eller tidigare då.

Tänk på att fjäderkonstanten ökar om du kortar fjädern. Detta eftersom en viss kompressionslängd kommer trycka ihop varje varv av fjädern mer.

Innerbenen på en Pike är inte identiska i alla fall. En aning olika vinkel på konen mellan tunt och tjockt gods i ovandelen (och ev. skillnad i godstjocklek högst upp), samt dimpel i fjäderbenet som sagt. Kan nog vara liknande på Lyrik.

Men de är väl identiska nog för att köra tex en smashpot på vänster höger sida och dämparen på vänster så man kan byta tillbaka till luft sen? Visst kör väl du och @Mini_me så? Det var det som var min poäng iaf! Att köra luft på höger sida sen är ju ändå inte aktuellt pga avsaknad av dimpeln, symmetriska i övrigt eller ej.

Men de är väl identiska nog för att köra tex en smashpot på vänster höger sida och dämparen på vänster så man kan byta tillbaka till luft sen? Visst kör väl du och @Mini_me så? Det var det som var min poäng iaf! Att köra luft på höger sida sen är ju ändå inte aktuellt pga avsaknad av dimpeln, symmetriska i övrigt eller ej.
Kör Charger i vä ben, det är korrekt. Och ska du köra luft i högerben så får man bli lika kreativ som @Preacher ??

Nu har jag mätt och tryckt ihop. Ser ingen risk att mekansikt bottna chargern i vänsterbenet. Bör vara uppåt 20mm marginal. Lyckas inte bifoga bilder från telefonen tyvärr...
Men chargern ihoptryckt är ca 370mm. Gaffeln ihoptryckt mätt från botten inuti är ca 385mm, mätt med meterstock så jag kommer inte ned i sätet där airshaftet en gång var. Av chargerns 370mm försvinner ca 5mm i botten av ytterbenet att döma av mörk rand på kolvstången. Däremot upptäckte jag att min framstänka bottnar mot CSU:n så den fick inte vara med längre. Får blunda och cykla istället.

Nu har jag mätt och tryckt ihop. Ser ingen risk att mekansikt bottna chargern i vänsterbenet. Bör vara uppåt 20mm marginal. Lyckas inte bifoga bilder från telefonen tyvärr...
Men chargern ihoptryckt är ca 370mm. Gaffeln ihoptryckt mätt från botten inuti är ca 385mm, mätt med meterstock så jag kommer inte ned i sätet där airshaftet en gång var. Av chargerns 370mm försvinner ca 5mm i botten av ytterbenet att döma av mörk rand på kolvstången. Däremot upptäckte jag att min framstänka bottnar mot CSU:n så den fick inte vara med längre. Får blunda och cykla istället.
Tack för infon!
Ja det där med csun och stänkor har jag också märkt. Märkligt med tanke på att de flesta har en liten stänka där. Men å andra sidan, har man sin rockshoxgaffel rätt inställd bottnar man ju ändå nästan aldrig ?

Jädra postmord. Håller på några av mina grejer så man tvingas improvisera.,..

Vad tror ni om detta? Moddat air shaft med ett fjädersäte samt en gammal token som fick bli övre fjädersätet. Tätningen ska förstås bort, vill ju inte ha extra friktion i onödan. Topout fjäder i form av en gummidutt. Bra eller anus? Ska provmonteras ikväll tänkte jag. Har inte ens kollat längden, detta kan ju gå helt åt h-vete :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Men jag tänker som så, att jag provar, och ser hur pass fel det är. Det finns en del magrinal för det. Kan nog korta alltihopa kanske 2 cm om så behövs, innan jag måste ge mig på fjädern.
IMG_20210423_171401734.jpg

Senast ändrad:
Blev tvungen att ta ned höjden på alltihopa. Skippade originalkolven och svarvade ned min. På med loctite och skruva ihop. Gummidutten gjorde jag också betydligt mindre nu.
IMG_20210423_205950779.jpg

Måttade lite med bottenpluggen i rätt position
IMG_20210423_205832616.jpg

Se där, ett par mm förspänning. Perfekt!!
IMG_20210423_205837610.jpg

Blev ju ruskigt bra detta. Blev ganska precis 170 mm, precis som jag hade med debon air skaftet. Den verkar vara tystare än smashpot också, det är ju fint. Man får ta och klappa sig själv på axeln lite kanske. ?
IMG_20210423_212858299.jpg

Blev tvungen att ta ned höjden på alltihopa. Skippade originalkolven och svarvade ned min. På med loctite och skruva ihop. Gummidutten gjorde jag också betydligt mindre nu.
Visa bilaga 484242

Måttade lite med bottenpluggen i rätt position
Visa bilaga 484243

Se där, ett par mm förspänning. Perfekt!!
Visa bilaga 484245

Blev ju ruskigt bra detta. Blev ganska precis 170 mm, precis som jag hade med debon air skaftet. Den verkar vara tystare än smashpot också, det är ju fint. Man får ta och klappa sig själv på axeln lite kanske. ?
Visa bilaga 484248
Den där fjädern ser jetekort ut! Går den verkligen att trycka ihop 170 mm utan att den bottnar i sig själv? ?

Den är ämnad för gamla Lyrik på 170 mm, så ja det går.
Najs! Har du gjort hål i luftkolven förresten? Annars får du en (mycket svag) luftfjäder tillsammans med coilen. Och kanske lite onödigt friktion. Beroende på vad du använder för tätning för kolven så kan den kanske också optimeras för så låg friktion som möjligt då den inte längre behöver vara tät. (y)

Najs! Har du gjort hål i luftkolven förresten? Annars får du en (mycket svag) luftfjäder tillsammans med coilen. Och kanske lite onödigt friktion. Beroende på vad du använder för tätning för kolven så kan den kanske också optimeras för så låg friktion som möjligt då den inte längre behöver vara tät. (y)
Hålet är numera upprymt till 12 mm, så 1 mm luft runt om skaftet. Det borde ju räcka tänker jag. Kolven/fjädersätet är jättemycket mindre än innerdiametern, kolla på fjäderns form så ser du att den smalnar av, och jag matchade diametern på slutet. Jag tog bort luftkolven helt i slutändan och ersatte den med en egenkonstruerad variant. Gjorde den så liten för att det inte skulle finnas en chans att en bit rå aluminium håller på och gnuggar mot insidan av innerbenet. Så friktionen från de tätningarna är helt eliminerad.

Det blir intressant att se hur det funkar med bottning. Funkar säkert bra på alla andra sätt, det är ju trots allt bara en fjäder.

Ja det återstår att se. Den cykeln ser ju mest stig och slaglängden är rätt lång så bottning kanske inte är ett bekymmer. Men vi får väl se helt enkelt.

Det har en Lyrik och Pike också. Typ, för benet som har luft har också en dimple för att utjämna kammare. Ska man coilkonvertera går det dock att växla så man kan byta tillbaka igen.
En kommentar kring detta. var nära på att flytta om på min andra gaffel men insåg att man får typ 1 cm mer slag när man gör så, vilket innebär att om man vill köra 180 blir det ca 190 ish, och det är inte gaffeln byggd för. Möjligt att man kan ställa smashpoten på 170 då, men orkade inte testa.

Intressant, varför blir det så? Är det något i gaffeln förutom den dimplen som inte är symmetriskt alltså?

Intressant, varför blir det så? Är det något i gaffeln förutom den dimplen som inte är symmetriskt alltså?
Det högra ytter/nederbenet på en sådan gaffel är 1cm kortare än det vänstra. Så man ökar inte slaglängden per se, men den kommer stå en cm längre upp i slaget.

Varför det är så kan man spekulera i, en god anledning kan vara att gömma undan returjusteraren lite.

Nu har jag kört några vändor sen konverteringen. Först körde jag med det modifierade luftskaftet och gummidutten, men den kändes inte helt hundra. Rätt bra men det var något som inte var som det ska. Fick hem delarna jag beställde, Lyrik skaftet, en fastare fjäder, topout assembly osv. Smällde i grejerna fast körde fortfarande mediumfjädern och kan konstatera att en negativ spiralfjäder är något bättre än en gummidutt. Gaffeln blev lite mer plush precis i starten och det krävs noll i "startkraft", medan gummidutten ger lite känslan av förspänning, om än väldigt väldigt lite. Konstigt nog är den mer plush nu trots att jag var tvungen att förspänns fjädern ca 1 cm. Men tror det vsr mest den negativa fjädern som förspänts då den är mjukare. Och eftersom den jobbar emot positiva fjädern blir netto noll, så gaffeln sätter ändå igång väldigt lätt. Men jag ska försöka ta bort så mycket det går av min modifierade token/fjädersäte, kanske man kan ta ytterligare någon mm av top capen också.

Hur som helst, hojen känns bra, tycker mig ha något bättre grepp i fram, den är lite mer plush i småstök utan att kännas sladdrig och dykig, men det bottnar nog för lätt. I princip kan jag bottna den genom att med armar och ben trycka till så hårt jag kan på platt mark. Ute i verkligheten innebär det att ett 50 cm drop som jag landar lite oförsiktigt så bottnar den. 1 m till platt så bottnar den varje gång vad jag än gör. Spräckte till och med mudhuggern, kronan går ju förbi bågen och så säger det pang.

Försökte öka kompressionsdämpningen och det hjälper ju vid drop osv, men Charger RC har en förspänd shimstack så den blev istället lite stötig i småkrafset. Får kanske öppna upp och plocka bort förspänningen så kanske jag kan få den att käka energi utan att bli stötig.

Nästa naturliga test tänker jag får bli den blå fjädern istället för röda. Men skulle den då kännas stötig får jag nog börja meka med dämparen.

Fortsättning följer.

Anade nästan att du skulle bottna för lätt med tanke på att jag som väger som en mygga kan bottna min Smashpot hyffsat lätt om jag slarvar och har den ställd på minst HBO. Men kul att det funkar i övrigt! Gillar hemmameck. Hade man haft lite maskiner så...

Hade ju varit fräsigt om du kunde mecka ihop en egen HBO. Lär inte behöva vara så avancerad eftersom den bara ska bromsa lite i sista delen av slaget.

Har också knäckt ett gäng Mudhuggers... har bara aldrig insett varför. Måste finnas någon annan lösning för att slippa sprut i ansiktet som håller.

Anade nästan att du skulle bottna för lätt med tanke på att jag som väger som en mygga kan bottna min Smashpot hyffsat lätt om jag slarvar och har den ställd på minst HBO. Men kul att det funkar i övrigt! Gillar hemmameck. Hade man haft lite maskiner så...

Hade ju varit fräsigt om du kunde mecka ihop en egen HBO. Lär inte behöva vara så avancerad eftersom den bara ska bromsa lite i sista delen av slaget.

Har också knäckt ett gäng Mudhuggers... har bara aldrig insett varför. Måste finnas någon annan lösning för att slippa sprut i ansiktet som håller.
Jag bottnar nästan aldrig min smashpot, men då har jag också en fjäder som är åt det fastare hållet. Har dock lättat shimstacken nu i HBO:n, får se hur det funkar, tänker att jag vill hamna mer mitt i spannet än maximalt öppet.

Nåja, jag hoppas den blå fjädern löser detta nu, men rockshox har lite grövre steg mellan fjädrarna än vorsprung så risken är att den är lite för fast. Återstår att se. Det där med knäckta mudhuggers tror jag man borde kunna lösa med att ha någon form av spacer så mudhuggern kommer närmare däcket. För kronan går av någon märklig anledning så långt ner att det krockar.. Jag får borra nya hål i min och försöka lösa det där. Cyklar oftast utan brillor så jag vill inte ha mera lersprut i ansiktet.

I princip kan jag bottna den genom att med armar och ben trycka till så hårt jag kan på platt mark. Ute i verkligheten innebär det att ett 50 cm drop som jag landar lite oförsiktigt så bottnar den. 1 m till platt så bottnar den varje gång vad jag än gör.
Det låter ju helt sjukt med så mycket slaglängd. Vad har du för fjäderkonstant egentligen? Jag har grava problem att bottna min 130 mm Pike med Smashpot där jag tagit bort shimstacken för antibottnings-tjofräsen helt. Väger 85-90 pannor cykelklar och fjädern är 50 lb/in, vilket ger ~25% sag sittande och ~30% stående.

Tyder väl i och för sig kanske snarast på att min Charger är allt annat än frisk. :poop:

Spräckte till och med mudhuggern, kronan går ju förbi bågen och så säger det pang.
Det där går att lösa. Har ingen bild, men jag har satt en gummimojäng mellan kronan och stänkan som bygger ungefär 1 cm på höjden. Skärmen kommer rätt nära däcket men går fritt. Dubbelhäftande tejp på båda sidor av gummit och sen buntband runtom hela kalaset som vanligt. ?

Edit: Hittade en bild i luren!

mudhugger.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp