Colorado tips

fdpettersson

Ny medlem
Colorado tips
Har den otroliga turen att jobbet skickar mig på konferens till Breckenridge Colorado i sommar. Kan ju självklart inte åka till Colorado utan att cykla i klippiga bergen, så jag har vikt en hel dag åt cykling. (alldeles för lite, jag vet) Någon som har tips på var i Breckenridge man kan hyra en mtb och vart man ska cykla? Är inte ute efter downhill, utan hoppas mer på singletrack/all-mountain, gärna med lite vyer. Vad får jag inte missa?

Colorado tips
Nice! Breck är en finfin stad att besöka, både på vinter och sommar. Bra brewpubs på Main St osv.

Här har du en bra sida som jag tycker är väl i klass med Trailforks (finns även som app med offline kartor, mycket praktiskt). Man får mer info om de olika trailsen än man får med Trailforks tycker jag.

https://www.mtbproject.com/directory/8007507/breckenridge

Hann bara cykla där typ en halvdag på vår roadtrip. Och då shuttlade vi Aspen Alley och Baker's Tank. Men du verkar cykla själv (?), och då är nog shuttle kanske klurigare (man inte någon LBS i stan erbjuder något). Tror därför att en loop är en bättre idé. Denna hade jag cyklat om jag åker tillbaka (du borde nog även kunna kör några trails där du tar lift upp kan man tycka):

https://www.mtbproject.com/trail/5585216

"Bara" 500 m uppför, men tänk på att klättringen börjar på 3000 m =)

Colorado tips
Åk till området runt Fruita / Grand Junction och cykla sjukt bra stigar. Finns hur mycket som helst att köra där. Det bästa jag körde var nog västra delen av Fruita mot Colorado River. Börja med att kolla på Trail Forks men fråga gärna om du behöver mer tips.

Bifogar lite bilder från vår trip i vintras. Finns mer på min Instagram om du bläddrar till november 2016.

IMG_0795.PNG

IMG_0794.PNG

IMG_0796.PNG

IMG_0797.PNG

IMG_0798.PNG

IMG_0799.PNG

Colorado tips
Tack för tipsen. Tänkte cykla ensam, men jag hoppas att kollegan kan skjutsa ut mig bland bergen om det behövs. Kanske uthyraren drar ihop en guidad grupp, kan ju vara värt att kosta på för att få en riktig kanonupplevelse. Skulle vara skönt att slippa trampa uppför alla höjdmeter när starthöjden är så högt.

Jäklar vilka fina bilder, ser ju helt otroligt ut. Lite högre kullar än här i Gbg.

Inga tips på uthyrare?

Senast ändrad:
Colorado tips
Finns cykeluthyrningar i Grand Junction och riktigt bra cykelbutiker om du tar dig dit.

Bilderna ovanför är från Horsethief Bench Trail i Fruita. Det är en loop och går utmärkt att cykla själv. Bilden med ryggen är 18 Road / Joes Ridge Trail i Fruita. Om du åker upp till det trailhead:et har du massor av trails ned till parkeringen som nås via en och samma klättring. Antingen på singletrack eller grus uppför.

Du behöver ingen guide, shuttle eller lift i det här området. Däremot mycket solkräm och vatten. Sällskap får du lätt vid trailsen.

Colorado tips
Verkar ta ca 3h att köra till Fruita/GJ. Har hört att Breckenridge ska vara kanon det också, så jag stannar nog. Men det är väl risk att man blir lite biten, så jag sparar det tipset för en ren cykelresa någon gång i framtiden.

Colorado tips
Breckenridge är ju värt ett besök helt klart. Skulle nog ha ställt frågan på Teton Gravity Research forum dock. Finns en del info om Breckenridge där. Ser ut att vara mer lummiga berg och skidortsmiljö än klippöknen runt Fruita.

Tillbaka
Topp