Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare

filipl

Medlem
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Hej! Fick hem min nya ram i dag från Commencal. Blev lite fundersam på bussningarna till bakdämparen.
Tdigare erfarenhet är dessa sitter ganska hårt men här sitter den nedre väldigt löst. Går att se ett mellanrum på ena bilden.
På min tidigare Foxdämapre satt där en tunn bussning som inte gick att ta loss utan specialverktyg. Saknas den här?
IMG_1381.jpgIMG_1386.PNG
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Tack för info.
Ser ut som det är denna jag ska ha:
Får höra med Commencal om de skickat med fel. På övre delen var det rätt bussningar installerade.

Under "Tech"-sektionen på din cykel så hittar man "Shock bushings" om du är osäker. Jag tycker Commencals kundtjänst alltid varit bra när jag kontaktat dem, per telefon kan det bli krånligt ibland dock då engelskan inte alltid är den bästa :LOL:
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Under tech står det Shock bushings 20x10mm. Men det är bara för främre fästet. Bakre verkar vara 15x10 mm enligt länken ovan.
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Under tech står det Shock bushings 20x10mm. Men det är bara för främre fästet. Bakre verkar vara 15x10 mm enligt länken ovan.

Aha! Det var ju lite förvirrande om de skriver så. Precis som du skriver så kollar man på beskrivningarna så är ena för nedre och andra för övre fästet. Jag personligen skulle dubbelkolla med Commencal för att vara säker.
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Oavsett så behöver man i regel en "eyelet bushing" som ser ut att saknas i din bild (troligtvis därav glappet).
Kolla :
lite längre ned ser du en skiss på de olika delarna i dämparhårdvaran.
Eyelet bussningarna brukar vara 1/2" (12,7mm) eller 12 mm(oftast på äldre dämpare). Står mer om det på sidan.
Dessa är pressade i dämparens ögla, sen sätter man dit rätt kit för att få till rätt bredd mot ramen.
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Svar från Commencal:


Hello Filip,

Thank you for your email, we appreciate you did contact us directly about your Meta TR. Everything is totally fine on your bike, this spacer doesn't mean to have a tight fitting only the length matters, no bushing needed. Once tightened in the clevis nothing will move.

If you need some additional information or further assistance, feel free to come back to us!
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Jävligt weird, har aldrig sett en dämpare utan bussning/tight fit sådär tidigare.
Jag är skeptisk men samtidigt så borde dom ju veta bäst...
Hade jag varit du hade jag dock inte åkt utan att få det bekräftat av någon annan Meta-ägare alternativt hört med TF-Tuned eller kanske FOX...

Kändes det något glapp i hojen när du körde eller lyfte den i sadeln?
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Håller på att byta dämpare och jag hade exakt likadant på nedre fästet på min Meta. Övre så sitter det dock en eyelet bussning. Men Commencal skickar inte med sådana i sina kits märkte jag....
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Byggde en Meta Tr till frugan för ett par veckor sedan. Körde bara den lilla rörstumpen och ingen bussning i nedre fästet. Funkar kanon och som Commencal skriver så klämmer clevisen fast hela paketet. Övre fästet krävde en extra beställning av en 20x10 bussning.
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Byggde en Meta Tr till frugan för ett par veckor sedan. Körde bara den lilla rörstumpen och ingen bussning i nedre fästet. Funkar kanon och som Commencal skriver så klämmer clevisen fast hela paketet. Övre fästet krävde en extra beställning av en 20x10 bussning.

Precis verkar vara designat så. Har beställt 20x10 bussningar från dem men misstänker att den saknar eyelet bussning på 12.7mm, får se när det kommer.
 
Commencal Meta Tr. Bussningar bakdämpare
Om nån nu finner det intressant:
Bytte bussningar på övre fästet när jag bytte dämpare. Beställde nytt kit för 20x10mm från Commencal och fick även komplettera med en DU bussning för eyeleten.

De nya kitet passade tyvärr inte, plastringarna är bredare vilket gjorde att jag behövde återanvända de gamla (ingen big deal) men rätt ska vara rätt tycker man. Så om nån annan ska byta vill jag bara informera, får se vad commmencals kundtjänst säger.

Eyeleten är lika breda på båda dämparna dessutom.
IMG_20200804_132756.jpg

IMG_20200804_131918.jpg

IMG_20200804_132111.jpg
 
Tillbaka
Topp