Commencal Meta trail eller clash? 27,5!

Credy

Aktiv medlem
Hej shredders!

Jag har nu totalt fastnat i cykel träsket då Mtb är sådan ösig aktivitet som får adrenalinet att pumpa ut i mitt blod :)

Jag står nu mellan två cyklar men kan inte bestämma mig. Commencal meta eller clash....

https://www.commencal-store.co.uk/clash-origin-c2x29150774
clash väger 15,6 kilo

https://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-v42-essential-650b-shiny-red-2018-c2x22592796
Metan väger 13,7 kilo

Vill ha en lekfull, aggresive cykel som funkar bra att köra uppför och nerför med, En cykel att shredda överallt med förutom ren downhill.

Clashen verkar så jävla grym, dock är jag lite nervös att den ska bli lite tung uppför....

att vara snabbast är inget jag bryr mig om, vill ha en lekfull och rolig stund bara som ger mig träning på samma gång!
Vill jag vara snabb kör jag landsväg!
Är en nybörjare men har vana från snowboard med balans, fart, pumpa fart och sen att jag cyklar en del landsväg.

Har nu en Specilized Cravecomp HT 29 men vill ha en mera lekfull cykel som man kan köra lite stökigare med.
Cravecompen väger 12.4 kilo

Dem ställen jag vanligtvis kommer åka runt i är skog, stig, grusväg och lite egenbyggda bikeparks med småhopp (50 cm). Även att dra
1 vecka per år att åka bikeparks med, tänk Lindvallen, Trysi, Hafjell.

På sikt vill jag kunna hoppa lite större grejer med kontroll! 1 meter högt och 7 meter långt

SÅ gärna lite tips, som det är nu lutar det åt clashen med sram eagle 12 växlad, men som sagt är jag lite orolig att den ska bli lite seg uppför. dock har den en headtube angel på 65 grader som bör göra den pigg och lättstyrd.

its on!!
/Credy

De är 2 helt olika cyklar, Clash i mina ögon är en liftcykel som du inte trampar runt på hemma i skogen. Trail är väl mer en stigcykel som säkert är rätt kapabel utför också, men varför inte en meta am? den hamnar mittemellan de cyklarna och är väl mer en endurohoj som tål mycket stryk. de hade vart mitt val iaf!

Alltså clashen är en renodlad park-cykel/freeride. En vecka per år motiverar absolut inte en sån hoj. Tror den är förjävlig att cykla med på platten och uppför. Ännu värre för en nybörjare.
Trail låter mycket bättre med 130/140mm som du kommer väldigt långt med.
Vill du ha lite mer dämperi ändå så varför inte Meta AM ? Den är även den överdämpad för skog/stig med men i alla fall lämpligare än en Clash.

Var i Sverige cyklar du de andra 51 veckorna om året?

Jag kör på en Meta AM. Hade innan en Trail och den gjorde väldigt bra ifrån sig överallt.

Hej, tack för input, har övervägt metan am, absolut!
Jo, anledingen att jag kanske inte ville ha den vsr för att vinkeln på headtubeangelen var lite för brant och är rädd att den upplevs lite död i låga farter...

Tror Meta TR kommer räcka långt.
Meta AM med luftdämpare annars för lite lägre vikt och mindre gung vid klättring.
Men ingen av dem kommer vara särskilt kul på grusväg / slätare stig.

Clash saknar flaskhållarfästen vilket är rätt segt om man bara ska ut en kortare runda.
Sen finns en myriad av andra "allround" hojar. Men av det du beskriver är nog Meta TR eller AM mest rätt.

Credy sa:
Jo, anledingen att jag kanske inte ville ha den vsr för att vinkeln på headtubeangelen var lite för brant och är rädd att den upplevs lite död i låga farter...

Meta am 65.5, clash 65 hur menar du att metan skulle kännas död pga. HTA?
Slackare = tryggare, mindre livlig. Sen blir 29" större / stabilare men ingen av dessa kommer vara särskilt "pigg" på trampstig.

Gällande vikterna, ta de med en nypa salt. Meta AM och TR är vad jag förstått samma ram men med olika läge på dämparinfästningen (rätt gärna om jag har fel) så viktskillnaderna däremellan beror enbart på komponenter. Men generellt sätt för Commencal är att det inte är några lättviktare, räkna med 15 kg+ oavsett vilken du väljer.

Senast ändrad:
Ok, ja, att inte cykeln känns så rapp med slackare headangel. Som att köra en downhillhoj på flak grusväg är ju ingen skoj.

Nje, meta trail/am är typ samma,
Skiljer i wheelbase och headtubeangel. Vad gör det för skillnad?

Vill ej ha 29 då det känns klumpigt.

Nya meta Am har brantare seat tube angel som jag egentligen vill ha.

Verkar som clashen är utdömd även om den är cool som fan.... :)

larsaw sa:
Meta AM är en väldigt stryktålig och kompetent hoj, men för 25Tkr finns det som sagt en hel det annat ”out there”. Fast nu är det ju slutet på säsongen, så det mesta vettiga verkar slutsålt. Men tycker iaf du ska kika in Bird Aeris 145:
https://www.bird.bike/product-category/complete-bikes/aeris-145/

Finns det det? Haha. Skjuter mig snart! Håller mig nu till commencal!
Men tack för tipset, verkar bli en commencal meta am 27,5.
Mvh edward

0,5-1,0 skillnad i HA angle tycker jag du kan ignorera. Viktigare i sådana fall är slaglängden om du syftar på rappheten i en hoj.
Som sagt, du kommer väldigt långt med 130 bak och 140 fram som TR i 27,5 har. Känner du dig underdämpad ändå, så kan du slänga i ett nytt airshaft för 150mm fram, kostar 400kr.

Clash är för övrigt en Commencal Furious med med singelkronad gaffel, så är du rädd för en downhillhoj så ska du glömma Clash.

Commencal är lite tyngre cyklar men har aldrig sett ett ram-brott, och kommer nog inte se ett heller.

Sen nämnde du något om att byta ut NX 1x11 till Eagle. Helt onödigt i min mening.. 11-42 räcker gott och väl. Är det lite trögt så fine, byt till 30T fram. Så kan du byta till eagle senare när drivlinan är slut.

EDIT: Sen har du nog vänt på Head tube angle. Lägre HTA är slackare, stabilare = Mindre livlig.

Senast ändrad:
toga sa:
0,5-1,0 skillnad i HA angle tycker jag du kan ignorera. Viktigare i sådana fall är slaglängden om du syftar på rappheten i en hoj.
Som sagt, du kommer väldigt långt med 130 bak och 140 fram som TR i 27,5 har. Känner du dig underdämpad ändå, så kan du slänga i ett nytt airshaft för 150mm fram, kostar 400kr.

Clash är för övrigt en Commencal Furious med med singelkronad gaffel, så är du rädd för en downhillhoj så ska du glömma Clash.

Commencal är lite tyngre cyklar men har aldrig sett ett ram-brott, och kommer nog inte se ett heller.

Sen nämnde du något om att byta ut NX 1x11 till Eagle. Helt onödigt i min mening.. 11-42 räcker gott och väl. Är det lite trögt så fine, byt till 30T fram. Så kan du byta till eagle senare när drivlinan är slut.

EDIT: Sen har du nog vänt på Head tube angle. Lägre HTA är slackare, stabilare = Mindre livlig.

Okej, hm, ja.
Lutar åt en meta am 27.5 med slaglängd 160. För att gardera mig lite! Va lite överhojad.
Det bästa hade ju vart å testa!

Men det kanske räcker som du säger med den röda meta trail med 140 i slaglängd.

toga sa:
Alltså clashen är en renodlad park-cykel/freeride. En vecka per år motiverar absolut inte en sån hoj. Tror den är förjävlig att cykla med på platten och uppför. Ännu värre för en nybörjare.
Vill du ha lite mer dämperi ändå så varför inte Meta AM ? Den är även den överdämpad för skog/stig med men i alla fall lämpligare än en Clash.

Jag kör på en Meta AM. Hade innan en Trail och den gjorde väldigt bra ifrån sig överallt.

Ok, spännande, hur upplever du am jämfört med trail på lekfull, kuperad stig?

Mer nöjd över Am än trail?

Att du ej vill ha de är helt upp till dig, men en sak kan jag garantera och de är att klena ramar är de inte! Väldigt mycket förstärkningar och väl tilltaget. Köp en meta am!

Credy sa:
trampapådå sa:
eller varför inte https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-trl-90-29-silver-svart
bra pris nu, är nog mer lagom cykel för din användning
Tack men vill ej ha rock-machine. Ser klen ut och viktigt psykiskt att jag vågar lita på cykeln...

Credy sa:
toga sa:

Ok, spännande, hur upplever du am jämfört med trail på lekfull, kuperad stig?

Mer nöjd över Am än trail?

Jag bytte från TR främst pga att jag hade en storlek för liten. Annars var jag väldigt nöjd med TR. Någon gång i flottsbro ljög jag kanske för mig själv att jag behövde mer slaglängd, men det var nog bara jag som är dålig cyklist.

Men den enda XL-ramen som fanns att köpa löst var ful och 2017. Köpte därför en AM-ram i XL, flyttade över allt förutom bakdämparen. Höjde gaffeln till 150mm, och köpte en bakdämpare med 57,5mm slaglängd istället för 60. Vilket ger mig ca 150mm bak. Så min 150/150 skiljer sig inte jättemycket från TR med 130/140. Majoriteten av stig jag cyklar är jag överdämpad. Det är dock utför i stök som jag har roligast, och det är där jag är glad över att jag har några extra mm dämpning. Sen var tanken att jag skulle köra mer bikeparks i sommar, vilket det inte hunnit bli något av tyvärr. Men en resa till skottland kommer och då känns det bra med AM.

Man kan säga såhär då. Om du köper en TR för att vi övertalar dig på ett forum, kommer du kanske alltid ha i bakhuvudet att du köpte fel. Ta den hoj du känner mest för. Förutom Clash, för det är helt fel. Sedan kommer du från landsväg och en Spec.Crave, så oavsett TR eller AM kommer du antagligen tycka det känns segt och trögt på plattstig.

Om du ska cykla på kransmossen och rya åsar som är väldigt mycket upp och nedför, så hade jag kört på en TR, eller AM med 29”. Transportsträckan är lite behagligare också. Hade en Trek Fuel Ex 8 27,5 2019, med 140/130 slag i tre månader innan jag bytte till en Meta Tr 29 -19. Är så sjukt nöjd med den! Upplevde att 27,5 tappade fart snabbare än 29” och det var mer ”trögtrampat”. Tycker att meta tr är lättare att cykla uppför och är lika smidig som en 27,5.

Okej, super med lite tankar,
Tror du meta am 27,5 med slag 160 mm inte blir så rapp?
Blir det enorm skillnad mot trailen? Lutar lite åt am för att ha lite för mycket cykel än för lite cykel.

Hk sa:
Om du ska cykla på kransmossen och rya åsar som är väldigt mycket upp och nedför, så hade jag kört på en TR, eller AM med 29”. Transportsträckan är lite behagligare också. Hade en Trek Fuel Ex 8 27,5 2019, med 140/130 slag i tre månader innan jag bytte till en Meta Tr 29 -19. Är så sjukt nöjd med den! Upplevde att 27,5 tappade fart snabbare än 29” och det var mer ”trögtrampat”. Tycker att meta tr är lättare att cykla uppför och är lika smidig som en 27,5.

Okej, intressant att höra, metan ser så jäävla grym ut i verkligheten så förstår dig!!
Vill ha 27,5 för dem kändes roligare och rappare.
Om 29 är lite snabbare bryr jag mig inte om.
Vill tänka bmx/freeride när jag kör även om jag kör på en stig i skogen.

Uppför vill jag mer ha träning och att den känns mer än okej att köra uppför. Behöver inte vara en maskin uppför men måste kännas rimligt, gillar att köra lite stökigt uppför.
Dem väger typ lika trail och am och tänker mig att jag inte stör mig på om den har mer slaglängd....? Så jag kan bröta nerför om jag känner för det:)

Kan inte påstå att min AM klättrar speciellt bra.

Hade jag varit TS så fick det bli en TR....

glitch sa:
Credy sa:

Meta am 65.5, clash 65 hur menar du att metan skulle kännas död pga. HTA?
Slackare = tryggare, mindre livlig. Sen blir 29" större / stabilare men ingen av dessa kommer vara särskilt "pigg" på trampstig.

Gällande vikterna, ta de med en nypa salt. Meta AM och TR är vad jag förstått samma ram men med olika läge på dämparinfästningen (rätt gärna om jag har fel) så viktskillnaderna däremellan beror enbart på komponenter. Men generellt sätt för Commencal är att det inte är några lättviktare, räkna med 15 kg+ oavsett vilken du väljer.

Hm, menar att den blir mera trögstyrd med slackare headtubeangel?. Typ 65 grader
Dem ramarna skiljer sig åt, flera mått som skiljer sig åt!
Kolla själv om du vill, ex lutning sadel och gaffel. Wheelbase etc

Credy sa:
Paco sa:

Vad menar du med ts?

Speciellt bra? Varför? För tyngden eller hjulen...

ts=trådskaparen

Jag kan bara gissa men antar inte så bra beror på vinklarna och cykeln i det hela. En cykel med flack HA och mycket slaglängd i kombination med en upprätt sittställning och tunga komponenter blir inte en bra cykel uppför. Det gungar i både fram och bakdämpare för det går inte att få 160mm plush dämpning som trampar bra samtidigt. du får liksom välja lite.
Att välja cykel är nästan alltid en kompromiss, vill du ha en cykel som du kan bomba på utför med så får du helt enkelt glömma rapp och livlig på platten, sen är såklart allt relativt och beroende på vem man frågar. Men rapp och livlig är ofta pga. lättare cykel, mindre slag och brantare vinklar.

trampapådå sa:
Credy sa:
Paco sa:

Vad menar du med ts?

Speciellt bra? Varför? För tyngden eller hjulen...

ts=trådskaparen

Jag kan bara gissa men antar inte så bra beror på vinklarna och cykeln i det hela. En cykel med flack HA och mycket slaglängd i kombination med en upprätt sittställning och tunga komponenter blir inte en bra cykel uppför. Det gungar i både fram och bakdämpare för det går inte att få 160mm plush dämpning som trampar bra samtidigt. du får liksom välja lite.
Att välja cykel är nästan alltid en kompromiss, vill du ha en cykel som du kan bomba på utför med så får du helt enkelt glömma rapp och livlig på platten, sen är såklart allt relativt och beroende på vem man frågar. Men rapp och livlig är ofta pga. lättare cykel, mindre slag och brantare vinklar.

Spot on;)

Credy sa:
Hk sa:

Okej, intressant att höra, metan ser så jäävla grym ut i verkligheten så förstår dig!!

Uppför vill jag mer ha träning och att den känns mer än okej att köra uppför. Behöver inte vara en maskin uppför men måste kännas rimligt, gillar att köra lite stökigt uppför.
Dem väger typ lika trail och am och tänker mig att jag inte stör mig på om den har mer slaglängd....? Så jag kan bröta nerför om jag känner för det:)

83574040-0B9E-4F86-87DC-EDC7AF3A48BA.jpeg

Ja den är sjukt snygg!
Jag tänkte exakt samma sak som dig när jag skaffade min fuel ex 27,5 men blev så jävla trött på att fastna precis överallt med 27,5 när man skulle klättra uppför. Tycker bara allmänt 27,5 är klumpigt, speciellt om du ska cykla upp och ner. Med metan var det så mycket lättare. 29” är en fördel när man cyklar långt, den har högre hastighet osv. Som sagt, är asglad att jag provade 29” och insåg att den är minst lika lekfull. Kommer upp i manual lika lätt som på 27,5.
Angående Tr och Am så hade jag tänkt att hellre ökat slaglängden på framgaffeln
(till 150mm) på TR om du känner att slaglängden inte räcker till.. Just i borås har jag inte hittat några gedigna dh spår. Men nu var det ju ett tag sedan man bodde där.

Senast ändrad:
Förr om åren tå vägde Meta TR mindre än Meta AM (verson V4), alltså som ramset. Men ser att dom enl spec är samma nu...
Detta borde borga för att en TR skulle tåla lite dumheter i bikepark’s o liknande. Skulle också valt en TR o ev övergaffla den framöver.

Hk sa:
Credy sa:
Hk sa:

Ja den är sjukt snygg!
Jag tänkte exakt samma sak som dig när jag skaffade min fuel ex 27,5 men blev så jävla trött på att fastna precis överallt med 27,5 när man skulle klättra uppför. Tycker bara allmänt 27,5 är klumpigt, speciellt om du ska cykla upp och ner. Med metan var det så mycket lättare. 29” är en fördel när man cyklar långt, den har högre hastighet osv. Som sagt, är asglad att jag provade 29” och insåg att den är minst lika lekfull. Kommer upp i manual lika lätt som på 27,5.
(till 150mm) på TR om du känner att slaglängden inte räcker till.. Just i borås har jag inte hittat några gedigna dh spår. Men nu var det ju ett tag sedan man bodde där.

Ok, intressant, så man kan öka slaglängden på en trail!?

29 skulle säkert funka, men upplever den lite svår att få ner i kurvur på downhill banor. Tänk lindvallen.

Men klart, om 27,5 nyper hela tiden på rötter etc är ju drygt...

Men vill att cykeln ska kännas lätt över hjulen...

Hmmm, ja, är ju en kompromiss.
Men jag vill hellre lekfull snabb på stig och flakt uppför än ett monster nerför...

Credy sa:
Hk sa:
Credy sa:
Hk sa:

Ja den är sjukt snygg!

Ok, intressant, så man kan öka slaglängden på en trail!?

29 skulle säkert funka, men upplever den lite svår att få ner i kurvur på downhill banor. Tänk lindvallen.

Men klart, om 27,5 nyper hela tiden på rötter etc är ju drygt...

Men vill att cykeln ska kännas lätt över hjulen...

Hmmm, ja, är ju en kompromiss.
Men jag vill hellre lekfull snabb på stig och flakt uppför än ett monster nerför...
Ja, som jag skrev tidigare så kan du byta airshaft till 150mm istället för 140. Görs ganska enkelt om man kan meka lite. Finns bra guider på rockshox hemsida och youtube. Annars kan du köpa prylen för 400kr och be en LBS byta åt dig.

Jag har en Commencal Meta Trail 29 (150 mm fram) och en Specialized Demo 8, Commencal Meta Trail fungerar överallt, från svarta spår i Garda till svenska skogar. Kör min Specialized om jag vill köra downhill i bike park, men skulle jag bara ha en cykel hade jag valt Meta Trail över Clash. Känns som alldeles för mycket cykel för att trampa runt utanför bike parks eller där man kan få shuttle.

Senast ändrad:
rix sa:
Jag har en Commencal Meta Trail 29 (150 mm fram) och en Specialized Demo 8, Commencal Meta Trail fungerar överallt, från svarta spår i Garda till svenska skogar. Kör min Specialized om jag vill köra downhill i bike park, men skulle jag bara ha en cykel hade jag valt Meta Trail över Clash. Känns som alldeles för mycket cykel för att trampa runt utanför bike parks eller där man kan få shuttle.

Ok, ja, nu lutar det mer åt en commencal meta trail 27,5.

Ellee tycker du också man ska satsa mot 29?

Fortfarande tveksam om jag gillar det... gillade 27,5 starkt när vi körde downhillen i trysil.
Både på downhillcykel och på en Hardtail.

Credy sa:
rix sa:

Fortfarande tveksam om jag gillar det... gillade 27,5 starkt när vi körde downhillen i trysil.

Jag var precis lika bestämd som du verkar vara med att skaffa 27,5” och gjorde det dessutom.. och ångrade mig därefter och sedan sålde cykeln som dessutom tog aslång tid. Personligen saknar jag inte 27,5” alls.
Ett tips är att testa Specialized Stumpjumper LT 29” -19 (tror i storlek L) och du kommer få känna på ett ungefär hur Meta TR är. Tycker du att stumpyn är rolig när du cyklar runt på den, då kommer du tycka att commencalen är lika schysst!

Hk sa:
Credy sa:
rix sa:

Jag var precis lika bestämd som du verkar vara med att skaffa 27,5” och gjorde det dessutom.. och ångrade mig därefter och sedan sålde cykeln som dessutom tog aslång tid. Personligen saknar jag inte 27,5” alls.
Ett tips är att testa Specialized Stumpjumper LT 29” -19 (tror i storlek L) och du kommer få känna på ett ungefär hur Meta TR är. Tycker du att stumpyn är rolig när du cyklar runt på den, då kommer du tycka att commencalen är lika schysst!

Tvärtom här, kom från 27,5 köpte Meta Am 29 och sålde efter 2v. Som du säger så är ju det bästa man kan göra att testa själv, innan man köper;)

Sitter också med liknande funderingar och relativt lika förutsättningar som TS och var (innan jag hittade denna tråd) intresserad av att skaffa en Clash även jag. Någon som faktiskt cyklat den och kan bekräfta att den är så hemsk uppför? Jämfört med Trek Slash/Remedy? Det lilla som skrivits på andra forum tycker jag varit mer åt att den inte är riktigt så illa som man kanske kan förvänta sig.

jonaslindberg sa:
Sitter också med liknande funderingar och relativt lika förutsättningar som TS och var (innan jag hittade denna tråd) intresserad av att skaffa en Clash även jag. Någon som faktiskt cyklat den och kan bekräfta att den är så hemsk uppför? Jämfört med Trek Slash/Remedy? Det lilla som skrivits på andra forum tycker jag varit mer åt att den inte är riktigt så illa som man kanske kan förvänta sig.

Allt beror ju på användningsområde.. och lite vart man bor och cyklar mest. Bor du i Åre och kör nedför varje gång.. eller bor du i Skåne? Vill man ha en riktigt sjuk enduro, kör på. Vill du kunna cykla överallt och ha kul, då ska man nog kolla efter annat.

jonaslindberg sa:

Vars bor du? Jag har i göteborg en Supreme SX large 180/180 som jag tycker duger gott att klättra på. Har tyvärr dålig koll på cykelgeometri överlag och kan därför inte sia om huruvida quasimodo-kedjedragningen gör klättring bättre eller sämre jämfört med Clash/Torque/Spindrift etc men jag kör alltid med bakdämparen helt öppen och tycker inte att det gungar så mycket. Är axel-rehab-invalid-placerad på landsvägscykel för tillfället så jag hjälper gärna till i lugnan ro med utlåning, pepp och sadelvärme i skogen om du tror att det skulle kunna hjälpa dig välja cykel:)

Vill tacka för alla inlägg och det enda jag bestämt mig för att att inte köpa clash.

Dem andra grejorna är omöjligt att veta innan man testar!

Om det är någon i gbg västra götaland som har en meta tr eller am 27,5 eller 29 i stl L så hör gärna av er så kommer jag å snackar mtb å provkör på asfalt, min polare hänger gärna på med. Kan bjuda på bärs???
Mvh Edward
0706782837

Tillbaka
Topp