Continental Speed King

pfjord

Aktiv medlem
Continental Speed King
Jag har just köpt ett Continental Speed King 2.3 som allroundbakdäck till min Scott Expert Racing. Någon som har testat dem? Passar de i ramen eller kan de bli för breda? Mannen på Haga cykel i Linköping sa att de skulle funka bra. Jag kör både grusväg och stig och någon enstaka tävling per år. Vad tror ni?

Continental Speed King
Jag har inte själv testat Continental Speed King, men de ser jäkligt coola ut och jag har pratat med folk som kör på dom och har bara hört positiva saker. Kör hårt!

Continental Speed King
Däcken är inte 2.3, snarare 2.1 så de lär passa bra. Jag gillar dom inte alls, när jag körde dem i blöt terräng var de inge vidare. Dåliga i lera, dåliga på blöta rötter och stenar, ganska högt rullmotstånd. Mina michelin countrytrail som kostar 200kr paret är bättre på allt.

Continental Speed King
När jag har cyklat med folk som använt sig av Speedking har de sagt att de är grymma på allt utom blött underlag. När det är blött är de totalkassa, mycket värre än många andra däck. Inget grepp alls.

Continental Speed King
Har kört på SK 2,3 sen i somras. Finfina sulor! Rullar bra, greppar finfint så länge det inte är lerigt. Är faktiskt inte så himla breda, som Happen säger, så det borde inte bli några problem om inte din ram är extremt smal.

Continental Speed King
2,1" är grymma i lera med. Men är ju bättre komfort i 2,3" och bättre grepp annars tror jag.

Varför köpa först och fråga sen? inte bättre att göra tvärtom?

Continental Speed King
Var på utbildning i Linköping igår och det finns ingen bra cykelaffär på hemorten. Gamla bakdäcket var helt slut så det var bara att slå till trots att urvalet i butiken var lite klent. Nu har jag testat dem på torr stig efter att ha gjort stor vårrengöring av cykeln. Första intrycket var gott. Vilka allrounddäck tycker ni jag ska köpa nästa gång?

Continental Speed King
all round utan att bry sig jättemycket om vikt tror jag på Mountain King 2,2". Lite segare än Speed King men sägs vara mycket bättre när det är tekniskt och lite hållbarare än Speed King tror jag.

Continental Speed King
Gillar också Speed King, de är mina favvodäck i skogen just nu men våta stenhällar grejar de inte men det är det inte många som gör (som jag provat). De funkade faktiskt helt ok i snö/frost i vintras.

Edit: Kör 2,3 med ca 2 bar. Billiga modellen med stålkant, 150:- per sula. Mycket prisvärt.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp