Continental X-King

Continental X-King
Funderar på att byta däck till Continental X-king eller Cross-king som jag tror de bytt namn till. Jag kör idag på Continental Mountain King II 2,4" och gillar greppet men de är alldeles för tungkörda. Jag kör dessa slanglöst.

Min undrar är om vi har någon här på forumet som kör/kört X-king/Cross-king slanglöst? Vilken modell har ni i så fall kört? Protection eller Racesport?

Jag har tidigare kört X-king med slang i och tyckte att de var hyffsat lättrullade och någorlunda greppiga. Ett tag funderade jag på att köra Muonating King 2,4 fram och ett mer lättrullat 2,2 bak men ska köra ett lopp i slutet av september och då vill jag ha något lättrullat som biter bra över hala rötter.

Continental X-King
Provade slanglöst med mk2 2,4 och xk 2,4 i protection/bc med Stans vätska och den fina bontrager/modellanpassade tätningsremsan med ventil.

Fick tyvärr inte däcken att hålla tryck mer än ca 2 dagar, trots att jag la ner en del tid på att fylla på med tätningsvätska i omgångar, skaka/lirka runt, hade hjulen liggandes på olika sätt etc.
Slutade med att jag ryckte tätningaremsorna och kastade däcken som ändå hade bra mönster. Jävligt jobbigt med all sörja/kladd...

Kan ärligt säga att jag märkte noll skillnad mot att köra med slang, så det var helt enkelt inte värt jobbet för mig.

Senast ändrad:
Continental X-King
MatteXC sa:
Provade slanglöst med mk2 2,4 och xk 2,4 i protection/bc med Stans vätska och den fina bontrager/modellanpassade tätningsremsan med ventil.

Fick tyvärr inte däcken att hålla tryck mer än ca 2 dagar, trots att jag la ner en del tid på att fylla på med tätningsvätska i omgångar, skaka/lirka runt, hade hjulen liggandes på olika sätt etc.
Slutade med att jag ryckte tätningaremsorna och kastade däcken som ändå hade bra mönster. Jävligt jobbigt med all sörja/kladd...

Kan ärligt säga att jag märkte noll skillnad mot att köra med slang, så det var helt enkelt inte värt jobbet för mig.

Det är värt det när man punkar slangen.

Continental X-King
Byt till Schwalbe Evo SnakeSkin TLE. Bättre däck helt enkelt. Utbudet och valmöjligheterna är dessutom 10 ggr större vad gäller mönster, dimensioner och olika Addix-gummiblandningar.

Continental X-King
Har kört mkt Conti i protection utförande bl,a X-king och Taril king och gillade dom tills jag började med slanglöst, skiten håller inte tätt.Trots oceaner av vätska.
Bytte till Maxxis och Swallbe och behöver knappt vätska.

Har hört rykten om nåt formvax som skulle vara orsaken och att den ska var bytt men när och hur vet man att dom man får var gjorda efter.
Är så nöjd med mina Maxxis nu..
Kika på Forecaster som är liknade från Maxxis, såg nån test och var snäppet bättre i vått.

Continental X-King
Jag har kört X-king i både RaceSport och Protection.
Och som MickeMud skriver, och flera andra, så har Conti någon form av hinna invändigt vilket gör att vätskan inte riktigt vill täta ordentligt trots Protection-varianten.
Så när jag fick hem ett par nya så borstade jag insidan med vatten+diskmedel.. hällde i vätskan och blåste upp.
Det funkade, men fick fylla på luft varannan vecka ändå.

RaceSport-varianten var för mig helt värdelös (omöjlig) att få tätt.
Provade både Stans och Orange Seal men dom läckte som ett såll i däcksidorna.

Gav upp och gick över till Schwalbe TB och Racing Ralph Snakeskin.. funkade klockrent. Släppte ytterst lite luft per månad ihop med Orange Seal.

Använder idag Maxxis, och dom håller trycket konstant med Orange Seal invändigt.

Continental X-King
Kul med X som ofta ska uttalas "cross" men folk inte tänker på det. Cross country, Ridley cross-bow, Samsung cross-cover osv.

Urkta för onödigt inlägg.

Continental X-King
Canyonfrälst sa:
Sixten Fors sa:
Byt till Schwalbe Evo SnakeSkin TLE. Bättre däck helt enkelt. Utbudet och valmöjligheterna är dessutom 10 ggr större vad gäller mönster, dimensioner och olika Addix-gummiblandningar.
Ok, vad är det som är bättre, rullet, greppet, vikten, hållbarheten...?
Schwalbe har bättre rull och grepp, funkar bättre slanglöst (alla aspekter: sätta upp, använda).
Enda fördelen som jag har märkt är att mina Conti-däck inte slits lika snabbt, vilket oftast har lägre prio än rull och grepp.
För asfalt funkar RaceKing bra, använder även X-King för asfalt/grusväg, för att de har lång livsläng.
I skogen använder jag helst inte Conti.
Hellre Rocket Ron, Nobby Nic, Magic Mary etc. för stigcykling. För xc hade jag valt nya Racing Ray/Ralph.

Continental X-King
Mina X-King Protection 29x2.4" håller inte heller tätt, måste pumpas varje dag. Kommer att testa nya TL-ventiler (från DT till Stans) och ny sås inom några dagar för att se om de går att få däcken användbara (slanglöst). Har kört Conti Revo samt Schwalbe Doc Blue (vilka båda funkar utmärkt i däck från Schwalbe), skall nu byta till Stans Race för att se om det hjälper.

Mina Nobby Nic Evo SnakeSkin TLE 29x2,35" håller tätt. Första gången, varje gång, veckor i sträck utan att tappa tryck.

Continental X-King
Som lite motvikt så har jag ett par hjul med X-king bak och MK2 fram 29*2,4, båda Protection och slanglöst med stans vanliga gucka och de behöver jag då inte pumpa varje dag. Läcker det så är det fälgarna som läcker pga lite för smal tejp. Funkade tillräckligt bra för lite fjällcykling i sankmark för ett par veckor sedan.

Continental X-King
Jag kör X-king Protection med Joes eco sealant. Gick hur smidigt som helst att pumpa upp på Newmen SL X.A.25 fälgar och de håller dessutom tryck länge. Tvättade ur insidan med alsolsprit först

Continental X-King
Clark sa:
Jag kör X-king Protection med Joes eco sealant. Gick hur smidigt som helst att pumpa upp på Newmen SL X.A.25 fälgar och de håller dessutom tryck länge. Tvättade ur insidan med alsolsprit först
Skrubbade just ur mina så de blev fria från latex, skrubbade igen med koncentrerad spolarvätska, sköljde ut, i med nya Stans ventiler och Stans Race sås (90 ml) och poppade. Återstår att se om de håller trycket över tid. (XM481 622x30 mm fälg på min Scale 900 HMF)

Senast ändrad:
Continental X-King
Sixten Fors sa:
Clark sa:
Skrubbade just ur mina så de blev fria från latex, skrubbade igen med koncentrerad spolarvätska, sköljde ut, i med nya Stans ventiler och Stans Race sås (90 ml) och poppade. Återstår att se om de håller trycket över tid.

Efter att jag hörde detta om vaxet skrubbade jag ur mina i tvätthon med varmt vatten,tvättmedel och skurborste.
Läcker ändå mellan turerna.

Continental X-King
Fick fö just hem ett Magic Mary Evo Snake AddixSoft 29x2.35" som skall tjänstgöra som nytt framdäck på Hightowern. Fortsatt Nobby Nic Evo Snake 29x2,35" bak på Hightowern. Flyttar NN framdäcket till Sparken som får RoRo Evo Snake 29x2,25" framdäcket flyttat bak. Gamla RoRo bakdäcket går till återvinningen. Mycket nu... ;)

#såsduell

Bilagor

• 180913_MM_EvoSS_29x235_AddixSoft.jpg
    180913_MM_EvoSS_29x235_AddixSoft.jpg
    159.1 KB · Besök: 101
Continental X-King
Sixten Fors sa:
Canyonfrälst sa:
Sixten Fors sa:
Ok, vad är det som är bättre, rullet, greppet, vikten, hållbarheten...?
Schwalbe har bättre rull och grepp, funkar bättre slanglöst (alla aspekter: sätta upp, använda).
Enda fördelen som jag har märkt är att mina Conti-däck inte slits lika snabbt, vilket oftast har lägre prio än rull och grepp.
För asfalt funkar RaceKing bra, använder även X-King för asfalt/grusväg, för att de har lång livsläng.
I skogen använder jag helst inte Conti.
Hellre Rocket Ron, Nobby Nic, Magic Mary etc. för stigcykling. För xc hade jag valt nya Racing Ray/Ralph.
Har de nya Ray/Ralph kommit ut på marknaden ännu?

Continental X-King
Canyonfrälst sa:
Någon som har en länk till en svensk sida som säljer Racing Ray/Ralph?
Hjälp! Det råder frihandel, vilket innebär att Tyskland vann och Sverige förlorade. Rimligen för att tyskarna är mer begåvade alt. mindre lata, eller både och. Har du svårt med utländska språk på nätet, använd Google Translate.

Beställ dina däck här https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Bundle-29-for-Cross-Country-Racing-Ray-Racing-Ralph-2019

Sämre butiker på svenska: Bikester.se (tyskt), Rosebikes.se (tyskt), Wiggle.se (brittiskt) har web översatt till svenska, men det är inte svenska butiker.

Senast ändrad:
Continental X-King
Sixten Fors sa:
Canyonfrälst sa:
Någon som har en länk till en svensk sida som säljer Racing Ray/Ralph?
Hjälp! Det råder frihandel, vilket innebär att Tyskland vann och Sverige förlorade. Rimligen för att tyskarna är mer begåvade alt. mindre lata, eller både och. Har du svårt med utländska språk på nätet, använd Google Translate.

Beställ dina däck här https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Bundle-29-for-Cross-Country-Racing-Ray-Racing-Ralph-2019

Sämre butiker på svenska: Bikester.se (tyskt), Rosebikes.se (tyskt), Wiggle.se (brittiskt) har web översatt till svenska, men det är inte svenska butiker.
Nej, jag har inga som helst problem med utländska språk! Ställde bara en enkel fråga. Är dessutom fullt medveten om att bikester, rose och wiggle ej är svenska butiker.
Eftersom R2 ej har däcken inne så undrade jag om någon känner till någon svensk sida som faktiskt har dem hemma.

Senast ändrad:
Continental X-King
Jag gav bara ett enkelt svar ;)

R2 är riktigt bra för övrigt. Oftast packar och skickar de inom någon timme från order (om prylarna finns hemma), de svarar via email, de har bra (high-end) sortiment och riktigt konkurrenskraftiga priser. Senaste året har jag flyttat en stor del av mina inköp till R2, där Bike24 tidigare var min huvudleverantör.

Senast ändrad:
Continental X-King
Canyonfrälst sa:
Eftersom R2 ej har däcken inne så undrade jag om någon känner till någon svensk sida som faktiskt har dem hemma.
Jo jag förstod det då du letar däck till lopp i slutet av månaden. Maila R2 och fråga, min känsla är att R2 nog är en få butiker som faktiskt skulle kunna möta ditt behov.

Visst är det möjligt att någon svensk LBS har tagit hem Ray/Ralph "på vinst och förlust" men min magkänsla är att de inte ens vet om att däcken finns, och att fokus är på pendlardäck i fulgummi med ståltråd i kanten, och så här års dubbdäck från Kina. Till premiumpris så klart.

Continental X-King
Sixten Fors sa:
Canyonfrälst sa:
Jo jag förstod det då du letar däck till lopp i slutet av månaden. Maila R2 och fråga, min känsla är att R2 nog är en få butiker som faktiskt skulle kunna möta ditt behov.

Visst är det möjligt att någon svensk LBS har tagit hem Ray/Ralph "på vinst och förlust" men min magkänsla är att de inte ens vet om att däcken finns, och att fokus är på pendlardäck i fulgummi med ståltråd i kanten, och så här års dubbdäck från Kina. Till premiumpris så klart.
Ok, tack för hjälpen. Mejlar dem och frågar.

Continental X-King
67 TPI??

Tire Type: Folding tire
intended use : Cross-Country, Race
Size (inches): 29 x 2.25
Size (ETRTO): 57 - 622
Version: Snake Skin, TL Easy
Rubber compound: Addix SpeedGrip (Racing Ray) and Addix Speed ??(Racing Ralph)
Carcass: 67 TPI
Compatibility E-bike: yes, up to 25km / h
Profile: HS489 (Racing Ray) and HS490 (Racing Ralph)
Barometric pressure: 1.8 to 3.7 bar (26-54 PSI)
Recommended rim width: 19 mm - 29 mm
Maximum load: 120 kg
Color: Black

Weight: 1250g (bundle)

Delivery : 1x SCHWALBE Tire Bundle 29 "for Cross Country includes:
1x SCHWALBE Racing Ray tires 29 x 2.25 ADDIX SpeedGrip EVO SnakeSkin TL Easy 2019
1x SCHWALBE Racing Ralph tires 29 x 2.25 ADDIX Speed ??EVO SnakeSkin TL Easy 2019

Tillbaka
Topp