coolmax vs tunn ullstrumpa

Alvide

Ny medlem
coolmax vs tunn ullstrumpa
Hej,
är det skillnad på coolmaxstrumpor och tunna ullstrumpor? Och vad är skillnaden?
Kvalitet? Värme? Fukttransport?
Ska köpa på mig en hel del till mig och barnen och vill gärna köpa "rätt" sort.
Det ska vara till vandring, cykling mm till hösten, vintern och våren under goretex-skor.
(Tjocka ull- och ullfrottésockor har vi många, behöver en tunnare variant)
Har ni tips på några till bra pris?
 
coolmax vs tunn ullstrumpa
Köp några av varje. När det är varmt gillar jag Cool max och när det är lite kallare så gillar jag ull. Men om det verkligen är nån skillnad vet jag inte.
/J
 
coolmax vs tunn ullstrumpa
Jag gillar Lanners golfstrumpor. De har en variant med ull "for cold days" som e bra. Lite dyra 90-100 kr/paret men de brukar ofta säljas 3 får 2. Förstärkt i tå och häl och håller läääääänge!
Mvh
Luzen

De e aldrig för sent att ge upp....
 
coolmax vs tunn ullstrumpa
Köp strumpor i merinoull, fanns riktigt billiga på XXL 3-pack för 100 kr. Om man ska vandra, cykla så blir man blöt antingen utifrån(regn) eller inifrån(svett). Det viktigaste är att materialen torkar snabbt samt ger värme när det är blöt... vilket bara de naturliga polymererna än så länge gör!
...ull luktar mindre, när man svettas, om man har problem med det?
Så summeringen = om du står ut med ull så använd det, du får jävligt mycket mer för pengarna. Samt så innehåller nästan alla "functionwear" fluor typ Goretex "polytetrafluoretylen", fluor föreningar bryts sällan ner i naturen, så snart har vi människor "Goretex" i blodet.
 
Senast redigerad av en moderator:
coolmax vs tunn ullstrumpa
Svar till lleberg:
Ja, jag lägger samma fråga i olika forum. Ditt svar svarade inte på min fråga direkt ;-)Så då måste man fråga flera! Då det kanske är någon annan som ger bättre svar än ditt.
Om jag är lat? Kanske... Tillräckligt lat för att be om tips från olika forum än att springa runt i affärer och fråga personal.

Till er andra:
Det blev tunna ullstrumpor nu i alla fall.
Av en slump :-) så åkte vi förbi lager 157 vid lunchen. Så där hade de tunna ullstrumpor 2-pack för 60 kr. Köpte några stycken. Det var 80% ull i dom.
 
coolmax vs tunn ullstrumpa
stonebreaker400 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det viktigaste är att
> materialen torkar snabbt samt ger värme när det
> är blöt.

Jag har prövat både ylle och syntet.
De bästa syntetstrumporna är helt klart bättre än ylle,
ffa map värme när strumporna är blöta och torktid.

Endast när jag har dubbla strumpor, tunn syntet mot huden och ylle utanpå, funkar yllestrumpor acceptabelt bra.

Men jag jämförde iofs BRA syntet med ylle
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ylle



/Håkan
 
coolmax vs tunn ullstrumpa
stonebreaker400 skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp strumpor i merinoull, fanns riktigt billiga
> på XXL 3-pack för 100 kr. Om man ska vandra,
> cykla så blir man blöt antingen utifrån(regn)
> eller inifrån(svett). Det viktigaste är att
> materialen torkar snabbt samt ger värme när det
> är blöt... vilket bara de naturliga polymererna
> än så länge gör!
> ...ull luktar mindre, när man svettas, om man har
> problem med det?
> Så summeringen = om du står ut med ull så
> använd det, du får jävligt mycket mer för
> pengarna. Samt så innehåller nästan alla
> "functionwear" fluor typ Goretex
> "polytetrafluoretylen", fluor föreningar bryts
> sällan ner i naturen, så snart har vi människor
> "Goretex" i blodet.

Schysst, då kommer alla bli täta.
 
Tillbaka
Topp