Corona och postorder från utlandet

Har även gjort en beställning från Bikester den 7/4. Tog dryga veckan för dem att hantera det och Postnord hämtade paketet imorse från Lübeck, så kommer väl imorgon eller på fredag om det tuffar på som det ska.

Planet X i England DHLade en ram och lite komponenter beställda i måndags med planerad leverans på fredag. 4 arbetsdagar tycker jag var bra jobbat. Resten av komponenterna från BD i Tyskland har jag inte fått notifiering om att de ens är skickade ännu ?

Gick tokfort från R2 den här gången. Kanske för att jag valde leverans till utlämningsställe i stället för hemleverans.

Mitt bike24 paket kom idag, tog 1vecka eller så.
Beställde från Bike-dicount samtidigt, skickades (!) igår ?
Så dom kämpar på..

Finns lite rapporter i "vänta på paket"-tråden. Har ett paket från Bike24 sedan förra veckan. Ser ut som att de fått iväg det men det rör sig inte alls från DPD i nuläget. Så det verkar vara trögt i alla led.

Beställde från bike-components.de 5 maj, fick mail om att de har något längre leveranstid i dessa tider. Paketet kom fram igår.

Jag har plockat ihop lite grejer på bike 24 och i ordern står det leveranstid på 6-7 veckor! Vet inte om det blir av i sådana fall.

När jag läser noggrannare så var det en grej av flera som hade den leveranstiden och då blir hela ordern försenad. Jahapp, leta vidare på något annat ställe då.

Beställde från Lightbicycle 16 april, nytt framhjul med DT240s nav. Fick ett mail att de skulle skicka till min adress; tja var annars? Inget trackingnummer. Mailade och frågade hur det gick. Inget svar. Går väl så där kan man säga.

Beställde från Lightbicycle 16 april, nytt framhjul med DT240s nav. Fick ett mail att de skulle skicka till min adress; tja var annars? Inget trackingnummer. Mailade och frågade hur det gick. Inget svar. Går väl så där kan man säga.
Du vet att du måste maila på engelska eller kinesiska?
Tror som sagt på ngn miss, dom skickar alltid trackingnr

Beställde lite hörlurar från Kina sista mars, har inte dykt upp ännu. Enligt tracking så ska det ha lämnat landet men i övrigt ingen information. Jag väntar med att beställa för några större summor från Kina tills dess att detta har stabiliserat sig.

Den här fälgen som skickades i mitten av mars blev liggande 2,5 veckor Hong Kong, men kom fram till sist. Gissar att det tar ännu längre tid för paket att ta sig in i Europa idag.
Edit: Konstig förhandsvisning, men länken går till mitt inlägg på förra sidan.

Idag kom paketet från bike24. Och nu var de återigen dhl hela vägen och utkörning. Så som de hade för 6-7 år sen. Eller jag hämtade på terminal då det fraktsätt de köpt av dhl inte tillät dem lämna på service ställe om man inte var hemma vid utkörning (vilket man ju aldrig är)
Samma för mig förra veckan. Paketet gick med DHL Freight istället för Express trots att det stod "Hanteras av DHL Express" vid spårning. Blev till att hämta i Västberga.

Jag fick från bike24 igår till ombud och med DPS (eller vad de heter)
DPD?
Bike24 skickar antingen med DPD eller med DHL. För DPD tar postnord alltid över mig veterligen och lägger hos ens vanliga ombud. För DHL är det nog lite vad det känner för dagen. Vad som avgör transportsätt vet jag inte det kan vara kollistorlek men jag har fått mindre paket med båda transportörerna.
Hur som helst så har mitt paket lossnat från DPD Kesseldorf efter nästan 2 dygn och är nu på väg

DPD?
Bike24 skickar antingen med DPD eller med DHL. För DPD tar postnord alltid över mig veterligen och lägger hos ens vanliga ombud. För DHL är det nog lite vad det känner för dagen. Vad som avgör transportsätt vet jag inte det kan vara kollistorlek men jag har fått mindre paket med båda transportörerna.
Hur som helst så har mitt paket lossnat från DPD Kesseldorf efter nästan 2 dygn och är nu på väg
Just, nu minns jag att det var postnord ja. Det vara bara att det aldrig kom i postnords tracking eller APP. Jag fick enbart pappers AVI några timmar efter DPD tracking sa att det var hos ombud.
Nåja, det spelar ingen roll. Hur som helst verkar transport funka bra de gånger jag testat. Det är dispatch som har problem.

Lägger man till trackingnumret manuellt i appen så funkar det efter att PostNord tagit över det, så slipper man vänta på pappersavin.

Jag har fått fälgar från Light Bicycles på 1 vecka och från Carbonfan på 1 månad precis som överenskommet.

M

Hur funkade det med svenska tullen / postnord när paketet kom fram? Själv väntar jag på en ram som ska ha lämnat Singapore i mars. Oklart om den sitter fast där, eller här hemma i Sverige

Hur funkade det med svenska tullen / postnord när paketet kom fram? Själv väntar jag på en ram som ska ha lämnat Singapore i mars. Oklart om den sitter fast där, eller här hemma i Sverige
Carbonefanfälgen som gick med gratis frakt låg ca 1 vecka på arlanda för klarering,kostade 280 att lösa ut.
Lighbicyclefälgen skickades med fed-ex och kom nästan direkt, fick faktura på ca 300 i efterskott på uppgivet värde 75$
M

Carbonefanfälgen som gick med gratis frakt låg ca 1 vecka på arlanda för klarering,kostade 280 att lösa ut.
Lighbicyclefälgen skickades med fed-ex och kom nästan direkt, fick faktura på ca 300 i efterskott på uppgivet värde 75$
M
FedEx slarvade med min momsinbetalning på ett paket från USA. Blev en väldigt hög momssats på varan. Fick dock rätt när jag begärde omprövning av deklarationen hos Tullverket. Pengarna skall betalas tillbaka i nästa vecka enligt den trevliga handläggaren.

Har totalt gjort beställningar från följande nätbutiker (med problemfri/snabb leverans) nu s

- bike24
- alltricks
- chainreaction cycles
- mantel

ingen skillnad i leveranstid mot pre-corona

En bra dag är det ingen skillnad. Om nåt blir knas så tar det tid. I mitt fall tog det 1v att plocka bort 120ml olja och skicka resten.

Har totalt gjort beställningar från följande nätbutiker (med problemfri/snabb leverans) nu s

- bike24
- alltricks
- chainreaction cycles
- mantel

ingen skillnad i leveranstid mot pre-corona
Gällande Bike24 så har du haft tur nu eller otur innan. Jag har gjort 2 beställningar därifrån de senaste 3 veckorna. Mest mindre saker och bara lagervaror, har tagit 3-4 arbetsdagar innan jag fått shipping notification. Tidigare har min erfarenhet varit att man får shipping notification senast dagen efter beställning.

DPD?
Jag gissar att corona gör att det inte är full bemanning hos alla speditörer, så att paket kan gå andra vägar än vanligt. Har aldrig tidigare varit med om att tyska DHL gått över till svenska dito, utan då har det varit PN som tar över. Men inte nu uppenbarligen.

Tyska DHL är två saker; tyska posten och DHL express (budverksamhet). Skickas det med "vanliga" DHL / Deutsche Post är det PN som tar över. Skickas det med DHL Express (budverksamheten) är det svenska DHL som tar över.

För mig går det sådär. Beställde grejer från UK 27 april. 28 april var leveransen på väg enligt spårningen, och den verkar fortfarande vara på väg. Vilken väg är dock oklart.

Tyska DHL är två saker; tyska posten och DHL express (budverksamhet). Skickas det med "vanliga" DHL / Deutsche Post är det PN som tar över. Skickas det med DHL Express (budverksamheten) är det svenska DHL som tar över.
Dessa går dock inte att skilja från avsändaren eftersom det bara står att paketet skickas med DHL. Hela deras organisation verkar vara en enda soppa som är obegriplig för slutkunden.

Gällande Bike24 så har du haft tur nu eller otur innan. Jag har gjort 2 beställningar därifrån de senaste 3 veckorna. Mest mindre saker och bara lagervaror, har tagit 3-4 arbetsdagar innan jag fått shipping notification. Tidigare har min erfarenhet varit att man får shipping notification senast dagen efter beställning.
Eller så har kanske du haft otur?

Nu lossnade det på LightBicycle, de svarade på mailet som jag skickade förra veckan. De sa att det berodde på Covid-19, så det är tydligen störningar. Nu skrev de att mitt hjulpar skulle skickas denna vecka, men antar att det bara kommer ett hjul. För mig räcker det ju med ett hjul så jag slipper åka ner i diket på mina 60-fälgar fram när det blåser ute. Snabba men oroliga. Gränsen går vid 45 mm har jag bestämt. Jag tog Prepaid Tax på dessa 45 mm, ska bli intressant att se om det bara slipper igenom.

Sedan skulle jag beställa Vittoria Latex innerslang plus lite sockor, nåt däck och nån kedjesmörja + annat smått, men det var slut på en massa ställen, så jag fick liksom inte ihop mitt köp. Man lär sig aldrig. Bike Discount påstod att de får leverans 18/5. La ett bevakningsmail. Har inte lust att betala fullpris på 150 spänn per slang. Bike24 hade typ 20 veckors lev tid...

Bike24 är snabba! Beställde sent fredag eftermiddag och leverens idag klockan 11 ??
IMG_20200513_142851-01.jpeg

March 29, 2020, 11:03 pm
Shipping Label Created, USPS Awaiting Item
BEND,

April 1, 2020, 8:17 pm
Arrived at Regional Facility
SAN FRANCISCO CA INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER

April 6, 2020, 8:26 am
Processed Through Regional Facility
JAMAICA NY INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER
Your item was processed through our JAMAICA NY INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER facility on April 6, 2020 at 8:26 am. The item is currently in transit to the destination.

När ska man börja bli orolig för att dubbdäcken inte hinner fram innan det blir halt i höst?

Sedan blev det tvärstopp...
Eller är paketet snart framme trots uteblivna uppdateringar?
Har paketet inte kommit i augusti så skickar jag ett argt mail till Terrene Tires :)
Jamaica NY international lär ju vara på JFK-flygplatsen (eller nästgårds), så det ligger väl och väntar på plats på atlantflyget. Eller så har det redan flugits över och fastnat i Postnord-klistret...
Anekdot är att en viss Donald Trump är uppväxt i stadsdelen Jamaica :-)

Dessa går dock inte att skilja från avsändaren eftersom det bara står att paketet skickas med DHL. Hela deras organisation verkar vara en enda soppa som är obegriplig för slutkunden.
Ja, för kunden (dvs avsändaren i Tyskland) marknadsförs det bara som DHL, men hur det sedan skickas beror på vilken tjänst kunden (dvs avsändaren) väljer (och därmed vem som tar över i Sverige, men det kan ju avsändaren rimligtvis inte hålla koll på).

Tillbaka
Topp