Corona och postorder från utlandet

Octagon

Aktiv medlem
Nu kanske du hade hoppats på ett inlägg om det finns risk att få Corona i sitt paket med cykeldelar, men så var det inte.

Jag har beställt grejor från Wiggle. Kom på att det kanske finns risk att paketet fastnar om alla brevbärare arbetar hemifrån, eller vad nu Boris har för idéer. Just nu verkar det i alla fall inte hända så mycket på paketstatus, men det kanske det inte brukar göra heller?
Screenshot_20200325_163031~2.jpg

etnica

Medlem
Jag gjorde en test beställning från bikester i Söndags, får se hur det går från Tyskland :)
Fick iaf. ett kolli id idag.

Var dock inget viktigt så går det så går det.

Singular

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det sedan ett par månader tillbaka alltid ser ut sådär från Wiggle (iaf med snikfrakten). Grejorna ligger i London utan uppdateringar och sen dyker de efter ett par-tre dar plötsligen upp på typ Toftanäs, lokal postcentral och ombudet ungefär samtidigt.

ebonbrd

Medlem
Samma här, paket från England kom till och med en dag tidigare än beräknat. Men det finns väl inga garantier just nu.

Octagon

Aktiv medlem
Ok, bra, tack, ni ger mig hopp om hela skor innan helgen!
Ingen uppdatering om fraktstatus och så vips får man SMS om att det finns hos Willys, flera dar innan utlovad leverans. Hade för mig att det var på det viset utan att veta om det var Wiggle, något jag drömt eller när jag köpte en kastrull.

Stumpy

Aktiv medlem
6 dagar tog det från CRC (ägs av Wiggle). Låg stilla i London, sedan dök det upp på Toftanäs och dagen efter (i förrgår) fanns det på ombudet.

Gushem

Medlem
Går sådär verkar det som, beställde kinahjul i slutet av december.

I hope you are well and your family is safe.

I am sorry to inform you that you need to pay extra shipping charges. Here is the thing.

Your package has been sent to EMS, but the package was returned. We were informed that due to the new coronavirus, we were notified by the freight forwarder that your local area will no longer receive the package, so the package was returned. The entire Xiamen EMS is the same. Xiamen EMS has been suspended. The free shipping we provide is the EMS service. Due to the EMS outage, we are trying to send expensive shipping XDB to you for the free upgrade. We have paid for XDB and reissued the package on March 20th, and the package has been sent to Hong Kong.

XDB: XDB shipping way is the only one that is tax prepaid for parcel shipping from China. You will not have to pay the customs tax or VAT cost. XDB shipping is mainly for customers from Europe, It will take around 8 ~ 25 days ( currently, maybe longer than usual). But, the shipping cost is higher than the EMS shipping.

Before you e-mail us, we were again notified by the XDB service that due to the reduction in flights, the air freight rate rose and was increased to 25%, so we need to pay additional fees.

Sorry, because we have provided free shipping for the wheelset, and we have upgraded the XDB fee again, the cost of the repayment has exceeded our cost. Can you pay an extra $ 60 to upgrade the XDB fee? Our PayPal account is pay@btlos.com. You can pay the payment to our PayPal account directly. We also respect your decision. If you request a refund, this package is indeed subject to various delays due to the effects of the new coronavirus. 90% of flights are now grounded and daily freight rates are increasing. There are also flights and receiving packages are lucky.

We hope you understand that this is not our fault. At present China is very safe and everything is back to normal operation. However, due to the global new coronavirus effect, most of the flights are out of service. Only XDB is currently running. :(

Thanks again for your patience and understanding.
Looking forward to hearing from you soon.

Thanks,
Amy

Spacekitty

Aktiv medlem
Om dom skickar med DHL så räkna med förseningar .
Jag skickar allt med DHL på företaget, och tar emot mycket från DHL, det är just nu inga förseningar man behöver räkna med om paketen rör sig inom EU. I princip allt går på lastbil och inga inställda flyg att ta hänsyn till. Från UK går pall på båt till Göteborg, fungerar också än så länge, när båtarna är inställda pga storm/is/annat går det via Eurotunnel istället, då tar det 1-2 dagar extra.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
jag har kört all-in och beställt massor, med tanke på att få hem diverse inköp innan även tramsportsektorn börjar kärva.

en gräsklippare har dröjt lite från amazon, annars har det varit smidigt:)

Danne K

Medlem
Jag la en beställning hos Bikester i måndags, mitt på dagen.
Inget har hänt med min order.
Ska väl slänga iväg ett mail till dem och fråga vad som händer.
För min del är det ändå ingen brådska att få grejerna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bike24, beställde i måndags kl 13, paketet kom innanför dörren precis.
De har dock en banner med varning på 5-7 dagar leveranstid just nu pga Corona.

Vet ni hur funkar det med USA? Tänkte beställa Trailcraft vevar till dotterns 24” hoj som kostar 2k SEK totalt. Funderar om jag ska istället köpa Hope kindervevar för 3.5k... men inte så sugen, särskilt när deras system är skit komplicerad.

elsyLOL

Ny medlem
Två beställningar förra och den här veckan har gått möjligen något snabbare än vanligt.

Amazon beställde 20/3, framme 24/3. Postnord hela vägen från Danmark.
Bike24, beställde 23/3, framme idag 27/3. dpd till Danmark, resten av resan med Postnord

edit: ändrade datumen, tidsuppfattningen blir lite svajig i karantän

Senast ändrad:

123456789

Medlem
Jag skickar också mycket med DHL både inom Europa och mycket till Kina, Bangladesh etc.
Asien paketen kan vara något försenade, men europa funkar klockrent.

Danne K

Medlem
Jag la en beställning hos Bikester i måndags, mitt på dagen.
Inget har hänt med min order.
Ska väl slänga iväg ett mail till dem och fråga vad som händer.
För min del är det ändå ingen brådska att få grejerna.
Jag slängde iväg ett mail till Bikester efter att jag skrev mitt inlägg.
Innan jag fick svar så blev grejerna skickade.
I svaret sa de att de ligger efter med leveranserna pga rådande situation.

Octagon

Aktiv medlem
Nu kom det från Wiggle. Beställde 20:e, skickades 23, kom idag 26:e, 5 dagar före utlovad leverans. Precis som vanligt alltså.

Vet ni hur funkar det med USA? Tänkte beställa Trailcraft vevar till dotterns 24” hoj som kostar 2k SEK totalt. Funderar om jag ska istället köpa Hope kindervevar för 3.5k... men inte så sugen, särskilt när deras system är skit komplicerad.
Vet inte hur det funkar från USA. Men ett tips är att kolla på lätta barnvevar från vpace.de, kostar 130EUR.

jesperC

Aktiv medlem
Skulle säga att det är ungefär som vanligt.
DHL express, TNT, FedEx, etc funkar bra men Postnord kan ha en del problem ibland.

Jag fick, till exempel, två försändelse igår:
  • En sändning från Italien som DHL levererade, dörr till dörr, på mindre än 24 timmar.
  • En annan sändning från England som tog Royal Mail ungefär en dag att frakta till Arlanda och som Postnord sedan behövde 8 dagar till för att köra de sista milen in till Stockholm.
//j

ooms

Aktiv medlem
Skulle säga att det är ungefär som vanligt.
DHL express, TNT, FedEx, etc funkar bra men Postnord kan ha en del problem ibland.

Jag fick, till exempel, två försändelse igår:
  • En sändning från Italien som DHL levererade, dörr till dörr, på mindre än 24 timmar.
  • En annan sändning från England som tog Royal Mail ungefär en dag att frakta till Arlanda och som Postnord sedan behövde 8 dagar till för att köra de sista milen in till Stockholm.
//j
Postnord-chaffisen hade kanske fått för sig att "jobba hemma" även gällde honom...

Jimel

Aktiv medlem
Två beställningar förra och den här veckan har gått möjligen något snabbare än vanligt.

Amazon beställde 20/4, framme 24/4. Postnord hela vägen från Danmark.
Bike24, beställde 23/4, framme idag 27/4. dpd till Danmark, resten av resan med Postnord
Möjligen? Du har fått dom i framtiden, det är framtiden det.

nagge

Medlem
Flertalet paket från både England och Tyskland med både DHL och Posten har kommit i princip som vanligt under de senaste två veckorna.

weldion

Aktiv medlem
Nu så har jag 1 paket på väg från Bike24 med DHL, skickat 26/3.
3 paket från Wiggle skickat i dag (27/3).
Även ett paket på väg från Litauen med okänt fraktsätt, skickat i dag.
Let the race begin!

rödblå

Medlem
Beställde från Bikester 24/3, skickades 26/3, 27/3 är det på väg från Lübeck beräknad leverans 30/3 enligt postnord-appen.

Måste ju bunkra upp med lite slang ifall man får punka.

Jensen

Aktiv medlem
Har aldrig fått något så snabbt tidigare från B24. Såhär ser tidslinjen ut.

Visa bilaga 407934
Mitt har inte ens kommit upp på Postnord. Så frågan är om de inte kör dhl hela vägen på detta paket. Fått paket från dem på 3 dagar förut. Men det var några år sedan. Känns som de blivit lite långsammare i samband med att de blivit ännu större. Men framför allt är det väll frakten som verket ta tid denna gång. Kanske inte förvånad i coronatider, men ser man färden för ditt paket börjar man ju undra :-)

Eller så är det bara jag som blivit hemskt bortskämd av att handlat det mesta på r2 de senaste tre åren :-)

Källis

Aktiv medlem
Vad gäller frakten är det nog lugnt eftersom FedEx och DHL kör för fullt 🚛 och så mycket fraktkärrorna ✈ håller för.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer