Corona och postorder från utlandet

Jamaica NY international lär ju vara på JFK-flygplatsen (eller nästgårds), så det ligger väl och väntar på plats på atlantflyget. Eller så har det redan flugits över och fastnat i Postnord-klistret...
Anekdot är att en viss Donald Trump är uppväxt i stadsdelen Jamaica :-)

Har man väntat sedan 28/3 så kan man vänta ett par månader till och hoppas att Donald inte har tagit mina dyröres dubbdäck :)

Det blir inga flaskställ och kanske annat från planet x för mig i alla fall. Två ställ à 30 gram plus emballage gör väl att ett litet paket skulle väga max ett par hekto. 250 spänn skulle det gå på i frakt med det eminenta DHL. Vet inte vilket företag som är sämst? Är det PX som försöker lura konsument om fraktkostnaden eller tar DHL verkligen ut den hutlösa summan för en undermålig tjänst?

Fråga om bike components. Vilket betalningssätt använde du? Har betalat med paypal och så långt inga problem men när man gjort det hänvisas man tillbaka till bc och där ska man till sist göra en sista bekräftning av köp vilket inte funkar. Finns ingenstans att bekräfta så inget köp går att genomföra. Hur göra?

Fråga om bike components. Vilket betalningssätt använde du? Har betalat med paypal och så långt inga problem men när man gjort det hänvisas man tillbaka till bc och där ska man till sist göra en sista bekräftning av köp vilket inte funkar. Finns ingenstans att bekräfta så inget köp går att genomföra. Hur göra?
Betalade med Visakort på vanligt sätt, inte genom någon tjänst.

Det blir inga flaskställ och kanske annat från planet x för mig i alla fall. Två ställ à 30 gram plus emballage gör väl att ett litet paket skulle väga max ett par hekto. 250 spänn skulle det gå på i frakt med det eminenta DHL. Vet inte vilket företag som är sämst? Är det PX som försöker lura konsument om fraktkostnaden eller tar DHL verkligen ut den hutlösa summan för en undermålig tjänst?
Planet x har flera olika nivåer på fraktpris beroende på vad och hur mycket man har i varukorgen. Värt att tänka på då en liten pryl för ex.vis 0.99 GBP kan leda till att frakten ökar 7 GBP. Jag har också varit med om att ett par av däck gick in på lägre frakt, men bytte jag ut till ett par av annat märke (samma vikt och typ av däck) så åkte frakten upp. Vissa varor (ex.vis kemi) får de inte skicka med Royal Mail (den billigaste frakten), osv. Men ibland framstår det som ett mysterium varför man åker på den högre frakten...

La en beställning hos bike24 20/4. Efter ett surt mail igår så skickades prylarna idag. Har dock inte fått nåt svar på mailet...

Jag har beställt typ 6 paket från tyskland den senaste månaden eller så. Från bikester och bike-discount. Förutom att det tagit typ en vecka för dem att plocka ihop ordern har paketen alltid kommit fram efter typ 3-4 dagar.

Bike24-rapport:
Beställde 2020-05-08 kl. 12:14.
Ankomst 2020-05-15 kl. 09:56 (SMS från PostNord att paketet finns på utlämningsstället)
En knapp vecka totalt alltså. Verkar snabbt under rådande omständigheter?

Hämtade ut det "lilla" paketet från Bike24. Beställdes tisdag morgon förra veckan, och ankom igår. Så precis inom den utlovade leveranstiden på 6-9 dagar (eller kanske en dag sent om man vill vara negativ ?)
1589534612028.png

Stämmer det att Bike24-paket levereras direkt till Postnord-ombud nuförtiden? Och inte med (fejkad eller äkta) utkörning först?

Stämmer det att Bike24-paket levereras direkt till Postnord-ombud nuförtiden? Och inte med (fejkad eller äkta) utkörning först?
Fick inget val i appen då jag beställde från Bike24 i slutet på mars. Fick det på Bike-discount och en leverans från R2-bike inom samma tidsrymd. Den senaste leveransen från R2-bike fick jag dock inte välja leverans på.

Fick paket från Tyskland idag. Det lämnades till DHL där i onsdags. Fullt normal där på postgången alltså. Men innan det skickades viss fördröjning.

Jag drar mig lite för att beställa från mindre handlare, men sålänge de inte gått i konken så fungerar väl transporter ungefär som vanligt sålänge vi talar om DHL, UPS osv.

Beställde hoj from Commencal förra söndagen (9/5) efter kontakt med dem så skulle den gå iväg senast igår, men icke. Så väntar med spänning på när den kommer. Valde mellan dem och Propain men orkade inte vänta de angivna 55dagarna på proppen. Har någon av er beställt from Commencal i dessa tider?

Nu har jag väntat över två månader på en kinaram som ska befinna sig i tullen. Någon annan med erfarenhet att beställa större saker som kräver tull?

Nu har jag väntat över två månader på en kinaram som ska befinna sig i tullen. Någon annan med erfarenhet att beställa större saker som kräver tull?

Jag har väntat sen februari började på ett par snabbkopplingar, trackingen står stilla sedan månader och säljaren säger "det är på gång"....så jag hade inte inte hållit andan direkt :)

Beställde en cykel från Hargreaves i UK den 27e mars. Väntade... och väntade.... mailade... fick inget svar... mailade... ringde... inget svar osv. Under resans gång publicerade de på sin hemsida att de hade problem pga covid-19 situation, fick också ett autosvar med samma meddelande. Men tillslut ett personligt meddelande och besked om leverans! Och idag den 4e juni dök lådan upp ☺.
Under normala omständigheter inte helt OK, dessutom när man redan betalat. Förutom covid-19 hade de också haft en enorm orderingång. Fler än jag som såg att de sålde cyklar till bra pris.

Bilagor

• IMG_0806.jpg
    IMG_0806.jpg
    913.5 KB · Besök: 192
  • IMG_0810.jpg
    IMG_0810.jpg
    532.7 KB · Besök: 179
Det närmar sig 2 månader och inget hjul från LightBicycle. Trackingen är helt galen. Alla möjliga länder i konstig ordning.

Men jag beställde en elbil (Kia e-Niro) och den kommer 10 veckor TIDIGARE tack vare Corona. Nu får jag den innan semestern, vilket är helt perfekt. En massa länder hade ju stängt och då fick Sverige förtur, för där var allt öppet.

Selle Royal skickade upp ett par Fizik-skor till mig från Verona på mindre än 24h! Beställde vid fem i går eftermiddag, och skorna kom hit vid fyra idag.

Beställde en cykel från Hargreaves i UK den 27e mars. Väntade... och väntade.... mailade... fick inget svar... mailade... ringde... inget svar osv. Under resans gång publicerade de på sin hemsida att de hade problem pga covid-19 situation, fick också ett autosvar med samma meddelande. Men tillslut ett personligt meddelande och besked om leverans! Och idag den 4e juni dök lådan upp ☺.
Under normala omständigheter inte helt OK, dessutom när man redan betalat. Förutom covid-19 hade de också haft en enorm orderingång. Fler än jag som såg att de sålde cyklar till bra pris.

Jag var på väg att beställa från Commencal ungefär samtidigt som dig. Blev en Orbea från Svensk handlare med cykeln i lager istället. Du får säkert din cykel snart dock. Den skickas väl från Frankrike så borde komma när som helst?

Jag var på väg att beställa från Commencal ungefär samtidigt som dig. Blev en Orbea från Svensk handlare med cykeln i lager istället. Du får säkert din cykel snart dock. Den skickas väl från Frankrike så borde komma när som helst?

Jag fick den nu i veckan (som jag skrev), drygt två månader efter beställning. Nu en jättefin Supersix Ultegra (till bra pris) i garaget. ???

Bilagor

• AEB7C995-BA4D-44A9-B5A8-24D39FBE4938.jpeg
    AEB7C995-BA4D-44A9-B5A8-24D39FBE4938.jpeg
    603.2 KB · Besök: 137
Bike Discount verkar ha det jobbigt för tillfället, har en beställning på saker som skulle finnas i lager där jag inte har hört något på 10 dagar och dom uppger att man får räkna med 7-10 dagar för att få svar på mail.

Bike Discount verkar ha det jobbigt för tillfället, har en beställning på saker som skulle finnas i lager där jag inte har hört något på 10 dagar och dom uppger att man får räkna med 7-10 dagar för att få svar på mail.
Vet inte beställde paket 1:e Juni, får det idag den 9:e. Så för min del verkar det funka. Däremot så har jag väntat på svar på ett email i 2 veckor.

Vet inte beställde paket 1:e Juni, får det idag den 9:e. Så för min del verkar det funka. Däremot så har jag väntat på svar på ett email i 2 veckor.
Kan vara att lagersaldot inte stämde på nån del i min beställning (några saker är utsålda nu), men när det inte går att få tag på dom via mail så blir det lite komplicerat att reda ut.

En liten uppföljning, nu är mitt paket från Bike Discount på väg iaf (beställdes 30/5) och enligt följesedeln ser allt ut att vara med också. Inte hela världen att det har tagit ett par dagar mer än de 3-5 som dom uppger på hemsidan, men hoppas dom får ordning på kundtjänsten snart för jag kommer nog inte att beställa något mer från dom innan det funkar hyfsat normalt igen.

Bike24 verkar vara tillbaks till snabb hantering, tror de jobbar på rätt hårt faktiskt (la ordern innan lunch i fredags och fredag kväll vid ca 22.30 fick jag shipment notice med trackingnummer). Men flaskhalsen verkar vara DPD då jag fortfarande inte fått paketet, beräknad ankomst idag. Precis som för några veckor sedan så har paketet legat länge i Kesseldorf, jag tror man skall ha lite flyt att ens paket tajmar kedjan rätt.

Men men, det är ändå acceptabla tider om man inte behöver saker akut. Värre är det med Commencal, som nu 7 arbetsdagar senare fortfarande inte ens skickat min cykel :(

På tal om Commencal..
Jag beställde en Meta HT AM förra onsdagen (3/6), idag mailade jag och undrade varför cykeln inte blivit skickad än.
En timme senare ringde de upp och förklarade att de väntade på några ”tullpapper” och att cykeln definitivt kommer att skickas nästa vecka.

På tal om Commencal..
Jag beställde en Meta HT AM förra onsdagen (3/6), idag mailade jag och undrade varför cykeln inte blivit skickad än.
En timme senare ringde de upp och förklarade att de väntade på några ”tullpapper” och att cykeln definitivt kommer att skickas nästa vecka.
Ja jag har ju gett upp hoppet om att få den innan helgen om man säger så. Beställde också förra veckan, på tisdagen och veckan innan dess hade de sagt att rimlig leveranstid i rådande läge var 8 arbetsdagar. (dvs imorgon, beställningsdagen borträknad). Med lite tur har man kanske en cykel nästa helg då.

Beställde ett par Roval Rapide CLX 32 från Lordgun i Brescia, Italien, den 27 maj och fick dem utkörda av Postnord idag. Leveranstiden skulle ligga mellan 7-20 dgr så det stämmer ju bra.

På tal om Commencal..
Tog ca 15 dagar innan de skickade min, så de verkar ligga i baklogg. När de väl fick iväg den tog det ca 5dagar för DHL att leverera.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp