[Cotic Roadrat] - storleks/geometri funderingar -

roefv

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver lite hjälp med mina funderingar till storleks val av ram till mitt eventuella CX/Pendlar bygge.
Jag kan först nämna att jag provcyklade en Nishiki Cross Road storlek L och den tyckte jag passade mina ~188cm mkt bra. Dock så var inte komponent valet riktigt vad jag vill ha. Kollar man geometri tabellen för den cykeln (se länken nedan för geometritabell) så har den en topp rörs längd på 550 mm och 559mm i Seat tube längd. Så det verkar vara den längden jag vill ha på ram.

http://www.nishiki.se/Racer/Cross_Road/Geometri

Sen har jag suttit och letat ramar till mitt cross projekt som en galning och hittade tillslut Cotic Roadrat ramen som verkar ha allt det jag vill. D.v.s. skivromsfästen, möjligheten för feta däck (dubbisar), skärmfästen mm.

Men nu till storleks problemet, vilken storlek ska man ta på cotic ramen? Kollar man på en Medium/short ram så liknar ju topp-rörs längd Cross roaden, dock verkar ju ramen bli 6 cm ”lägre” (Seat tube) och kedje staget blir ca 4cm kortare. Enligt cotics sida så ska denna ram normalt passa folk från 173 – 180cm. Men jag är ju 188 cm…

medium_short.gif

Hur ska man tänka, är det topp rörs måttet som är det viktiga eller kommer en medium/short ram att bli för liten för mig, larg/short ramen verkade bli så mkt längre. Vill ha en bekväm men ändå kvick och rolig cykel att trampa runt på… Hur stor roll spelar längden på kedjestaget för själva ”storleks känslan”? Sen så verkar ju vinklarna inte skilja så drastiskt åt ramarna i mellan +/- 1 grad.

Så tack på förhand för alla tipps och funderingar till en ram novis / Joakim

Senast redigerad av en moderator:
fråga cotic direkt vetja, de verkar ha järnkoll och mycket erfarenhet av att ta fram rätt storlek.

Det är redan ett mail påväg till cotic, men jag tänkte det kunde va kul att höra vad folk här på forumet tycker och tänker. Kanske till och med finns nån med en cotic roadrat i gbg området som man kanske skulle kunna få åka till och prova, eller kunde dela med sig av egna erfarenheter. Det bästa vore ju naturligtvis att testa båda storlekarna...

/ Joakim

Tillbaka
Topp