Cotic soul

Haxx

Ny medlem
Cotic soul
Hej!

Finns det någon som har denna ram och kan ge lite allmän info om hur den är? Jag har i dagsläget en easton whiskey pete men vill ha en lite biffigare och ändå racig ram av stål. Jag har läst på cotics hemsida att ramen är "lång och låg" och det låter bra. Jag är ute efter en ganska utsträckt åkställning, men på bilder ser det ut som att ramen tvärtom ger en cykel med ganska upprätt ställning.

Har tänkt att använda en gaffel med 100 mm slag och hojen ska användas nästan överallt i skogen.

Tacksam för lite tips. Kanske finns det någon annan ram jag bör kolla in?

MVH

/Henrik

Cotic soul
Jo jag testade att söka men det vart så rörigt
:)
Hittade nog inte direkt svar på mina frågor om den. Men ja, poppis verkar den.

:)

MVH

/Henrik

Cotic soul
Grymt fin ram som jag dregglat över länge, men har ingen anledning att köpa nu.

Den är inte särskilt kort, jag upplevde den snarare som ganska lång.

0range på forumet hade en, som gick sönder, men den kördes hårt.

Cotic soul
Kört med min Soul sedan 2004, grymt skön cykel för hård skogscykling. Den trivs bäst med 130-140mm gaffel. Det är en livlig ram som är roligare ju fortare man kör, stålet ger lite fjädrande egenskaper som man antingen gillar eller inte gillar. Kommer köpa en likadan Soul till den dagen som min ram ger upp, vilket jag tror kommer dröja länge till. När jag byggde den 2004 så räknade jag med att den ska köras i tio år. Fyra år kvar till en ny alltså... :-)

cotic_soul.jpg ht=725

Ramen är lång och låg. Tanken är att man kör en kortare(60-90mm) styrstam för att få kvick styrning. Är 179cm och kör på en 17.5"(M).

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Cotic soul
En annan 'lång och låg' stålram som inte är lika fin som en Cotic men kostar bara en fjärdedel är On-One Inbred, som körs som vintercykel av ungefär hälften av happyfolket i gbg!

P1060081.JPG ht=544

Den klarar gafflar mellan 100-150mm. Jag har mest kört med en 160 men har nyligen testat med en 100 och det funkar väldigt bra. Mer info:
http://www.on-one-shop.co.uk/?page_id=590

De är så pass billiga att det är nästan värt att köpa och prova. Det är nog inget problem att sälja den sen!

Cotic soul
Tack för alla svar och tips! Soul låter ju väldigt bra då. Om man upplever att man sitter för upprätt på den så kanske det bara är att skaffa längre styrstam iofs! På min nuvarande sitter en 110 mm och tänkte flytta över den.

På Cotics hemsida står att 100 mm är minimum för gaffeln, så det ska nog funka. Tänkte köpa en mera långslagig sen.

Har haft stålram innan och är just ute efter lite mera livliga egenskaper i hojen så det låter ju fint att den har det!

Cotic soul
Tja, den är ihop svetsad av konstruktionsstålsrör, dvs ihop svetsad av material som inte är lämpad att svetsa i. Då kan det gå som det gick med Orange ram. En hiss el. en annan lyftanordning skulle aldrig få användas om det vore ihop svetsad av material av konstruktionsstål.

Cotic soul
Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, den är ihop svetsad av
> konstruktionsstålsrör, dvs ihop svetsad av
> material som inte är lämpad att svetsa i. Då
> kan det gå som det gick med Orange ram. En hiss
> el. en annan lyftanordning skulle aldrig få
> användas om det vore ihop svetsad av material av
> konstruktionsstål.

Menar du ihopsvetsad ? :-/ T

Cotic soul
Miche skrev:
> material som inte är lämpad att svetsa i. Då
> kan det gå som det gick med Orange ram. En hiss
> el. en annan lyftanordning skulle aldrig få
> användas om det vore ihop svetsad av material av
> konstruktionsstål.

Reynolds 853 blir starkare när man svetsar det, så jag undrar varför är rören inte lämpad att svetsas? Allt går att köra sönder, Oranges Soul fick ju lite stryk:) Dom verkar hålla annars hyfsat bra, om man använder den enligt vad den är gjort för. Ny Cotic Soul har passerat även CEN test, som är ganska brutal. Jag är ingen metallurg dock, så kan ha fel också.

Soul är ganska dyr, om man jämför med On One 456, men den är också ca. halv kilo lättare (kanske även mer) och dom 853 rör är inte billiga. Jag funderar på att köpa en, får se...

Ola

Cotic soul
Jag ska lägga min beställning i veckan :)

dock osäker på storleken, är 178cm lång, ska användas till stigcykling men även lite pendling fina dagar.

vill inte tappa lekfullheten dock.

small eller medium, vad tror ni?

Cotic soul
wuchi: Jag är som sagt 179cm, 84cm i grenmått, och kör på en 17.5". Skulle absolut inte vilja ha en mindre ram, det finns som du ser på bilden ovan mycket sadelstolpsutstick på min 17.5" ram. En mindre ram och det blir för kort "reach" på cykeln, man tvingas till en längre styrstam och får segare styrning. En medium är för min del klockren, lekfull och alldeles underbar. :-)

/Leo

Cotic soul
OnOne Inbread 456 är en fantastisk ram på många sätt (Har haft en i några år). Den har dock en akilleshäl. Växelörat böjer sig lätt. Inga problem, bara att böja tillbaka. I teorin ja, men efter ett tag så blir det inte riktigt bra...
Tänk om den hade haft utbytbart växelöra...

Om budgeten är begränsad så är OnOnen given. Om man vill ha "kvalitet" så köp Soulen.

/Peter

Cotic soul
Jag håller på och bygger på den nya Soul´en. Det som fick mig att bestämma mig, förutom att jag testat Leo´s, var att den har utbytbart växelöra. Känns skönt att kunna byta till nytt material. Jag är 184cm och köpte 19". Har inte kunnat provcykla än men leo´s kändes för liten för mig.

Cotic soul
Miche skrev:
--------------------------------------------------
> En hiss el. en annan lyftanordning skulle aldrig få
> användas om det vore ihop svetsad av material
> av konstruktionsstål.

Ska tänka på det... du verkar kunna det här med stål och cyklar.

Ola skrev:
> Oranges Soul fick ju lite stryk:)

Lite??? Med tanke på hur jag misshandlade min så blev jag inte förvånad att den sprack.

> Jag funderar på att köpa en, får
> se...
>
> Ola

Vill också ha en.

wuchi skrev:
> small eller medium, vad tror ni?

medium med 70 styrstam, en lätt/styv 120-140 luftgaffel, 1x9 och 2.4"

Cotic soul
Var oxå inne på en Soul men kom över en Orange P7-ram billigt, även den har ju fått hygglig kritik (liknande geometri). Har dock inte byggt färdigt den än...återkommer med recension om några år :-)

/Henrik

Cotic soul
0range skrev:

> medium med 70 styrstam, en lätt/styv 120-140
> luftgaffel, 1x9 och 2.4"

du träffade riktigt nära min tänkta spec.

Medium ram
Reba Team Dual Air 120mm el Revelation Team Dual Air
SLX, XT eller middleburns nya med 36T
70mm styrstam
däck är jag kluven till, blir nog ett snikhjulpar med slicks till pendlingen och ett grövre till skogscykling.

Däck? som utflugen Årebo är jag lite vilse bland hellas-däcken.

Cotic soul
Däck till en Soul, mitt tips är Schwalbe Big Betty 2.4" Triple compound(fram och bak) eller och du vill ha något lättare(740gram) däck så är Kenda ExCavator 2.35" bra med bättre kantgrepp. Nya Schwalbe Fat Albert 2.4" är lite lockande också, har bara kört de gamla tidigare och det var ett bra däck.

/Leo

Cotic soul
Nya FA har jag testat och jag ver inte imponerad!
Finishen är kanon, de känns lyxiga och dyra, och har bra grepp i lera, luftkammaren är också härligt stor.
Tyvärr blir de tokhala så fort det är lite blött ute, speciellt kantgreppet är dåligt och de släpper väldigt abrupt, oberäkneliga och svårkörda med andra ord! WTB Weirwolf 2,5 är bättre på allt förutom lera, men har liite sämre rull (jag märkte det bara på asfalt).
Det var evo 3C nano - varianten jag körde.

Cotic soul
Miche skrev:
> material som inte är lämpad att svetsa i.

Om det stämmer, så är det vel kört för alla stålramar? Samtliga produsenter av stålrör til cykelproduktion använder legeringar som på något sätt är baserade på 4130 CroMo.

Truls

Cotic soul
Leo skrev:
> Kört med min Soul sedan 2004, grymt skön cykel
> för hård skogscykling. Den trivs bäst med
> 130-140mm gaffel. Det är en livlig ram som är
> roligare ju fortare man kör, stålet ger lite
> fjädrande egenskaper som man antingen gillar
> eller inte gillar. Kommer köpa en likadan Soul
> till den dagen som min ram ger upp, vilket jag
> tror kommer dröja länge till. När jag byggde
> den 2004 så räknade jag med att den ska köras i
> tio år. Fyra år kvar till en ny alltså... :-)
>
>
> Ramen är lång och låg. Tanken är att man kör
> en kortare(60-90mm) styrstam för att få kvick
> styrning. Är 179cm och kör på en 17.5"(M).
>
> /Leo

Jag är också inne på att köpa en cotic soul men samma sak med mig, jag är osäker på storlek och slaglängd på gaffel. Jag hade först tänkt mig en 100mm gaffel men Leo du säger att den trivs bäst med 130-140mm gaffel. Jag antar att du även har testat med 100mm? Påverkas framförallt inte klättring av längre slaglängd? Jag läste även artikeln http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain/product/soul-10-frame-only-35940
där de pratar om de negativa bitarna med längre slaglängd än 100mm på soulen men jag antar att de inte testade detta utan drog endast den slutsatsen.

Cotic soul
Cyklar nu på en On-One 456, funderar på att byta till en Cotic Soul pga det dryga växelörat på 456an, men är prisskillnaden motiverad? Några andra fördelar med Coticen?

Senast redigerad av en moderator:
Cotic soul
Lyfter denna gamla tråd. Jag köpte en begagnad Cotic Soul på Ebay som inte har utbytbart växelöra, någon som har koll på hur gammal den kan vara då?

Cotic soul
Inte exakt, men min Soul är från 2004 och har också fast bakväxelöra. Tror utbytbart kom rätt sent på den. Du kan få svar direkt från Cy på Cotic via hemsidan: http://www.cotic.co.uk/

En stålram håller väldigt bra. Jag tänkte köra min i tio år när jag byggde den men det verkar som den håller bra mycket längre.

/Leo

Tillbaka
Topp