Countersteering / Motstyrning ?

Dinmorsa

Medlem
Motstyrning / countersteering ??

använder ni detta?

Hör mig för och ingen har lärt sig denna teknik
Vare sig på moppen eller sin cykel ?

Är detta endast en motorcykel grej eller för
Tävlingcykel körning,

Det är nåt alla gör på ett tvåhjuligt fordon. För att kunna svänga behöver man få tyngdpunkten att "falla", och då krävs att man först svänger åt "fel" håll för att få bort tyngdpunkten från balanslinjen mellan hjulen. Därefter svänger man åt andra hållet direkt, det som upplevs som "rätt". Men jag tror inte att nån faktiskt uppfattar att det är så det går till när man väl cyklar.

Som geologen skriver, alla som kör konventionella cyklar gör det, det är bara att ingen tänker på det då det går automatiskt. De flesta vet inte vad det är.

Exakt, inget vet om det och när man vet om det eller lär sig det på mc så blir det betydligt lättare att köra och "slappna av" och förstå roadrace förarna

Men om man kör sportcykel med trampor i 50-60 blås, svänger man lika då, alltså trycker på handtaget lite för att kanske kunna trampa i svängen eller man ser ju oftas att dom rullar och sen trampar på vi får se vad som skrivs.

Motstyrning, eller rättare sagt insikten om hur man egentligen svänger, har räddat mig ett antal gånger på mc genom åren genom att aktivt kunna byta spår i kurva. Om fler förstod principen skulle antalet singelolyckor i kurvor minska betydligt.

Gyroverkan av hjulen på en MC är så kraftig, delvis pga av mycket högre vikt och delvis pga mycket högre fart, att det kräver en mer tydlig muskelansträngning för att "sätta igång" rörelsen, speciellt om det skall svängas kraftigt. Därtill spelar geometrin roll.

Jag märker att jag motstyr i vissa svängar på min "vägcykel", vanligen i högre farter och när jag skall sätta igång en mer distinkt och kraftig sväng.

Trampa i sväng gör man vanligen inte, för stor risk för att slå i pedalen. Däremot finns det olika sätt att luta cykeln på, mer/mindre än sin egen kropp beroende på vad man vill uppnå.

Det finns en mtb-instruktör som heter Lee McCormack (leelikesbikes) som ofta har mycket bra analyser och teorier om cyklings-teknik, en liten googling visade att ämnet kommit upp.
http://www.leelikesbikes.com/the-countersteering-can-of-worms.html
http://www.leelikesbikes.com/countersteering-on-a-cross-bike.html

Jag tycker man ser det tydligast i "hoppfalangen" typ dirtåkare som säkert också kör mycket MX.

När man blir "medveten" om motstyrning och sedan testar det blir styrningen mer distinkt, kvickare. Det upplevde jag när jag körde mc på bandagar.

LilleNo skrev:
-------------------------------------------------------
> När man blir "medveten" om motstyrning och sedan
> testar det blir styrningen mer distinkt, kvickare.
> Det upplevde jag när jag körde mc på bandagar.

Hur upplever du det när du kör en 12kg cykel istället för en 200kg MC?

H. skrev:
> LilleNo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När man blir "medveten" om motstyrning och
> sedan
> > testar det blir styrningen mer distinkt,
> kvickare.
> > Det upplevde jag när jag körde mc på
> bandagar.
>
>
> Hur upplever du det när du kör en 12kg cykel
> istället för en 200kg MC?

Lite av samma faktiskt, snabbare initiering av svängen samtidigt som man behåller kontrollen. Lite mer finess ist för bryt & slit i styret, när man måste göra en snabb undanmanöver.

Som skrivits innan är motstyrning inte alls omedveten eller automatisk, utan en högst aktiv och medveten körteknik. När jag tog mc-kort nämnde ingen detta, och det är heller inget man "måste" känna till för att köra.
Det är till en början en konstig känsla, att trycka till styret åt vänster, och som resultat få ett hastigt nedlägg åt höger...
Men detta gör man ju när man är uppe i fart, med ett ganska tungt fordon. Går det verkligen tillräckligt fort när man cyklar, och är fordonet kanske för lätt i förhållande till föraren, för att tekniken ska kunna tillämpas fullt ut?

Motstyrning är bra på alla sätt men att säga att det sker instinktivt är fel. För den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderas en roadracingbok (Twist of the wrist, Keith Code). Det var en stor debatt fram till 80-talet även på MC-sidan kring motstyrning, där sakligheten ibland liknade vissa trådar på happy...

Poängen är som LilleNo skrev att innan man är medveten om motstyrning så bänder och bryter man på andra sätt istället för att dra nytta av gyrokrafterna. Börjar man träna detta aktivt blir män snabbare och tryggare i hög fart.

Intressant att höra fler svar. Känns inte som att man skulle kunna vrida styret åt motsatt håll på en trampcykel in i en kurva...
Men det kan ju för all del ha med bristande fart att göra, något jag ständigt lider av.

Jag tror vi får skilja på aktiv motstyrning och passiv om vi ska få till en vettig diskussion.

Jag brukar nog göra det framför allt i "högfartskurvor" på MTB, kurvor där jag placerar tyngden på ytterpedal, då krävs det nästan att man trycker ner med handen på insidan.

Generellt på MTB vill man väl gärna hålla kroppens tyngdpunkt relativt stilla och låta cykeln röra sig. Då funkar tyngden på ytterpedal och motstyrning utmärkt.
Men på landsvägscykeln vill jag hellre hålla en position som är mer aero, svänga på asfalt i de ganska blygsamma hastigheterna brukar inte vara något problem ändå.

Kör inget i skogen så min erfarenhet på cykel är bara på landsväg och jag får inte känslan av motstyrning där alls, däremot på mc så är det så jag svänger när man skall luta, framförallt om det behöver gå fort. (läs korkade filbyten av "med"trafikanter)

Och kunskapen om motstyrning hjälper en att inte göra just det när det behövs. DVS inte använda styret. Väldigt nyttigt när en kommer helt mot tex en trotoarkant med sidan av hjulet. Försöker man styra från det så kommer en att nästintill ofrånkomligt att fastna mot kanten. Om en istället bara lägger ner cykeln gör försprång ocggaffelvinkel att du kommer fril Extra viktigt att lära barnen som ofta cyklar väldigt nära trotoarkanten innanför föräldrarna.

har detta ngt med motjuck att göra?

- när jag var ännu mer nybörjare på MC och körde en lite längre lvg-tur med mc började jag efter tiotalet mil tänka på detta med motstyrning. Höll på köra i diket...

Jag lärde mig det, som många andra uppenbarligen, på MC men tycker det är ovärderligt i skogen. Jag hade mycket problem med framhjulssläpp i tvära kurvor när jag började cykla mtb och det berodde på att jag svängde framhjulet in i kurvan istället för att luta hojen (det gick inte så fort). Efter lite träning kom jag på det att om jag gör som på mc:n, trycker med innerhanden, så får jag inte de problemen utan hojen lägger sig som den ska.

Motstyrning används inte bara för att initiera sväng utan också för att avsluta den. När du vill att hojen ska resa sig svänger du alltså framhjulet in i kurvan. Att kunna det och att aktivt använda det gör många undanmanövrar och spårbyten mycket enklare.

Spånar lite fritt nu, men är det inte pga omedveten motstyrning som det är mycket bättre/smidigare att ge barnen en balanscykel istället för en trampcykel med stödhjul om man vill att dom ska lära sig cykla?
Med stödhjulen på så lutar ju cykeln ofelaktigt utåt i kurvorna för varenda unge.

Huruvida man uppfattar passiv motstyrning vid initiering av kurvtagning på cykel torde ju också försvåras av att man sällan håller styret kloss rakt ens när man cyklar rakt fram, utan håller ständigt på med små rörelser för att kompensera dassig balans.

gsb skrev:
> Rätt mycket MC i denna tråd... OT?

När du väl förstått konceptet med motstyrning & aktivt pressat styret i en berm så kommer du förstå varför trådar som dessa borde vara klistrade!

eketjall skrev:
> Spånar lite fritt nu, men är det inte pga
> omedveten motstyrning som det är mycket
> bättre/smidigare att ge barnen en balanscykel
> istället för en trampcykel med stödhjul om man
> vill att dom ska lära sig cykla?
> Med stödhjulen på så lutar ju cykeln ofelaktigt
> utåt i kurvorna för varenda unge.

Jag ser framför mig en nybliven happy-akademikerförälder som förklarar för sin 2-åring som håller på att lära sig cykla: "jo, du förstår du måste motstyra när du går in i svängen...."

Senast ändrad:
eketjall skrev:
> Spånar lite fritt nu, men är det inte pga
> omedveten motstyrning som det är mycket
> bättre/smidigare att ge barnen en balanscykel
> istället för en trampcykel med stödhjul om man
> vill att dom ska lära sig cykla?
> Med stödhjulen på så lutar ju cykeln ofelaktigt
> utåt i kurvorna för varenda unge.

Otroligt mycket bättre. Stödhjul är bättre att sätta på efter de har lärt sig balansen så att de kan lära sig att hantera bromsarna.

JT skrev:
> Jag ser framför mig en nybliven
> happy-akademikerförälder som förklarar för sin
> 2-åring som håller på att lära sig cykla: "jo,
> du förstår du måste motstyra när du går in i
> svängen...."

Med tanke på hur svårt det är att förklara för vuxna människor (har inte provat i cykelsvängen men i mc-världen) så skulle jag inte vilja prova. Tur att vår treåring fattade det utan förklaringar då... ;)

Senast ändrad:
Ubu skrev:
> Men motstyrning, bygger inte det på att bakhjulet
> driftar, alltså som i speedway? Eller är det
> något annat?

I det här fallet så tror jag man menar något annat, vilket är tekniken att genom att svänga åt fel håll få din tyngd att luta cykeln lite snabbare än du skulle gjort bara genom att luta dig på vanligt vis.

Henrik83 skrev:
> gsb skrev:
> -----
> > Rätt mycket MC i denna tråd... OT?
>
>
> När du väl förstått konceptet med motstyrning
> & aktivt pressat styret i en berm så kommer du
> förstå varför trådar som dessa borde vara
> klistrade!

I mina hastigheter så kommer jag runt alla svängar utan att behöva tänka på motstyrning.

Foxis skrev:
> Men kolla, Youtube to the rescue!
>

Ahh, bra förklaring. Är det det jag intutivt gjort när jag i hög fart kommer mot en kurva och drar mig först lite mer mot utsidan utsidan av kurvan (för att det känns intuivt bättre att ha en stor kurvaradie när marginalerna är små)?

skall prova när jag är frisk och bromsarna på MTB:n funkar igen...

/andreas

Foxis skrev:
> Men kolla, Youtube to the rescue!
>

Tack för förklaringen! Man vinglar till lite innan man svänger alltså, det kan jag fixa.

Att man använder tekniken råder det väl ingen tvekan om. Frågan är om man på en cykel aktivt behöver jobba med tekniken eller om det "faller sig naturligt". Att brotta ner en 12kg cykel i 30km/h är rätt annorlunda mot att brotta ner 200kg MC i 150km/h.

Har också funderat på det där med kurvtagningsteknik. Många av proffsen viker ju ut knät i innern, men jag har inte sett nån som trycker in överkroppen inåt. Med tanke på hur fort det går, och hur ofta det klotas i utförskörning, så är det lite förvånande. Att vika ut knät är rätt svårt med tanke på att foten siter fast, och ger rätt marginell effekt jmf med att luta in överkroppen.

PiPPiW skrev:
> Motstyrning fungerar men även att vika ut
> innerknät, flytta/luta kroppen inåt i böjarna
> för bättre tyngdpunktsfördelning så hojen
> lutar mindre vilket ger större kontaktyta för
> däcken. Det behövs inga "full hang offs" á la
> Rainey för att göra stor skillnad mot att "sitta
> still" på hojen i tajtare kurvor.

DH/MTB-cyklister försöker ju ofta luta cykeln mer än sig själva för att få ner trycket i kantdobbarna. Jag tror aldrig jag sett någon köra roadracing-stilen på MTB. Varför använder man så väldigt olika tekniker?

p5pb7840627.jpg

Samma gäller väl för MC i skogen också?

motocross-racing.preview592x256.jpg

I övrigt håller jag med om att det ofta bromsas lite mycket i kurvor på lvg (eller ja, jag har väl bara kört motionslopp, och där gäller ju samma sak för MTB. De som kör riktigt snabbt verkar inte ha några problem med det varken inom LVG eller MTB)

Man blir lite försiktig att lägga ner landsvägscykeln efter att fått framhjulssläpp på rullgrus i 40 kan nämnas ;)

PiPPiW skrev:
> Måste erkänna att knäskraparen
> på damcykeln i mitt inlägg däruppe inspirerar
> en hel del. Det får bli till att testa på nån
> större parkeringsplats, iförd hel-läder och
> integralhjälm.

Bara för att vara på säkra sidan, du ser att det är en skämtbild va?

H. skrev:
> PiPPiW skrev:
> -----
> > Motstyrning fungerar men även att vika ut
> > innerknät, flytta/luta kroppen inåt i
> böjarna
> > för bättre tyngdpunktsfördelning så hojen
> > lutar mindre vilket ger större kontaktyta för
> > däcken. Det behövs inga "full hang offs" á
> la
> > Rainey för att göra stor skillnad mot att
> "sitta
> > still" på hojen i tajtare kurvor.
>
> DH/MTB-cyklister försöker ju ofta luta cykeln
> mer än sig själva för att få ner trycket i
> kantdobbarna. Jag tror aldrig jag sett någon
> köra roadracing-stilen på MTB. Varför använder
> man så väldigt olika tekniker?
>
> http://ep1.pinkbike.org/p5pb7840627/p5pb7840627.jp
> g

Har det inte med vikten på de olika maskinerna att göra? #ellerärjaguteochcyklarnuigen

Tror att det är möjligheten att köra med kontrollerat släpp genom att gasa sig genom kurvan – lite svårt på cykel.

Tillbaka
Topp