Cragger vs Scale nybörjare

Erik86

Medlem
Hej!

Funderat påmtb för främst stigcykling/skog har tittat på dessa två.

Vad är era åsikter kring valet av dessa två cyklar?

Jag är av uppfattningen av att Cragger är till delarna sett en bättre cyk för ca 1000kr skillnad i pris. Dock är det två saker med Craggern som stoppar mig lite, dels att jag behöver beställa den oprövad vilket ställer höga krav på storleksvalet som jag inte är tvärsäker på, sen servicemässigt.

Köper jag på xxl är det såklart enklare för mig att ta kontakt vid service eller reparation. Hur skulle ni resonera här?

Ska tilläggas att jag inte har några extrema krav utan vill ha en bra cykel som klarar stigkörning och inte faller ihop vid lite ojämn terräng. Dock endast i hobby/träningssyfte!

mvh,
Erik

Cragger hade nog varit bra om den funnits i lager. Scale är en ok men lite dated xc med QR bak. Cragger ska väl vara lite mer all-round om jag minns rätt

Cragger hade nog varit bra om den funnits i lager. Scale är en ok men lite dated xc med QR bak. Cragger ska väl vara lite mer all-round om jag minns rätt

Okej! Vad innebär ”dated” i detta fall? Är det troligt att man vid sin första mtb lägger märke till dessa saker?

Jag var och kollade lite på Scalen igår och den ser hyfsat trevlig ut. Dock gör det lite ont att behöva lägga 13k på denna när Craggern kostar 14 men den visar sig vara svår att få tag i då den är konstant slut.

Vet du om Scalen är en ok cykel att uppgradera med andra komponenter, alltså om grunden är ok? Verkar va rätt billiga bromsar tex. Är gaffel och däck bra för en instegscykel?

Okej! Vad innebär ”dated” i detta fall? Är det troligt att man vid sin första mtb lägger märke till dessa saker?

Jag var och kollade lite på Scalen igår och den ser hyfsat trevlig ut. Dock gör det lite ont att behöva lägga 13k på denna när Craggern kostar 14 men den visar sig vara svår att få tag i då den är konstant slut.

Vet du om Scalen är en ok cykel att uppgradera med andra komponenter, alltså om grunden är ok? Verkar va rätt billiga bromsar tex. Är gaffel och däck bra för en instegscykel?
Främst att den väl är lite kortare och brantare. Den går säkert bra men 2019 pre-pest pre-brexit hade det varit en dålig deal.
Boost och QR var nytt för mig, trodde alla boost-ramar hade thru axle?
Finns också 141mm QR Boost. Om den är boost eller inte får man väl fundera över.

Scott Scale 900 är en ok cykel till grusväg och släta skogsstig. Men den funkar inte så bra på stökigare stig. Den har gammaldags geometri med kort reach och riktigt brant gaffelvinkel. Däck är klen och fälgarna smala med 20 mm och icke-tubeless ready.
Cragger är en riktigt bra stig-cykel! Frågan är dock när man kan får en.

Jag hade valt Cragger alla gånger. Men som sagt, 2021 så får man köpa det som finns tillgängligt, inte det som man helst vill ha:(

Craggern har dropper, bättre gaffel, bättre bromsar, modernare geometri m.m.

När det gäller service så är det bara att gå till den butik du tänkt använda för att serva Scott. Det finns inget på Cragger som är specifikt för den cykeln, eller kontigt på något sätt. Alla cykelverkstäder som kan serva Scott:en kan även serva Craggern.

Tack för bra råd. Jag lutar nog åt Craggern precis som ni då man verkar få rätt mycket mer för pengarna.

Sen är det ju en annan femma om man kan få tag i någon. Hur ska man tänka med strl? Jag är 183 och vill få till att large på Cragger är rätt för mig men vad tror ni här? Är det något man behöver tänka på i övrigt om man beställer från tex bike-discount? Får man den injusterad osv?

mvh

Tillbaka
Topp